2020-08-04, 20:31
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Bulawayo, Zimbabwe

Nej, vi ska inte till "slaktplatsen", men det börjar att brännas riktigt hett.

5b truppsånger

4b I byggnaden i staden med samma namn finns ett historiskt dokument. I samma stad känt för ett omdebatterat giftmord, som skett förhållandevis nyligen.

3b Är moderator

6 Berömd tennismatch mot land, som inte spelades i vår stad, men som är relaterat till frågan som fick förflyttas. Slagord som "Hasselquist är rasist! Davidsson är fascist!" , "Rasister Smithar ner Båstad" användes.

7 What a time it was
With so few friends to turn to
What a time it was
When all we did seemed wrong
We'd broken all our bonds
And the battle plan was drawn
What a time
What a time it was

1965, the year of U.D.I.
Who'd have thought the country
Would survive or stay alive
The UN made us outcasts
And the British said we couldn't last
That we would fall when the oil did not arrive

Now, I don't say we were right
And I don't say we were wrong
I'm just trying to tell it
Like it was, in simple song
You see when people love their homeland
They regard it as their own land
And they fight whether they're right or they are wrong
Senast redigerad av DeValera 2020-08-04 kl. 20:34.
Citera
2020-08-04, 20:48
Medlem
DeValeras avatar
8 Vår stad är huvudstad och största stad, precis som landet har den bytt namn när regimen ändrades.
Citera
2020-08-04, 21:05
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
8 Vår stad är huvudstad och största stad, precis som landet har den bytt namn när regimen ändrades.

..Harare..?

EDIT; blekt barndomsminne som ändå gjorde intryck, precis innan Mugabe tog över fick Ian Smith frågan (av tror jag BBC) när han trodde att ett "one-man one-vote system" skulle komma i Rhodesia, varpå han svarade med sin "södra Afrika vita"-accent, "NIIIVER I HOPE!"
Senast redigerad av GoggeGogelius 2020-08-04 kl. 21:21.
Citera
2020-08-04, 21:29
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
..Harare..?

Rätt!! Du har vunnit en tobaksplantage och rätten att ställa en ny fråga!

Prominenten var snubblandes nära, men Harare/Salisbury är rätt stad.

1 Harare är döpt efter en hövding Neharare, Salisbury efter en brittisk premiärminister.

2 Harrison Salisbury var en amerikansk pulizerprisvinnande journalist med Sovjetunionen som sin specialitet.

3 Lobengula var kung i delar av dagens Zimbabwe, men är också namnet på en moderator. Honom/henne vill jag lyfta upp lite, därför denna har inte gett mig någon varning eller banning än, som jag fått av flera andra moderatorer.

4 Salisbury är en gammal stad i England med en berömd katedral. Delar av Magna Charta förvars där. Ett giftmord på den misstänkite spionen Skripal skedde i staden.

5 John Edmunds bra låt "Salisbury Town" https://www.youtube.com/watch?v=zzAb-_tOm8c&list=RDzzAb-_tOm8c&start_radio=1

Finns med på skivan Troopie songs.

6 Davies cup matchen mellan Sverige och Rhodesia i Båstad 1969 fick avbrytas och flyttas till Frankrike pga huliganismen.

7 What a time it was, relativt känd låt om Rhodesia.

8 Salisbury blev Harare, Rhodesia blev till Zimbabwe, och Afrikas då rikaste land har blivit ett av de allra fattigaste.
Citera
2020-08-04, 21:31
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
..Harare..?

EDIT; blekt barndomsminne som ändå gjorde intryck, precis innan Mugabe tog över fick Ian Smith frågan (av tror jag BBC) när han trodde att ett "one-man one-vote system" skulle komma i Rhodesia, varpå han svarade med sin "södra Afrika vita"-accent, "NIIIVER I HOPE!"

Nej någon sådant system har varit aldrig aktuellt under Mugabes tid vid makten.
Citera
2020-08-04, 21:53
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Rätt!! Du har vunnit en tobaksplantage och rätten att ställa en ny fråga!

