2020-08-06, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Fri vilja skulle igentligen innebära att fysik lagar är rena gissningar
Allt kan börja tänka egna vägar helt plötsligt?
Ditt beviskrav för att vederlägga predeterminismen är alltså en direktdemonstration av flera alternativa händelser vid samma förhållanden i olika universum med samma naturlagar?

Önskar min herre sina tvillinguniversum a’la multiversum på silverfat eller går det bra med porslin?
Senast redigerad av Percipio.cogito 2020-08-06 kl. 16:58.
Citera
2020-08-06, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Här är en tråd i Vapen och militär, där man tror på den fria viljan: Tyskland dömt att förlora Andra världskriget?

Jag försökte förklara att det inte är någon poäng med kontrafaktiska resonemang, men de verkade inte förstå mig.

Även om jag håller med dig om vissa saker så saknar du ödmjukhet. Verkligheten är inte så pass enkel som att "Vi lever i den faktiska världen" eller "Vi har bara ett liv att leva". Om det är något som vetenskapen har lärt oss, så är det att inte vara så jäkla självbelåtna om sanningen.
Citera
2020-08-06, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Percipio.cogito
Ditt beviskrav för att vederlägga predeterminismen är alltså en direktdemonstration av flera alternativa händelser vid samma förhållanden i olika universum med samma naturlagar?

Önskar min herre sina tvillinguniversum a’la multiversum på silverfat eller går det bra med porslin?
Antagligen möjligt båda åck 🙄
Citera
2020-08-06, 17:09
Medlem
Citat:
Antagligen möjligt båda åck 🙄
Okej. Det är alltså fråga om en modern variant av predestinationsläran..

Har du hört talas om falsifierbarhetskriteriet?
Det är basen i den mur som håller religion och vetenskap separerade.
Senast redigerad av Percipio.cogito 2020-08-06 kl. 17:13.
Citera
2020-08-06, 17:14
Medlem
Citat:
Okej. Det är alltså fråga om en modern variant av predestinationsläran..

Har du hört talas om falsifierbarhetskriteriet?
Det är basen i den mur som håller religion och vetenskap separerade.
Nä det har jag inte hört eller läst om . Men sånt vet man naturligt.
Men då borde det förvirrade tex tro på gud vara den fria viljan en egen naturlag medans vetenskap är det vi ser och observerar den en annan lag. Det är nog många lagar vi inte förstår hur den funkar tex fri vilja. Varför vill man något ? Jo för det gör ont att ramla ner för ett stup. Men varför vill vi må bra då?

Det vi kan veta och det vi aldrig kan veta. För lär vi oss hur fri vilja fungerar exakt då finns tyvärr inte fri vilja. Därför kan vi sluta söka det leder till undergång att veta hur varför jag gjorde sig så
Senast redigerad av troligengud 2020-08-06 kl. 17:29.
Citera
2020-08-06, 17:26
Medlem
Citat:
Nä det har jag inte hört eller läst om . Men sånt vet man naturligt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Falsifierbarhet
Citat:
Falsifierbarhet är en möjlighet att beskriva ett sammanhang där ett givet påstående kan visa sig falskt. Inom vetenskapsteori används falsifierbarhet som ett metodologiskt krav för att en teori ska anses vara vetenskaplig – det skall gå att prova teorin på ett sätt som gör att den går att avfärda.

Hur kan vi testa din predestinationsläras hypoteser, och viktigare, hur vet vi om du har fel?

Du gör det tämligen uppenbart att vi naturligt inte vet ett skit.
Citera
2020-08-06, 17:32
Medlem
Citat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Falsifierbarhet

Hur kan vi testa din predestinationsläras hypoteser, och viktigare, hur vet vi om du har fel?

Du gör det tämligen uppenbart att vi naturligt inte vet ett skit.
Nä vi tror det är det som känns lite jobbigt men vissa saker tror vi iaf oss veta eftersom man aldrig hittar en avvikelse.
Jag är inte beläst så glad för det

Har man bara sett svanar såklart du undrar man finns bara svanar ? Tills man ser en skata
Senast redigerad av troligengud 2020-08-06 kl. 17:35.
Citera
2020-08-06, 17:37
Medlem
Citat:
Nä vi tror det är det som känns lite jobbigt men vissa saker tror vi iaf oss veta eftersom man aldrig hittar en avvikelse.
Jag är inte beläst så glad för det

Har man bara sett svanar såklart du undrar man finns bara svanar ? Tills man ser en skata

Du kan teoretiskt inte säga något om en annan människas beteende bara genom att observera dennes beteende utifrån. Det kan mycket väl vara fria handlingar men även tvingade handlingar. Det är omöjligt att avgöra. Man kan bara utgå ifrån den egna upplevelsen.
Citera
2020-08-06, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Du kan teoretiskt inte säga något om en annan människas beteende bara genom att observera dennes beteende utifrån. Det kan mycket väl vara fria handlingar men även tvingade handlingar. Det är omöjligt att avgöra. Man kan bara utgå ifrån den egna upplevelsen.
Vi upplever viss fri vilja efter möjligheter det räcker väl. Skillnaden är igentligen noll på fri eller inte fri frilja i slutänden samma upplevelse ändå . Om vi vet vilket som är det rätta har ju ingen betydelse. Ingen nytta att veta.

