2020-08-05, 11:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Inte topic för denna tråd.
Så jag säger bara, kolla raset i andra länder. Att BNP skulle falla är ju solklart oavsett åtgärder.
Inte poängen heller, poängen är att FHM’s inkompetenta agerande i princip bara gett oss en toppplacering i antal döda.
Vi vann inte ett skit på Tegnells strategi.
Citera
2020-08-05, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
USA räknar upp siffrorna på årsbasis så USA’s tapp är snarare 8,5-9 %. Dvs tämligen likartat med Sverige.
Italien fick sin starkaste region hårdast drabbad, hade problem redan före Corona, precis som hela Sydeuropa.

Men det visste du väl kanske?
Italien och Grekland var fortfarande mitt inne i den kris som inleddes med Lehman Brotherskraschen och kommer sannolikt aldrig att ta sig ur den katastrof som inträffade i våras. Demografiskt sett är länderna i princip döda sedan några år. Här kom dödsstöten, i Italiens fall utdelad av en icke folkvald regering utan legitimtet.
Citera
2020-08-05, 11:26
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Att barn sprider smitta vet varje småbarnsförälder.
Corona smittar som värst under de inledande dygnen efter smitta enligt studier, då virushalten är som högst. Men givetvis kan sjuka smitta senare också.
Nja, den erfarenhet föräldrar har av andra sjukdomar som typiskt drabbar barn kan inte med automatik överföras till coronaviruset, det hoppas jag du förstår. Just eftersom barn klarar sig så bra under den här pandemin så tycks det inte alls vara de som "driver smittan".

Du kan väl ändå inte tro att det ska vara precis som vid en influensa? Då man f ö inte alls brukar stänga skolorna, trots att varje småbarnsförälder vet att just då smittar barn.

Fattar du att småbarnsföräldrar bygger sin erfarenhet på helt andra smittämnen än coronaviruset och att det faktiskt ser ut att vara helt annorlunda med coronaviruset? Alla virus kan inte dras över en enda kam! Det är de för olika för. Man måste titta på vad som är specifikt för just detta virus.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-08-05 kl. 11:32.
Citera
2020-08-05, 11:28
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
WHO har ändrat riktlinjerna eftersom det råder en hel grupptänk om att det måste vara kanon med munskydd eller mer skydd på valfritt sätt, utan att titta på hur mycket nytta som förväntas ske. Man behöver läsa hela resonemanget.
En sak till slog mig när jag läste ditt inlägg.

För mig som neutral åskådare så är det uppenbart att problemet här är grupptänk hos WHO.

Problemet kan absolut inte vara grupptänk hos Folkhälsomyndigheten.
Citera
2020-08-05, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Intressant. Och FHM fortsätter att upprepa mantrat att om man är sjuk så ska man stanna hemma. Läste om en kille häromdagen. 17 år gammal. Han hade förlorat bägge sina föräldrar . Han var sjuk men assymtomatisk.
Hur är det möjligt att ett barn i Sverige har förlorat båda sina föräldrar i covid? Det har väl inte dött ens hundra personer under femtio. Har du länk?
Citera
2020-08-05, 11:48
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Inte poängen heller, poängen är att FHM’s inkompetenta agerande i princip bara gett oss en toppplacering i antal döda.
Pandemin finns ju kvar och lär döda i andra länder också.
Citera
2020-08-05, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Hur är det möjligt att ett barn i Sverige har förlorat båda sina föräldrar i covid? Det har väl inte dött ens hundra personer under femtio. Har du länk?

Min gissning är att det inte handlar om Sverige..
Många här inne dammsuger nätet efter dåliga nyheter för att få vatten på kvarnen
Citera
2020-08-05, 11:54
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw

Säkert detta exempel IMBILDEN syftar på. I USA, föräldrarna feta som fan.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/tonaring-forlorade-bada-sina-foraldrar-i-covid/
Citera
2020-08-05, 11:54
Medlem
Citat:

Är denna pandemin över tycker du?

Kan du upplysa mig om slutresultatet då. Är väldigt nyfiken
Citera
2020-08-05, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jo, glaset är väl halvfullt.

Du kommer bli en bra förälder den dagen du blir könsmogen.

Ungjävel, du kom bara trea i Europa, du suger..
Eller hur tänker du?
Citera
2020-08-05, 12:06
Medlem
Finland
+0 döda
+29 fall

Belgien
+2 döda
+334 fall

Lettland
+0 döda
+8 fall

Estland
+0 döda
+22 fall

Litauen
+1 död
+10 fall
Citera
2020-08-05, 12:07
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Fast FHM har undersökt smittspridningen på Sveriges skolor och deras resultat visar att lärare har lägre risk att smittade än andra yrkesgrupper. Den som tillbringar sina dagar med barn lägre risk att smittas än om man tillbringar sina dagar med vuxna.
Med andra ord är det förmodligen inte så att smittan avtar i Sverige på grund av att skolorna är stängda.
https://www.lararen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-larare-loper-mindre-covid-19-risk-an-andra-0/
Har reagerat på att det där låter så som du skriver i artikeln. Men sanningen är ju lite annorlunda.

”Men utslaget på landets 105,418 lärare beräknar Folkhälsomyndigheten ändå att den relativa risken för grundskollärare är låg, bara 1,1 gånger högre än för andra yrkesgrupper. ”

”Taxiförare diagnostiseras med covid-19 nästan fem gånger så ofta som andra yrkesgrupper, medan pizzabagare har en relativ risk som är 4,5 gånger högre. Och för buss- och spårvagnsförare är risken 4,3 gånger högre än andra yrken. ”

Jag tror att det är i förhållande till de med störst risk man har pratat men det låter som om man jämför med ett genomsnit.
https://www.arbetsvarlden.se/larare-rasar-mot-fhms-nya-covid-19-rapport/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in