2020-08-05, 21:07
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspire
Frågan är också hur mycket vikt som skall läggas vid statistiken. Min granne har konstaterad Covid 19 och mår dåligt sen en vecka tillbaks. Hans fru och barn har sedan ett par dagar börjat hosta ordentligt. De ringde vårdcentralen igår som sa att de inte kommer att få testa sig och att de ska räkna med att det är corona och höra av sig om det blir värre. Frun tjatade och krävde test men fick nej. Så det lär gå omkring många med Covid 19 utan att vara med i statistiken.

Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vart bor dom? Där jag bor så har alla jag känner som känt minsta antydan till förkylning fått testa sig samma dag..

Citat:
Ursprungligen postat av Aspire
En ort några få mil utanför Malmö.

Men förhelvete!

Sådär ska det ju inte fungera!
Citera
2020-08-05, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Av dina slutsatser tycks du tro att vi uppnått immunitet. Tolkar jag dig rätt att du inte tror på en andra våg och uppåt 100-200 döda per dygn igen? Du tror inte att smittan kommer att öka igen under hösten?
100-200 döda per dygn igen? Som värst hade vi över 100 vid fyra tillfällen med 115 som värst. Visste du inte det?
Citera
2020-08-05, 21:10
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Naturligtvis finns det rekommendationer kvar, något annat vore galet, dock lever inte deras äldre och personer i riskgrupper under lika vidrigt tvingande förhållanden som i Sverige. De kan leva mycket mer som tidigare, mycket bättre än de stackare som är inlåsta i Sverige.

Är det ingen som begriper hur påfrestande det är att leva så under sex månader?!?! Detta innefattar även dessa personers nära anhöriga som finns i samma hushåll. De måste ju också isolera sig pga vår stora samhällsspridning!

Om någon av dem har ett yrke vilket inte medger social distans på minst en meter, frekvent handtvätt, eller hemarbete får de heller ingen ersättning från FSK. Det får en anhörig till person i riskgrupp i hushållet endast om denne redan arbetar som assistent till den närstående eller uppbär närståendepenning.

Om de riskerar att deras anhörige avlider vid covid-19 men ändå måste gå och arbeta t ex på en gymnasieskola eller grundskola eller annat yrke med extrem närkontakt, hur tror ni att dessa personer mår?

Hade Sverige gjort som Danmark, Norge och Finland hade läget högst troligen sett bättre ut. Smittan i samhället hade inte varit lika utbredd och de hade kunnat fortsatt arbeta tills läget eventuellt förvärrades.

Dessutom hade vi köpt oss ovärderlig tid och nu inte haft lika många döda. Det kommer ju rapporter om nya mediciner och vaccin på gång var och varannan dag nu!

Sedan läser man intelligensbefriade inlägg riktade till användare som lider av svår lungsjukdom och känner sig ensamma och ledsna. Man menar att ska alla bära munskydd måste husdjur använda hazmatsuits eftersom det är synd om allergiker annars??! Vad fan är det för djävla dravel? Egoism i sin renaste, och djävligaste, form. Vilka dårar!

Nä, fy fan så djävla trött man blir!

Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Vad jag undrar mest om nu är yngre människor som befinner sig i riskgrupp pga sjukdomar. De har helt glömts bort, det var igår ett väldigt berörande inlägg postat i denna tråd av en användare.

Här är det, det var svårt att hitta: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Ett sådant inlägg försvinner i denna tråd eftersom det mest diskuteras nonsens, kommentar efter kommentar. Denna tråd har konstant 100-600 läsare, dygnet runt. Många människor får alltså intryck härifrån, om det inte är samma klump som läser här (idéer hämtas härifrån hur som helst).

Det är tydligt i inlägget att användaren pekar på att människor tröttnar/är rädda för att smitta en yngre människa - en vän - i riskgrupp. Vad som är positivt är att situationen i Sverige nu ser ganska bra ut, med en hög immunitet att luta sig emot inför framtiden/hösten.

Hur kan man hjälpa yngre människor i riskgrupp som befinner sig i extrem ensamhet? Har någon några idéer?

