2020-08-07, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
För några år sen skrev du om BL -"chefen för det allra hemligaste" , som jag förstår det, som en del av MOP-komplexet. Har du ändrat uppfattning, och kan du i så fall redogöra varför?

Jag tror att alla förstår att det här är saker som inte är okända för de hemliga tjänsterna på viss nivå men att det är väldigt svårt att utröna exakt vilken roll man spelat i spelet.

Långa har man ju sett att kretsen lösligt kring gamla IB med Ekberg men också Donald t ex varit märkligt aktiva på lite olika spår. När Olle hoppade in om Palmemordet driven av sina febriga behov att berätta "sanningen" om den kommunistiska konspirationen började fler bitar passa in och när Teutenberg träder in i handlingen ser vi hur långt upp det går.

Att de hemliga och cheferna där skulle vara ovetande om det är orimligt men det går inte att veta vilka skälen är att mörka det. Delaktighet, passivt stöd eller underlåtenhet.

Mycket myter odlas om det här. T ex är det populärt att framställa Elmer som "sosse". Verklighetens bild är att han hade en mer komplex förankring i t ex bonderörelsen inte utan inslag av att berika sig själv och att han var aktiv långt efter sin pensionering och även efter att han upptäckts har haft kontor hos ÖB. För vems räkning?

Bland svansen av underrättelsetjänsten är det populärt att peka finger och skröna om SAPO men är det inte mycket märkligare att det fanns människor med extremistiska högerideer inom Säpo och militären med nära relationer till politiska kampanjer mot S.

BL passar in i den bilden som tyvärr framträder där vi t ex sett att en annan person som står nära CB var mycket mer inblandad i t ex Officersupproret än han låtsas om. Konkret finns dock inget dokumenterat.

Det vi vet är att det fanns mycket dominerande högerideer inom underrättelsetjänsten och inte en SAPO-styrd verklighet.
Citera
2020-08-07, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Lång, smal och mörk gata kan innebära många oförutsedda händelser. Hade ett par kommit gående vid barackerna hade GM fått sakta ner farten eller springa på dem. Springer man ut på Luntmakargatan kan det ju komma en bil som man måste stanna upp för...

Och varför skulle inte en nykter handlingskraftig person våga hoppa på en beväpnad man bakifrån? Jag påstår självklart inte att alla skulle göra det, men GM skulle behöva ta den risken med i beräkningen. Personen som gick där bakom kunde ju vara polis eller militär till yrket (och då menar jag inte "livvakt i tjänst", utan typ "polis på väg hem efter ett biobesök").

Har du erfarenhet av våld?

Knivvåld?
Skjutvapen?

En del tycks vilja göra narr av AB och LJ för att de inte agerade.

Hamnar du i en liknande situation gör du bäst i att ta skydd och inte närma dig skytten.

De visste inte att GM främst var ute efter mannen som låg där i korsningen.
De vet att någon sköts och att det avfyrats två skott.

De gjorde båda rätt.
Tog skydd och i LJs fall höll avstånd.
Citera
2020-08-07, 10:32
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Om du läser SOU 1999:88 om WT-observationer söder om Grand och i direkt anslutning till MPL så får du svaret.

WT-iakttagelser är ett obestridligt argument för flera GM inte för Planerat/Oplanerat mord.

SOU 1999:88 Vissa generella utredningsåtgärder m.m. sid 247 -248

Kommissionens genomgång av uppslag rörande walkie-talkieiakttagelser
RRV-experternas genomgång
I RRV-experternas genomgång av utredningsmaterialet ingick en granskning av de mer centrala walkie-talkie-iakttagelserna som rapporterats till PU.

RRV-experterna bedömde uppgifterna i det s.k. Skelleftehamnsbrevet som de mest intressanta gällande walkie-talkie-iakttagelser och deras analys skiljer sig i detta avseende från den analys som görs i GMP.

Skälen till att denna observation bedömdes som mest intressant angavs på följande sätt:

För det första är den rimlig för att den just passar väl in i tid och plats.

Det är faktiskt den observation av W/T som är mest rimlig med tanke på den händelseutveckling som faktiskt kom att ske --- oavsett spår i kvadrant 2. (min anm. FGM/P Flera Gärningsmän Planerad)

För det andra kommer den in tidigt och kan inte ha påverkats av Palmeutredningens uppmaning i massmedia om att höra av sig med W/T-observationer, inte heller övriga W/T-observationer kan ha ”smittat av sig” till denna som var den första.

