2020-08-04, 15:09
Medlem
prince-cesss avatar
Hej!

Jag har fått möjlighet att ta över styvfars Jaguar XF från -09 (2.7d) om jag kan få den att fungera som den ska igen. Den har fått stå i 3-4 år nu då den hade krångel med partikelfiltret. Bilen skickades in till bilverkstad efter den hade hamnat i skyddsläge (bilen blir väldigt slö och det varnar på displayen) då filtret hade blivit överfullt, mekanikern tvättade ur filtret, gjorde en motorskölj(?) och bytte olja. Bilen fungerade bra i någon månad efter det tills den gick in i skyddsläge igen, förmodligen p.g.a. att partikelfiltret blev fullt ännu en gång. Sen dess har bilen fått stå och så som jag fattade vill den inte starta längre. Styvfar trodde att man behövde byta filtret helt samt en stuva in en ny bränslepump men jag tänkte fråga här först om någon har någon annan idé, så jag kan göra rätt från början.

All hjälp uppskattas extremt mycket!
Citera
2020-08-04, 15:15
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av prince-cess
Hej!

Jag har fått möjlighet att ta över styvfars Jaguar XF från -09 (2.7d) om jag kan få den att fungera som den ska igen. Den har fått stå i 3-4 år nu då den hade krångel med partikelfiltret. Bilen skickades in till bilverkstad efter den hade hamnat i skyddsläge (bilen blir väldigt slö och det varnar på displayen) då filtret hade blivit överfullt, mekanikern tvättade ur filtret, gjorde en motorskölj(?) och bytte olja. Bilen fungerade bra i någon månad efter det tills den gick in i skyddsläge igen, förmodligen p.g.a. att partikelfiltret blev fullt ännu en gång. Sen dess har bilen fått stå och så som jag fattade vill den inte starta längre. Styvfar trodde att man behövde byta filtret helt samt en stuva in en ny bränslepump men jag tänkte fråga här först om någon har någon annan idé, så jag kan göra rätt från början.

Beror ju på vad det är för mek som skruvat med bilen, men bara rengöra filtret räcker troligtvis inte. Det är en PSA-sexa och med den misstänker jag följer PSA:s partikelfiltersystem, dvs. att det ska fyllas på cerin (Eolys) för att regenereringen ska fungera.

Om systemet fungerar som det ska och det finns Eolys så räcker det att rengöra filtret, även om rekommendationen är att byta.
Bra sak är väl som vanligt att läsa felkoder.
Citera
2020-08-04, 15:34
Medlem
Har hört en del berätta om det du talar om. Det finns ett par olika åtgärder de brukar använda sig av och givetvis bör de börja med de mindre omfattande åtgärderna både gällande kostnad och tid.

Du skriver att de rengjort filtret och lite annat. Vad jag fått förklarat för mig är det inte alltid en helt lyckad process att bara rengöra filtret.

De dieslar jag vet om gör en så kallad regenerering med jämna mellanrum för att förhindra ett fullt filter. Dessa utförts ofta en gång per fulltank. De utförs även efter att motorn kommit upp i temperatur och processen arbetar lättare vid högre varvtal. Problem uppstår så klart när bilen körs korta sträckor och motorn inte hinner rensa ur filtret.

Vid bestående felmeddelande om partikelfilter är det bäst att lämna bilen till kunnig, som du gjort. Väl där är rengöring av filtret ett alternativ. Vad som också är ett alternativ är en tvingad regenerering gjord via datorstyrning. Det är vad jag föreslår som nästa sak att göra (egentligen bör det göras innan filter rengörs, enligt mig).

Ger det bra resultat så tar du bilen ut på en längre tur och för det rekommenderar jag motorvägar där du kan köra lite mer inspirerat. Att göra det då och då med en diesel som körs mestadels korta sträckor är viktigt.

Verkstaden skall även ha möjlighet att se hur många procent sot det rör sig om - och det är egentligen det som avgör vad för åtgärd som är lämpligast.

