2020-08-07, 11:52
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
AJ skriver så här i Landsförrädaren (Jag kodiifierar det av förståeliga skäl )

"Du kommer aldrig att finna en koppling mellan den här gruppen (AG= mitt tillägg)) och X. det är vattentätt. det är en komplicerad rad av mellanhänder och omöjligt att utreda."

Vidare: Ordern kommer från Nato och med stöd av delar av militärledningen och en OP-fientlig fraktiion inom regeringen

SE är GM här

AJ skriver ju nyckelromaner--- Hur långt kan man komma i utredning 34 år efteråt. Knappast en smoking gun

Jallai har alltså svängt från ett NATO-attentat då Palme var för ryssvänlig, till ett KGB-attentat då Palme var för västvänlig. Svänger fort i hockey. Blir en mittenkonspiration ledd av Ola Ullsten härnäst
Citera
2020-08-07, 12:00
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Jallai har alltså svängt från ett NATO-attentat då Palme var för ryssvänlig, till ett KGB-attentat då Palme var för västvänlig. Svänger fort i hockey. Blir en mittenkonspiration ledd av Ola Ullsten härnäst

Ja, det är lätt att garva åt alltihop och tro att karln endera tappat en skruv eller ,som många , menar bara vill tjäna pengar med nya teorier. Jag har skrivit om hans tänkbara bevekelsegrunder i flera inlägg. Se min historik om du är intresserad Se också Bobos svar om Ö&Ö. Sammanfattningsvis: Det kan vara mera komplicerat än vad man tror vid första anblicken.
Citera
2020-08-07, 12:03
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Visst; skandiamannen kan vara en ”patsy”...
Men, varför först nu?
Det är inte så djävla svårt att förstå att man inväntade Lisbeths död. Därför la man ner skiten nu och anklagade lämplig barnlös sate.
Citera
2020-08-07, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Ekberg har väl trots allt gjort en insats med att hålla efter KGB-agenten Guillou.

Tyvärr är det bara ett exempel på dennes fixering vid ståndpunkter och personer utanför sina uppdrag som inte påverkas av fakta. Vi har ursäkta mig en underättelsevärldens Sven Aner här tror jag. Israelerna förstod vilken fara han utgjorde och dumpade kvickt.

Den enda mindre hemliga agent som funnits är nog Donald Forsberg. Maken till överskattning av sin egen fattningsförmåga är svår att hitta. Maken till usla agenter är svår att finna.

Han kan inte ta in att JG t ex förvarnade Säpo om IB avslöjandet (vilket gjorde att ah kom lindrigt undan) och att han ett antal gånger lämnat information till Säpo om de sammanhang han förekommer i. Inte heller "tar han in" kontakterna med "den gamle" eller JG:s agerande visavi OP där han agerar på uppgifter som definitivt inte har med KGB att göra eller var i deras intressen.

Du borde förstå att dennes anklagelser skall tas med allt salt du kan uppbringa.

Haverister brukar man kalla denna typ av svamlare.
Citera
2020-08-07, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Apropå Tunnelbanemannen och bilen på AF kyrkogata:

När vittnena Egon Enocksson och Annika Blomqvist går norrut från Monte Carlo till Tunnelgatan (västra) så ser han en bil komma på Sveavägen från Adolf Fredriks kyrka åkande söderut i riktning Kungsgatan.

Detta sker ungefär samtidigt som den första piketen kommer fram, dvs ca 23.24 eller några sekunder senare.

Bilen som kommit från AF kyrka stannar i västra korsningen Tunnelgatan/Sveavägen och ur bilen springer en person över Sveavägen fram till mordplatsen. Personen var passagerare i bilen. Personen springer sedan tillbaka till bilen kort därpå.

Enocksson kan inte uppge färg eller fabrikat på bilen.

