2020-08-06, 08:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det kan du glömma direkt då det är i princip olagligt.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7214316
Fast jag pratar inte vad som är lagligt, jag påpekade det som svar på vad ganglier sa om att utsatta yrkesgrupper som lärare borde gå ut i strejk.

Lärare ska vara tacksamma att skolorna hålls öppna så de har en så trygg arbetsplats att gå till istället för att behöva omplaceras till en kommunal omsorgsinrättning.
Citera
2020-08-06, 08:25
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Ja, släpp det nu. Det där jävla munskyddet. Täck din käft om du vill. Bor du ens i Sverige?
Nej, jag bor inte i Sverige. Tackar som frågar.

Citat:
Förstår du ens vad strategin här innebär?
Det är lite oklart, faktiskt. Jag har själv spekulerat i att det kunnat lega ett ekonomiskt skäl bakom besluten. Här i UK har strategin hela tiden varit att kontrollera smittan samt rädda jobben. Vi har t.ex. en arbetslöshet på 3.92% (up från 3.90% i Januari) Hur ser det ut på den punkten i Sverige?

Citat:
Det spelar ingen roll vad resten av världen tycker eftersom resten av världen inte gjort samma sak som man gör i Sverige.
Du tänker lite som de gör i Nordkorea nu, där de har just den filosofin?

Citat:
Resten av världen har historiskt inte så jättebra facit när det kommer till kriser, om man ska dra det så långt. Hur svårt ska det vara att få det att landa?
Jag tror väldigt många länder lyckats extremt mycket bättre än Sverige just i den här pandemin. Ja, kanske inte Somalia, Iran, Sydafrika och ett par till, men de hade å andra sidan inte lika bra förutsättningar som Sverige.
Citera
2020-08-06, 08:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Hoppas att FHM inte använder sociala medier?!
Då riskerar de avstängning.

Trump:s inlägg blev raderat på facebook.

https://www.svd.se/trumps-inlagg-brot-mot-coronaregler

Förutom humorn i att FHM och Trump har en samsyn på det mesta, och hur svensk media försöker hantera detta, så är trenden att stora amerikanska bolag ska avgöra vad som är sant eller inte i världen riktigt läskig.
Vad kan gå fel med det upplägget...?

Jag ser inte humorn i det? Trump brukar stå för vettiga åsikter. Om något är det förvånande att en svensk myndighet också gör det, men humor? Nä.
Citera
2020-08-06, 08:27
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nej det sa han inte.

Det är väldigt viktigt att vi håller skolorna öppna så barnen inte blir lika korkade som dig.
Barn blir ju inte allvarligt sjuka men de kan ju i ovanliga fall drabbas av Kawasakis, nu har det snart gått ett halvår sedan smittan kom till oss. Många experter har gissat på en immunitet mellan 3 och 6 månader. Så det är dags att se om immuniteten varar längre en så eller om våran ”flockimmunitet” redan börjar försvinna.
Så vad händer när vi återinfekteras och vad händer när barnen återinfekteras, drabbas de oftare och svårare av Kawasakis, eller blir de en ännu lindrigare sjuka en första gången? Detta vet vi inte och innan vi vet ska vi verkligen utsätta alla våra barn som grupp för risken.
I Europa sitter vi i en liknande situation. Vi var sjuka för ungefär lika länge sedan och smittan har gått ner. Vad är vitsen att öppna skolorna ungefär samtidigt. Vi vet inte hur detta kommer att påverka smittspridningen i stort. Varför inte vänta en eller två månader och avvakta, utvärdera och se hur det funkade för de länder som öppnar skolorna. Klarar barnen det, lärarna, blev det en ökad smittspridning? Sedan bestämma om vi ska öppna skolorna.
Citera
2020-08-06, 08:29
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Känns inte särskilt smart att ändra i rekommendationerna när Sverige är ett av de få länderna med minskad smittspridning. ”Men alla andra gör ju det” .....
Vi har ju en ökad smittspridning och har haft det i en vecka!
Citera
2020-08-06, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, men det stämmer ju. Du skrev ju att jag hade skrivit att över 700 hade dött per dygn. Min fråga till dig är i vilket inlägg jag skulle hävdat något sådant? Det stämmer ju att vi haft mellan 100-200 döda per dygn när det var som värst, men du kanske sitter på annan information?
Jag tror vi missuppfattade varandra igår, jag nämnde 115 för ett dygn, och då skrev du att man behövde lägga till 600. Men jag inser nu att du menade på hela året så det var en missuppfattning.

