2020-08-05, 15:28
Medlem
ying-CreUyangs avatar
Min egen teori. En hand på ratten, en håller mobilen.
Citera
2020-08-05, 16:07
Medlem
BushwickBills avatar
Kör jag utanför sthlm så blinkar jag i princip aldrig om det inte är så att det är jätteviktigt att mina medtrafikanter behöver veta att jag ska svänga, exempelvis om jag ser en bil som kommer korsa mitt körfält och jag ser att den inte är med på att jag ska svänga eller om de sitter i en kösituationen och vill svänga ut. Folk som psykar ut när man inte blinkar är sinnessvaga idioter, för egen del tycker jag man gott kan skita i blinkers om man är utanför storstäder, har man normal spatial förmåga så ser man ju vart bilarna är på väg och om föraren är stressad eller inte. CPn som tar beslut enbart på hur andra blinkar är ändå värst, vet inte hur många gånger jag sett folk som nästan smällt då de ångrat en sväng och idioten framför kört ut.

Kommer från ett obrutet led av "vägra-blinkers" och kommer lära mina barn detsamma.
Citera
2020-08-05, 16:23
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Håller verkligen med dig i det stora hela, men jag håller mig generellt i från att generalisera om folk i olika bilmärken och deras beteende etc, för det handlar i princip bara om förutfattade meningar och konfirmationsbias. Jovisst, det dyker ibland upp nån ”undersökning” som säger si eller så om t ex BMW-förare, men skärskådar man dessa ”undersökningar” så har det vanligen stora brister och säger egentligen inget alls mer än duger att spä på fördomar med mer fördomar...

Nåväl, att det är en osalig blandning på folk o fä i trafiken, över alla åldersgrupper etc, så beter sig allt från helt ok, t o m föredömligt, till småkorkat aningslöst och ta mig fan idiotiskt, är det inget tvivel om. Och jag liksom du önskar mer poliser och kontroller på våra vägar. Skulle gärna se att de stramade till bruk av blinkers vid filbyten och ja överallt där sådant skall användas. Samma sak med brott mot heldraget, ligga för nära bakom, krimskrams i halva framrutan, obefintlig utmärkning av utstickande last, säkring av last, lös hund eller barn i bil, hemkonverterade Xenonljus etc etc etc...

Att vi alla, även jag, ibland lyckas klanta oss i trafiken, gör fel och missar helt enkelt, är som det är, vi är människor inte robotar. Så visst överseende för sådant bör vi ju ha när andra gör enstaka fel och missar, för vi gör det ju själva med då och då. Så ett leende och förstående gest i trafiken när vi ser att andra gör en miss är inte så dumt och skapar en bättre atmosfär.

Men de där man kan följa en bra bit genom trafiken, och ser att de helt enkelt skiter i etik och regler i trafiken, skiter totalt i att blinka utan bara far hit o dig gång på gång över filerna, eller svänger i korsningar, eller har noll koll på fordonsplacering och står 1-2 meter ut från refug etc och därmed stänger för andra att komma förbi vid korsningar etc, de har jag inte mycket överseende med.
Okej, jag tar delvis tillbaks mitt Volvo-hatande men jag har någonstans en känsla av att det där skiljer sig från var man bor i landet.
Häromkring är de flesta som jag pratat med överens om att det är just Volvo-förare som oftast verkar ha så lite att leva för att de kör om när och hur som helst, bara de kommer fram 10 sekunder tidigare.

Men i sak har du rätt: de flesta är helt värdelösa på att hantera sina fordon och detta oberoende av märke.

Man kan sammanfatta mitt hat såhär: folk som inte kommunicerar i trafiken, om så detta innebär blinkers, gester, tutande eller bara hur de placerar sig på vägen, borde dödas.
Jag tror de flesta håller med om att det är en både sund och totalt rimlig åsikt.
Citera
2020-08-05, 16:35
Medlem
keatons avatar
Största problemet är folk som tror att blinkersen sitter ihop med ratten, dvs blinkar samtidigt som de svänger. Helt värdelöst. Jag ser att du svänger, jag vill gärna veta det innan.

