2020-08-03, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Ang VG, de som kan knytas till WACL och de som nu kan identifieras av WT-män:

Om det nu var en omfattande konspiration, och om det börjar brännas, kommer, tror jag "limited hangouts" att göras genom: *Vad som offentliggörs resp vad som förblir hemligt
* manipulation av massmedia
* Annat?

Se mitt tidigare inlägg om principer för vad som släpps från PU som besvarades av Utredaren.

ONOPONO: Vad säger du principiellt i frågan om man gör en jämförelse med JFK
(tänker naturligtivs på LHO, David Morales, Howard Hunt och Bill Harvey och kanske även andra)
Osäker. Det blir nog ingen rykande pistol från avhemligade dokument i myndigheters förvar. Däremot så kommer det upp en massa fler pusselbitar som jag ser fram emot att mer initierade bedömer. I den här tråden och personer som Wall, