2020-08-06, 10:14
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Om du har vägarna förbi någon uteservering, i en lite större stad, en solig fredagskväll eller lördagseftermiddag, så får du väl ta dig en titt på hur det ser ut. Så kan du ju dra dina egna slutsatser.
Helt OT, men...ja, det har jag gjort. Jag konstaterar att det är en betydande minoritet som vill "supa, knulla runt och gå på uteserveringar". På samma sätt som det lokala hemlösa A-laget (tja, de kanske bara är utomhus öl-entusiaster, men om de har HAR ett hem att gå till så verkar de i alla fall hängivna sin hobby) är i klar minoritet.

Men du har fått för dig att det är en majoritet av Stockholms befolkning som springer nere på Stureplan en Lördagskväll för att få supa och knulla?

Ok....

För att återkoppla till ämnet:
En ren spekulation är att ökad exponering för SARS-CoV-2 resulterar i ökad risk att infekteras och också att avlida i COVID-19. Det gäller naturligtvis även kåta barflanörer med begränsad fantasi gällande sina framtidsplaner. Darwin håller säkert med mig.
Citera
2020-08-06, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Frågan var vad underlåtelsen skulle ha bestått i och vilka som gjort sig skyldig till den.

Varför är det inte ett underlåtelsebrott att strunta i WHO:s rekommendationer och strunta i att använda munskydd?
Läs en gång till.

Staten ska GARANTERA rätten till liv. När de medvetet inte gör allt för att rädda liv, eller tillåter en högre dödlighet som de själva erkänner att de har gjort sig skyldiga till, då finns det ett brott som matchar den beskrivningen. Vilka som har gjort sig skyldiga till det är de som ger samhället regler att följa.

Jag behöver inte garantera rätten till liv, men kan staten bevisa att jag har smittat någon med covid som senare har dött av det kan jag bli åtalad. Det är som sagt olagligt att smitta andra medvetet. Exempel på det är när en som arbetade inom vård eller omsorg gick till jobbet trots att hon hade testat positivt utan att meddela arbetsgivaren. När det gäller ansvariga i regeringen och på myndigheter på olika nivåer behövs inget direkt samband med enskilda dödsfall. Garantansvar (garantera rätten till liv) innebär straffrättsligt ansvar vid passivitet. De har redan erkänt sig skyldiga. Motivet var att rädda ekonomin. Vilket de misslyckats med för att de inte insåg att Sverige skulle drabbas ändå till följd av en global lockdown.
Citera
2020-08-06, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag har aldrig uttryckt att jag missat något. Var skulle jag gjort det? Så var anser FHM att smittan sprids?

"Skulle vara intressant att höra FHM faktiskt säga vad som är motorn i smittspridningen eftersom ingenting tycks vara det utom just då uteserveringar"

Du tror att de anser att uteserveringar är "motorn".

I själva verket anser de att handhygien, avstånd och folk som går ut sjuka är "motorn".
Citera
2020-08-06, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Du läser de mänskliga rättigheterna som feministerna läser barnkonventionen (eller som fan läser bibeln).

Garantera rätt till liv? Staten får inte låta någon dö inom rikets gränser alltså.

De mänskliga rättigheterna anger också rätten till frihet och att fritt kunna förflytta sig inom sitt lands gräns.
Det innebär att staten ska göra allt den kan för att rädda liv. Svenska regeringen och myndigheter på olika nivåer har gjort sig skyldiga till samma passivitet som Trump.

Staten har rätt att beordra karantän. Friheter kan begränsas inom ramen för de mänskliga rättigheterna. Därför kan staten hålla mördare inlåsta.
Citera
2020-08-06, 10:22
Medlem
Ser inte ut som att vi kommer att höra något från kollektivtrafiksbranschen idag heller
Citera
2020-08-06, 10:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
"Skulle vara intressant att höra FHM faktiskt säga vad som är motorn i smittspridningen eftersom ingenting tycks vara det utom just då uteserveringar"

Du tror att de anser att uteserveringar är "motorn".

I själva verket anser de att handhygien, avstånd och folk som går ut sjuka är "motorn".

Nej, det du beskriver är åtgärder. Var sprids smittan? Inte i skolor? Inte i kollektivtrafiken? Var? Tegnell har ju beskrivit massor av platser som inte är motorn. Då hade det varit intressant att veta vad som ÄR motorn enligt dem. Folk smittas i hemmet, men någon måste ju också dragit hem smittan för att det ska kunna ske.
Citera
2020-08-06, 10:29
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Det innebär att staten ska göra allt den kan för att rädda liv. Svenska regeringen och myndigheter på olika nivåer har gjort sig skyldiga till samma passivitet som Trump.

