2020-08-04, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Såvitt jag vet så har det enbart hänt en gång tidigare - för nästan 2 000 år sedan. Om det nu har hänt en andra gång så är det STORT
Hände i Stockholm för bara någon dag sedan i superlandet Finland tidigare i våras
Citera
2020-08-04, 14:32
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Tegnell sa på PK att det är i åldersgruppen 20-29 som man ser en liten ökning av nya fall. Liknande scenario som man ser i t.e.x Spanien och Frankrike alltså. Ungdomen har tröttnat på restriktioner.
Någon teori om varför det ökar just nu bland den åldersgruppen? De har ju levt rätt oförsiktigt ett bra tag nu om man ska generalisera.
Citera
2020-08-04, 14:32
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Nej han sa att det minskar inte lika mycket i den gruppen. Gruppens andel ökar men inte antal fall.

Han sa både och...

När han presenterade statistiken så visade han grafen som tyder på viss ökning och sa att ökningen är liten och syns i gruppen 20-29 år.

När han sen fick en fråga på ämnet sa han det du skrev. Lite emotsägelsefullt alltså.
Citera
2020-08-04, 14:34
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Hände i Stockholm för bara någon dag sedan i superlandet Finland tidigare i våras

Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Såvitt jag vet så har det enbart hänt en gång tidigare - för nästan 2 000 år sedan. Om det nu har hänt en andra gång så är det STORT
Jag tror faktiskt att det hänt i Skåne tidigare för inte så läng tid sedan.
Citera
2020-08-04, 14:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Tegnell om att gymnasier etc börjar snart. Han menar att faran för smittspridning inte är överhängande eftersom han tror att eleverna har fortsatt umgås över sommaren.

Det tror jag inte alls stämmer. Jag tror att de flesta träffar en liten klick av dem de redan träffar i skolan ( 1-2 ) under sommaren. När jag hade sommarlov reste jag alltid väldigt mycket och ville träffa så mycket människor som möjligt. Nu tror jag ju inte att man kan dra några paralleller från mig till andra. Det vore ju befängt.🤷🏼‍♀️😁

Det tror inte jag heller. De flesta ungdomar som jag har kontakt med (genom mina egna), har varit förnuftiga, och bara träffats utomhus. Jag tror att det är ett stort misstag att öppna de fysiska gymnasieskolorna, faktiskt. Ungdomarna kommer ju också att ta upp platser på bussar och andra allmänna kommunikationer.
Citera
2020-08-04, 14:36
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Han sa både och...

När han presenterade statistiken så visade han grafen som tyder på viss ökning och sa att ökningen är liten och syns i gruppen 20-29 år.

När han sen fick en fråga på ämnet sa han det du skrev. Lite emotsägelsefullt alltså.

Ja man blir inte klok på hur Tegnell pratar.
Men troligen är det så som han förtydligade på slutet. Alltså att gruppen inte ökar men minkskar långsammare än andra grupper.
Citera
2020-08-04, 14:36
Medlem
Meeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"Island, Nederländerna och Frankrike kan vara näst på tur att rödlistas av norska folkhälsomyndigheten i takt med att smittan ökar i länderna.

Norrmän som kommer hem från rödlistade länder ska sitta i karantän."

Alltså norrmännen. Som dom klyddar.

Förstår inte hur man vågar flyga någonstans om man är från Norge. Känns som dom kan komma när som helst att "imorgon ska alla från x land vara i karantän". Fast kanske är hela grejen? Skrämmer folk från att åka någonstans.
Citera
2020-08-04, 14:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Du har fel.

Jag har aldrig påstått att det ÄR mord. Jag har påstått att om detta skett i avsikt att avsluta liv då är det farligt nära mord

Vad du nu gör (sannolikt beroende på låg intelligens och komplett avsaknad på läsförståelse) är att be mig svara på varför jag anser det är mord att ge palliativ vård. Det är det inte och det har jag aldrig påstått. Men det begriper inte du. Det är du dessutom beredd att bevisa in absurdum.

Jag upprepar mig:
Att den skandalen inte fått större proportioner i Sverige är helt obegripligt. Jag skulle säga att det vi pratar om ligger farligt nära gränsen för mord.

#dumblock

Du har alltså inget att komma med mer än de vanliga svamlet med invektiv och annat trams som bara utmärker dig. Det enda du har rätt i är att mord är en avsiktlig handling.

Däremot kan du inte svara på dessa nu anpassade frågor (eftersom du tycks behöva hjälp att svara):

1. Vad är det som ligger »farligt nära mord«?
2. Vilka har utfört den handling som du påstår ligger »farligt nära mord«?
3. Vad skulle vara vinsten/syftet med handlingen som ligger »farligt nära mord«?

Om du inte vill svara så beror det på att du inte kan och det i sin tur beror på att du nog, sakta men säkert, börjar förstå att du är fel ute.

Kom inte med en massa tramsiga invektiv som bara berättar om vilken låg nivå du själv befinner dig på. Svara rakt, klart och ärligt.
Citera
2020-08-04, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Tegnell om att gymnasier etc börjar snart. Han menar att faran för smittspridning inte är överhängande eftersom han tror att eleverna har fortsatt umgås över sommaren.