Personen som springer över gatan, signalement: 175-180 cm, lång smal kroppsbyggnad. Mannen hade inga ytterkläder på sig. Mannen hade en mönstrad tröja. Lågskor. Mannen var mörkhårig och Enocksson tänkte att mannen var sydeuropé. Mannen var yngre, kanske så ung som 20-25 år. Säger alltså Enocksson.
Alla dessa vittnesmål som kommer in efter Säpo analysen måste också värderas utefter hur långt i tid vittnesmålen lämnas efter mordet, hur mycket var känt i media. Visst kan de förtydliga förloppet men se upp för NF AL och SE typerna.
Just nu är jag mest intresserad av att veta vem livvakten som hämtade väskorna den 1 maj 1985 är. (Se asplings förhör).
Citera
2020-08-07, 12:14
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Ekberg har väl trots allt gjort en insats med att hålla efter KGB-agenten Guillou.

Får jag fråga: Hur ser du på nyregisterad nicks -du vet vem jag avser- som skriver låååånga inlägg.
som pläderar för ett KGB-spår?
Citera
2020-08-07, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
AJ skriver så här i Landsförrädaren (Jag kodiifierar det av förståeliga skäl )

"Du kommer aldrig att finna en koppling mellan den här gruppen (AG= mitt tillägg)) och X. det är vattentätt. det är en komplicerad rad av mellanhänder och omöjligt att utreda."

Vidare: Ordern kommer från Nato och med stöd av delar av militärledningen och en OP-fientlig fraktiion inom regeringen

SE är GM här

AJ skriver ju nyckelromaner--- Hur långt kan man komma i utredning 34 år efteråt. Knappast en smoking gun

Betänk att AJ också publicerat Barbro Algernons gravsten som förklaring på Barbrogruppens ledare.

Då jag långt innan landsförrädaren gavs ut haft kontakter med AJ vet jag att han tyvärr har ett problem med källkritik och varnade honom för att svälja de beten han fick för enkelt. Tyvärr föll han i fällan som också TP senare gjorde.

Barbro blev Sagnell och Lennert blev ja vad då?

Idag vet vi med lite källkritik att Olles Barbro troligen var en känga till antagonisten Katarina som var en nagel i ögat på honom med den enda som övergick till verksamhet i de Baltiska staterna och som kunder få kommendörkaptener och högre svarslösa som fick räddas upp med Sagnell och att Leon som blir Lennart troligen är en avdelning under Lennart Ungers ledning. En person som inte kan vara helt obekant för en som AJ. Kanske därför det inte grävdes vidare där. Unger var ju knappast Palmevän heller. Att Katarins skulle övervaka OP är osannolikt.

Trovärdiga insiders säger att Barbrogruppen är en omskrivning för Donald Forsberg och att Olle gärna skulle velat veta vad Lennargruppen gick ut på.
Senast redigerad av boboslacke 2020-08-07 kl. 12:28.
Citera
2020-08-07, 12:23
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
JO lite logs det allt i de kretsarna men man rev sitt hår också. Enligt Tore Forsberg kom ständiga påstötningar att OP borde utredas som SPION till kontraspionaget. Oftast inte som rapporter utan vid personliga "uppvaktningar" i hemmet.

Att Ekberg var synnerligen fabulerande opålitligt upptäcktes snabbt t ex redan hans tredje rapport var lite för uppseendeväckande. En som också lämnade sådana här "anonyma" rapporter senare klassificerade på samma sätt var vår vän Jocke (von B).

Trots rapporter om farligheten bland folk som KPMLr från dem tog man second opinion (från sådana som mig) och jag tror att vi alla idag förstår att dessa var en brokig samling vars "kulturarbetare" och "Arbetsplatsceller" (sjukhusspionaffären) var till största delen naiv arbetarromantik av floskler utan verkliga hotbilder mot det svenska samhället i stort. Där fanns inga beväöpnade celler. Baudes personliga nojjor som kring homosexualitet gjorde det problematiskt att vara med i gemenskapen för vissa och tog mycket fokus.