Prominenten var snubblandes nära, men Harare/Salisbury är rätt stad.

1 Harare är döpt efter en hövding Neharare, Salisbury efter en brittisk premiärminister.

2 Harrison Salisbury var en amerikansk pulizerprisvinnande journalist med Sovjetunionen som sin specialitet.

3 Lobengula var kung i delar av dagens Zimbabwe, men är också namnet på en moderator. Honom/henne vill jag lyfta upp lite, därför denna har inte gett mig någon varning eller banning än, som jag fått av flera andra moderatorer.

4 Salisbury är en gammal stad i England med en berömd katedral. Delar av Magna Charta förvars där. Ett giftmord på den misstänkite spionen Skripal skedde i staden.

5 John Edmunds bra låt "Salisbury Town" https://www.youtube.com/watch?v=zzAb-_tOm8c&list=RDzzAb-_tOm8c&start_radio=1

Finns med på skivan Troopie songs.

6 Davies cup matchen mellan Sverige och Rhodesia i Båstad 1969 fick avbrytas och flyttas till Frankrike pga huliganismen.

7 What a time it was, relativt känd låt om Rhodesia.

8 Salisbury blev Harare, Rhodesia blev till Zimbabwe, och Afrikas då rikaste land har blivit ett av de allra fattigaste.

Thanx! Och tack också till prominenten som minst sagt krattade i manegen. Var inte ens född (hur ofta får kan skriva det! ) under "Båstadkravallerna" men som sportfåne i allmänhet och (fåne i synnerhet) tennisfreak i synnerhet, så föll det på plats.

Härlig vinst! Det vore fan i mig något! Iklädd endast khakishorts och tropikhjälm inspekterande plantagen, egen "miniatyrmilis" for self defence. Hitta en lokal Q half my age. Där gav du mig fan inspiration. Lära Afrika att snusa! I´m off!

Så länge åker vi vidare!

1) "Gogge Tobacco Snuff Factory and Plantation Ltd" Ja, herrejävlar.

1b) ...och kunna talla från produktionslinan! Fast... klarar man av att spola kröken lär man väl fixa att fimpa snuset...?

1c) ...eller outsourca snustillverkningen till Sverige..? Kanske Swedish Match, ett joint-venture? Nä! Det verkar bara weird... man får lära sig! Nätverka! Bygga broar!

2) Hur man vet att en stad finns på en ö!?? Åka/knalla norrut - så är man förr eller senare tillbaka! (funkar även s a s anti-clockwise).
Citera
2020-08-04, 22:00
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Nej någon sådant system har varit aldrig aktuellt under Mugabes tid vid makten.

Ha ha! Sant! Även om Robban M;s styre inte föll Ian i smaken...
Citera
2020-08-04, 22:02
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
2b) Ofelbart system! Funkar även om man är helt på kanelen, eller bara salongsberusad...
Citera
2020-08-04, 22:24
Medlem
prominentens avatar
Tänker på denna vid ca 4:40
https://youtu.be/MeSiaQwXJWE?t=815 "You dip?"

I Indonesien är det ju inte heller jätteroligt
"More than 30% of Indonesian children reportedly smoke a cigarette before the age of 10.[6] In 2010, a two-year-old boy from Sumatra, Ardi Rizal, made global headlines for having a 40-a-day cigarette habit"

Sorry för Off/On Topic

Citat:
Thanx! Och tack också till prominenten som minst sagt krattade i manegen. Var inte ens född (hur ofta får kan skriva det! ) under "Båstadkravallerna" men som sportfåne i allmänhet och (fåne i synnerhet) tennisfreak i synnerhet, så föll det på plats.

Härlig vinst! Det vore fan i mig något! Iklädd endast khakishorts och tropikhjälm inspekterande plantagen, egen "miniatyrmilis" for self defence. Hitta en lokal Q half my age. Där gav du mig fan inspiration. Lära Afrika att snusa! I´m off!

Så länge åker vi vidare!

1) "Gogge Tobacco Snuff Factory and Plantation Ltd" Ja, herrejävlar.