Det tror jag inte alls stämmer. Jag tror att de flesta träffar en liten klick av dem de redan träffar i skolan ( 1-2 ) under sommaren. När jag hade sommarlov reste jag alltid väldigt mycket och ville träffa så mycket människor som möjligt. Nu tror jag ju inte att man kan dra några paralleller från mig till andra. Det vore ju befängt.🤷🏼‍♀️😁

Min erfarenhet är att jag generellt träffade betydligt färre under sommaren än under skolterminerna. Då det träffades många var det festivaler eller dylikt och några sådana har ju inte ägt rum i sommar. Så jag tror att sett till normalsommaren har nog de unga träffats i betydligt mindre utsträckning.
Citera
2020-08-04, 14:42
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du har alltså inget att komma med mer än de vanliga svamlet med invektiv och annat trams som bara utmärker dig. Det enda du har rätt i är att mord är en avsiktlig handling.

Däremot kan du inte svara på dessa nu anpassade frågor (eftersom du tycks behöva hjälp att svara):

1. Vad är det som ligger »farligt nära mord«?
2. Vilka har utfört den handling som du påstår ligger »farligt nära mord«?
3. Vad skulle vara vinsten/syftet med handlingen som ligger »farligt nära mord«?

1. att med vilje ha ihjäl någon genom att administrera morfin i syfte att avsluta liv
2. Ingen aning, och det har jag dessutom aldrig påstått att jag vet (trots att du med din begränsade hjärnkapacitet och bristande läsförståelse fått för dig det.
3. Ingen aning, och det har jag dessutom aldrig påstått att jag vet (trots att du med din begränsade hjärnkapacitet och bristande läsförståelse fått för dig det.

#idiotblock #dumblock #lågintelligens #psykfall #haschpsykos
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-08-04 kl. 14:44.
Citera
2020-08-04, 14:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Hela Lombardiet fick inte covid, isf hade det inte varit låga 7,5% antikoppar, vi snackar om ett område med 10 miljoner människor.

Uppenbarligen spred det sig inte i hela befolkningen i Lombardiet när det är så låga andelar som har antikroppar.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/over-halften-av-bergamos-invanare-bar-pa-antikroppar/
Enligt den artikeln hade 57% av invånarna i Bergamo i Lombardiet antikroppar, uppenbarligen stoppade lockdownen spridningen i regionen.

Så länge man skyddar äldrevården och hemtjänsten kommer det bli relativt låga dödstal oavsett om 1% eller 50% av befolkningen i den regionen får covid. Dödstalet påverkas lika mycket av vilka som får covid som av hur många som får covid.

Att Skåne har lägre andel dödstal än Stockholmsregionen beror säkerligen på att Skåne lyckade skydda de äldre bättre än Stockholm, inte nödvändigtvis att det inte fanns någon större smittspridning i Skåne.
Vi är inne på det resonemanget alltså. Det är Tegnellska och stämmer inte. Den stora smittspridningen bland våra äldre har med smittspridningen i övrigt att göra vilket jämförelse med Norge visar. Man har lika dålig situation på äldreboendena i Norge som i Sverige med timanställda vikarier som pratar dålig norska. Där har man relativt sett samma dödstal bland gamla i jämförelse med övrig befolkning. Så därför är det antagligen mer eller mindre lika i övriga världen. I Lombardiet handlar det sålunda inte om att man bara hade stor spridning bland äldre att många av dem dog. Det finns också missförståndet när man bara titta på de döda för att förstå läget. Åtskilliga blev sjuka och tillfrisknade på sjukhus och i hem både i Italien och i Sverige.

Däremot kan man se i de länder som har haft stor smittspridning och högt antal döda att kurvorna snabbare vänt och drastiskt gått ner som i jämförelsen mellan Belgien och Sverige:

https://ourworldindata.org/grapher/new-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=BEL~SWE

Hur går det då med smittspridningen i Sverige och antikroppar? Jag vill mena att det vet vi inte. Först och främst för att PCR-testning inte riktigt har kommit igång sedan Tegnell tog beslut om att skippa den i våras. Jag tror att framförallt unga inte bryr sig om att testa sig för smittan om de inte blir tvungna av någon anledning. Antikroppar då? Ja, än så länge är det bara Stockholm som har allmän testning. I andra regioner tar man betalt minst 200 kr. Det gör att det nog bara är de som verkligen vill veta och misstänker av flera anledningar att de har varit sjuka eller rent av vet det. Eller de där arbetsgivaren betalar som vårdpersonal där man kan anta att många har exponerats för viruset.

Så jag är ganska säker på att vi har låga siffror i Sverige med. Men framförallt att vi egentligen inte har en susning om hur läget är.
Citera
2020-08-04, 14:46
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Desinformatören Tegnell har haft USAs president Trump som allierad i spridandet av desinformation om munskydd. Trump har sedan några veckor kapitulerat om munskydden. Nu ber Trump sina supportrar att bära munskydd i ett mail.

Trump uses campaign email to ask supporters to wear face masks
Citat:
US President Donald Trump on Monday sent a campaign email, typically used for soliciting donations, to make a different request of his supporters: consider wearing a mask.
"We are all in this together, and while I know there has been some confusion surrounding the usage of face masks, I think it's something we should all try to do when we are not able to be socially distanced from others," the email, sent by the Trump campaign and signed by the President, read.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in