För det tredje skulle en säkerställd W/T-observation mest sannolikt hänföra sig till mordet på Olof Palme.

Även av andra skäl bedömdes iakttagelsen vara av intresse. Ett sådant skäl var att uppgiften om att mannen med walkie-talkie eventuellt pratade schweizertyska förekommer i en annan rapporterad walkietalkie-iakttagelse, som gjorts i Gamla stan den 26 eller 27 februari 1986 (Jarl N, se nedan).

Ett annat skäl var att RRV-experterna, för det fall fråga är om ett händelseförlopp i kvadrant 2 (dvs. planerat brott med flera inblandade), ansåg det rimligt att det just i hörnet Tunnelgatan/ Olofsgatan vid denna tidpunkt stått en person som haft koppling till en flyktbil.

De slutsatser som RRV-experterna drog av sin analys var att uppgifterna i Skelleftehamnsbrevet kan vara riktiga och att de därför inte direkt bör avfärdas även om det finns vissa indikationer på att det skulle kunna röra sig om desinformation.

Några sådana indikationer är den tvärsäkra tidsuppgiften, de detaljerade uppgifterna om den iakttagne mannens utseende och att brevskrivaren lämnar ytterligare information i senare brev.

Enligt RRV-experterna skulle brevskrivaren också kunna vara en person som har kunskap om en möjlig konspiration och som vill ge polisen ett värdefullt tips, men inte vågar framträda.

RRV-experterna kritiserade mot denna bakgrund de argument som i GMP hade anförts till stöd för att helt avfärda denna observation.

RRV-experterna framhöll i detta sammanhang också ”att det är en klar brist att vad som gått ut i massmedia resp förekommit i massmedia under de första veckorna inte finns samlat för analys hos Palmeutredningen.
Det har stor betydelse för tolkningen av vittnesmålens trovärdighet.”
En tanke om desinformation kan vara att Sovjetunionen med ytlig förkunskap om MOP konstaterat att svenska intressen låg bakom MOP och jag har för mig att de erbjöd information till utredningen direkt efter mordet.

När detta avvisades skickade de ett brev till utredningen, "Skelleftehamsbrevet", med klara och tydliga ledtrådar som ledde till att utredarna sprang omkring som yra hönor ett tag.

Det ligger lite rysk humor i att en "resande i damunderkläder" löser ett högprofilerat mord.

Att Sovjet tyst skulle sitta och acceptera anklagelser att de låg bakom MOP ser jag som uteslutet.

Mycket substans i din analys. Jag har F på källans tillförlitlighet pga anonymitet och indikationer på att det kan förekomma desinformation.
Citera
2020-08-07, 10:34
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Berättar inget viktigt alls. Normalt beteende för en GM att fly platsen. Bara ett fåtal väljer att låta sig infångas frivilligt.

Just valet av plats kan däremot vara viktigt, men dessvärre så är inte Tunnelgatan heller särskilt bra. För GM var det till stor del ren tur att han (eller hon) undkom. En nykter Anders B, eller ett mötande par på Tunnelgatan och GM kunde ha varit fast. Eller en isfläck vid barackerna, en bil på Luntmakargatan...

Jag vidhåller att flykten, som dessutom var mycket effektiv, är särskiljande i sammanhanget. Därav ordet viktigt.

Men Tunnelgatan valdes utifrån Palmes rörelser och som du säger kunde GM säkert ha stött på problem.

Mordplatsen var inte optimal. Den var den minst dåliga i det läge som uppstod.

Att GM var spårlöst försvunnen inom 1 minut och i 34 år är ett annat faktum att väga in när man talar om Palmemordet.

Att privatpersoner skulle ha kunnat stoppa GM är för mig uteslutet. Han hade ju en Magnumrevolver. Som han precis använt.
Senast redigerad av Basfakta 2020-08-07 kl. 10:37.
Citera
2020-08-07, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Frånstedt var inte imponerad av källa Erik och ville avveckla enligt bok.

