2020-08-07, 20:08
Medlem
exceptionals avatar
Är det typ halvtid nu?
Citera
2020-08-07, 20:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av exceptional
Är det typ halvtid nu?

Ja det är det.
Den andra vågen kommer ta fart när 2020 influensa säsongen invigs för i år.
Allt pekar på att vi får se siffror som Italien&Spanien hade i Mars igen tyvärr,förmodligen värre då virus muterar.

Bättre att vi redan stänger ner nu i slutet på augusti istället för att fortsätta vandra djupare in på minfältet, jag menar Norge har ju redan börjat göra det?
Citera
2020-08-07, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -v1
Ja det är det.
Den andra vågen kommer ta fart när 2020 influensa säsongen invigs för i år.
Allt pekar på att vi får se siffror som Italien&Spanien hade i Mars igen tyvärr,förmodligen värre då virus muterar.

Bättre att vi redan stänger ner nu i slutet på augusti istället för att fortsätta vandra djupare in på minfältet, jag menar Norge har ju redan börjat göra det?

De där italiensiffrorna fick vi ju inte ens första gången. Och nu:

1) Har vi tränat in det här med att hålla distans och tvätta händerna, samt begränsat stora evenemang.

2) Har en stor mängd ur riskgrupperna tyvärr dött

3) Virus brukar i allmänhet mutera mot mindre dödlighet. De tjänar inget av att döda värddjuren, så det evolutionära trycket är alltid mot mindre dödlig och mer smittsamt.

Allt talar emot.
Citera
2020-08-07, 20:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
”Allt pekar på”
Jadu.. Senaste veckorna har ju världens siffror talat sitt tydliga språk?

Kommer bli en jobbig höst om det inte införs kraftigare åtgärder, dock skulle det vara att föredra en ny lockdown då vi redan vet att det fungerar mot C19.

Det är trots allt ''människoliv'' vi pratar om.
Citera
2020-08-07, 20:36
Medlem
Neroes avatar
Citat:
Jadu.. Senaste veckorna har ju världens siffror talat sitt tydliga språk?

Kommer bli en jobbig höst om det inte införs kraftigare åtgärder, dock skulle det vara att föredra en ny lockdown då vi redan vet att det fungerar mot C19.

Det är trots allt ''människoliv'' vi pratar om.

Kan du inte beskriva samtliga parametrar som ligger i ” allt pekar på” ? Du borde ju ha gjort en ganska gedigen analys här kan jag tycka.

Att bara säga att jag skall kolla på hela världens siffror är faktiskt inte tillräckligt.
Citera
2020-08-07, 20:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Kan du inte beskriva samtliga parametrar som ligger i ” allt pekar på” ? Du borde ju ha gjort en ganska gedigen analys här kan jag tycka.

Att bara säga att jag skall kolla på hela världens siffror är faktiskt inte tillräckligt.

När man pratar om ett virus så som Covid är så gäller det att inte blanda in för mycket subjektiva känslor, utan om själva potentialen.
Det har som sagt Norge&Finland redan gjort idag och avråder alla resor världen runt, inga risker för att offra''människliv där inte.

Som sagt med den naiva inställningen folk hade i januari i år så pekar allt på att samma scenario igen.
Vi har slappnat av och behöver kraftigare åtgärder.
Citera
2020-08-07, 20:48
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det har ingen sagt men fakta är att de absolut flesta som dött i av på med under eller vid sidan av Corona har varit svårt sjuka eller och överviktiga. Precis som när influensan skördar liv årligen.
Lite fånigt att du kör karmaförbannelser på folk för att de säger sanningar, om ön obekvöma sådana.

Jag har en arbetskamrat som nyss fyllt 30 som fick corona i maj. Hans beskrivning av detta var bland de värsta jag hört - både bemötande från vården och sjukfomsförlopp. Än idag är han loj, lättirriterad och får svallningar/blodtrycksfall.

Detta är en man som tränat 4-5 dagar i veckan och med bra kost.

