2020-08-05, 11:28
Medlem
ReedMes avatar
Här kommer en kortsiktig framtidsvision av Chris Hare, seniorekonom på HSBC:

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) ECB kan i december komma att dubbla de månatliga tillgångsköpen från 20 till 40 miljarder euro.

Det bedömer Chris Hare, seniorekonom på HSBC, enligt Dow Jones.

Angående euroområdets ekonomiska återhämtning konstaterar han att det sker en studs i det tredje kvartalet. Men det finns samtidigt kvardröjande effekter som gör det svårt för EMU-länders ekonomier att komma tillbaka till nivåerna från före krisen. Bland dessa återfinns arbetsmarknad, handel, låg inflation och oron för en andra virusvåg.

"Sparkvoter rusade när krisen tog fart och med ett nedåttick i konsumentförtroendet i juli så är det oklart hur snabbt som konsumtionen återvänder utöver uppdämd efterfrågan", citeras Chris Hare av Dow Jones.
Citera
2020-08-05, 11:31
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Haha, här har vi ännu en låq-IQ apa.

Börsen kraschar mer än NÅGONSIN på kortast tid på 140 år i kombination med att det som påverkar börsen i störst utsträckning (Amerikansk finans- och penningpolitik) går på HÖG VARV som ALDRIG tidigare och att jag är utbildad läkare så jag vet vilket bullshit Corona är och att det hela är extremt överdrivet. Om inte det var en KLAR SIGNAL på KÖP så vet jag inte vad som är.

Fy fan vilken låg nivå det är på det här forumet, vet inte ens varför jag slösar min tid på er. Lyssna istället för att skriva så mycket skit.
Ok, kan du vara hygglig och ge oss en köpsignal vid nästa större dipp?
Citera
2020-08-05, 11:37
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
För egen del tycker jag mig ha noterat att fastighetsaktier inte återhämtat sig lika bra som annan inhemsk verksamhet. Vet inte om det är sant egentligen men det är vad jag satsar på nu.

Köper regelbundet Wallenstam och Klövern. Lite åt gången då det är extra rött just den dagen.

Vet inte om det finns bättre val men Wallenstam är ju ett erkänt välskött och säkert bolag. Tänkar köpa tills den är kanske 5% av mitt kapital. Klövern är lite lurigare tycker jag. Både högre belånat och mer osäkert. Har man tur kan nog Klövern ge en rejäl vinst framöver....och motsatsen om inte allt går enligt plan då.

När det gäller Klövern vet jag inte riktigt hur man skall resonera. Normalt bör ju företag låna genom att ge ut obligationer. Alternativt ge ut fler aktier och ta in mer eget kapital. I det första fallet skall en fix ränta betalas varje år vilket minskar vinsten. I det andra fallet blir det fler aktier som skall dela på utdelningen. Preferensaktier liknar ju mer obligationslån eftersom utdelningen till Pref aktien är fix och inte påverkar av vinsten i övrigt. Men eftersom det inte räknas som en kostnad utan vinstutdelning blir ju P/E talet rätt skevt när man jämför. Klövern ligger ju på P/E omkring 4 nu medans Wallenstam ligger närmare 13.

Vad händer om inflationen tar fart? Ett obligationslån hade ju omförhandlats och fått högre ränta förr eller senare. Då ökar räntekostnaden men en Pref aktie omförhandlas inte. Ett par års inflation bör ju göra Pref aktiens fixa utdelning mindre och mindre värd. Är det rätt att om inflationen tar fart på grund av alla stödpaket så minskar klöverns Pref aktier i värde och en större andel av vinsten tillfaller Stamaktierna? Då kan det ju vara en rätt lönsam chansning att köpa Klövern just nu. Har inte tillräckligt bra koll på reglerna här tror jag för att räkna på det...

Just fastigheter liknar diskrepansen Europa <> USA. Fastigheter har inte riktigt hängt med på samma vis och var länge en sektor som hade väldigt låg RSI, detta har dock ändrats de senaste veckorna och sektorn "Finans och fastighet" ligger nu högre om man ser till RSI och veckodatan:
https://i.imgur.com/ckpCtuw.png

Använder man fonder som en proxy för att få ett hum av hur det ser ut blir det istället så här:
https://i.imgur.com/sCTE2G8.png

Swedbank Fastighetsfond = Globala fastigheter (dvs tung i USA)
Länsförsäkringar Fastighetsfond = 95% Sverige

Fortfarande något längre men inte så lågt som tidigare.