Staten har rätt att beordra karantän. Friheter kan begränsas inom ramen för de mänskliga rättigheterna. Därför kan staten hålla mördare inlåsta.

Fast du tolkar den fundamentalistiskt när det passar dig. För det står också att människan har rätt att inte bli fängslad. Varje människa med sunt förnuft inser att det finns begränsningar i den rättigheten precis som du säger.

Men rätten till liv anser du är att var och en ska leva för evigt, utan förbehåll?

Det är som barnkonventionen som så populistiskt används som att barnets bästa är orubblig, vilket inte är vad konventionen säger.

Sverige vidtar åtgärder för att skydda sina medborgare. Att de åtgärderna inte är samma som du tycker att man borde göra innebär inte att dina mänskliga rättigheter kränks. Du får engagera dig politiskt istället för att kriga på flashback.
Citera
2020-08-06, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, det du beskriver är åtgärder. Var sprids smittan? Inte i skolor? Inte i kollektivtrafiken? Var? Tegnell har ju beskrivit massor av platser som inte är motorn. Då hade det varit intressant att veta vad som ÄR motorn enligt dem. Folk smittas i hemmet, men någon måste ju också dragit hem smittan för att det ska kunna ske.
Jag HOPPAS någon ställer den frågan idag, vill gärna ha svar på det! VAR?
Citera
2020-08-06, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Diskuterade inte skolstängningar utan smittsamhet i stort. Det är inte frågan om milda symtom/inga symtom - har man viruset så har man.

Tror du inte det skulle se annorlunda ut i Sverige om viruset verkligen var så extremt smittsamt??
Du läser inte. Många vet inte ens om att de är smittade, för de har inga symptom.

Det skulle se ut som i våra grannländer om Sverige inte hade haft Tengele som epidemiolog med sin totalt misslyckade strategi gällande flockimmunitet. De länder som lyckades bäst stängde ner samhället snabbt, testade och track and trace. Nya Zeeland är ett annat bra exempel.
Citera
2020-08-06, 10:37
Medlem
Madagascars avatar
Nya fall i Sverige ökar igen. Varför? Det kan ju knappast vara att de testar mer under sommaren.

(7-dagars medelvärde av rapporterade nya sjukdomsfall platz.se)
Citera
2020-08-06, 10:46
Avslutad
Citat:
Läs en gång till.

Staten ska GARANTERA rätten till liv. När de medvetet inte gör allt för att rädda liv, eller tillåter en högre dödlighet som de själva erkänner att de har gjort sig skyldiga till, då finns det ett brott som matchar den beskrivningen. Vilka som har gjort sig skyldiga till det är de som ger samhället regler att följa.

Jag behöver inte garantera rätten till liv, men kan staten bevisa att jag har smittat någon med covid som senare har dött av det kan jag bli åtalad. Det är som sagt olagligt att smitta andra medvetet. Exempel på det är när en som arbetade inom vård eller omsorg gick till jobbet trots att hon hade testat positivt utan att meddela arbetsgivaren. När det gäller ansvariga i regeringen och på myndigheter på olika nivåer behövs inget direkt samband med enskilda dödsfall. Garantansvar (garantera rätten till liv) innebär straffrättsligt ansvar vid passivitet. De har redan erkänt sig skyldiga. Motivet var att rädda ekonomin. Vilket de misslyckats med för att de inte insåg att Sverige skulle drabbas ändå till följd av en global lockdown.
Ja, men vilken är underlåtelsen?

Underlåtenhet att säga till folk att stanna hemma om man är sjuk kan det ju inte vara, inte heller att säga till folk att tvätta händerna eller arbeta hemifrån så exakt vari består den straffbara underlåtelsen?

Och varför är det inte underlåtelse att avstå från att använda munskydd? Har du inget ansvar för om andra människor dör p g a att du inte använder munskydd eller vad?
Citera
2020-08-06, 10:46
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Du läser inte. Många vet inte ens om att de är smittade, för de har inga symptom.

Det skulle se ut som i våra grannländer om Sverige inte hade haft Tengele som epidemiolog med sin totalt misslyckade strategi gällande flockimmunitet. De länder som lyckades bäst stängde ner samhället snabbt, testade och track and trace. Nya Zeeland är ett annat bra exempel.

Hur går detta ihop med de låga antikroppstest-resultaten anser du då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in