Citat:
Ursprungligen postat av
Siegfrid
Du skrev
Det är mycket annorlunda, främst för att besluten att stänga en skola eller temporärt införa distansundervisning ligger på den enskilda skolan eller lokala skolansvariga.
I Sverige så pekar Tegnell med hela handen: Alla skolor måste vara stängda eller öppna, ingen får bestämma själv.
Då blir det en väldigt fyrkantig hantering och flexibiliteten att snabbt agera när det kommer en smittvåg försvinner.
Det är
inte självklart för Sverige att den enskilda skolan kan besluta om stängning eller distansundervisning. Tvärtom har man från folkhälsomyndighetens håll tidigare tydligt markerat att ingen får bryta den officiella linjen:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/trots-rekommendationerna-flera-stockholmsskolor-haller-stangt
Tegnell skaffade till och med en skrivelse att sticka under näsan på rektorerna och skolledarna i Stockholm.
”– Jag behöver någon som kan skriva bra.
Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell är i telefon med länsstyrelsen i Stockholm. Det är torsdagsmorgon och rektorn på ansedda Campus Manilla i Stockholm har just beslutat att tillfälligt stänga skolan efter att en elev testats positivt för det nya coronaviruset. Beslutet hade väckt uppmärksamhet ändå, men toppar nu alla nyhetssajter eftersom Sveriges framtida tronföljare prinsessan Estelle är elev på skolan.
Flera rektorer i Stockholm är oroliga och verkar beredda att vidta samma åtgärd, och därmed gå rakt emot Anders Tegnells rekommendationer.
– Jag har försökt tala om vilka konsekvenser det blir av att stänga skolor alldeles i onödan. Jag tycker det här är lite upprörande, måste jag säga, säger han i telefonen.
Nu behöver han alltså någon som kan skriva bra, snabbt få rekommendationerna nedtecknade på ett officiellt brevpapper (”det måste ha ett ärendenummer”), som skickas till länsstyrelsen så att den har ”något att sticka under näsan på rektorerna”.”
Källa DN.se