Det var omöjligt att bli imponerad av källa Erik men kanske Olle tolkar saker ut sin egen "världsbild" där han är bitter över sitt eget öde. Man får nog anse det klarlagt att källa Erik är försök att leda Säpo mot saker som kanske inte var så matiga med ursprung i en grupp inom IB men hans eget facit är ju inte så lysande heller.
Citera
2020-08-07, 10:35
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Källa Erik användes när man tappat förtroende för en namngiven källa som t ex fånet Ekberg som försökte föreslå och isensätta våldshandlingar bland dem han skulle övervaka. Ibland var hans uppgifter så uppseendeväckande att man krävde att han skulle dokumentera med buggningar. Det gick inte så bra direkt eftersom Ekberg och andra fabulerade.

IB hade ingen jurisdiktion och det hade bara SÄPO. Alltså måste man lämna över material till Säpo för åtgärder. Säpo hade mer insyn än vad någon förstod i just det läget med djupa informatörer och visste att Ekberg och hans kompisar "dramatiserade". Därför lanserades den typen av opersonliga rapporter vis epitetet "källa Erik" och de kom först via Elmer men senare också andra vägar. Med tiden blev källa Erik som en "label" för information som man inte skulle ta på för stort allvar som kom från kretsen (just det) kring Ekberg och dennes kretsar. Det mest underhållande är att de inte ens idag förstår att "källa Erik" betyder att det är information som låtsas anonym från otillförlitliga källor som skall tas med ett ton salt.

I detta fall är det alltså källa erik cirkelbevis i verkligheten där bevisen är anonyma uppgifter de själva fabricerat och som genomskådades redan då det begav sig. Ungefär som när Iheso är sitt eget vittne till kodade budskap i trappuppgångar som ingen annan sett.

Det är i det militära reglementet den bokstav som man ger källor med den lägsta tillförlitligheten.
Kan se lite Säpo-humor här.
Citera
2020-08-07, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
Det enda KP sagt var att det finns "skälig misstanke".

Betyder att polisen vill ställa fler frågor.

KP har inget bevis.
Över huvud taget.

Man är oskyldig till dess att man blivit dömd i rättegång.

Så Skandiamannen är inte GM.

KP var inspirerad av foliehatten TP och tog den enkla vägen att presentera Skandiamannen som ett spår som inte går att utredda och la ned PU.

Har du glömt VG, PKK och CP?

Speciellt efter CP borde alla varningsklockor tjuta.

Skandiamannen är en patsy för att det ska se bra ut att polisen löst MOP.

Visst; skandiamannen kan vara en ”patsy”...
Men, varför först nu?
Citera
2020-08-07, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Det är i det militära reglementet den bokstav som man ger källor med den lägsta tillförlitligheten.
Kan se lite Säpo-humor här.

JO lite logs det allt i de kretsarna men man rev sitt hår också. Enligt Tore Forsberg kom ständiga påstötningar att OP borde utredas som SPION till kontraspionaget. Oftast inte som rapporter utan vid personliga "uppvaktningar" i hemmet.

Att Ekberg var synnerligen fabulerande opålitligt upptäcktes snabbt t ex redan hans tredje rapport var lite för uppseendeväckande. En som också lämnade sådana här "anonyma" rapporter senare klassificerade på samma sätt var vår vän Jocke (von B).

Trots rapporter om farligheten bland folk som KPMLr från dem tog man second opinion (från sådana som mig) och jag tror att vi alla idag förstår att dessa var en brokig samling vars "kulturarbetare" och "Arbetsplatsceller" (sjukhusspionaffären) var till största delen naiv arbetarromantik av floskler utan verkliga hotbilder mot det svenska samhället i stort. Där fanns inga beväöpnade celler. Baudes personliga nojjor som kring homosexualitet gjorde det problematiskt att vara med i gemenskapen för vissa och tog mycket fokus.
Senast redigerad av boboslacke 2020-08-07 kl. 10:56.
Citera
2020-08-07, 10:58
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
JO lite logs det allt i de kretsarna men man rev sitt hår också. Enligt Tore Forsberg kom ständiga påstötningar att OP borde utredas som SPION till kontraspionaget. Oftast inte som rapporter utan vid personliga "uppvaktningar" i hemmet.

Att Ekberg var synnerligen fabulerande opålitligt upptäcktes snabbt t ex redan hans tredje rapport var lite för uppseendeväckande. En som också lämnade sådana här "anonyma" rapporter senare klassificerade på samma sätt var vår vän Jocke (von B).

