2020-08-08, 09:59
Medlem
pantywankers avatar
Vid sökning fann jag endast en tråd om att det kunde vara farligt att bo nära en sådan fabrik.
Så varför är denna verksamhet rent tekniskt så besvärande?
Mig veterligen används varken kol eller olja?
Citera
2020-08-08, 10:02
Medlem
De bränner och maler kalk så det blir osläckt kalk, det går åt stora mängder energi för detta.
Oftast är det väl gas de bränner med.
Citera
2020-08-08, 10:06
Medlem
Det går åt mkt energi för att värma upp mtrl (förr användes olja men nu eldas oftast soppor), i den kemiska reaktionen där kalken bränns så frisläpps stora mängder CO2. Tror att cementindustrin står för 7 % av det globala CO2 utsläppen.

Som granne är det nog främst damning, trafik och buller som är problematiskt.
Citera
2020-08-08, 10:12
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chefen84
i den kemiska reaktionen där kalken bränns så frisläpps stora mängder CO2. Tror att cementindustrin står för 7 % av det globala CO2 utsläppen.

CaCO3 -> CaO + CO2
Kalciumkarbonat -> osläkt kalk + koldioxid
Citera
2020-08-08, 11:25
Medlem
Det var väl pga det höga co2 utsläppen, som KTHs miljöprofessorer total sågade snabbtågen. Men emo miljörörelsen lyssnar som vanligt inte på rationella argument.

Men varför det skulle vara farligt att bo i anslutning har jag ingen aning om.
Citera
2020-08-08, 11:35
Medlem
Man eldar gamla bildäck för att hålla anläggningen igång.
Det går åt kopiösa mängder energi.

Angående CO2 utsläppet så binds detta tillbaks igen under årens lopp så det går på ett ut i slutändan.
Citera
2020-08-08, 11:58
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Man eldar gamla bildäck för att hålla anläggningen igång.
Det går åt kopiösa mängder energi.

Angående CO2 utsläppet så binds detta tillbaks igen under årens lopp så det går på ett ut i slutändan.

Med tanke på att "forskare" vill klassa träpellets som icke-förnybart så måste jag dra i bromsen här. Koldioxiden som frigörs i processen binds inte upp på flera hundra år. Däremot kan man utvinna den för att använda till något annat. Exempelvis tomatodling. Då mellanlandar den i alla fall hos en konsument innan den släpps ut.

Om vi hade små kärnreaktorer på 200 MW i modulform skulle varje cementfabrik kunna värma med el och även tillverka bränsle av överbliven koldioxid. Men det vill inte någon annan än ryssarna.
Citera
2020-08-08, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Med tanke på att "forskare" vill klassa träpellets som icke-förnybart så måste jag dra i bromsen här. Koldioxiden som frigörs i processen binds inte upp på flera hundra år. Däremot kan man utvinna den för att använda till något annat. Exempelvis tomatodling. Då mellanlandar den i alla fall hos en konsument innan den släpps ut.

Om vi hade små kärnreaktorer på 200 MW i modulform skulle varje cementfabrik kunna värma med el och även tillverka bränsle av överbliven koldioxid. Men det vill inte någon annan än ryssarna.

I och med att så mycket betong producerats så är det ändå ganska mycket som nu sugs upp.

https://www.byggindustrin.se/innovation/teknik/kemisk-process-gor-att-betong-suger-upp-koldioxid/

Ca en femtedel av dagens nyproduktion återgår i gamla betongstrukturer. Då har vi ju sysslat med modern cement i industriell skala länge, så det finns väldigt mycket som absorberar koldioxid.
Citera
2020-08-08, 15:16
Medlem
Det finns också företag som tillverkar cement som producerar mindre CO2:
https://qz.com/1123875/the-material-that-built-the-modern-world-is-also-destroying-it-heres-a-fix/
Citera
2020-08-08, 16:49
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det finns också företag som tillverkar cement som producerar mindre CO2:
https://qz.com/1123875/the-material-that-built-the-modern-world-is-also-destroying-it-heres-a-fix/

Dessutom med andra fördelar. Här har vi en klockren process för att tillverka block och prefab. På byggena fortsätter vi med traditionell betong. Tänk att kunna tillverka genomfärgade pannor, block och plattor. Göra dekorativa element med en lösare massa och bättre utfyllnad. Det är sådant som driver världen framåt. Inte höjda skatter och flygskam. Kommunism skulle inte komma på en innovativ lösning för att lösa ett problem ju. Heja kapitalism!
Citera
2021-02-10, 12:10
Medlem
wodelars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman

CCU; men CCS i akvifär är nödvändig geoenginering. Jag tror också på små blykylda kärnkraftsmoduler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in