Tack för att du tar upp den användaren! Jag skrev detta tidigare idag efter att ha läst inlägget av personen med lungsjukdom. Jag menar inte att jag hade några ideer om hur man kan hjälpa denna grupp, jag önskar att vi kommer på något. Det finns ju fler grupper som verkar glömmas bort, som jag nämner anhörig till person i riskgrupp tex. Det är väldigt sorgligt.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-08-05 kl. 21:14.
Citera
2020-08-05, 21:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Nej, det är åtgärderna som vidtagits som gett minskningen vi nu sett i nästan fyra månader.

Låt mig förklara: Den 16 mars meddelade FHM att vi hade allmän smittspridning. Åtgärderna dröjde tyvärr och först i slutet på månaden var alla åtgärder på plats. Det var tex först den 27 mars som sammankomster med mer än 50 pers förbjöds. Det är alltså först vid månadsskiftet mars-april som alla åtgärder fått full verkan. Samtidigt så indikerar både IVA-statistik och dödstal en avtagande smittspridning sedan början av april, alltså i princip samma tidpunkt som våra åtgärder fått full verkan.

Angående hösten så tror jag det finns en risk för viss ökning, dock inte 100 döda per dag. Orsaken är att många slappnat av betydligt jämfört med i våras och inte längre är lika noga med social distansering. Det krävs något som skakar om för att folk ska skärpa till sig igen.

Kom igen. Inte ens du kan väl tro på att begränsningen om 50 personer för allmänna sammankomster har minskat smittspridningen? Speciellt inte som skolor, butiker och kollektivtrafik inte omfattas...
Vilken typ av social distansering är det som ska tummas på menar du? Varför ska smittan öka igen om åtgärderna bidrar till minskad spridning? Jag får inte ihop det.

Jag tror nämligen att åtgärderna är otillräckliga. DET tror jag kommer leda till ökad spridning. De två allvarligaste är att köra förskolor och skolor som vanligt. Att inte införa krav på munskydd i kollektivtrafik, butiker och köpcentrum är ett misstag. Det har gått prestige i frågan.
Citera
2020-08-05, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är jag fullt medveten om och jag hävdar att de inte har en rättvis bild. Mängder av personal som varit hemma i misstänkt covid har aldrig testats och är ej med i statistiken. Pizzabagare, taxi- och bussförare är övervägande ur andra etniska grupper och har därför blivit oftare svårt sjuka och hamnat på sjukhus menar jag.

Dessutom har skolor inte anmält smittad personal till arbetsmiljöverket eftersom de bara har tagit emot anmälningar som berör personer som varit i kontakt med covid-19 smitta inom vården.

Edit: lol, du har sett mig citera henne ett par gånger, inte 10? Det beror ju på att du hänger här lika ofta som jag gör.🤷🏼‍♀️🙋🏼‍♀️
Visst, jag har inte räknat, men jag har sett det här citatet minst fyra gånger. Två gånger det senaste dygnet bara.

Det är inte bara pizzabagare. Alla nivåer av lärare, från förskola till gymnasiet, har samma eller lägre förekomst av covid-19 än genomsnittet för alla yrkesgrupper.
Citera
2020-08-05, 21:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
100-200 döda per dygn igen? Som värst hade vi över 100 vid fyra tillfällen med 115 som värst. Visste du inte det?

Nej. Hur vet du det? Tror du det råder fullständighet?
Citera
2020-08-05, 21:18
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Visst, jag har inte räknat, men jag har sett det här citatet minst fyra gånger. Två gånger det senaste dygnet bara.

Det är inte bara pizzabagare. Alla nivåer av lärare, från förskola till gymnasiet, har samma eller lägre förekomst av covid-19 än genomsnittet för alla yrkesgrupper.
Det var lustigt. Varför har då lärarfacken gjort gällande att lärare insjuknat i högre grad än andra?
Citera
2020-08-05, 21:20
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Ja det är underligt att Sverige beter sig så.