Trots rapporter om farligheten bland folk som KPMLr från dem tog man second opinion (från sådana som mig) och jag tror att vi alla idag förstår att dessa var en brokig samling vars "kulturarbetare" och "Arbetsplatsceller" (sjukhusspionaffären) var till största delen naiv arbetarromantik av floskler utan verkliga hotbilder mot det svenska samhället i stort. Där fanns inga beväöpnade celler. Baudes personliga nojjor som kring homosexualitet gjorde det problematiskt att vara med i gemenskapen för vissa och tog mycket fokus.

Ekberg har väl trots allt gjort en insats med att hålla efter KGB-agenten Guillou.
Citera
2020-08-07, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
Så du förnekar LHO som Kennedys GM?

9/11 orsakades inte av islamistiska terror gruppen Al-Qaida med den fula Bin-Laden i spetsen?

Och Skandiamannen trolig GM enligt dig?

Tack Makarov.24

Nu vet jag vilken nivå alla Skandiamannen-anhängarna ligger på.

Jag får väl skämmas lite som inte insåg det tidigare.

Och du, jag tycker att TP är en foliehatt.
Det får du tycka vad du vill om. Men hissen går inte ända upp på den mannen.

Läs hans bok minst två gånger. Sedan börjar du se bristerna.

Du lägger alla pusselbitar som inte talar emot i en hög.

Sedan alla pusselbitar som visar på att Skandiamannen var just en som jobbade på Skandia och inget mer. Den högen slänger du i sopen.

De andra bitarna börjar du fila på, ibland även såga i. I vissa fall målar du om framsidan om det behövs.

Viola, där har du TPs pussel.

Det är inte grannt och överensstämmande med verkligheten.

Med det är hans.
Hans pussel.

Och det pekar mot Skandiamannen.

Det lyckades han sedan sälja in till en desperat utredare för PU som fått ordern: - lägg ned skiten, hitta på nåt.

Om du läser igen så ser du att jag vänder mig mot ”konspirationsteorierna” om JFK, 11 sep osv. Jag tror alltså på LHO och Al-Qaida som gärningsmän.
Citera
2020-08-07, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Visst; skandiamannen kan vara en ”patsy”...
Men, varför först nu?

Det undrar jag också. Varför vänta med en syndabock och dessutom sakna bevisning?
Citera
2020-08-07, 11:32
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Jag tror att alla förstår att det här är saker som inte är okända för de hemliga tjänsterna på viss nivå men att det är väldigt svårt att utröna exakt vilken roll man spelat i spelet.

Långa har man ju sett att kretsen lösligt kring gamla IB med Ekberg men också Donald t ex varit märkligt aktiva på lite olika spår. När Olle hoppade in om Palmemordet driven av sina febriga behov att berätta "sanningen" om den kommunistiska konspirationen började fler bitar passa in och när Teutenberg träder in i handlingen ser vi hur långt upp det går.

Att de hemliga och cheferna där skulle vara ovetande om det är orimligt men det går inte att veta vilka skälen är att mörka det. Delaktighet, passivt stöd eller underlåtenhet.

Mycket myter odlas om det här. T ex är det populärt att framställa Elmer som "sosse". Verklighetens bild är att han hade en mer komplex förankring i t ex bonderörelsen inte utan inslag av att berika sig själv och att han var aktiv långt efter sin pensionering och även efter att han upptäckts har haft kontor hos ÖB. För vems räkning?

Bland svansen av underrättelsetjänsten är det populärt att peka finger och skröna om SAPO men är det inte mycket märkligare att det fanns människor med extremistiska högerideer inom Säpo och militären med nära relationer till politiska kampanjer mot S.

BL passar in i den bilden som tyvärr framträder där vi t ex sett att en annan person som står nära CB var mycket mer inblandad i t ex Officersupproret än han låtsas om. Konkret finns dock inget dokumenterat.

Det vi vet är att det fanns mycket dominerande högerideer inom underrättelsetjänsten och inte en SAPO-styrd verklighet.

AJ skriver så här i Landsförrädaren (Jag kodiifierar det av förståeliga skäl )

"Du kommer aldrig att finna en koppling mellan den här gruppen (AG= mitt tillägg)) och X. det är vattentätt. det är en komplicerad rad av mellanhänder och omöjligt att utreda."

Vidare: Ordern kommer från Nato och med stöd av delar av militärledningen och en OP-fientlig fraktiion inom regeringen

SE är GM här

AJ skriver ju nyckelromaner--- Hur långt kan man komma i utredning 34 år efteråt. Knappast en smoking gun
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in