Citat:
Ursprungligen postat av
prince-cess
Hej!
Jag har fått möjlighet att ta över styvfars Jaguar XF från -09 (2.7d) om jag kan få den att fungera som den ska igen. Den har fått stå i 3-4 år nu då den hade krångel med partikelfiltret. Bilen skickades in till bilverkstad efter den hade hamnat i skyddsläge (bilen blir väldigt slö och det varnar på displayen) då filtret hade blivit överfullt, mekanikern tvättade ur filtret, gjorde en motorskölj(?) och bytte olja. Bilen fungerade bra i någon månad efter det tills den gick in i skyddsläge igen, förmodligen p.g.a. att partikelfiltret blev fullt ännu en gång. Sen dess har bilen fått stå och så som jag fattade vill den inte starta längre. Styvfar trodde att man behövde byta filtret helt samt en stuva in en ny bränslepump men jag tänkte fråga här först om någon har någon annan idé, så jag kan göra rätt från början.
All hjälp uppskattas extremt mycket!
Beror ju på vad det är för mek som skruvat med bilen, men bara rengöra filtret räcker troligtvis inte. Det är en PSA-sexa och med den misstänker jag följer PSA:s partikelfiltersystem, dvs. att det ska fyllas på cerin (Eolys) för att regenereringen ska fungera.
Om systemet fungerar som det ska och det finns Eolys så räcker det att rengöra filtret, även om rekommendationen är att byta.
Bra sak är väl som vanligt att läsa felkoder.