2020-08-06, 10:49
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Fast du tolkar den fundamentalistiskt när det passar dig. För det står också att människan har rätt att inte bli fängslad. Varje människa med sunt förnuft inser att det finns begränsningar i den rättigheten precis som du säger.

I lilla Sverige kan man minsann sitta häktad på obestämd tid.

https://www.blt.se/ledare/mycket-snack-om-manskliga-rattigheter-men-oskyldiga-kan-anda-sitta-isolerade-i-ar

Sverige har blivit dömda för brott mot mänskliga rättigheter flera gånger.
Citera
2020-08-06, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Kolla vad som hände i Berlin för några dagar sen. Enorma folkmassor demonstrerar mot Tysklands "corona-politik". I svenska medier läser vi samstämmiga uppgifter om att demonstrationerna hade 17 000 deltagare (!)

Tyska medier presenterar en helt annan siffra. 1 000 000 (en miljon) människor vandrade genom gatorna i Berlin. Alla utan munskydd.

När vi själva verifierar uppgifterna på YouTube eller EpochTime, och ser alla filmer från händelsen, så kan vi lugnt konstatera vilka som sprider fake news.

Varför är den svenska "journalistkåren" rörande överens om att 17 000 människor gick på Berlins gator, när det bevisligen rörde sig om 50 gånger fler? Samtliga utan munskydd.

Ingen vet varför.

Det är inte helt oväntat att demonstrationerna startar just i Tyskland, dels den hårda nedstängningen och folks oro över sociala konsekvenser och arbetslöshet i kombination med att man har haft trots den omfattande spridningen i vissa regioner av COVID-19 betydligt mindre hälsoproblem än väntat.

I ett inslag från CNBC ser man motsättningen mellan en tysk Professors syn på läget i en hårt drabbad del av Tyskland i kontrast till en representant för läkemedelsindustrin.

https://www.youtube.com/watch?v=rMWdPRhu_p8
Citera
2020-08-06, 11:05
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
I år har vi hittills en överdödlighet om drygt 2000 personer jämfört med normalåret.
Betyder det att av de nästan 6000 personer som dött i covid-19 så hade 4000 av dem ändå dött om inte pandemin drabbat oss? Det vet vi inte. Möjligheten finns att vi hade haft ytterligare ett år med förhållandevis låga dödstal och en stigande medelålder. Man ska ju hålla i minnet att dödstalet varierar en del mellan olika år utan att det inträffat något exceptionellt som den här pandemin. Förmodligen hade rätt många av dem som avlidit i covid-19 ändå avlidit under året, men av någon annan orsak.

Har du lust att redogöra för hur du beräknar en överdödlighet på 2 000? Tittar vi på olika data eller?

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/

SCBs data visar ju att det i perioden 1 jan 2020 - 14 juli 2020 (tom v28) har dött 53 000 personer + ytterliggare 1 400 med okänd dödsdag.

Under samma period 2015-2019 så dog det i genomsnitt 49 000 + 1 100 med okänd dödsdag (pro rata för 28 / 52 veckor).

Hur kan du få det till en överdödlighet på "drygt 2 000"? Väldigt drygt i så fall, du får dryga till det med flera tusen till för att komma upp i de siffror som datan visar.

Dessutom så är det tveksamt att det ens är relevant att titta på perioden innan mitten av mars. Om du tittar på tabell 9b så har ju till och med SCB presenterat data från och med vecka 12, vilket verkar betydligt mer rimligt. Gör man det så ser man en överdödlighet på drygt 5 000 personer, vilket stämmer hyfsat bra överens med vad FHM har rapporterat som dödstal.
Citera
2020-08-06, 11:08
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ni är lustiga ni ” empatiska” alarmistfundamentalister som tror att smittsamma sjukdomar är något nytt och att människor normalt sett lever för evigt speciellt de riktigt sjuka som kämpar i livets slutskede med typ fyra dödliga sjukdomar.

Njae. Du brister på flera ställen.

Självklart finns det smittsamma sjukdomar lite varstans, varför du ens behöver konstatera det gör mig fundersam.

Sen bör du förstå att det inte bara är gamla och sjuka som dör hela tiden. Sluta sprid den jävla myten.

"Alarmfundamentalister"? Jösses. Vad svamlar du om?
Citera
2020-08-06, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, men vilken är underlåtelsen?

