2020-08-07, 17:26
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Nu när smittspridningen börjar bli hyfsat hanterbar (jo, jag vet att vi har högre än våra grannländer....), så bör det väl vara läge att sjösätta den där smittspårningsappen det talades om? Var det inte för stor samhällssmitta som stoppade den, eller var det av integritetsskäl? Nån som vet?

Skit samma.... Integritetsskälen väger tyngre än att några som tydligen inte har vad som krävs går och dör.
Citera
2020-08-07, 17:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Man kan också sätta krav på att alla som är fega ger fan i att åka kollektivt. De kan promenera till jobbet, i Michelindräkt om de så vill, men de väljer själva vad de vill klä sig i och övriga väljer vad de vill klä sig i.

Problemet är ju då dom, som inte har något annat val än åka kollektivt till jobbet. Och just de svaga, sköra och lite äldre, är samma personer som inte kan/orkar gå eller cykla långa sträckor.
Citera
2020-08-07, 17:29
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Man kan också sätta krav på att alla som är fega ger fan i att åka kollektivt. De kan promenera till jobbet, i Michelindräkt om de så vill, men de väljer själva vad de vill klä sig i och övriga väljer vad de vill klä sig i.
Folk ska egentligen inte behöva klä sig i rymddräkt pga dig, men din attityd är ett mycket gott argument för munskydd. För att samhället ska kunna återgå till nån sorts normalläge behöver din egoism hejdas en aning, du bidrar inte med tillräckligt mycket för att dämpa det ekonomiska bortfallet din attityd orsakar. Synd att dina föräldrar gjorde dig till en kejsare, nu får alla andra lida.
Citera
2020-08-07, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
De anser att ett land bör ha tryckt tillbaka smittan betydligt mer är vad vi har gjort som inte ens har försökt trycka tillbaka den nämnvärt.

Vi har för många nya smittade för att vi ska kunna kalla det för en andra våg.

Danmark har de en andra våg?
Citera
2020-08-07, 17:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Nu när smittspridningen börjar bli hyfsat hanterbar (jo, jag vet att vi har högre än våra grannländer....), så bör det väl vara läge att sjösätta den där smittspårningsappen det talades om? Var det inte för stor samhällssmitta som stoppade den, eller var det av integritetsskäl? Nån som vet?

Exakt. Det är NU när vi är nere på hanterbara smittnivåer, som vi skulle kunna satsa på testning-smittspårning-karantänsättning. Eventuellt med hjälp av appen. Om det plötsligt ökar okontrollerat om tre-fyra veckor (vilket jag skulle kunna sätta tio lax på), så blir det ju snabbt för sent igen. (Och då kommer Tegnell att säga, att det bara var en slump att det gick galet igen.)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Problemet är ju då dom, som inte har något annat val än åka kollektivt till jobbet. Och just de svaga, sköra och lite äldre, är samma personer som inte kan/orkar gå eller cykla långa sträckor.
På grund av att de varit för lata.
Hade de promenerat till jobbet hela sitt liv hade de varit i bättre form.
Nu riskerar de istället att dö för sin lathet.
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vad var syrehalten i blodet utan mask då? Var det faktiskt så att syrehalten i blodet sjönk mätbart med mask? Vet att jag läst (hittar inte källan nu) att syrehalten i luften man andas i mask kan sjunka med 20 %. Säkert finns de som faktiskt känner av det. En fullt arbetsför läkare är ju inte direkt typisk hälsomässigt för den stora massan. I UK tror jag faktiskt både barn och personer med diverse andningsproblem (astma, KOL etc.?) undantogs maskkrav i kollektivtrafiken, säkert inte utan anledning.

Återigen, för att hålla R under 1 verkar det inte behövas något maskkrav just i Sverige just nu. Vi har haft en klart nedåtgående trend i månader, och i dag rapporterades bara noll avlidna. Finns ingen anledning att osäkert och osjälvständigt känna att man måste göra precis som andra länder. Det är ju nu vi faktiskt har en fördel av att ha sluppit deras nivå av nedstängning.

Visst, det kan mycket väl komma en liten puckel i höst på grund av ett flertal faktorer, precis som att luftvägssjukdomar alltid tycks få ett litet uppsving den tiden på året. Man hoppas bara att det inte ska utbryta panik för att folk tror att den yttersta dagen kommit eller nåt sånt. En liten uppgång som som helt naturligt avtar igen betyder inte Armageddon, men de finns säkert som kommer att mjölka det till sista droppen för att skapa panik och oreda.