En liten ramsa som fler borde lära sig:

"Mirror, signals, brake, maneuver."
Citera
2020-08-05, 16:35
Medlem
Scalpings avatar
människor som inte blinkar där de ska,är såna som vill verka coola och "avspänt nonchalanta". Det är under deras värdighet att gör mer än vad som krävs för deras eget bästa. Sen om det är lagligt eller ej spelar dem ingen roll.

Den här "coolhetsfaktorn" går ju igen överallt i samhället och jag gissar att de har taskigt självförtroende och mest vill kompensera för detta. I grund och botten handlar det om att de vill ligga :-D, och om man inte är cool så är man en tönt. Och som alla vet - töntar får aldrig knulla!
Citera
2020-08-05, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Frågan är om det verkligen borde vara tillåtet ditt tjatande har fått mig att starkt ifrågasätta om det inte är en lagändring som egentligen behövs

Som du vet finns det absolut inga belägg för att vänsterblinkandet är bra eller underlättar för någon eftersom alla redan vet vad som är på G i en jävla rondell. Man kör runt runt det är själva funktionen av rondellen det är inte rocket science

Risken finns om det blir vanligare med detta farliga beteende i trafiken att bilister kommer misstolka beteendet och krocka för att dem tror att man ska blinka vänster

Känner nu att det är ett mycket allvarligare problem och att jag på riktigt blir arg om någon använder dina hittepå regler

Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Det skapar enbart missförstånd då folk sällan blinkar ut ordentligt, helt onödigt att ha folk ska blinka åt vänster - det skapar ett extra moment för idioter så de sedan glömmer bort det viktigaste.

Behövs INGEN vänsterblinkning om man blinkar ut som man ska.

Ja men då kan väl ni självutnämnda trafiksäkerhetsexperter kontakta STR och Trafikverket etc och förklara för deras erfarna experter i dessa sakfrågor att de är idioter som fortfarande lär ut VB i CP, för ni med er enorma erfarenhet vet ju mycket bättre än dem...

Fundera igen på varför man i Norge, England (HB där) och flera andra länder rekommenderad att man kör med VB i VP just för att det ger ytterligare information och tidigare som kan vara till hjälp för andra trafikanter runt dem i CP.

En utebliven VB kan aldrig bli lik tydlig och bekräftande som en aktiv VB är. Därför att man kan inte alltid se om en bil t ex HB ut eller inte, och då vet du ju i det läget om den inte HB eller HB, vilket kan påverka dina egna val och timing för din vidare färd. Men om samma bil i det läget faktiskt slagit VB så är det en tydligare bekräftelse på vad den ska och inte ska göra vilket kan ge andra mer info tidigare vilket väl inte kan vara nån nackdel...?

Om ni inte är kapabla att förstå VB i CP och nyttan det kan ge så är det ju som det är, men vi andra förstår och har stor nytta av det och i synnerhet i mindre CP. Även flertalet myndigheter i ämnet har uttalat sig genom åren om att VB i CP är till hjälp och kan öka säkerheten, det är länkat till allt detta i den stora VB-tråden.

Detta är heller inte mina ”hittepåregler” efter det finns ju beskrivet och förklarat i körskolornas material på nätet, uttalanden från sakkunniga på Trafikverket etc etc, att lagkravet säger att HB ut krävs men att VB är fullt tillåtet och att rekommendera för det kan öka tydligheten och säkerheten.

Om nån av er blir förvirrad av en så enkel sak som VB i CP så börjar man ju undra vilka fler enkla signaler i trafiken som förvirrar er.... T ex när blinker kan betyda inte bara en utan två tre möjligheter, hur klarar ni det utan ringa jourhavande medmänniska...?