Underlåtenhet att säga till folk att stanna hemma om man är sjuk kan det ju inte vara, inte heller att säga till folk att tvätta händerna eller arbeta hemifrån så exakt vari består den straffbara underlåtelsen?

Och varför är det inte underlåtelse att avstå från att använda munskydd? Har du inget ansvar för om andra människor dör p g a att du inte använder munskydd eller vad?
Du läser inte. Underlåtenheten består i att tillåta en högre dödlighet för att rädda ekonomin.

Om staten kan bevisa att jag har smittat nån som har dött kan jag hållas ansvarig. Men det berättade jag redan i mitt förra svar. Läs! Eller förbli en idiot!
Citera
2020-08-06, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Hur går detta ihop med de låga antikroppstest-resultaten anser du då?
Ingen vet hur länge antikroppar finns kvar i kroppen. Om det är två veckor och de testades efter 4 veckor får du ett negativt resultat. Du kanske vill diskutera hur tillförlitliga antikroppstesterna är? För experterna är oeniga.
Citera
2020-08-06, 11:15
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
UK inför karantänsregler för ankommande resenärer från Belgien

När ska slappa Sverige ta tag i detta?

The UK government will impose a quarantine on arrivals from Belgium after a rise in coronavirus cases
The UK has already imposed a 14-day quarantine on travellers from Spain and Luxembourg.

källa daily mail
Citera
2020-08-06, 11:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Du läser inte. Underlåtenheten består i att tillåta en högre dödlighet för att rädda ekonomin.

Om staten kan bevisa att jag har smittat nån som har dött kan jag hållas ansvarig. Men det berättade jag redan i mitt förra svar. Läs! Eller förbli en idiot!
Jo men du måste presentera vad det är de har underlåtit att göra och vilka de är.

Har ”de” underlåtit att säga till folk att hålla avstånd, stanna hemma när de är sjuka och att tvätta händerna? Nä.

Så vad är det ”de” har underlåtit att göra?

Och bör svenska folket enligt dig åtalas för att ha underlåtit att använda munskydd?
Citera
2020-08-06, 11:18
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Hur går detta ihop med de låga antikroppstest-resultaten anser du då?
Jag skulle också veta det. Intressant att notera är att Johan Giesecke har fått väldigt lite strålkastarljus sedan han slog sig för bröstet och påstod att Sverige nog skulle uppnå flockimmunitet närsomhelst (någon som ens kommer ihåg Giesecke?). Sedan antikroppsdatan kom ut så blev det tyst från den mannen. Det sista jag hörde från honom var kommentaren "vi släpper det där nu".

Om det nu vore så att vi skulle vara nära att uppnå flockimmunitet i Sverige så är jag övertygad om att vi skulle få se Giesecke i TV-rutan omgående för att han skulle kunna få upprättelse. Men det har vi ju som sagt inte...
Citera
2020-08-06, 11:21
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
I lilla Sverige kan man minsann sitta häktad på obestämd tid.

https://www.blt.se/ledare/mycket-snack-om-manskliga-rattigheter-men-oskyldiga-kan-anda-sitta-isolerade-i-ar

Sverige har blivit dömda för brott mot mänskliga rättigheter flera gånger.

Absolut, med rätta också. Vi kan väl avsluta denna off topic diskussion man att säga att det är fritt fram att anmäla Sverige till Europadomstolen för brott mot rätten till liv.

Rätt till liv är inte absolut för det skulle innebära att ingen får dö.
Citera
2020-08-06, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swampdog
Det är inte helt oväntat att demonstrationerna startar just i Tyskland, dels den hårda nedstängningen och folks oro över sociala konsekvenser och arbetslöshet i kombination med att man har haft trots den omfattande spridningen i vissa regioner av COVID-19 betydligt mindre hälsoproblem än väntat.

I ett inslag från CNBC ser man motsättningen mellan en tysk Professors syn på läget i en hårt drabbad del av Tyskland i kontrast till en representant för läkemedelsindustrin.

https://www.youtube.com/watch?v=rMWdPRhu_p8
Det är väldigt oroligt i en del länder i Västvärlden just nu. Stora demonstrationer är nog att vänta till helgen.
Citera
2020-08-06, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Det är väldigt oroligt i en del länder i Västvärlden just nu. Stora demonstrationer är nog att vänta till helgen.

I sverige demonstrationer för munskydd. I andra länder demonstrationer mot munskydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in