2020-08-07, 19:57
Medlem
zzzDaniels avatar
Efter en eventuell olycka, exempel om jag har åkt in i en stolpe lite grann eller fick någon skrapa och har helförsäkring på bilen? Kan försäkringsbolaget höja priset på mitt årsförsäkring? Eller på självrisken som nu ligger på 3000 och jag har fått en liten repa, undrar om det är värt att kontakta, bilen kostade 70k.
Ifall dom skulle höja måste dom informera mig om det?
Syns det att jag har utnyttjad försäkring om jag skulle byta försäkringsbolaget, kan andra försäkringsbolag se mitt ”utnyttjande” på andra försäkringar?
Citera
2020-08-07, 19:59
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzzDaniel
Efter en eventuell olycka, exempel om jag har åkt in i en stolpe lite grann eller fick någon skrapa och har helförsäkring på bilen? Kan försäkringsbolaget höja priset på mitt årsförsäkring? Eller på självrisken som nu ligger på 3000 och jag har fått en liten repa, undrar om det är värt att kontakta, bilen kostade 70k.
Syns det att jag har utnyttjad försäkring om jag skulle byta försäkringsbolaget, kan andra försäkringsbolag se mitt ”utnyttjande” på andra försäkringar?

Dina skadefria år ryker.
Citera
2020-08-07, 20:32
Medlem
zzzDaniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Dina skadefria år ryker.
Vilka konsekvenser skulle detta medföra?
Citera
2020-08-07, 20:32
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Vilka konsekvenser skulle detta medföra?

Att du förlorar den rabatten.
Citera
2020-08-07, 20:40
Medlem
Citat:

Det normala är att nyttjande av kaskodelen ej påverkar s.k. bonus. Om skadan på stolpen också skall regleras så påverkas däremot bonusnivån.
Senast redigerad av Nordiad 2020-08-07 kl. 20:43.
Citera
2020-08-07, 20:41
Medlem
Citat:
Dina skadefria år ryker.
Dessa avse nyttjande av trafikförsäkringen, inte av kaskoförsäkringen.
Citera
2020-08-07, 20:42
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Dessa avse nyttjande av trafikförsäkringen, inte av kaskoförsäkringen.

Det kanske har ändrat på sig förr, men jag har bekanta som har avstått att anmäla just av den anledningen.
Citera
2020-08-07, 20:44
Medlem
Du får väga "en liten repa" mot 3.000:- + bonusförlust som höjer försäkringen mot att fixa "repan" själv.
Värderar du "repan" till vad jag skrev ovan?
Jag skulle fixa skadan själv.
Bilen kostade ju bara 70.000:- när du köpte den - nu värd betydligt mindre - även utan skadan.
Citera
2020-08-07, 20:45
Medlem
Citat:
Det kanske har ändrat på sig förr, men jag har bekanta som har avstått att anmäla just av den anledningen.
Vet inte riktigt vad du menar med "ändrat på sig förr". Vid trafikskada kan man städse låta bolaget räkna fram om försäkringstagaren bör direktbetala skadan, i detta fall på stolpen.
Citera
2020-08-07, 22:15
Medlem
zzzDaniels avatar
Citat:
Det normala är att nyttjande av kaskodelen ej påverkar s.k. bonus. Om skadan på stolpen också skall regleras så påverkas däremot bonusnivån.
Mitt bonusnivå ligger endast på 5%, då det kanske är värt? Varför betalar man annars 5000 om året?
Citera
2020-08-07, 22:17
Medlem
zzzDaniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Du får väga "en liten repa" mot 3.000:- + bonusförlust som höjer försäkringen mot att fixa "repan" själv.
Värderar du "repan" till vad jag skrev ovan?
Jag skulle fixa skadan själv.
Bilen kostade ju bara 70.000:- när du köpte den - nu värd betydligt mindre - även utan skadan.
Ja men jag tänker också om att det kanske kommer att synas om jag fixar lilla repan/bucklan istället för att betalat 3000 och kanske fått helt nya reservdelar som kommer nog inte påverka bilens värde till skillnad mot min möjligtvis synlig reporation... svårt val iaf
Citera
2020-08-07, 22:20
Medlem
zzzDaniels avatar
Citat:
Vet inte riktigt vad du menar med "ändrat på sig förr". Vid trafikskada kan man städse låta bolaget räkna fram om försäkringstagaren bör direktbetala skadan, i detta fall på stolpen.
Så jag kan få pengar för att fixa skadan själv, eller få pengar istället för att dom reparerar/byter delar på bilen? Om bonusnivå är endast 5% så kanske det är lönsamt att använda helförsäkring då
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in