En sån som KGB-tillgången Jan Guillou har hela tiden försökt förringa den vänsterextrema terrorism som fanns i Sverige. Operation Leo är ett bra exempel . Pia Laskar fick tre års fängelse då hon ställde en skarp bomb utanför Spain Tours på Vasagatan. Den smällde inte av pga att den blivande genusforskaren inte kunde aptera den , men hade den gjort det hade dussintals oskyldiga kunnat dödas och lemlästas. Så det var inga snälla duvungar, utan terrorister i ordets rätta bemärkelse.

Eive Tungstedt ordnade dynamit och kpistar vilket han fick fängelse för. Sedemera skriver han en bok om MOP på uppdrag från? Ja vem? Men han finns med som en spelare i MOP-pusslet , låt vara desinformationsdelen. Dessa personer stod för verkliga hotbilder mot det svenska samhället och dess medborgare.

Norbert Kröcher försöker JG ursäkta som en famlande sökare, inte en tanke ägnades åt hur de kassörskor kände sig som utsattes för de rån som finansierade terrorverksamheten. NK var beväpnad när SÄPO-männen grep honom på ett mycket kompetent sätt. PG Näss visade oräddhet och uthållighet och fick dom som ville sätta Anna-Greta Leijon i en låda dömda med kännbara straff.
Att AGL troligtvis dött om hon hamnat i lådan är såna petisser som JG viftar bort.

Gunnar Ekberg jobbade för svenska staten och då är det hans uppdragsgivare som framförallt bör kritiseras. JG jobbade för KGB och DPFLP en marxistisk terrorgrupp under politisk täckmantel , i det läget föredrar jag GE, utan att för den skull applådera alla hans olika insatser.

Kommunisten Saima Jönsson har misstänkts för kurirjobb åt DPFLP och hennes personalia dök upp på suspekta ställen. Hade hon levt i sitt lyckorike sovjet hade det blivit nackskott då hon var gift med en höjdare i DPFLP , tilllika drivande bakom de danska terroristerna i Blekingegadeligan. Kanske hade hon klarat sig med tio års fängelse var minimistraffet för brottsrubriceringen ”Hustru till Folkfiende”.
Citera
2020-08-07, 12:27
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tyvärr är det bara ett exempel på dennes fixering vid ståndpunkter och personer utanför sina uppdrag som inte påverkas av fakta. Vi har ursäkta mig en underättelsevärldens Sven Aner här tror jag. Israelerna förstod vilken fara han utgjorde och dumpade kvickt.

Den enda mindre hemliga agent som funnits är nog Donald Forsberg. Maken till överskattning av sin egen fattningsförmåga är svår att hitta. Maken till usla agenter är svår att finna.

Han kan inte ta in att JG t ex förvarnade Säpo om IB avslöjandet (vilket gjorde att ah kom lindrigt undan) och att han ett antal gånger lämnat information till Säpo om de sammanhang han förekommer i. Inte heller "tar han in" kontakterna med "den gamle" eller JG:s agerande visavi OP där han agerar på uppgifter som definitivt inte har med KGB att göra eller var i deras intressen.

Du borde förstå att dennes anklagelser skall tas med allt salt du kan uppbringa.

Haverister brukar man kalla denna typ av svamlare.

Jan Guillou lämnade ingen info till SÄPO om sina kontakter med Jevgenij Gergel KGB . Resident, 68-72. Dessa fick SÄPO från JGs arbetskamrat Arne Lemberg som uppenbarligen drabbades av dubier angående sovjetkontakterna.
Citera
2020-08-07, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag håller med dig. Oerhört viktigt att hålla alla hypoteser öppna. Jag har inte bundit fast mig vid något alternativ, och håller med om att det kan finnas fler alternativa lösningar.

För mig är diskussionerna ett andningshål från det enformiga arbetet med att traggla arkiv och artefakter från och om utredningen. Jag tror jag la ner 20 timmar effektiv tid på att hitta Föllinge.
Nu håller jag på med två parallella projekt som jag återkommer med om ett par veckor.