Inlägg som dina visar med all önskvärd tydlighet att maskkrav måste vara ett tvång i Sverige.

Sådana som du förstår bara piskan.
Citera
2020-08-07, 17:33
Medlem
Nico77s avatar
Citat:

Det låter ju i och för sig vettigt. Vad sägs om att, i storstäder, köra några specifika avgångar för dessa grupper om dygnet då. Man kan till ock med tänka sig att de förutom att dela ut munskydd lägger en extra slant på ett lite bättre luftfilter och att någon sprejar de ytor som går vid ändhållplatserna. Hur låter det då?
Citera
2020-08-07, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Om jag minns rätt kostade den flera miljarder? Det låter mycket så det är nog fel🤷🏼‍♀️
Miljoner var det iallafall, men inte så mycket bättre det
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stoppade-corona-appen-kan-kosta-miljoner-msb-har-inte-sagt-upp-avtalet
Citera
2020-08-07, 17:35
Medlem
Citat:
Synd att det är betalartikel, men bra att Aftonbladet börjar våga gå emot Tegnell. Våra PK-media (utom DN lustigt nog) har en stor skuld i våra många döda, p.g.a. att de jamsat med Tegnell.

Angående informationen, så finns den ju lite varstans i utländsk press, man måste inte ta ett plus-medlemskap. Här är en uttömmande tysk artikel:

https://www.quarks.de/gesellschaft/wissenschaft/was-man-ueber-schutzmasken-in-zeiten-von-corona-wissen-muss/
Jag tror du har en litet skev bild av DN. De är ofta kritiska till regimen et consortes . . .

Jag gillar DN.
Citera
2020-08-07, 17:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
På grund av att de varit för lata.
Hade de promenerat till jobbet hela sitt liv hade de varit i bättre form.
Nu riskerar de istället att dö för sin lathet.

Det finns även sådant som inte är självförvållat. T.ex. progressiva sjukdomar som bryter ner nerver, muskler, skelett... Kvinnor som fött barn kan få livslånga problem med bäckenfogarna, som inte går att operera. Och från 55-60-årsåldern, kommer problem med knän, höfter och rygg smygande för de flesta.
Citera
2020-08-07, 17:36
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Du skrev

Det är mycket annorlunda, främst för att besluten att stänga en skola eller temporärt införa distansundervisning ligger på den enskilda skolan eller lokala skolansvariga.
I Sverige så pekar Tegnell med hela handen: Alla skolor måste vara stängda eller öppna, ingen får bestämma själv.
Då blir det en väldigt fyrkantig hantering och flexibiliteten att snabbt agera när det kommer en smittvåg försvinner.

Det är inte självklart för Sverige att den enskilda skolan kan besluta om stängning eller distansundervisning. Tvärtom har man från folkhälsomyndighetens håll tidigare tydligt markerat att ingen får bryta den officiella linjen:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/trots-rekommendationerna-flera-stockholmsskolor-haller-stangt

Tegnell skaffade till och med en skrivelse att sticka under näsan på rektorerna och skolledarna i Stockholm.

”– Jag behöver någon som kan skriva bra.

Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell är i telefon med länsstyrelsen i Stockholm. Det är torsdagsmorgon och rektorn på ansedda Campus Manilla i Stockholm har just beslutat att tillfälligt stänga skolan efter att en elev testats positivt för det nya coronaviruset. Beslutet hade väckt uppmärksamhet ändå, men toppar nu alla nyhetssajter eftersom Sveriges framtida tronföljare prinsessan Estelle är elev på skolan.

Flera rektorer i Stockholm är oroliga och verkar beredda att vidta samma åtgärd, och därmed gå rakt emot Anders Tegnells rekommendationer.

– Jag har försökt tala om vilka konsekvenser det blir av att stänga skolor alldeles i onödan. Jag tycker det här är lite upprörande, måste jag säga, säger han i telefonen.

Nu behöver han alltså någon som kan skriva bra, snabbt få rekommendationerna nedtecknade på ett officiellt brevpapper (”det måste ha ett ärendenummer”), som skickas till länsstyrelsen så att den har ”något att sticka under näsan på rektorerna”.”

Källa DN.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in