2020-08-06, 08:42
Medlem
Antalet bekräftade fall globalt lär passera 19 miljoner idag.
Citera
2020-08-06, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vilken/vilka dagar hade vi tusentals nya fall i Stockholm?
Inte tusentals. Tiotusentals.

I början av april.
Citera
2020-08-06, 08:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Svensk media hatar Trump men hyllar FHM. Humorn uppstår när dessa världar krockar.

På SVT kan det låta såhär:
"I USA får Trump skarp kritik för viljan att öppna skolrna. Nu över till inrikes. Sverige hyllas för sitt kloka beslut att inte stänga skolorna"
Något tillspetsat... kanske...

Ah då är jag med. Att Sveriges journalistkår (ja hela världens faktiskt) gränsar till efterblivenhet är svårt att säga emot.
Citera
2020-08-06, 08:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Jag tror vi missuppfattade varandra igår, jag nämnde 115 för ett dygn, och då skrev du att man behövde lägga till 600. Men jag inser nu att du menade på hela året så det var en missuppfattning.

Men toppen, då är vi överens. Det högsta dödstalet för ett dygn är 115 och det var bara under 4 dygn när det var som värst i april som översteg 100 döda. Även det fruktansvärt såklart, men jag tolkade ditt lite slarviga "uppåt 100-200 döda per dygn igen?" som att du trodde det var betydligt fler både döda som mest per dygn och att det pågick under betydligt fler dagar. En bättre formulering från din sida vore att ha skrivit "drygt 100 vid ett fåtal tillfällen igen?" då det inte är lika vilseledande.

Jag tror jag drog förhastade slutsatser pga ditt lite märkliga inlägg någon gång tidigare att du trodde på ytterligare 30.000 döda i Sverige under 2020 (200 per dygn året ut) om skolorna öppnar, detta till trots att vi i nuläget bara har 1-3 döda per dygn. Men de tokiga idéerna har du väl lämnat bakom dig?

Jag befarar fortfarande en större andra våg under hösten. Jag tror inte vi kommer ligga på enstaka dödsfall resten av året. Det skulle snudd på krävas ett mirakel för att vi skulle stanna där. Speciellt i ett läge där inga ytterligare restriktioner vidtas för att förebygga smittspridningen. Såväl FHM som regeringen har ju sagt att det inte är aktuellt. Då tror jag också att resultatet blir därefter. Om det kommer innebära 5 tusen, 10 tusen eller 30 tusen döda (om det spårar ur fullständigt) vet jag inte. Kom ihåg att vi har många i riskgrupp i det här landet. Inte minst åldersmässigt.
Citera
2020-08-06, 08:46
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Inget land lär knappast vilja göra en hård nedstängning igen. Det har dom inte råd med.
Nu när vi vet mer och vet att covid-19 är rätt ofarlig för de aldra flesta kommer det nog max blir lokala kortare nedstängningar.
Om inget extremt inträffar i vinter är jag övertygad om att vi kommer få se exakt samma strategi i de flesta länder - man kommer införa stenhårda restriktioner lokalt för att att stoppa eventuella kluster som poppar upp. Säkerligen kommer det handla om lokala nedstängningar av skolor, gym, butiker, restauranger och pubar/barer samt begränsad rörelsefrihet.
Citera
2020-08-06, 08:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Ditt eget citat:

” Kom igen. Inte ens du kan väl tro på att begränsningen om 50 personer för allmänna sammankomster har minskat smittspridningen? ”

Ja? Något du finner konstigt? Tror du att åtgärder av den typen är de vassaste knivarna för att bekämpa smitttan?
Citera
2020-08-06, 08:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Inte tusentals. Tiotusentals.

I början av april.

Presentera gärna en källa på det. Korrelerar nämligen inge vidare med vare sig IVA inläggningar eller dödstal.
Citera
2020-08-06, 08:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vi har ju en ökad smittspridning och har haft det i en vecka!

Sista veckans ”ökning” är så låg att den kan bero på tillfälliga effekter. I alla andra jämförelser är det en minskning.
Citera
2020-08-06, 08:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Läs på om de mänskliga rättigheterna. Staten ska GARANTERA rätten till liv. När de medvetet inte gör allt för att rädda liv, eller tillåter en högre dödlighet som de själva erkänner att de har gjort sig skyldiga till, då finns det ett brott som matchar den beskrivningen.

[spoiler] Att genom underlåtenhet fysiskt orsaka brottslig följd eller effekt genom handling. Det kan vara frågan om ett mord, där brottet förövas genom att den som haft plikt att skydda den mördade underlåtit att ingripa för att rädda. [spoiler]

Dessutom är det ett brott att sprida smitsamma sjukdomar, men det är inte regeringens ansvar vad deras undersåtar gör? Läppsyl, please! Din fasad krackelerar, din bubblebutt spricker och stanken sprider sig...
Frågan var vad underlåtelsen skulle ha bestått i och vilka som gjort sig skyldig till den.

Varför är det inte ett underlåtelsebrott att strunta i WHO:s rekommendationer och strunta i att använda munskydd?
Citera
2020-08-06, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Presentera gärna en källa på det. Korrelerar nämligen inge vidare med vare sig IVA inläggningar eller dödstal.
Nu skrev jag inte att det var ett påstående med källa, utan tog upp det som en förklaring till hur dödligheten sjunkit parallellt med ett ökat antal detekterade fall.

Men det här är ingen nyhet. Stickprovsmätningar och modellering av covid-förekomst i Stockholm tydde på att det gick ungefär 75 fall på varje detekterat fall på den tiden. Det motsvarar över 15.000 nya smittade per dag i Stockholm, när det var som värst.
Citera
2020-08-06, 09:03
Medlem
Trump intervju som Facebook och Twitter fimpade pga att han spred fake news om smitta och barnen. Han säger att lärare i riskgrupper bör inte gå till jobbet.

https://www.foxnews.com/politics/facebook-twitter-removes-post-trump-coronavirus-misinformation
Citera
2020-08-06, 09:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nu skrev jag inte att det var ett påstående med källa, utan tog upp det som en förklaring till hur dödligheten sjunkit parallellt med ett ökat antal detekterade fall.

Men det här är ingen nyhet. Stickprovsmätningar och modellering av covid-förekomst i Stockholm tydde på att det gick ungefär 75 fall på varje detekterat fall på den tiden. Det motsvarar över 15.000 nya smittade per dag i Stockholm, när det var som värst.

Låter som något du hittat på själv då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in