Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Så vitt jag vet är du ensam om att använda begreppet "överdödlighet per dödsorsak".
Var kommer begreppet ifrån?
Det är du som tillskrivit mig det. Jag säger endast att jag tror att det går att se i statistiken om dödligheten i en viss orsak gått upp eller gått ner och att man kan använda den statistiken för att analysera.
Citat:
Jamen, hur gör man då en sådan analys?
Om vi t ex utgår från dödsorsaken covid-19 så är det omöjligt att säga vad de som dog i covid-19 annars hade dött av. Med andra ord går det inte att slå fast att en minskning av antalet döda i t ex bröstcancer eller drunkning verkligen beror på att de som skulle ha dött i bröstcancer eller drunkning i stället dog av covid-19.
För att kunna fastslå sådana samband måste man gå ned på individnivå. Hur fastställer man att en viss person som dog av covid-19 annars hade drunknat? Svaret är att det inte går. Det går inte heller att vara helt säker på att den som dog i covid-19 ens hade dött under året.
Det som är möjligt är mer eller mindre bra gissningar om en del av de som avlidit i covid-19. Här brukar man t ex nämna säsongsinfluensa och vinterkräksjukan i samband med den allra äldsta delen av befolkningen.
Tänk så många ord du skriver om något som jag inte motsagt. Du nämner dock att det går att se exempelvis en minskning i bröstcancer om det skett.
Jag säger tvärtemot dig att det aldrig kommer att vara aktuellt att gå ner på individnivå. Det man får göra är att lita på att dödorsakerna är rätt fastställda och sedan se om det finns påtagliga avvikelser från historiska värden och ställa dem mot varandra och eventuellt nytillkomna händelser (C-19 exempelvis).
Sedan är det som med all mängdanalys inte möjligt att få ett exakt facit. Det går att se tendenser som man får göra antaganden om.
Citat:
Om du med "varför" menar dödsorsak, så kommer samtliga dödsfall i Sverige det här året finnas i dödsorsaksregister (DOR). Där finns en mängd uppgifter om varje dödsfall registrerat. Så vitt jag vet är DOR det enda registret av slag i landet, vilket betyder att det bästa svaret på varför de som dör i år dog kommer att återfinnas där.
Jo jag vet det.
Citat:
Man kommer naturligtvis t ex kunna se hur många som dött i en viss form av cancer under året, precis som man kan se hur många som dött i samma cancerform under tidigare år.
Anta vidare att det avlider färre i år av en viss cancerform än vad det gjorde förra året, samtidigt som antalet avlidna i demenssjukdomar ökar med motsvarande antal. Finns det något samband? Kan vi då dra slutsatsen att minskningen av antal döda beror på att fler i stället dog i en demenssjukdom? Nej, det går inte.
Om det dör i princip lika många som tidigare enligt vedertagen norm, men det tillkommer en dödorsak som inte fanns tidigare, då kan vi anta att ett inte oansenligt antal som registrerats med den nya dödsorsaken hade dött i något annat [om den dödsorsaken inte hade tillkommit].
Citat:
På motsvarande sätt är det med covid-19. Vi kommer att kunna se hur många som dött i covid-19 men vi kommer aldrig att kunna säga vad dessa nästan 6000 personer annars hade dött av eller ens om de hade dött under året.
Inte var och en, men om det 2020 dör 90000 så blir det svårt att säga att inte de flesta som dog med C-19 hade dött under året i något annat. Vi vet ju för övrigt att de allra flesta som dött varit äldre med flera underliggande sjukdomar.
Citat:
I år har vi hittills en överdödlighet om drygt 2000 personer jämfört med normalåret.
Betyder det att av de nästan 6000 personer som dött i covid-19 så hade 4000 av dem ändå dött om inte pandemin drabbat oss? Det vet vi inte. Möjligheten finns att vi hade haft ytterligare ett år med förhållandevis låga dödstal och en stigande medelålder. Man ska ju hålla i minnet att dödstalet varierar en del mellan olika år utan att det inträffat något exceptionellt som den här pandemin. Förmodligen hade rätt många av dem som avlidit i covid-19 ändå avlidit under året, men av någon annan orsak.
Väldigt många fler ord för det jag skrivit kortare i stycket ovan.
Citat:
Att vi har en så pass liten överdödlighet under året i jämförelse med hur många som avlidit av covid-19 tycker jag visar att Sverige som nation misslyckats kapitalt med att ta hand om och skydda de allra sköraste och äldsta medborgarna.
Både under pandemin och tidigare.
Det du dock måste ha i åtanke är om du tycker det för att andra länder har lägre dödssiffror. Du måste också ha klart för dig, att om du gör det, så vet du ändå inte helt säkert vad som drev utbrottet i Sverige. Det skulle kunna vara olyckliga omständigheter (kopplat till resemönster) i en klustermitta som galopperade okontrollerat och var svår att stoppa.
Personligen är jag inte förvånad över att så många dör inom äldreomsorgen och att man inte lyckas stoppa den smittspridningen från början. Det är en avgränsad miljö som borde kunnat hanteras bättre när väl smittan började spridas. Jag köper inte argumentet att det är samma procentuella förhållande mellan döda i äldreomsorgen och i övriga samhället hos grannläderna. Det är för mig inte en procentuell fråga. Det är en mängdfråga. Det är lättare att stänga en avgränsad miljö än ett land.