2020-08-07, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det enkla, kanske lite elaka, men ändå rätt uppenbara svaret är att FHM anser att smittan drivs på alla platser som inte är samhällsviktiga. Uteserveringar, krogar, badstränder (sitta för tätt). Festivaler är inställda och nöjesfält får hålla stängt. Däremot är det så enligt FHM att smittan absolut inte drivs på i samhällsnyttiga funktioner såsom förskola, skola eller kollektivtrafik. Märkligt - inte sant?

Det är nästan humor att höra deras argumentation. Det är SÅ uppenbart att det bara är pengar det handlar om. Det går bra att stänga ned Berg-och-dalbanan på Gröna Lund med 30 pers som sitter 20 meter upp i luften och färdas utomhus. Däremot går det inte bra att stänga av T-banan mellan Gullmarsplan och T-centralen där det färdas hundratals passagerare i fullsatta tågset inomhus. Då heter det att nästan ingen smittspridning sker i kollektivtrafiken....Finns det i överhuvudtaget NÅGON som tror på det här?
Det är en central del i Sveriges strategi att vi accepterar en samhällsspridning, så länge den inte går för snabbt, eller når känsliga grupper. Anders Tegnell har sagt det gång på gång på PK.

Om man bara behöver stoppa varannat smittotillfälle, för att få avsedd effekt, så är det självklart att man sparar de samhällsviktiga funktionerna.

För övrigt. Det går att jämföra nöjesfält med kollektivtrafik, men inte med skolor och förskolor. På en skola träffas samma barn varje dag. Dessutom bor oftast barnen i samma område.
Citera
2020-08-07, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Man säger att många 20-29-åringar smittas nu. Jag vet inte varför, men jag kopplar ändå lite ihop det med vilka jag sett mest på krogarna i Sthlm senaste månaden. I alla fall runt medborgarplatsen/folkkungagatan.

Jag har uppfattat det som att nästan alla på krogarna har varit runt 18-25 år. Inte alla, men många. Väldigt stor skillnad mot en vanlig sommar tycker jag åldersmässigt, givetvis är det fler yngre ute annars med men brukar ändå vara fler 30+ där.

Och jag tycker folk på krogarna har ökat sedan juni. Bara min uppfattning men jag vet inte vad det annars ska bero på, det måste ju nästan bero på att de umgås på ett annat sätt.

En läkare i England jag såg var även mest oroad över hur det kommer spridas på just pubarna där i höst ;-) Hon var inte särskilt oroad över att folk samlas i parker och dylikt, däremot folk som samlas mer tätt inomhus som i pubmiljöer.
Eftersom vi snackar 19-29 åringar så är det väl väldigt sannolikt att det är "asymptomatisk smitta" som gäller. Jag gissar att det då krävs ordentligt utbyte av kroppsvätskor via ex. knullande och hånglade för att få till någon smittspridning. Ovanstående aktiviteter ökar troligen under sommarn (pss som könssjukdomar).
Senast redigerad av jerka11 2020-08-07 kl. 07:58.
Citera
2020-08-07, 07:54
Medlem
Ökad smitta i Grekland – nu stänger semesterön ner

PUBLICERAD:
I DAG 01.05

UPPDATERAD:
I DAG 01.30
NYHETER
Grekland inför akuta restriktioner på semesterön Poros.
Detta efter att antalet bekräftade coronafall ökat drastiskt i landet de senaste dagarna.

Från och med torsdagskvällen stängs klubbarna och det blir förbjudet att samlas i grupper större än nio personer på ön.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQ4B5w/okad-smitta-i-grekland--nu-stanger-semesteron-ner
Citera
2020-08-07, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jaså är han stadsvetare, vilka städer vet han om då? Han är givetvis statsvetare och en riktig kuf till råga på det. I den något bedagade artikeln från maj står det:

Tycker att han är helt fel ute här. Jag har snarare känt att nationalisterna (alarmisterna) är motståndare till det som skett och kallar den som tycker det är bra för globalist och regimkramare. Ingen har hejat på Sverige. Vi som inte är alarmister har bara tyckt att det är skönt att slippa tvång när det ändå inte dör särskilt många fler än det gör varje år.
Om du är statsvetare, så ber jag om ursäkt ifall jag förolämpade ditt skrå.

