2020-08-06, 12:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Genom att inte vidta alla möjliga åtgärder för att förhindra spridningen av covid. Andra länder har lyckats bättre genom att göra det obligatoriskt att bära munskydd t ex.
Ok. Ganska många i världen som ska åtalas då? Det är ju rätt många som har dött på grund av ”deras” underlåtenhet att göra munskydd obligatoriskt.
Citera
2020-08-06, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ifråga om dödstal - absolut. Helst inga alls naturligtvis. Dessvärre kommer du nog inte att få rätt. Blir väl ett gäng nya redan idag är jag rädd.
Säkerligen men tveksamt att det blir fler än fem dedikerade dagens datum. Och mitt worst case är baserat på fem om dagen i snitt vilket jag tror är högt räknat. Mycket högt.
Citera
2020-08-06, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ok. Ganska många i världen som ska åtalas då? Det är ju rätt många som har dött på grund av ”deras” underlåtenhet att göra munskydd obligatoriskt.
Många skydd skyddar väldigt dåligt eftersom glipor uppstår som släpper in ofiltrerad luft. Ska vi åtala de som tillverkar dom också?
Citera
2020-08-06, 12:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Hur vet du det? Många skydd skyddar väldigt dåligt eftersom glipor uppstår som släpper in ofiltrerad luft.
Bassiehof vet.
Citat:
Genom att inte vidta alla möjliga åtgärder för att förhindra spridningen av covid. Andra länder har lyckats bättre genom att göra det obligatoriskt att bära munskydd t ex.
Citera
2020-08-06, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har ju redan behandlats ett flertal gånger i tråden. Skillnaden mellan "dör av covid19" och dör "med covid19" är hårfin. En normal infektion varar cirka 2 veckor. Genomsnittsålder för när vi dör är en bra bit över 80 år. Ytterst osannolikt att någon dör med civid19 och inte samtidigt av det. Något som även Socialstyrelsen rapporterat om. Den diskussionen är totalt död.
Inte alls!
Om några miljoner i Sverige har smittats vilket troligen är fallet så är det inte särskilt osannolikt att många dött MED C19 och inte AV.
Citera
2020-08-06, 12:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Så vitt jag vet är du ensam om att använda begreppet "överdödlighet per dödsorsak".
Var kommer begreppet ifrån?

Det är du som tillskrivit mig det. Jag säger endast att jag tror att det går att se i statistiken om dödligheten i en viss orsak gått upp eller gått ner och att man kan använda den statistiken för att analysera.

Citat:
Jamen, hur gör man då en sådan analys?

Om vi t ex utgår från dödsorsaken covid-19 så är det omöjligt att säga vad de som dog i covid-19 annars hade dött av. Med andra ord går det inte att slå fast att en minskning av antalet döda i t ex bröstcancer eller drunkning verkligen beror på att de som skulle ha dött i bröstcancer eller drunkning i stället dog av covid-19.
För att kunna fastslå sådana samband måste man gå ned på individnivå. Hur fastställer man att en viss person som dog av covid-19 annars hade drunknat? Svaret är att det inte går. Det går inte heller att vara helt säker på att den som dog i covid-19 ens hade dött under året.
Det som är möjligt är mer eller mindre bra gissningar om en del av de som avlidit i covid-19. Här brukar man t ex nämna säsongsinfluensa och vinterkräksjukan i samband med den allra äldsta delen av befolkningen.

Tänk så många ord du skriver om något som jag inte motsagt. Du nämner dock att det går att se exempelvis en minskning i bröstcancer om det skett.

Jag säger tvärtemot dig att det aldrig kommer att vara aktuellt att gå ner på individnivå. Det man får göra är att lita på att dödorsakerna är rätt fastställda och sedan se om det finns påtagliga avvikelser från historiska värden och ställa dem mot varandra och eventuellt nytillkomna händelser (C-19 exempelvis).

Sedan är det som med all mängdanalys inte möjligt att få ett exakt facit. Det går att se tendenser som man får göra antaganden om.

Citat:
Om du med "varför" menar dödsorsak, så kommer samtliga dödsfall i Sverige det här året finnas i dödsorsaksregister (DOR). Där finns en mängd uppgifter om varje dödsfall registrerat. Så vitt jag vet är DOR det enda registret av slag i landet, vilket betyder att det bästa svaret på varför de som dör i år dog kommer att återfinnas där.

Jo jag vet det.

