2020-08-06, 22:42
Medlem
gloffgloffs avatar
Tegnell kan ju själv ställa sig i klassrum fyllda med tonåringar-29 åringar och undervisa dem 5 dagar i veckan utan andningsmask,

i moderna byggnader med klimatanläggningar som ej går att öppna fönstren i,

dax att han visar hur det ska gå till tycker jag!

Tegnell: Det finns inga garantier för någonting
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jd6eW0/tegnell-det-finns-inga-garantier-for-nagonting

Han pratade ju om en "brant kurva" från tonåren i åldrarna 10-19 på dagens presskonferens.
Senast redigerad av gloffgloff 2020-08-06 kl. 22:47.
Citera
2020-08-06, 22:47
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Därför att spelarna lever i karantän och testas regelbundet. Det stora mysteriet är varför ligorna plötsligt slutade spela i mars med tanke på att vältränade killar i 20-30-årsåldern har närmast noll risk att bli svårt sjuka. Okej med publikfria matcher, men speluppehåll, come on. Börjar nästan luta åt att det här var planerat. Åsså bläcklajvs-nävar i luften direkt när serierna startar. Helt sjukt.
Stämmer det?
Citera
2020-08-06, 22:48
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Eftersom inte alla ”C19” offer har obducerats så är det du skriver ovan ganska värdelös info och du undvek mycket riktigt att svara på om du själv kunde garantera att de som ni påstår ha dött AV C19 verkligen hade dött av just C19.
Nej, det kan vi naturligtvis inte garantera till 100%, det kan ingen. Vi gör en tittar på de uppgifter som finns till hands och så bedömer medicinsk expertis den direkta dödsorsaken enligt samma metod som clinical judgement. Då blir det oftast rätt men inte alltid. Notera att det lika ofta är fel åt andra hållet.

Får återigen påpeka att INGEN dör av COVID-19. Det är ingen direkt dödsorsak (dock utfärdade vi regler i April där vi gav läkare rätt att ange COVID-19 som direkt dödsorsak).
Citera
2020-08-06, 22:48
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Tegnell kan ju själv ställa sig i klassrum fyllda med 20-29 åringar och undervisa dem 5 dagar i veckan utan andningsmask,

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jd6eW0/tegnell-det-finns-inga-garantier-for-nagonting
Snacka om att friskriva sig själv. Vilken orm.
Citera
2020-08-06, 22:50
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Vi tar inte prover på folk som har dött utan konstaterad covid 19. Dödssiffran i covid-19 är antagligen mycket högre än den officiella .
Den är mycket högre här också. Siffran kommer skrivas upp när vi är klara med arbetet att gå igenom alla dödsattester.
Citera
2020-08-06, 22:51
Medlem
Citat:
Tegnell kan ju själv ställa sig i klassrum fyllda med 20-29 åringar och undervisa dem 5 dagar i veckan utan andningsmask,

Men herregud det låter på dig som om smittsamma sjukdomar är någor som just uppfunnits? Men nej så är det inte. Otroligt men sant så har lärare och elever klarat dessa på ett bra sätt utan att ta kål på varandra sedan urminnes tider helt utan masker. Men så kom Coronavansinnet och med dem munskyddsmaskfundamentalistdårarna!
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swampdog
Ja tanken har varit att identifiera svaga grupper och skydda dom, med andra ord huvudsak äldre, på den punkten erkänner man misslyckandet, hemtjänstpersonal och på äldreboenden har i många fall varit helt oförberedda och saknat material och instruktioner även om man har efterfrågat den.

Man har grovt misslyckats på den kritiska punkten.
Men varför är du förvånad över att smittan ökar bland de yngre, 20-29?
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Om metoden är bättre än den svenska vet jag inte, jag är själv smått hysteriskt kritisk över att dödsattesterna skickas per post (och de kommer ofta in två veckor efter inträffat dödsfall), men vi har total koll på om folk dog av COVID-19 eller inte sedan mitten på April. Vi går ändå igenom ALLA attester igen med medicinsk expertis inblandad för att dubbel-och trippelkolla alla.