Hur man du påstå att ”det bara skapar missförstånd...” när det kryllar av folk som vittnar om att det hjälper dem att tidigare förstå vad som är på gång, alltså att det tvärt om kan minska risken för missförstånd...? Är det i din egen skalle det ”bara blir missförstånd”...? Då säger detalj mer om dig själv och din egen förmåga att tolka saker... Kollar du sen på statistiken i röstningen i den stora VB-tråden så se år du att det är dubbelt så många som tycker VB är bra i CP än som är emot det. Fundera på det... och väg det mot att körskolor och Trafikverket också anser att VB är bra i CP, liksom flera andra länder.

Att sen folk ibland missar att HB ut gör inte att VB i CP blir mer förvirrande, håll isär stegen genom CP tack...
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2020-08-05 kl. 17:00.
Citera
2020-08-05, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Okej, jag tar delvis tillbaks mitt Volvo-hatande men jag har någonstans en känsla av att det där skiljer sig från var man bor i landet.
Häromkring är de flesta som jag pratat med överens om att det är just Volvo-förare som oftast verkar ha så lite att leva för att de kör om när och hur som helst, bara de kommer fram 10 sekunder tidigare.

Men i sak har du rätt: de flesta är helt värdelösa på att hantera sina fordon och detta oberoende av märke.

Man kan sammanfatta mitt hat såhär: folk som inte kommunicerar i trafiken, om så detta innebär blinkers, gester, tutande eller bara hur de placerar sig på vägen, borde dödas.
Jag tror de flesta håller med om att det är en både sund och totalt rimlig åsikt.

Håller absolut med dig i sak, men inte lösningen....

Dessutom är det synnerligen vanligt att folk drunknar i sin egen konfirmationsbias.

Jag skulle råda dig och andra att faktiskt sätta er vid t ex några CP nån timme och föra statistik på vilka bilmärken och folk som gör si eller så, och jag är säker på att det inte blir några stora skillnader mellan bilmärken och folk, inte så stora att de kommer att ha någon statistisk signifikans.
Citera
2020-08-05, 17:16
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja men då kan väl ni självutnämnda trafiksäkerhetsexperter kontakta STR och Trafikverket etc och förklara för deras erfarna experter i dessa sakfrågor att de är idioter som fortfarande lär ut VB i CP, för ni med er enorma erfarenhet vet ju mycket bättre än dem...

Fundera igen på varför man i Norge, England (HB där) och flera andra länder rekommenderad att man kör med VB i VP just för att det ger ytterligare information och tidigare som kan vara till hjälp för andra trafikanter runt dem i CP.

En utebliven VB kan aldrig bli lik tydlig och bekräftande som en aktiv VB är. Därför att man kan inte alltid se om en bil t ex HB ut eller inte, och då vet du ju i det läget om den inte HB eller HB, vilket kan påverka dina egna val och timing för din vidare färd. Men om samma bil i det läget faktiskt slagit VB så är det en tydligare bekräftelse på vad den ska och inte ska göra vilket kan ge andra mer info tidigare vilket väl inte kan vara nån nackdel...?

Om ni inte är kapabla att förstå VB i CP och nyttan det kan ge så är det ju som det är, men vi andra förstår och har stor nytta av det och i synnerhet i mindre CP. Även flertalet myndigheter i ämnet har uttalat sig genom åren om att VB i CP är till hjälp och kan öka säkerheten, det är länkat till allt detta i den stora VB-tråden.

Detta är heller inte mina ”hittepåregler” efter det finns ju beskrivet och förklarat i körskolornas material på nätet, uttalanden från sakkunniga på Trafikverket etc etc, att lagkravet säger att HB ut krävs men att VB är fullt tillåtet och att rekommendera för det kan öka tydligheten och säkerheten.

Om nån av er blir förvirrad av en så enkel sak som VB i CP så börjar man ju undra vilka fler enkla signaler i trafiken som förvirrar er.... T ex när blinker kan betyda inte bara en utan två tre möjligheter, hur klarar ni det utan ringa jourhavande medmänniska...?