Jag tror mig vilja.
Jag vet mig vilja 😎
Sen kan man tro man vet att man vill åxå .

Alla goda ting är tre.

Men ibland testar man ju åxå om man vill .

Tex jag går och spelar tennis för att se om det var kul. Nu vet jag . För jobbigt tex den fria viljan var iaf att jag vill prova om jag vill igen.

Skulle nog säga att man har ett val man gissar och tror var bäst. Om nu inte allt är förutbestämt då som en naturlag vilket är mest troligt att vi bara gör nått vi måste för den kemiska och andra naturliga lagar gör att det bara blir så genom kedjerektion. Jag tror tyvärr på att vi alla bara är en reaktion av möten där vi stuttsar omkring mellan varandra som zoombies. Eftersom man märker att alla påverkas hur jag beteer mig är det svårt att tro något annat.

Det verkas som det finns en gemensam vilja där alla gör olika saker sen når man något gemensamt alla människor är ett typ.

Det är som vi alla är en enda stor daggmask där eliten samlar sig längst fram och styr den stora massan
Senast redigerad av troligengud 2020-08-06 kl. 18:27.
Citera
2020-08-06, 18:29
Medlem
Citat:
Vi upplever viss fri vilja efter möjligheter det räcker väl. Skillnaden är igentligen noll på fri eller inte fri frilja i slutänden samma upplevelse ändå . Om vi vet vilket som är det rätta har ju ingen betydelse. Ingen nytta att veta.

Jag tror mig vilja.
Jag vet mig vilja 😎
Sen kan man tro man vet att man vill åxå .

Alla goda ting är tre.

Men ibland testar man ju åxå om man vill .

Tex jag går och spelar tennis för att se om det var kul. Nu vet jag . För jobbigt tex den fria viljan var iaf att jag vill prova om jag vill igen.

Skulle nog säga att man har ett val man gissar och tror var bäst. Om nu inte allt är förutbestämt då som en naturlag vilket är mest troligt att vi bara gör nått vi måste för den kemiska och andra naturliga lagar gör att det bara blir så genom kedjerektion. Jag tror tyvärr på att vi alla bara är en reaktion av möten där vi stuttsar omkring mellan varandra som zoombies. Eftersom man märker att alla påverkas hur jag beteer mig är det svårt att tro något annat.

Det verkas som det finns en gemensam vilja där alla gör olika saker sen når man något gemensamt alla människor är ett typ.

Det är som vi alla är en enda stor daggmask där eliten samlar sig längst fram och styr den stora massan

Moraliskt ansvar är starkt förknippat med fri vilja; om vi har ett fritt val finns det aldrig någon ursäkt för att begå en brottslig handling, eftersom du hade kunnat avstå ifrån den (och läst på om lagar på förhand). Varför straffa någon som aldrig kunnat göra något annorlunda? Vilken effekt skulle ett straff då ge på personen?
Citera
2020-08-06, 18:42
Medlem
Citat:
Moraliskt ansvar är starkt förknippat med fri vilja; om vi har ett fritt val finns det aldrig någon ursäkt för att begå en brottslig handling, eftersom du hade kunnat avstå ifrån den (och läst på om lagar på förhand). Varför straffa någon som aldrig kunnat göra något annorlunda? Vilken effekt skulle ett straff då ge på personen?
Ja man vill vara trygg dom flesta.
Tror inte dom flesta vill göra brott bara under extrem överlevnads press.
Citera
2020-08-06, 20:25
Bannlyst
Citat:
Även om jag håller med dig om vissa saker så saknar du ödmjukhet. Verkligheten är inte så pass enkel som att "Vi lever i den faktiska världen" eller "Vi har bara ett liv att leva". Om det är något som vetenskapen har lärt oss, så är det att inte vara så jäkla självbelåtna om sanningen.

Idag verkade det som att jag missade en chans på en vacker kvinna. Vi var ensamma i ett naturskyddsområde och hon såg ut som om hon skulle ha kunnat vara intresserad. Det är då bra att veta att det aldrig fanns något val att stöta på henne utan att jag var determinerad till att inte orka försöka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in