2020-05-15, 21:59
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Charles Lindbergh... penicillin (Pfizer)... ...kan det vara så "enkelt" som New York..?

Rätt land men mindre stad

6) För inte så länge sedan rankade känd ekonomitidning staden som landets näst sämsta för svarta att bo i.
Citera
2020-05-15, 22:21
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Rätt land men mindre stad

6) För inte så länge sedan rankade känd ekonomitidning staden som landets näst sämsta för svarta att bo i.

Får inte alls ihop det... ...men Milwaukee..???
Citera
2020-05-15, 22:26
Medlem
Citat:
Får inte alls ihop det... ...men Milwaukee..???

Nej.. är ju fredag

1b) Användes flitigt av vissa sjö-bi

2b) En gigant, och tjur.

4b) Här är det inte fågel, utan fisk.
Citera
2020-05-15, 22:38
Medlem
7) Lägg till två bokstäver så fås en av Sydafrikas huvudstäder.

Edit: Glöm bildlänken, blev fel där
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2020-05-15 kl. 22:41.
Citera
2020-05-15, 23:04
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
7) Lägg till två bokstäver så fås en av Sydafrikas huvudstäder.

Edit: Glöm bildlänken, blev fel där

Jake La Motta... nej... får inte ihop någonting, men givet din give away måste det ju vara Peoria... såvida inget Ape tow existerar i Staterna...
Citera
2020-05-15, 23:35
Medlem
Citat:
Jake La Motta... nej... får inte ihop någonting, men givet din give away måste det ju vara Peoria... såvida inget Ape tow existerar i Staterna...

Ape tow i Nevada är helt rätt! Peoria är det ja Caterpillar grundades där, Seabee byggde mycket med hjälp av deras produkter under WW2. Man har en flodbåt som heter ”Spirit of Peoria”, och:

”April 15, 1926 – Charles Lindbergh's first air mail route, Contract Air Mail route #2, began running mail from Chicago to Peoria to Springfield to St. Louis and back.”

Sportledtråden:

”October 5, 1984 – Michael Jordan made his first appearance as a professional player (Chicago Bulls), in Peoria, in a preseason game against the Indiana Pacers. Jordan scored 18 points in 29 minutes in Chicago's 102–98 victory.”

Och den mögliga cantaloupe-melonen som räddat miljoner människor:

”In 1942 Penicillium chrysogenum, the fungus originally used to industrially produce penicillin, was first isolated from a mouldy cantaloupe found in a grocery store in Peoria.”

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Peoria,_Illinois

Signerad basketboll av Michael Jordan, en låda meloner och frågan till dig!
Citera
2020-05-15, 23:49
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ape tow i Nevada är helt rätt! Peoria är det ja Caterpillar grundades där, Seabee byggde mycket med hjälp av deras produkter under WW2. Man har en flodbåt som heter ”Spirit of Peoria”, och:

”April 15, 1926 – Charles Lindbergh's first air mail route, Contract Air Mail route #2, began running mail from Chicago to Peoria to Springfield to St. Louis and back.”

Sportledtråden:

”October 5, 1984 – Michael Jordan made his first appearance as a professional player (Chicago Bulls), in Peoria, in a preseason game against the Indiana Pacers. Jordan scored 18 points in 29 minutes in Chicago's 102–98 victory.”

Och den mögliga cantaloupe-melonen som räddat miljoner människor:

”In 1942 Penicillium chrysogenum, the fungus originally used to industrially produce penicillin, was first isolated from a mouldy cantaloupe found in a grocery store in Peoria.”

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Peoria,_Illinois

Signerad basketboll av Michael Jordan, en låda meloner och frågan till dig!

Thanx! Den fick verkligen värkas fram... ...oj vad jag letade efter den där jäkla cantaloupe-melonens hemvist... ...även Sea-Bee var jag på det klara med, och började googla flygmotortillverkare (ja inte jättarna Pratt & Whitney och GE då) etc etc....

Nya tag!

Vi söker en...

1) ...liten stad med huvudsäte för företag med tre gånger så många anställda världen över som vår stad har.

2) Om än liten stad, så tättbefolkad omgivning, och i tättbefolkat land.

1b) Tillverkar något vi alla (nästan alla) kommit i kontakt med.

Vi börjar så!
Citera
2020-05-16, 14:34
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Nackdelen med att skriva ledtrådar sen fredagkväll...förtydligande;

1c) ...koncernen har tre ggr så många anställda som staden har invånare (kan ju annars tolkas som antalet stads-/kommunanställda... ).

3) "Varannan invånare är en häst" är det väl Vallentuna (eller Upplands Väsby?) som har som kommunslogan. Nationens ifråga skulle kunna köra "varannan invånare är ett svin" - och jag skulle delvis hålla med... .

4) Oansenlig stad som sagt - men nu finns det åtminstone nog med klossar för att lösa pusslet tror jag.
Senast redigerad av GoggeGogelius 2020-05-16 kl. 14:38.
Citera
2020-05-16, 15:13
Medlem
DeValeras avatar
Är det Billund i Danmark?

Klossar = Lego

Mycket grisar, en av Danmarks största exportprodukter.
Citera
2020-05-16, 15:35
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Är det Billund i Danmark?

Klossar = Lego

Mycket grisar, en av Danmarks största exportprodukter.

Ändrade från "byggklossar" till bara "klossar" to no avail - snyggt! Visst är det världsmetropolen Billund, om barnasinnet i behåll så Legolandbiljett och frågan till DeValera!
Citera
2020-05-16, 16:31
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ändrade från "byggklossar" till bara "klossar" to no avail - snyggt! Visst är det världsmetropolen Billund, om barnasinnet i behåll så Legolandbiljett och frågan till DeValera!

Bitarna föll på plats med ledtrådarna 3 och 4, efter de första funderade jag på någon stad i Holland eller Schweiz.

Ok då får jag ta frågan, nu har jag tänkt att jävlas lite och sätta griller i era huvuden.

1 Visste ni att Islam har anknytning till staden?

2 En gång i tiden den största staden i sin landsdel.

3 Staden har haft bilproduktion. Man skulle kunna tro att produktionen bedrevs planmässigt.

4 Förr i tiden associerade en del staden med china.
Citera
2020-05-16, 17:34
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Bitarna föll på plats med ledtrådarna 3 och 4, efter de första funderade jag på någon stad i Holland eller Schweiz.

Ok då får jag ta frågan, nu har jag tänkt att jävlas lite och sätta griller i era huvuden.

1 Visste ni att Islam har anknytning till staden?

2 En gång i tiden den största staden i sin landsdel.

3 Staden har haft bilproduktion. Man skulle kunna tro att produktionen bedrevs planmässigt.

4 Förr i tiden associerade en del staden med china.

Tja... finns ju moské i staden som koppling till islam (gemen, i dubbel bemärkelse) and knowing the guy across the keyboard; PLAN-mässigt... ...skämmer ut mig med Trollhättan..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in