Då kanske det blir lite avkoppling med ett litet schema för bedömning av "framtida" handlingsmöjligheter från Övljt. Bengt Sandström som var chef för marinstabens planering och som tjänstgjort som förste lärare i strategi vid Militärhögskolan.

Marknadskrigföring (1985), Durö, Sandström författare
1. Målanalys (vad och varför)
2. Resurser och styrkejämförelser (styrka och svagheter)
3. Miljöfaktorer (handlingsfrihet)
4. Fiendens handlingsmöjligheter (farligast, tidigast, sannolikast)
5. Våra handlingsmöjligheter (lämpliga, utförbara, nöjaktiga)
6. Jämförelse i matrisform (kolumner F1, F2 .. Rader V1, V2 …) (min anm. Konfrontationen ”spelförlopp")
7. Val av alternativ (min anm. som bäst uppfyller värderingskriterier, se längre ner)
8. Detaljutformning (min anm. Beslut i stort)
Modellskiss sid. 120
Källa: Marknadskrigföring : hur man besegrar konkurrenterna i slaget om marknaden / Robert Durö, Björn Sandström. Durö, Robert, 1951- (författare) Sandström, Björn, 1941- (författare) ISBN 9138614782
https://libris.kb.se/bib/7268106

Liten instruktion:
Värderingskriterier:
Med utgångspunkt från Målanalys utformas Värderingskriterier som analysresultatet i steg 2 som sedan testas av mot Värderingskriterier och med återkoppling till Målanalys för eventuell justering av värderingskriterier.

Sen steg 3 på samma sätt.

De sålunda erhållna justerade värderingskriterierna används sedan i steg 7 för Val av alternativ.

Schemat finns som bild på sid 120 men upphovsrätt förbjuder publicering av bilder så det fick bli i textform.

Om Fiende byts ut mot Polis och Våra mot Konspirationens FGM/P så ser man attentatet ur konspirationens synvinkel.

För att bedöma och granska händelseförloppet så får man modellera om schemat så att man ser det ur båda synvinklarna. Som exempel får man väga in polisens rutinmässiga uppträdande framtill de får larm, s.k. varaktiga rutiner och deras tillämpade uppträdande efter larm.
Om Bengt Sandström
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B6rn_B._Sandstr%C3%B6m
Lite om hans synpukter på Fermentaaffären som diskuterats i tråden för jättelängesen
https://www.lindelof.nu/nytt-ljus-over-fermentaaffaren/
Senast redigerad av Utredaren 2020-08-07 kl. 12:38.
Citera
2020-08-07, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Det är inte så djävla svårt att förstå att man inväntade Lisbeths död. Därför la man ner skiten nu och anklagade lämplig barnlös sate.

Lisbeth dog i oktober 2018. Varför vänta nästan två år? Dessutom förstod de väl att privatspanarna på Flashback inte skulle godta lösningen? Jag tycker att de borde mörklagt betydligt bättre när man har kapacitet att mörda statsministern.
Citera
2020-08-07, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
En sån som KGB-tillgången Jan Guillou har hela tiden försökt förringa den vänsterextrema terrorism som fanns i Sverige.

Det där är en grundlös åsikt. Ingenstans finns något konkret som visar att JG är eller har varit en KGB-tillgång. Däremot verkar ju han ha varat en nyttig idiot både för "den gamle" och för kretsen kring Bildt när det gäller förföljelsen av OP. Enligt min åsikt är mannen osympatisk och opålitlig ständigt på jakt att nå framgång på någon annans bekostnad. Minns honom väl från "bullen".

Bara för att man inte gillar någon betyder det inte att de är spioner.

Berättelserna visar tydligt att man inte hanterar detta professionellt. Säpo glappar inte om sina terrorhot eller vilka celler de har koll på men den här grupperingen driver personliga vendettor mot privatpersoner med samma argumnet år efter år livet ut.

Tyvärr Ekberg och kompani. Ni blev svikna av staten för att ni är otroligt inkompetenta och inte för att KGB och JG var ute efter er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in