Vi har således ingen schablonmässig bedömning som i Sverige där man nöjer sig med att om en person diagnostiserades med COVID-19 inom ett visst antal dagar innan dödsfallet så dog han av COVID-19.

Det lustiga är således att det Swampdog felaktigt anklagar OSS för att göra - det är EXAKT vad man gör i Sverige.
Helt fel!

För det första har Tegnell sagt att Sverige har världsledande statistik, så då är det så. Punkt.

För det andra går det egentligen inte riktigt att så enkelt som du beskriver bedöma exakt vad dödsfallet berodde på.

Du har långt skriden cancer och skulle levt en vecka, men Covid-19 kortar ner detta till 4 dagar. Covid-19 slår även på många sätt vi ännu vet väldigt lite om, alltså är det du skriver antingen felaktigt, lögnaktig eller propaganda men mest troligt en blandning.
Citera
2020-08-06, 22:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Därför att spelarna lever i karantän och testas regelbundet. Det stora mysteriet är varför ligorna plötsligt slutade spela i mars med tanke på att vältränade killar i 20-30-årsåldern har närmast noll risk att bli svårt sjuka. Okej med publikfria matcher, men speluppehåll, come on. Börjar nästan luta åt att det här var planerat. Åsså bläcklajvs-nävar i luften direkt när serierna startar. Helt sjukt.

Orsaken till att ligorna upphörde är att jämföra med ett idiotstopp. De ledande för ligorna visste helt enkelt inte hur de skulle hantera detta och trodde till en början att det skulle bli ett kortare stopp. De ansåg även att det inte skulle gå att få tävlingsanda om det saknades publik. Nu ser vi att det går.

Naturligtvis borde de ha spelat klart ligorna då. Ett exempel är ju kvalet till SHL i Sverige som nu blev ytterst orättvist. Här borde de ha gjort som NHL gör nu, nämligen att samla de inblandade lagen på en plats och spelat matcherna där.

På det hela taget är samhället väldigt dåligt förberett på allt som inte är den gamla vanliga lunken.
Citera
2020-08-06, 22:56
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Nu får jag ändå slå ett slag för Sveriges insamling för jag (tror) att vi kör båda två. FHM rapporterar med deras metod och Socialstyrelsen granskar dödsorsak enligt läkare.

Socialstyrelsen har legat något högre i dödstal, inaktuell siffra är 10%.

Edit: (tror) för att så länge din beskrivning av yrke är korrekt kan du bedöma detaljer klart bättre än mig.
Ja, jag kan som sagt inte Sveriges processer och detaljer. Vi kan ha samma metod och problem.
Den egentliga anledningen till att det blev ett sådan hallabalo i UK i April var för att de dödssiffror som presenterades på de dagliga dragningarna från No.10 kom direkt från PHE som drog data från NHS. Då fick man ut data per dag men man fick inte ut något data från alla andra vårdinrättningar. Visserligen blev det en indikation på ökad smittspridning och liknande, men det var inte någon statistik.

Du kan ju själv tänka dig vad som skett om BJ stått på presskonferensen och sagt "vi vet inte om någon avlidit förrän läkarna skickat attesterna med post - det tar två veckor ungefär!"...
Citera
2020-08-06, 22:57
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Men herregud det låter på dig som om smittsamma sjukdomar är någor som just uppfunnits? Men nej så är det inte. Otroligt men sant så har lärare och elever klarat dessa på ett bra sätt utan att ta kål på varandra sedan urminnes tider helt utan masker. Men så kom Coronavansinnet och med dem munskyddsmaskfundamentalistdårarna!

Precis min poäng. Jag tycker han ska gå före och visa hur det ska gå till!
Citera
2020-08-06, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, det kan vi naturligtvis inte garantera till 100%, det kan ingen.

Får återigen påpeka att INGEN dör av COVID-19. Det är ingen direkt dödsorsak (dock utfärdade vi regler i April där vi gav läkare rätt att ange COVID-19 som direkt dödsorsak).

Nu blir det väldigt förvirrande för det du har försvarat väldigt länge här gäller alltså inte och du ger oss med en nyktrare syn på Cotronavansinnet rätt alltså? Ingen dör egentligen av Covid19 men ändå så gör dom det i statistiken ändå? Confuckinfusing!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in