Citat:
Ursprungligen postat av
Heymid
Du kan teoretiskt inte säga något om en annan människas beteende bara genom att observera dennes beteende utifrån. Det kan mycket väl vara fria handlingar men även tvingade handlingar. Det är omöjligt att avgöra. Man kan bara utgå ifrån den egna upplevelsen.
Vi upplever viss fri vilja efter möjligheter det räcker väl. Skillnaden är igentligen noll på fri eller inte fri frilja i slutänden samma upplevelse ändå . Om vi vet vilket som är det rätta har ju ingen betydelse. Ingen nytta att veta.
Jag tror mig vilja.
Jag vet mig vilja 😎
Sen kan man tro man vet att man vill åxå .
Alla goda ting är tre.
Men ibland testar man ju åxå om man vill .
Tex jag går och spelar tennis för att se om det var kul. Nu vet jag . För jobbigt tex den fria viljan var iaf att jag vill prova om jag vill igen.
Skulle nog säga att man har ett val man gissar och tror var bäst. Om nu inte allt är förutbestämt då som en naturlag vilket är mest troligt att vi bara gör nått vi måste för den kemiska och andra naturliga lagar gör att det bara blir så genom kedjerektion. Jag tror tyvärr på att vi alla bara är en reaktion av möten där vi stuttsar omkring mellan varandra som zoombies. Eftersom man märker att alla påverkas hur jag beteer mig är det svårt att tro något annat.
Det verkas som det finns en gemensam vilja där alla gör olika saker sen når man något gemensamt alla människor är ett typ.
Det är som vi alla är en enda stor daggmask där eliten samlar sig längst fram och styr den stora massan