En annan, 38 år, fick det i slutet av mars. Hela familjen åkte på det (fru, 3 barn)

Frun åkte på dubbelsidig lunginflammation och nekades ambulansvård trots svårigheter att andas och äta. Åkte in själv 2 dagar senare. Maken fick ingen hjälp. Svaret var att om han ska ha vård ska han närainpå vara död. De krävs ambulansrush helt enkelt.

Dessutom sa de att "du vill inte vara här." han fick några löjliga gamla knep till godo för att klara sig själv. Var nära på att åka till ett annat län för hjälp.

Dödsångesten, febern, brist på lukt/smak, de brutala andningssvårigheterna på nätterna är något han inte önskar på någon. 8 veckor tog det innan han blev kry. Frugan har fått följdsjukdomar som de inte riktigt vet varför.

Kvinna, 51, ambulansförare, dog i sömnen. Inga sjukdomar, övervikt, rökning, ärftliga sjukdomar i släkten. Vid obduktion visade de sig vara covid som hade härjat omkring (jag är inte helt familiär med termerna) men dödsorsaken var covid19. Hon hade jobbat hela veckan utan symptom. Då var hon ändå, innerligt sjuk.

Kvinna lämnades även att dö på ålderdomshem då ambulanspersonal vägrade svara på ropet då hon var över 60 och det inte "prioriterades". Dog 2 dagar senare, tillsammans med 4 andra på hemmet..

Det räcker liksom med dessa jävla Allan Allan "det starka som överlever". Ni har sett för mycket på Vikings och tror ni är några jävla krigare när Ki snarare är ynkryggar som pissar på era medmänniskor med ert beteende.
Citera
2020-08-07, 20:51
Medlem
Citat:
När man pratar om ett virus så som Covid är så gäller det att inte blanda in för mycket subjektiva känslor, utan om själva potentialen.
Det har som sagt Norge&Finland redan gjort idag och avråder alla resor världen runt, inga risker för att offra''människliv där inte.

Som sagt med den naiva inställningen folk hade i januari i år så pekar allt på att samma scenario igen.
Ta din förkylning som en man.
Nån gång kommer det riktiga viruset, så spara paniken till det.
Citera
2020-08-07, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
22-gruppens senaste alster bara undertecknat av fyra alarmister??? lloooool mr drama queen Björn Olsen aka forskningsfuskaren har lämnat debatten igen??? hahahaha

För vetenskapsforum covid-19 står det, vet inte hur många som ingår där
Citera
2020-08-07, 20:55
Medlem
Neroes avatar
Citat:

Du besvarar inte min fråga. Du kan alltså inte backa upp det påståendet du skrev förut.

Såklart. Du kollar på en parameter (av många) och drar en slutsats utifrån den. Den kan vara korrekt - men uttrycker man sig i termer som du precis gjorde är du tyvärr bara ett pucko.
Citera
2020-08-07, 21:09
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Frankrike: nya fall upp 40% på 24 timmar

Nu drar det igång och det går fort. Tåget går nu. Våra grannländer är på alerten och agerar. Sverige står som vanligt kvar på perrongen. Handlingsförlamade. Sedan skyller vi på slumpen och att vi hade otur.

France's daily virus cases up by 40% on previous 24 hours
Citat:
France has recorded another 2,288 new confirmed cases of coronavirus over the past 24 hours up to Friday - an increase of more than 40% on the previous day.
From Wednesday to Thursday, an additional 1,604 people tested positive for the virus.
Since Thursday, 12 people have died of Covid-19, taking the country's total coronavirus death toll to 30,324.
Citera
2020-08-07, 21:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Kan vi släppa den här frågan nu och enas om att begreppet "överdödlighet per dödsorsak " är ditt eget påhitt?

Det betyder, om du inte har förstått det, att analysera en eventuell överdödlighet och eftersom det finns olika dödsorsaker kommer man självklart att kunna göra ett antagande om vilka dödsorsaker som bidragit till en eventuell överdödlighet.

Vad jag menar med tillskriver är alltså att du hävdar att jag påstått att det mäts överdödlighet separat för varje dödsorsak. Det har jag aldrig påstått, men höviskt noterat att jag inte vet om det görs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in