Citat:
Man kommer naturligtvis t ex kunna se hur många som dött i en viss form av cancer under året, precis som man kan se hur många som dött i samma cancerform under tidigare år.
Anta vidare att det avlider färre i år av en viss cancerform än vad det gjorde förra året, samtidigt som antalet avlidna i demenssjukdomar ökar med motsvarande antal. Finns det något samband? Kan vi då dra slutsatsen att minskningen av antal döda beror på att fler i stället dog i en demenssjukdom? Nej, det går inte.

Om det dör i princip lika många som tidigare enligt vedertagen norm, men det tillkommer en dödorsak som inte fanns tidigare, då kan vi anta att ett inte oansenligt antal som registrerats med den nya dödsorsaken hade dött i något annat [om den dödsorsaken inte hade tillkommit].

Citat:
På motsvarande sätt är det med covid-19. Vi kommer att kunna se hur många som dött i covid-19 men vi kommer aldrig att kunna säga vad dessa nästan 6000 personer annars hade dött av eller ens om de hade dött under året.

Inte var och en, men om det 2020 dör 90000 så blir det svårt att säga att inte de flesta som dog med C-19 hade dött under året i något annat. Vi vet ju för övrigt att de allra flesta som dött varit äldre med flera underliggande sjukdomar.

Citat:
I år har vi hittills en överdödlighet om drygt 2000 personer jämfört med normalåret.
Betyder det att av de nästan 6000 personer som dött i covid-19 så hade 4000 av dem ändå dött om inte pandemin drabbat oss? Det vet vi inte. Möjligheten finns att vi hade haft ytterligare ett år med förhållandevis låga dödstal och en stigande medelålder. Man ska ju hålla i minnet att dödstalet varierar en del mellan olika år utan att det inträffat något exceptionellt som den här pandemin. Förmodligen hade rätt många av dem som avlidit i covid-19 ändå avlidit under året, men av någon annan orsak.

Väldigt många fler ord för det jag skrivit kortare i stycket ovan.

Citat:
Att vi har en så pass liten överdödlighet under året i jämförelse med hur många som avlidit av covid-19 tycker jag visar att Sverige som nation misslyckats kapitalt med att ta hand om och skydda de allra sköraste och äldsta medborgarna.
Både under pandemin och tidigare.

Det du dock måste ha i åtanke är om du tycker det för att andra länder har lägre dödssiffror. Du måste också ha klart för dig, att om du gör det, så vet du ändå inte helt säkert vad som drev utbrottet i Sverige. Det skulle kunna vara olyckliga omständigheter (kopplat till resemönster) i en klustermitta som galopperade okontrollerat och var svår att stoppa.

Personligen är jag inte förvånad över att så många dör inom äldreomsorgen och att man inte lyckas stoppa den smittspridningen från början. Det är en avgränsad miljö som borde kunnat hanteras bättre när väl smittan började spridas. Jag köper inte argumentet att det är samma procentuella förhållande mellan döda i äldreomsorgen och i övriga samhället hos grannläderna. Det är för mig inte en procentuell fråga. Det är en mängdfråga. Det är lättare att stänga en avgränsad miljö än ett land.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-08-06 kl. 12:28.
Citera
2020-08-06, 12:24
Medlem
Citat:
De har underlåtit att garantera rätten till liv, en mänsklig rättighet, och de ansvariga är regeringen och myndigheter på olika nivåer. Du bevisar bara gång på gång att du inte förstår vad du läser.
Du har missförstått vad ”rätten till liv” innebär.

Det innebär inte att staten har skyldighet att garantera att du överlever en naturkatastrof.

Det innebär inte att staten har någon form av ansvar för att maximera din livslängd.

Det innebär inte att staten ansvarar för att du ska vara fri från sjukdom, även om den är dödlig.

”Rätten till liv” handlar om att staten inte får begå folkmord, eller lönnmörda politiska motståndare.
Citera
2020-08-06, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Kolla vad som hände i Berlin för några dagar sen. Enorma folkmassor demonstrerar mot Tysklands "corona-politik". I svenska medier läser vi samstämmiga uppgifter om att demonstrationerna hade 17 000 deltagare (!)

Tyska medier presenterar en helt annan siffra. 1 000 000 (en miljon) människor vandrade genom gatorna i Berlin. Alla utan munskydd.

När vi själva verifierar uppgifterna på YouTube eller EpochTime, och ser alla filmer från händelsen, så kan vi lugnt konstatera vilka som sprider fake news.