Jag tycker oavsett inte att en professor i statsvetenskap har någon auktoritet i en fråga som rör epidemiologi. När en statsvetare förfasas över de höga dödssiffrorna i just Sverige, jämfört med ett urval mindre svårt drabbade länder (och dessutom hävdar att de svenska dödsfallen hände helt i onödan, utan att ha nåt att backa upp det med) då rör man sig väldigt långt utanför sitt ämnesområde.
Senast redigerad av aw 2020-08-07 kl. 07:59.
Citera
2020-08-07, 08:01
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Oj. Vad är det man brukar säga? Där argumenten tar slut tar okvädningsorden vid. Det är uppenbart att du inte har något mer att komma med. Jag har redan givit dig en rimlig uppskattning beträffande hur försvinnande liten andel det är som dör med covid19 och inte samtidigt av covid19. Varför har du så svårt att ta in det? Passar det inte din agenda? Jag tror att det är precis så enkelt. Det smärtar helt enkelt för dig att höra sanningen och bli överbevisad gång efter gång.
Nej det har du inte alls gjort. Bara sagt typ att "naturligtvis" är det försvinnande lite, typ. Det ger noll poäng, sorry. Det duger inte för godkänt. Meningslöst fortsätta detta käbbel vidare. Det går inte föra en diskussion med någon så tjockskallig som du, vilket får mig att misstänka att du bara trollar. För du kan väl inte på allvar vara så korkad?
Citera
2020-08-07, 08:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ökad smitta i Grekland – nu stänger semesterön ner

PUBLICERAD:
I DAG 01.05

UPPDATERAD:
I DAG 01.30
NYHETER
Grekland inför akuta restriktioner på semesterön Poros.
Detta efter att antalet bekräftade coronafall ökat drastiskt i landet de senaste dagarna.

Från och med torsdagskvällen stängs klubbarna och det blir förbjudet att samlas i grupper större än nio personer på ön.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQ4B5w/okad-smitta-i-grekland--nu-stanger-semesteron-ner

Exakt detta jag försöker förmedla.. nu smäller det igen hösten 2020 är snart här!

Europa kommer med stor sannolikhet behöva stänga ner igen, frågan är om vi ska vänta tills tåget har gått eller göra det i tid denna gång?

Utan människoliv finns det inget samhälle kvar tänk på det ni som är emot en ny lockdown.
Citera
2020-08-07, 08:08
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, kurvan i UK vände tvärt fyra-fem dagar efter att de öppnade pubarna. Om jag skall vara helt ärlig hade de nog räknat med att det skulle påverka nedgången en del, men jag tror inte att de förvantade sig den grad av ringaktning som en hög andel visar upp. Ge det en månad till så är jag övertygad om att UK är uppe i över två tusen nya fall per dag. Och det lagom till att skolorna skall öppna igen.

Ibland undrar jag faktiskt om folk är kompletta idioter då till och med en hallmöbel kan räkna ut vad som kommer ske i höst under rådande förhållanden.

Så går det när man drar till med för kraftiga restriktioner, då tappar folk all respekt för de styrande. Varför snålades det så med hur många promenader folk fick ta? Högst en per dag! Det fattar väl vem som helst att ska man tvingas inomhus i månader så behöver man komma ut och röra på benen, helst två eller tre gånger per dag. Hade det verkligen varit så illa ur smittspridningsynpunkt? Nej, drar man till med omotiverat kraftiga restriktioner "för att det ska kännas" ja då kommer föraktet och fingret som en oundviklig rekyl. Folket har talat.
Citera
2020-08-07, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -v1
Exakt detta jag försöker förmedla.. nu smäller det igen hösten 2020 är snart här!

