2020-08-04, 14:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Tegnell om att gymnasier etc börjar snart. Han menar att faran för smittspridning inte är överhängande eftersom han tror att eleverna har fortsatt umgås över sommaren.

Det tror jag inte alls stämmer. Jag tror att de flesta träffar en liten klick av dem de redan träffar i skolan ( 1-2 ) under sommaren. När jag hade sommarlov reste jag alltid väldigt mycket och ville träffa så mycket människor som möjligt. Nu tror jag ju inte att man kan dra några paralleller från mig till andra. Det vore ju befängt.🤷🏼‍♀️😁

Skulle säga att du har rätt och Tegnell fel. Säger sig självt att det sociala utbytet är större i skolan. Jag skulle uppriktigt sagt bli förvånad om inte smittspridningen tar fart igen efter sommaren och att motorn faktiskt är öppna skolor. Något som går tvärtemot det Tegnell hävdat
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Ja man blir inte klok på hur Tegnell pratar.
Men troligen är det så som han förtydligade på slutet. Alltså att gruppen inte ökar men minkskar långsammare än andra grupper.
Om man kollar på antal nya fall med ett 7 dagars medelvärde på Plazs så ser man att antal nya fall har ökat i nu en vecka. En långsam ökning men ändå en ökning.
Det blir ju lite konstigt när Tegnell pratar om en liten ökning och bara 10 minuter senare pratar om en snabb minskning. Snart får han kanske nämna Sverige när han räknar upp länder där smittan ökar i Europa eller visa Sveriges kurva upp och ned!
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du har alltså inget att komma med mer än de vanliga svamlet med invektiv och annat trams som bara utmärker dig. Det enda du har rätt i är att mord är en avsiktlig handling.

Däremot kan du inte svara på dessa nu anpassade frågor (eftersom du tycks behöva hjälp att svara):

1. Vad är det som ligger »farligt nära mord«?
2. Vilka har utfört den handling som du påstår ligger »farligt nära mord«?
3. Vad skulle vara vinsten/syftet med handlingen som ligger »farligt nära mord«?

Om du inte vill svara så beror det på att du inte kan och det i sin tur beror på att du nog, sakta men säkert, börjar förstå att du är fel ute.

Kom inte med en massa tramsiga invektiv som bara berättar om vilken låg nivå du själv befinner dig på. Svara rakt, klart och ärligt.

Du har alltså inget att komma med mer än de vanliga svamlet med invektiv och annat trams som bara utmärker dig. Det enda du har rätt i är att palliativ vård inte är att anse som mord.

Däremot kan du inte svara på dessa nu anpassade frågor (eftersom du tycks behöva hjälp att svara):

1. Vad är det som som gör att en handling i avsikt att avsluta liv INTE ligger »farligt nära mord«?

Om du inte vill svara så beror det på att du inte kan och det i sin tur beror på att du nog, sakta men säkert, börjar förstå att du är fel ute.

Kom inte med en massa tramsiga invektiv som bara berättar om vilken låg nivå du själv befinner dig på. Svara rakt, klart och ärligt.
Citera
2020-08-04, 14:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
1. att med vilje ha ihjäl någon genom att administrera morfin i syfte att avsluta liv.

Ok, nu tar du några små steg framåt. Om du följer den tanken och försöker bli mer konkret: vem/vilka skulle vilja hå ihjäl någon i detta fall och varför? Tänk fritt.

Citat:
#idiotblock #dumblock #lågintelligens #psykfall #haschpsykos

Du behöver inte berätta mer om dig själv. Du kan ändra dig om du försöker. Börja med frågan ovan.
Citera
2020-08-04, 14:50
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Min erfarenhet är att jag generellt träffade betydligt färre under sommaren än under skolterminerna. Då det träffades många var det festivaler eller dylikt och några sådana har ju inte ägt rum i sommar. Så jag tror att sett till normalsommaren har nog de unga träffats i betydligt mindre utsträckning.
Japp. Under sommaren åker nog de flesta hem-hem och håller tillgodo med sina mindre kretsar med barndomsvänner. När de svärmar tillbaka till studentstäderna så har de återigen sina nya vänner, sina kurskamrater, fadderi och festeri och nation och allt möjligt.

Dags att spraya studenter åk hem på fasaderna och elskåpen, lite som spanjorerna gör mot turister
Citera
2020-08-04, 14:50
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Dagens presskonferens,

Tegnell tror att minskningen av smittspridningen senaste veckorna beror på flockimmunitet.

Tänk om han har fel och minskningen istället beror på att skolorna är stängda nu.