5.760 testade avlidna i Sverige källa texttv

Och galenskapen bara fortsätter,

svenska FHM tror sig veta bättre än WHO:

"Tegnell trotsar WHO om munskydd: ”Inte rätt väg” "
https://www.expressen.se/nyheter/teg...inte-ratt-vag/

Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2

Ja, undrar varför? Jag finner det ganska underligt faktiskt.

Handlar detta bara om en mans ego?

Då är det jämförbart med vilken galen diktator i historien som helst!

Trump, Bolsonaro, Tegnell

tre galningar som trodde de visste bättre än resten av världen,

att munskydd va skit,

två av dem har fått krypa till korset,

nu är det bara en enda galning kvar!

Som inte följer WHOs rekommendation till länder.

Fan va besviken jag är att jag hade sån otur att bo i detta landet,

såhär måste en rumän ha känt under Ceaușescus styre.

What Countries Require Masks in Public or Recommend Masks?
https://masks4all.co/what-countries-require-masks-in-public/

Vi kunde haft smittspridningen under kontroll nu haft öppna nöjesfält i sommar

och börjat hösten med en väldigt låg smittspridning som Norge, Danmark och Finland,

Istället har vi en hög smittspridning, tydligen halvtaskigt fungerande testning

svenskar har inte varit välkomna som inresande till andra länder,

vi ska "jobba hemma" och högskolorna pratar om delvis distansundervisning.

Med en lägre smittspridning hade färre dött.
Senast redigerad av gloffgloff 2020-08-05 kl. 21:29.
Citera
2020-08-05, 21:22
Medlem
Citat:
Kom igen. Inte ens du kan väl tro på att begränsningen om 50 personer för allmänna sammankomster har minskat smittspridningen? Speciellt inte som skolor, butiker och kollektivtrafik inte omfattas...
Vilken typ av social distansering är det som ska tummas på menar du? Varför ska smittan öka igen om åtgärderna bidrar till minskad spridning? Jag får inte ihop det.

Jag tror nämligen att åtgärderna är otillräckliga. DET tror jag kommer leda till ökad spridning. De två allvarligaste är att köra förskolor och skolor som vanligt. Att inte införa krav på munskydd i kollektivtrafik, butiker och köpcentrum är ett misstag. Det har gått prestige i frågan.

Men hallå, jag nämnde begränsningen på 50 pers som ett exempel för att visa när åtgärderna kom på plats. Siffrorna är tydliga, (jag är bra på siffror) smittan har minskat sedan början av april. Det vore konstigt om inte det hade ett samband med att det var just då som åtgärderna infördes.
Citera
2020-08-05, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det var lustigt. Varför har då lärarfacken gjort gällande att lärare insjuknat i högre grad än andra?
Jag vet inte. Facket har kanske fel.

Här är källan:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/5e248b82cc284971a1c5fd922e7770f8/forekomst-covid-19-olika-yrkesgrupper.pdf
Citera
2020-08-05, 21:25
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag vet inte. Facket har kanske fel.

Här är källan:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/5e248b82cc284971a1c5fd922e7770f8/forekomst-covid-19-olika-yrkesgrupper.pdf
Eller så kan det vara så att lärarfacken har justerat siffran genom att räkna bort de lärare som jobbat hemifrån under tiden gymnasium, högskolor och universitet varit stängda.
Citera
2020-08-05, 21:25
Medlem
Citat:

Hade du hängt med alls så hade du själv förstått att gränsen på 50 pers är väldigt effektiv mot smittspridning.
Jag läste en norsk artikel om just detta för ett tag sedan. Där förklarade deras FHI ingående varför begränsningen av grupper fanns kvar.

De hade ett exempel som såg ut ungefär så här.

Om 0,1% av norska befolkningen bär på smittan så är det typ 100% risk att någon i ett sällskap på 5000 pers (tänk fotbollsmatch) bär på smittan. Är denna en superspridare så kan det ju sluta med många nya fall. Om gränsen istället är 50 st, så kan du ju själv räkna ut sannolikheten för att smitta överförs där..

Så min åsikt är att begränsning av folksamlingar nog är väldigt effektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in