Eftersom rengöring av filtret är gjort och ett nytt filter kan vara dyrt föreslår jag en tvingad regenerering först.
Citera
2020-08-04, 16:30
Medlem
prince-cesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Har hört en del berätta om det du talar om. Det finns ett par olika åtgärder de brukar använda sig av och givetvis bör de börja med de mindre omfattande åtgärderna både gällande kostnad och tid.

Du skriver att de rengjort filtret och lite annat. Vad jag fått förklarat för mig är det inte alltid en helt lyckad process att bara rengöra filtret.

De dieslar jag vet om gör en så kallad regenerering med jämna mellanrum för att förhindra ett fullt filter. Dessa utförts ofta en gång per fulltank. De utförs även efter att motorn kommit upp i temperatur och processen arbetar lättare vid högre varvtal. Problem uppstår så klart när bilen körs korta sträckor och motorn inte hinner rensa ur filtret.

Vid bestående felmeddelande om partikelfilter är det bäst att lämna bilen till kunnig, som du gjort. Väl där är rengöring av filtret ett alternativ. Vad som också är ett alternativ är en tvingad regenerering gjord via datorstyrning. Det är vad jag föreslår som nästa sak att göra (egentligen bör det göras innan filter rengörs, enligt mig).

Ger det bra resultat så tar du bilen ut på en längre tur och för det rekommenderar jag motorvägar där du kan köra lite mer inspirerat. Att göra det då och då med en diesel som körs mestadels korta sträckor är viktigt.

Verkstaden skall även ha möjlighet att se hur många procent sot det rör sig om - och det är egentligen det som avgör vad för åtgärd som är lämpligast.

Eftersom rengöring av filtret är gjort och ett nytt filter kan vara dyrt föreslår jag en tvingad regenerering först.

Så du tror att partikelfiltret är grundproblemet? Jag överväger att bara köpa och installera ett nytt filter då jag ska åka bort över vintern och har den gärna redo att användas och gamla bilen såld innan dess.
Citera
2020-08-04, 16:55
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Hej!

En tanke, när den har stått så länge och den inte startar. Kolla även på så du inte fått alger i tank och bränsle systemet. Det kommer in bilar så skroten som har det problemet och det är för dyrt att sanera tank ledningar förpump filterhus förpump spridarrör och spridare. Det är bara en tanke!
Citera
2020-08-04, 19:08
Medlem
Hur kör du med bilen? Om du endast kör kortare sträckor kommer partikelfiltret alltid strula, oavsett om du har en ny bil. Du måste köra en längre sträcka då och då.
Citera
2020-08-04, 19:57
Medlem
Kolla på Jaguarklubben. Där får man hjälp med det mesta. Mycket kunniga medlemmar. Har själv haft Jaguar,också XF. Fast med 3,0 liters sexan diesel.
Citera
2020-08-04, 20:31
Moderator
Citat:
Så du tror att partikelfiltret är grundproblemet? Jag överväger att bara köpa och installera ett nytt filter då jag ska åka bort över vintern och har den gärna redo att användas och gamla bilen såld innan dess.
Nej, det hjälper inte att bara byta filtret. Troligtvis måste du fylla på Eolys och säga till bilen med hjälp av diagnosutrustning att du bytt filter och fyllt på Eolys.

Men om det bara är en difftryckssensor som är paj så slösar du bort rätt mycket pengar utan att få bilen att fungera. Läs felkoder först, googla dem och symptomen. Det finns garanterat många ute i världen som råkat ut för samma sak och har löst det på ett eller annat sätt. Att bara byta random saker utan felsökning är sällan att framgångsrikt recept.
Citera
2020-08-05, 06:22
Medlem
Annars kan du nog plocka bort och programmera bort filtret. Det kan man iallafall på andra dieslar och det är inte heller något som syns på besiktningen.

Man slipper kostanden att byta filter och man får ett par extra hästar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in