Hur man du påstå att ”det bara skapar missförstånd...” när det kryllar av folk som vittnar om att det hjälper dem att tidigare förstå vad som är på gång, alltså att det tvärt om kan minska risken för missförstånd...? Är det i din egen skalle det ”bara blir missförstånd”...? Då säger detalj mer om dig själv och din egen förmåga att tolka saker... Kollar du sen på statistiken i röstningen i den stora VB-tråden så se år du att det är dubbelt så många som tycker VB är bra i CP än som är emot det. Fundera på det... och väg det mot att körskolor och Trafikverket också anser att VB är bra i CP, liksom flera andra länder.

Att sen folk ibland missar att HB ut gör inte att VB i CP blir mer förvirrande, håll isär stegen genom CP tack...
Varför nämner du STR ???? är det dem som betalar dig för att trolla på Flashback?
Ser ingen annan förklaring...

STR är alltså en intresseorganisation med noll auktoritet att svara på såna frågor.
det är dem som är själva högkvarteret för kartellbildningen av körskolorna, verkar även politiskt genom att lobba för olika krav så att det ska bli svårare att ta körkort.

Företräder du dem?
Citera
2020-08-05, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Varför nämner du STR ???? är det dem som betalar dig för att trolla på Flashback?
Ser ingen annan förklaring...

STR är alltså en intresseorganisation med noll auktoritet att svara på såna frågor.
det är dem som är själva högkvarteret för kartellbildningen av körskolorna, verkar även politiskt genom att lobba för olika krav så att det ska bli svårare att ta körkort.

Företräder du dem?

Jag företräder inte annat än kunskap, logiskt tänkande och sunt förnuft...

Jag antar att du tycker du själv är mer kunnig i dessa sakfrågor än trafikmyndigheternas experter, eller STRs sakkunniga...?

Du verkar även ducka för frågan varför fler länder än Sverige också rekommenderar att man VB i CP, med motiveringen att det är en bra hjälp för att minska risken för missförstådd och öka tydligheten. Och att Trafikverket m fl säger samma sak.
Citera
2020-08-05, 18:08
Medlem
En av det mest meningslösa jobben i världen måste vara att montera blinkers på BMV.
Citera
2020-08-05, 18:48
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
och vad är då skillnaden mot en bil som inte blinkar vänster dvs hur tolkar du en bil där inne som inte blinkar vänster?
Blinkers ger bara en förvarning om vad en annan bilist tänker göra. Man kan dock inte lita blint på det. Nån kanske blinkade fel eller ångrade sig. Så man måste se vad föraren faktiskt gör.

I exemplet du ger så vet man inte. Blinkar inte någon har man ingen aning vad han tänker göra. Då får man titta på föraren, vart han tittar, hur han placerar sig, vart bilen faktiskt kör någonstans, etc. Alla de olika saker som ens erfarenhet gör att man kan ”se” vad den andra föraren sannolikt kommer att göra.

Blinkers är dock den viktigaste hinten man kan få. Om alla använde blinkers vid rondeller, filbyten och svängar skulle trafiken flyta bättre, ge färre överraskningar, mindre irritation och antagligen ge högre säkerhet.
Citera
2020-08-05, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Fundera istället på vad oblinkat på en bil betyder i en Cpl eller annan trafiksituation

Troligtvis att föraren ämnar fortsätta i filen han befinner sig i. Och var går filerna i en CPL? Jo just det - de går runt runt.

Det har du rätt i men så enkelt är det inte. Det är ibland nästan omöjligt att se om någon blinkar höger i en rondell från den position man själv har bilen i när man ska in i rondellen. Blinkersen är ju på bilens högersida och den sidan ser du inte från den position du står förrän det i princip är försent.

Därav ser jag det som viktigt att blinka vänster. Annars hade jag hållit med dig.
Senast redigerad av JohnBlund 2020-08-05 kl. 22:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in