Men toppen, då är vi överens. Det högsta dödstalet för ett dygn är 115 och det var bara under 4 dygn när det var som värst i april som översteg 100 döda. Även det fruktansvärt såklart, men jag tolkade ditt lite slarviga "uppåt 100-200 döda per dygn igen?" som att du trodde det var betydligt fler både döda som mest per dygn och att det pågick under betydligt fler dagar. En bättre formulering från din sida vore att ha skrivit "drygt 100 vid ett fåtal tillfällen igen?" då det inte är lika vilseledande.

Jag tror jag drog förhastade slutsatser pga ditt lite märkliga inlägg någon gång tidigare att du trodde på ytterligare 30.000 döda i Sverige under 2020 (200 per dygn året ut) om skolorna öppnar, detta till trots att vi i nuläget bara har 1-3 döda per dygn. Men de tokiga idéerna har du väl lämnat bakom dig?
Citera
2020-08-06, 08:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Känns inte särskilt smart att ändra i rekommendationerna när Sverige är ett av de få länderna med minskad smittspridning. ”Men alla andra gör ju det” .....

Jag tycker det är smart att införa krav på munskydd i offentliga och publika miljöer inomhus. Det finns nu en rad forskningsrapporter som stödjer användandet av munskydd. Det hela kan hjälpa oss att lindra effekterna av en andra våg. Allra helst att den uteblir helt. Förebyggande.
Citera
2020-08-06, 08:37
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Jag ser inte humorn i det? Trump brukar stå för vettiga åsikter. Om något är det förvånande att en svensk myndighet också gör det, men humor? Nä.
Svensk media hatar Trump men hyllar FHM. Humorn uppstår när dessa världar krockar.

På SVT kan det låta såhär:
"I USA får Trump skarp kritik för viljan att öppna skolorna. Nu över till inrikes. Sverige hyllas för sitt kloka beslut att inte stänga skolorna"
Något tillspetsat... kanske...
Senast redigerad av DikT 2020-08-06 kl. 08:42.
Citera
2020-08-06, 08:38
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Det har ju varit mycket snack om att smittspridningen är säsongsbetonad och att vi kommer få en ökad spridning till hösten. Det är mycket möjligt att det är så. Men varför syns redan en stor ökning i många europeiska länder? I Tyskland t ex så har antalet nya dagliga fall mer än dubblats jämfört med för några veckor sedan. När kommer ökningen till Sverige?

Och varför väljer inte dessa länder med en ökad smittspridning att stänga ned hårt igen?

Inget land lär knappast vilja göra en hård nedstängning igen. Det har dom inte råd med.
Nu när vi vet mer och vet att covid-19 är rätt ofarlig för de aldra flesta kommer det nog max blir lokala kortare nedstängningar.
Fokus kommer vara på att skydda riskgrupperna. Nu har vi effektivare sett stt behandla och eventuellt vaccin till hösten/vintern.

Ökningen i Sverige kommer nog snart igen. Folk har rest i sommar och de flesta återgår till jobb denna eller nästa vecka, då lär vi se nån form av ökning.
Citera
2020-08-06, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det har jag aldrig hävdat. De flesta länder har betydligt striktare regler kring detta än Sverige.

Ditt eget citat:

” Kom igen. Inte ens du kan väl tro på att begränsningen om 50 personer för allmänna sammankomster har minskat smittspridningen? ”
Citera
2020-08-06, 08:39
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Av vilken anledning jämför du med de andra Nordiska länderna? Det som skiljer oss åt är dels att vi hade sportlov när pandemin började härja vilket gjorde att tiotusentals svenskar var på semester i några av de värst drabbande länderna/regionerna vilket gjorde att vi importerade viruset dels så ser vår befolkningsstruktur ut på ett annat sätt än de övriga nordiska ländernas. Vi har betydligt fler från mellersta östern och afrika som bor trång och som saknar grundläggande hygienkunskap.
Däremot är det en skandal att vi hade så dåliga lager och att åldringsvården sköt på ett bedrövligt sätt men det är inte FHMs ansvar
Danskarna har också en överrepresentation av döda från invånare av annan etnisk härkomst. Danskarna åkte också skidor i Alperna samtidigt som svenskarna, vilket även norrmännen gjorde, dock vet jag ingenting om fördelningen döda mellan norrmän och annan etnisk härkomst.
Det jag vet är att Norge fick in ungefår lika många hemvändande skidresenärer som Sverige sett till folkmängd.

Dessutom är procentandelen äldre döda likvärdig i alla dessa länder så äldreboende som orsak till våra många döda håller inte.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-08-06 kl. 08:50.
Citera
2020-08-06, 08:42
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vi har ju en ökad smittspridning och har haft det i en vecka!
"Ja, men det är för att vi testar så mycket mer...."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in