Noterbart med just fastigheter är annars att branschen är en av de som tog mest stryk vid 'Corona-dippen' men också en av de branscher som hade absolut längst tjurtrend innan dippen (varpå det fanns med nedsida osv).

-

Jag hade Klövern på min lista över möjligt intressanta tillgångar tidigare men har de senaste veckorna frångått något att titta på enskilda aktier. Jag har dock kvar mina tidigare innehav som bl a består av en post i fastighetsbolaget Fabege. Jag skulle föredra om det fanns indexterminer på Avanza med 2-3x hävstång för hela sektorer istället för att köpa enskilda aktier.

Hur det blir med inflationen är inget jag siar om, det är sådant man får se helt enkelt.
Citera
2020-08-05, 11:38
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Det fetade: eh what?

Jag skrev för i år. Alltså från 1 Januari 2020 så ligger Stockholmsbörsen, S&P 500 och Nasdaq PLUS.

Jo, ok.

Det är dock ändå relationen Corona-dippen <> Nuvarande kurs som är intressant om man pratar om saker som att 'det är över' osv.
Citera
2020-08-05, 11:54
Medlem
Gör en ny tråd. Aktier att fynda innan post-corona.

Jag tippar:
AstraZeneca
Moderna
Kodak

Fastighetsfonder
Olja

Vad mer?
Citera
2020-08-05, 11:57
Medlem
Citat:

Börsen kraschar mer än NÅGONSIN på kortast tid på 140 år i kombination med att det som påverkar börsen i störst utsträckning (Amerikansk finans- och penningpolitik) går på HÖG VARV som ALDRIG tidigare och att jag är utbildad läkare så jag vet vilket bullshit Corona är och att det hela är extremt överdrivet. Om inte det var en KLAR SIGNAL på KÖP så vet jag inte vad som är.

Fy fan vilken låg nivå det är på det här forumet, vet inte ens varför jag slösar min tid på er. Lyssna istället för att skriva så mycket skit.

Nu försöker du blanda bort korten igen genom att skriva självklarheter som en dresserad apa kunnat räkna ut.

Du påstod att du prickade botten, då får du presentera hur du kom fram till att botten var på datum x och hur detta går att applicera på framtida nedgångar, annars pratar du bara skit och hade ren och skär tur. Även personer med bra mycket bättre koll än vad du har som går efter hur guldpriset rör sig i förhållande till börsen etc är ödmjuka nog att förstå att det handlar om kvalificerade gissningar där de på sin höjd har sannolikheten på sin sida, ingen vet med säkerhet vad som väntar runt hörnet.
Citera
2020-08-05, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Nu försöker du blanda bort korten igen genom att skriva självklarheter som en dresserad apa kunnat räkna ut.

Du påstod att du prickade botten, då får du presentera hur du kom fram till att botten var på datum x och hur detta går att applicera på framtida nedgångar, annars pratar du bara skit och hade ren och skär tur. Även personer med bra mycket bättre koll än vad du har som går efter hur guldpriset rör sig i förhållande till börsen etc är ödmjuka nog att förstå att det handlar om kvalificerade gissningar där de på sin höjd har sannolikheten på sin sida, ingen vet med säkerhet vad som väntar runt hörnet.

Okej, nu förstår jag:

du har lässvårigheter.

Blir svårt att diskutera med en apa med tillkortakommanden.

Lycka till din medelmåtta.
Citera
2020-08-05, 15:28
Medlem
sinewaves avatar
Den något mer brinnande frågan nu är fortfarande vad som sker med de amerikanska börserna dag.

Det råder fortfarande samma scenario som under de två senaste dagarna, men efter gårdagens rusning sista timmen för bl a SPY (S&P500) har indexterminer som SPX500USD fortsatt upp.

Handeln sker fortfarande mellan två 'gaps', en övre och en undre. Om SPY öppnar i nivå kring var SPX500USD ligger kommer nästan den gap som skapades vid 'Corona-dippen' fyllas samtidigt som en ny nedåt har skapats och därav också garanterat elda på osäkerheten på marknaden (dvs högre volatilitet).