Om han har rätt kommer det inte bli en ökning i smittspridningen när skolorna öppnar igen.
Han har alltså inte släppt det där med flockimmunitet alltså. Saken är den att vi inte vet hur smittläget ser ut mer än med kvalificerade gissningar.

Han börjar låta som Trump mer och mer faktiskt i flera avseenden. Men det är ju klart, när man säger saker som folk vill höra så applåderar de.
Citera
2020-08-04, 14:51
Medlem
lärorikt att se hur det går med coronan i olika länder.
Varför går det så bra i vissa ländder?
Jacinda på Nya Zealand verkar ju göra ett jättebra jobb.
Men vad är det som gör de skenande dödssiffrorna i Colombia Argentina Bolivia?

Amerika är väl värst nu, Alla tre Amerika, Syd- Mellan- och Nord-Amerika.
Mexico och Brasilien har konstant höga dödstal.
Colombia Bolivia Argentina och USA har accelererande siffror.

I Europa är det en ny omgång på Balkan. Först var det tydligt i Serbien, och nu även i Rumänien och Bulgarien. Man kan även se att Serbien vänt kurvan.

I Afrika är det framför allt Sydafrika som har dålig utveckling.
I Asien är det främst Indien som märks med oroande stigande siffror.
Citera
2020-08-04, 14:51
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ok, nu tar du några små steg framåt. Om du följer den tanken och försöker bli mer konkret: vem/vilka skulle vilja hå ihjäl någon i detta fall och varför? Tänk fritt.

Du behöver inte berätta mer om dig själv. Du kan ändra dig om du försöker. Börja med frågan ovan.

Du missade som vanligt att läsa svaren på de dumma frågor som du kräver att folk skall svara på?

2. Ingen aning, och det har jag dessutom aldrig påstått att jag vet (trots att du med din begränsade hjärnkapacitet och bristande läsförståelse fått för dig det.
3. Ingen aning, och det har jag dessutom aldrig påstått att jag vet (trots att du med din begränsade hjärnkapacitet och bristande läsförståelse fått för dig det.

#idiotblock #dumblock #lågintelligens #psykfall #haschpsykos #troll
Citera
2020-08-04, 14:52
Medlem
IMBILDENs avatar
200% ökning sedan igår (visserligen från låg nivå), men Tegnell säger att utvecklingen är positiv...

Hur räknar han?
Citera
2020-08-04, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
200% ökning sedan igår (visserligen från låg nivå), men Tegnell säger att utvecklingen är positiv...

Hur räknar han?

Vad har ökat 200%?
Citera
2020-08-04, 14:54
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi är inne på det resonemanget alltså. Det är Tegnellska och stämmer inte. Den stora smittspridningen bland våra äldre har med smittspridningen i övrigt att göra vilket jämförelse med Norge visar. Man har lika dålig situation på äldreboendena i Norge som i Sverige med timanställda vikarier som pratar dålig norska. Där har man relativt sett samma dödstal bland gamla i jämförelse med övrig befolkning. Så därför är det antagligen mer eller mindre lika i övriga världen. I Lombardiet handlar det sålunda inte om att man bara hade stor spridning bland äldre att många av dem dog. Det finns också missförståndet när man bara titta på de döda för att förstå läget. Åtskilliga blev sjuka och tillfrisknade på sjukhus och i hem både i Italien och i Sverige.

Däremot kan man se i de länder som har haft stor smittspridning och högt antal döda att kurvorna snabbare vänt och drastiskt gått ner som i jämförelsen mellan Belgien och Sverige:

https://ourworldindata.org/grapher/new-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=BEL~SWE

Hur går det då med smittspridningen i Sverige och antikroppar? Jag vill mena att det vet vi inte. Först och främst för att PCR-testning inte riktigt har kommit igång sedan Tegnell tog beslut om att skippa den i våras. Jag tror att framförallt unga inte bryr sig om att testa sig för smittan om de inte blir tvungna av någon anledning. Antikroppar då? Ja, än så länge är det bara Stockholm som har allmän testning. I andra regioner tar man betalt minst 200 kr. Det gör att det nog bara är de som verkligen vill veta och misstänker av flera anledningar att de har varit sjuka eller rent av vet det. Eller de där arbetsgivaren betalar som vårdpersonal där man kan anta att många har exponerats för viruset.

Så jag är ganska säker på att vi har låga siffror i Sverige med. Men framförallt att vi egentligen inte har en susning om hur läget är.
Man är sannolikt helt fel ute om man tror att antikroppstest är någon form av indikation på andelen personer som smittats av viruset ifråga.
Citera
2020-08-04, 14:56
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Man är sannolikt helt fel ute om man tror att antikroppstest är någon form av indikation på andelen personer som smittats av viruset ifråga.
Det dessutom.

Men har man det så har man exponerats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in