1b) ...och kunna talla från produktionslinan! Fast... klarar man av att spola kröken lär man väl fixa att fimpa snuset...?

1c) ...eller outsourca snustillverkningen till Sverige..? Kanske Swedish Match, ett joint-venture? Nä! Det verkar bara weird... man får lära sig! Nätverka! Bygga broar!

2) Hur man vet att en stad finns på en ö!?? Åka/knalla norrut - så är man förr eller senare tillbaka! (funkar även s a s anti-clockwise).
Citera
2020-08-04, 22:32
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Tänker på denna vid ca 4:40
https://youtu.be/MeSiaQwXJWE?t=815 "You dip?"

I Indonesien är det ju inte heller jätteroligt
"More than 30% of Indonesian children reportedly smoke a cigarette before the age of 10.[6] In 2010, a two-year-old boy from Sumatra, Ardi Rizal, made global headlines for having a 40-a-day cigarette habit"

Sorry för Off/On Topic

Tänk då vilken altruistisk pryl att göra tredje världens rökare till snusare! Ungefär som att...

1d) ...gå från ren rom off the rocks till 3,5;or!!!

EDIT: tobaksplantage i Zimbabwe nästa! Tack DeValera för att ha planterat tanken!
Citera
2020-08-04, 22:41
Medlem
DeValeras avatar
Citat:

ise).

Tennis är en mycket kontroversiell och av vissa ansedd som en rasistisk sport. Den (S)-märkta Ulf Bjereld lyfter fram den här gamla händelsen så den är fortfarande aktuell i dagens samhälle:

Jag tvivlar på tennisen
Tennis är kanske en sport som inte ligger så bra till för negrer. Det är en sport som kräver massor av tålamod. Ordföranden i Svenska Tennisförbundets tävlingskommitté Mats Hasselquist kommenterar frånvaron av svarta spelare i apartheidlandet Rhodesias lag inför Davis Cup-matchen mot Sverige i Båstad 1968 (Aftonbladet 26/3 1968).

Pengarna räcker inte när vi ska ge 27 000 nyinflyttade somalier socialbidrag!!! Puh. SVT:s tennisexpert och tidigare elitspelaren Janne Gunnarsson förklarar varför regeringen inte kan bidra ekonomiskt till genomförandet av stora idrottsmästerskap i Sverige (Janne Gunnarssons Facebook-sida).

Jag trodde att tennis-folkets syn på omvärlden utvecklats något under de senaste 45 åren. Nu tvivlar jag på om så verkligen är fallet.
Upplagd av Ulf Bjereld kl. 7/27/2012
Citera
2020-08-04, 22:44
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Tennis är en mycket kontroversiell och av vissa ansedd som en rasistisk sport. Den (S)-märkta Ulf Bjereld lyfter fram den här gamla händelsen så den är fortfarande aktuell i dagens samhälle:

Jag tvivlar på tennisen
Tennis är kanske en sport som inte ligger så bra till för negrer. Det är en sport som kräver massor av tålamod. Ordföranden i Svenska Tennisförbundets tävlingskommitté Mats Hasselquist kommenterar frånvaron av svarta spelare i apartheidlandet Rhodesias lag inför Davis Cup-matchen mot Sverige i Båstad 1968 (Aftonbladet 26/3 1968).

Pengarna räcker inte när vi ska ge 27 000 nyinflyttade somalier socialbidrag!!! Puh. SVT:s tennisexpert och tidigare elitspelaren Janne Gunnarsson förklarar varför regeringen inte kan bidra ekonomiskt till genomförandet av stora idrottsmästerskap i Sverige (Janne Gunnarssons Facebook-sida).

Jag trodde att tennis-folkets syn på omvärlden utvecklats något under de senaste 45 åren. Nu tvivlar jag på om så verkligen är fallet.
Upplagd av Ulf Bjereld kl. 7/27/2012

Finns väl ett skäl till att det heter "den vita sporten"... Helvete vad JG åkte ut i kylan efter den...

EDIT: OT-sorry!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in