Citat:
Ursprungligen postat av
SmygLasse
Nej det har jag inte. Åtminstone inte kliniskt. Och din poäng är?
Jag har aldrig sagt att personal inte kan göra ett bra eller viktigt arbete. Jag har bara sagt att många gnäller väldigt mycket och det är legit att göra det. Sen är det fanimej helt otroligt att så fort du gått klart gymnasiet och blivit utbildad usk så är du också expert på management och vårdplanering.
Att låta ickekliniker basa över vården är som att sätta bocken till trädgårdsmästare.
Och nu är det ju inte bara undersköterskor som klagar på sin arbetsmiljö, i minst lika stor utsträckning kommer det skarp kritik från sjuksköterskor, läkare och medicinprofessorer. Vården i Sverige har blivit politikernas lekstuga.New public management, och sådant skräp. Galna tankar på att driva vården som en bilfabrik, likt löpande bandet på Toyota. Sjuka människor får inte hanteras på det sättet. Det är djup oetiskt. Nya Karolinska är ett bra avskräckande exempel, en kraftigt dysfunktionell byggnad som uppförts enligt politikernas önskemål- till astronomiska belopp. Personalen drunknar i administrativa arbetsuppgifter. Allt för lite tid sätts av till att vårda patienterna.