Europa kommer med stor sannolikhet behöva stänga ner igen, frågan är om vi ska vänta tills tåget har gått eller göra det i tid denna gång?

Utan människoliv finns det inget samhälle kvar tänk på det ni som är emot en ny lockdown.
Nej. Effekten av ytterligare lockdowns kommer långt överstiga dem avlidna i Covid 19 på sikt. Världen får lära sig leva med viruset sida vid sida, framförallt nu när det faktiskt etablerats lite kunskap hur man behandlar sjukdomen.
Citera
2020-08-07, 08:11
Medlem
Zaedrewss avatar
Så bara 13% av de gamla fick vård.

Citat:
-Men var och en ska ha fått en individuell bedömning av sitt behov. Alla som hade behövt sjukhusvård för att bibehålla eller återfå sin hälsa ska naturligtvis få det, säger Lindén

Tror han på det själv?! Den bedömning han talar om är några sekunder över telefon med en läkare som säger att vi sätter in palliativ vård med morfin som bara påskyndar döden.
Citera
2020-08-07, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -v1

Ja vi börjar ju bli van - att inte handla alls, eller allt för sent.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Man säger att många 20-29-åringar smittas nu. Jag vet inte varför, men jag kopplar ändå lite ihop det med vilka jag sett mest på krogarna i Sthlm senaste månaden. I alla fall runt medborgarplatsen/folkkungagatan.

Jag har uppfattat det som att nästan alla på krogarna har varit runt 18-25 år. Inte alla, men många. Väldigt stor skillnad mot en vanlig sommar tycker jag åldersmässigt, givetvis är det fler yngre ute annars med men brukar ändå vara fler 30+ där.

Och jag tycker folk på krogarna har ökat sedan juni. Bara min uppfattning men jag vet inte vad det annars ska bero på, det måste ju nästan bero på att de umgås på ett annat sätt.

En läkare i England jag såg var även mest oroad över hur det kommer spridas på just pubarna där i höst ;-) Hon var inte särskilt oroad över att folk samlas i parker och dylikt, däremot folk som samlas mer tätt inomhus som i pubmiljöer.

Smittan ökar inte i denna gruppen.

Det är övriga grupper som minskar kraftigare än denna grupp, som gör att av alla smittade så ökar ANDELEN smittade bland 20-29-åringar.

Det där med att folket på krogarna ökar.
Det är ju knappast fler nu än när det var i mitten av mars.
Jag går sällan ut i Sthlm. Men just då var jag ute en fredag kväll. Det var packat på bägge ställena vi besökte och var ute till kl 02.30. Fick alltså trycka sig igenom folk för att komma till tex baren. Merparten var i spannet 20-29 år.

Och så såg det nog ut överallt i Sverige. Ändå var det inte den gruppen som toppade listorna.

Övriga grupper följer riktlinjerna.
20-29-åringarna lever på som vanligt.
Där är förklaringen till ”ökningen”.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
ÄR INDIEN PÅ VÄG MOT EN KATASTROF?

Oroväckande utveckling i Indien. Med tanke på landets stora befolkning och geografiska position är utvecklingen i Indien något som angår alla.

Citat:
India has seen another large jump in new cases, registering a record daily jump of 62,538 coronavirus infections in the past 24 hours.
The rise takes the country’s total to 2.03 million, the health ministry said.
The country became the third nation to record more than 2 million cases of the novel coronavirus, behind the United States and Brazil, as infections spread further to smaller towns and rural areas.
Authorities are concerned that infections have taken hold in all parts of India, which has a huge population of 1.3 billion people.
“A country of India’s size and diversity has multiple epidemics in different phases,” Rajib Dasgupta, head of the Centre of Social Medicine and Community Health at the Jawaharlal Nehru University in New Delhi, told Reuters.
India has been posting an average of around 50,000 new cases a day since mid-June, but experts say its testing rate at 16,035 per million people is far too low.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in