2020-08-06, 21:08
Medlem
Venators avatar
Ok, bonusledtråd (mest för att kompensera för OT nedan).

5. Ett annat "slott" tjänade tidigare som rådhus.

6. Maktkamp mellan adelsätter krånglade till byggplanerna.

Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Så sa man här i Götet på 80-/90-talet. Bra längesedan jag hörde det.

Göteborgstrakten på 70-talet för min del.
Citera
2020-08-06, 21:19
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ok, bonusledtråd (mest för att kompensera för OT nedan).

5. Ett annat "slott" tjänade tidigare som rådhus.

6. Maktkamp mellan adelsätter krånglade till byggplanerna.

Göteborgstrakten på 70-talet för min del.

Ah, Lidköping? Efter att ha letat i Tyskland i 45 min..
Citera
2020-08-06, 21:28
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Ah, Lidköping? Efter att ha letat i Tyskland i 45 min..

Helt rätt, bra! Jo, den där knorren med Bayern räknade jag med skulle skicka er på villovägar...

Lidköping grundades 1446 av Sveriges dåvarande kung, Kristofer av Bayern. Delas av Lidan och de båda "halvorna" hade egna rådhus en gång i tiden. De La Gardie ville grunda en ny stad på stranden mitt emot den gamla och Månesköld som ägde marken satte sig emot. Läckö är slottet som är utflyktsmål och en jaktslott som tillhört ätten De La Gardie flyttades till den nya staden som rådhus.

Glasmästarreferensen är till Carl Jonas Love Almqvists Det går an, där Sara Videbäck är dotter till en glasmästare i Lidköping och själv har tagit över verksamheten. Som romanfigur var hon ju "inte på riktigt".

Tråden vidare till dig med äran och valfria produkter från Lidköpings Sågbladsfabrik och en flygtur på Såtenäs!
Citera
2020-08-06, 21:36
Medlem
Citat:
Helt rätt, bra! Jo, den där knorren med Bayern räknade jag med skulle skicka er på villovägar...

Lidköping grundades 1446 av Sveriges dåvarande kung, Kristofer av Bayern. Delas av Lidan och de båda "halvorna" hade egna rådhus en gång i tiden. De La Gardie ville grunda en ny stad på stranden mitt emot den gamla och Månesköld som ägde marken satte sig emot. Läckö är slottet som är utflyktsmål och en jaktslott som tillhört ätten De La Gardie flyttades till den nya staden som rådhus.

Glasmästarreferensen är till Carl Jonas Love Almqvists Det går an, där Sara Videbäck är dotter till en glasmästare i Lidköping och själv har tagit över verksamheten. Som romanfigur var hon ju "inte på riktigt".

Tråden vidare till dig med äran och valfria produkter från Lidköpings Sågbladsfabrik och en flygtur på Såtenäs!

Man tackar! Ska nog läsa på om gamla kungar

Nytt resmål..

1) Stadens mest kända landmärke fås sägas vara ett mammons tempel.

2) Stadens högsta byggnad blev högre än tänkt sig, man hade köpt för mycket byggmaterial.

3) Här finns tre fängelser, sjunger man i det ena?
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2020-08-06 kl. 21:49.
Citera
2020-08-06, 21:47
Medlem
Det är ju semestertider

4) 316.000 invånare.
Citera
2020-08-06, 22:05
Medlem
Venators avatar
Citat:
Det är ju semestertider

4) 316.000 invånare.

Tja, man lär sig mycket när man söker...

Adelanto is a desert town with 30,000 people, three incarceration facilities, and no McDonald's. Då är det ändå långt till Canon City, Colorado, a town in the middle of nowhere with 36,000 souls and 13 prisons. Med tio gånger så många innevånare är ju staden du låter oss leta efter snarast högborg för den liberala kriminalvården.

Sedan läser jag om sångerskan Zuhal Olcay som fick fängelse för att ha kritiserat Erdogan i en sångtext. Mycket stilig kvinna för sin ålder! Och Boris Johnson kom lindrigt undan med sin limerick får man säga...
There was a young fellow from Ankara
Who was a terrific wankerer
Till he sowed his wild oats
With the help of a goat
But he didn’t even stop to thankera.
Nähä, får bli lite mer seriös tror jag... Och jag misstänker att vi ska till USA. Letar vidare!
Citera
2020-08-06, 22:22
Medlem
Citat:
Tja, man lär sig mycket när man söker...

Adelanto is a desert town with 30,000 people, three incarceration facilities, and no McDonald's. Då är det ändå långt till Canon City, Colorado, a town in the middle of nowhere with 36,000 souls and 13 prisons. Med tio gånger så många innevånare är ju staden du låter oss leta efter snarast högborg för den liberala kriminalvården.

Sedan läser jag om sångerskan Zuhal Olcay som fick fängelse för att ha kritiserat Erdogan i en sångtext. Mycket stilig kvinna för sin ålder! Och Boris Johnson kom lindrigt undan med sin limerick får man säga...
There was a young fellow from Ankara
Who was a terrific wankerer
Till he sowed his wild oats
With the help of a goat
But he didn’t even stop to thankera.
Nähä, får bli lite mer seriös tror jag... Och jag misstänker att vi ska till USA. Letar vidare!

Haha Ja, man gör ju det

5) Nordamerikas västkust är rätt ja.

6) Sir Francis Drake sägs ha grundat ett fort, ett annat fort kom senare att byggas på resterna av detta första fort.. det nya fortet utvecklades sedan till vår stad.

Edit: Västkust skulle det vara.
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2020-08-06 kl. 22:25.
Citera
2020-08-06, 22:34
Medlem
Slänger in denna med

7) Gyllene Gaffeln.
Citera
2020-08-06, 23:15
Medlem
prominentens avatar
Kommer inte så långt här men intressant att man vid google-sökningar finner några intressanta fakta:

1. Personer som bor i Halifax kallas Haligonians
2. Yelp listar de bästa fängelserna där. (Man kanske ska boka?)

Citat:
Slänger in denna med

7) Gyllene Gaffeln.
Citera
2020-08-06, 23:18
Medlem
Venators avatar
Att Sir Francis skulle ha grundat ett fort som sedan blev en stad låter faktiskt som en myt, för jag anar att vi befinner oss i Kalifornien eller möjligen Oregon? Drakes Bay, där man tror att han landade, har i alla fall inga passande städer i sin närhet vad jag kan se...

Tittar på Bay Area men jag får svårt att få folkmängden att stämma. Å andra sidan finns det olika sätt att räkna där...

San Francisco är i alla fall uppkallat efter Franciskus av Assisi och inte en spansk förvrängning av Sir Francis.

Gissar Stockton för ny ledtråd...
Citera
2020-08-06, 23:30
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Känn er inte dumma... ...har för fan blivit expert på Drakes skärmytslingar med armadan... ...utan att hitta staden, någonstans mellan Acapulco och Vancouver bör den ligga!
Citera
2020-08-07, 01:58
Medlem
Venators avatar
Citat:
Slänger in denna med

7) Gyllene Gaffeln.

"Golden fork" eller "tenedor dorado"... Nä. Leder mig ingenstans.

Neptun? Neptun ser jag är namnet på en fiktiv stad i en tv-serie som utspelar sig Californien men vi får väl ändå utgå ifrån att det är en äkta stad - det är ju till och med fredag.

Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Känn er inte dumma... ...har för fan blivit expert på Drakes skärmytslingar med armadan... ...utan att hitta staden, någonstans mellan Acapulco och Vancouver bör den ligga!

Ja, detta är en luring!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in