Varför är den svenska "journalistkåren" rörande överens om att 17 000 människor gick på Berlins gator, när det bevisligen rörde sig om 50 gånger fler? Samtliga utan munskydd.

Ingen vet varför.
Du glömde länkarna?
Citera
2020-08-06, 12:27
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vad skulle underlåtenheten ha bestått i och vilka har gjort sig skyldiga till den? Alla som inte har gjort som WHO sagt och tagit på sig munskydd?

Nån som kan juridik kan säkert besvara dina frågor,

som lekman har jag fattat det som att om jag är polis och ser ett brott begås men jag ingriper inte,

gör jag mig skyldig till underlåtenhet.

Men jag kan ha fel - jag är inte jurist.

I nåt land är det brottsligt att inte hjälpa en medmänniska i nöd, att bara stå med händerna i byxfickorna och se på, minns inte om det är Frankrike.
Citera
2020-08-06, 12:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Jag antar att detta har postats tidigare eftersom nyheten på svt.se är två timmar gammal. Dock tål den att upprepas! Det är fullständigt dåraktigt att tro att barn och ungdomar inte skulle spela en stor roll i spridningen av covid-19. För mig är det ett obegripligt antagande och att man så hårt gått ut med att barn inte skulle smitta från FHM är obegripligt, på gränsen till ignorans!!!!

Jag tror att barnen är motorn som får smittan att spridas!!!

”Studie: Risk att barn sprider viruset lättare än trott

Barn kan spela en större roll i att sprida smittan vidare än tidigare trott. Det varnar den amerikanska smittskyddsmyndigheten CDC efter att fler än 200 barn smittats på ett sommarläger i slutet av juni, rapporterar The Guardian.

Flera tidigare studier har visat att barn sällan sprider smittan mellan varandra eller till andra personer. Men nu varnar den amerikanska smittskyddsmyndigheten CDC för att barn - även de som är asymtomatiska - kan spela en viktig roll i samhällsspridningen av covid-19.

Larmet kommer efter att 260 av drygt 600 barn på ett sommarläger i delstaten Georgia smittats av viruset, trots att personalen bar munskydd och regler om social distansering gällde.

"Resultaten visar att Sars-CoV-2 sprider sig effektivt i en miljö där ungdomar samlades för att övernatta, vilket resulterade i en hög smittspridning bland personer i alla åldersgrupper", skriver CDC i rapporten.

Författarna slår även fast att flera av barnen var asymtomatiska och att barn kan spela en viktig roll i samhällsspridningen av covid-19”

Källa svt.se
Citera
2020-08-06, 12:31
Medlem
forskare söker aktivt efter motmedel för covid. nu undersöker man om cannabis kan vara till fördel.
Citat:
As COVID-19 cases continue to rise, researchers have started to look for solutions in an unlikely place – the cannabis plant. Cannabis’ active compounds have a number of properties that make it appealing as a potential adjunct treatment for infections from the novel coronavirus, and recently scientists have begun looking at its potential for reducing susceptibility to the disease, and even discussed whether it could be used as an antiviral medication.
www.forbes.com/sites/emilyearlenbaugh/2020/07/06/cannabis-may-reduce-deadly-covid-19-lung-inflammation-researchers-explain-why/amp/
-------------------------------------------------------------
Citat:
Now new evidence is adding support to the theory that cannabis derived CBD may help those suffering from the severe lung inflammation that occurs in more serious cases of COVID-19. The study from researchers at Augusta University in Georgia suggests that CBD may positively impact ARDS or acute respiratory distress syndrome – a dangerous symptom in COVID-19 caused by an overactive inflammatory response. This is sometimes referred to as a ‘cytokine storm’. The authors of the study explain that “currently, other than supportive measures, there is no definitive cure for ARDS, illustrating the urgent need for creative and effective therapeutic modalities to treat this complex condition.”
www.forbes.com/sites/emilyearlenbaugh/2020/07/15/cbd-for-coronavirus-new-study-adds-evidence-for-cannabis-as-covid-19-treatment/amp/
--------------------------------------------------------
Citera
2020-08-06, 12:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Nån som kan juridik kan säkert besvara dina frågor,

som lekman har jag fattat det som att om jag är polis och ser ett brott begås men jag ingriper inte,

gör jag mig skyldig till underlåtenhet.

Men jag kan ha fel - jag är inte jurist.

I nåt land är det brottsligt att inte hjälpa en medmänniska i nöd, att bara stå med händerna i byxfickorna och se på, minns inte om det är Frankrike.
Japp, du inte bara kan ha fel, du HAR fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in