Mer trovärdigt just nu är att SPX fortsätter ned för att det inte ska uppstå ytterligare en nedre gap på över 0.5%.

EU har annars till stor del varit positivt under dagen, dock svagt positivt vilket knappast innebär att det finns några 'säkra kort' just nu.

Intressant är även att det för SPX (S&P500, SPX500USD) just nu råder sk 'hidden bullish divergence' mellan de två lägstanivåerna idag:
https://i.imgur.com/GX9IbsF.png

Dessa kan dock vara något 50/50, men det är en checkbox som är positiv och som man kan ha i åtanke om man söker en potentiell ingång.

Om 2 minuter öppnar de amerikanska börserna.

Edit: SPY öppnar +0.41% över gårdagens stängning, knivigt scenario -- gap fill nedåt + skjuta över målet som startar en negativ trend eller ej? :)
Senast redigerad av sinewave 2020-08-05 kl. 15:32.
Citera
2020-08-05, 16:24
Medlem
Citat:

Om du läser min post så ser du att jag delar din analys, det medför att du inte behöver förklara din analys för mig. Jag gjorde samma analys. Det var ingen svår analys att göra däremot var det omöjligt att använda den till att pricka den exakta botten eller göra ett överslag på värderingen av alla index. Om du menar att det är möjligt så får du visa hur du gjorde.
Senast redigerad av Kooomplexen 2020-08-05 kl. 16:29.
Citera
2020-08-05, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kooomplexen
Om du läser min post så ser du att jag delar din analys, det medför att du inte behöver förklara din analys för mig. Jag gjorde samma analys. Det var ingen svår analys att göra däremot var det omöjligt att använda den till att pricka den exakta botten eller göra ett överslag på värderingen av alla index. Om du menar att det är möjligt så får du visa hur du gjorde.

Det kommer han inte kunna göra eftersom det är omöjligt. Låt honom bränna sig istället, mer pengar till oss andra Inte första muppen som förväxlar tur med skicklighet och bränner sig så illa att de aldrig mer återvänder.
Citera
2020-08-05, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kooomplexen

Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Det kommer han inte kunna göra eftersom det är omöjligt. Låt honom bränna sig istället, mer pengar till oss andra Inte första muppen som förväxlar tur med skicklighet och bränner sig så illa att de aldrig mer återvänder.

Det fetade: det är fullt möjligt. Men ni är historielösa och då är det svårare. Ni har inte studerat tidigare kriser - det har jag. Jag vet vilka faktorer som har varit utlösande katalysatorer vad gäller tidigare börsuppgångar. Jag har delgivit ett par, men kommer nu hålla tillbaka.

Ni får klara er själva. Lycka till.
Citera
2020-08-05, 20:11
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag tryckte inte på säljknappen.

Något svettigt då jag ligger med en position a 18x hävstång i S&P500 med en vinst på i skrivande stund +54.48%. Dvs en nivå som är ganska långt bortom där det blir vettigt att ta hem vinst. Detta samtidigt som det finns en nedre gap som förmodligen fylls så fort momentum till nedsidan börjar skapas .... Samtidigt som det finns en övre som högst förmodligen innebär en rejäl nedgång så fort den nivån är i närheten av att träffas.

Såld position: S&P500 (SP500 X18, 18x hävstång)
Köp: 46.19 kl. 19:24, 24 juli
Sälj: 81.85 kl. 19:59:45, 5 augusti
P&L: +77.20%

Orsaker sälj,
* Ta vinst
* Nästintill (0.1% från) signifikant 'gap fill' från den stora 'Corona-dippen' feb 2020 (alla tidsref. upp till 1 vecka)
* Det finns möjligtvis mer vinst att göra, men risken för någon typ av 'flash crasch' bedömds vara högre än den kortsiktiga vinst som går att göra
* Europeiska index som DAX har efter att ha kommit nära 'gap fill' påbörjat en tydligt negativ trend som verkar svårbruten just nu, risk att de amerikanska indexen gör något liknande (och då sitter man ogärna med orealiserad vinst på över 75%, bättre då att vänta till nästa pullback och kliva in igen)

Skärmdump, köp och sälj (SPX500USD):
https://i.imgur.com/dT6Pef1.png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in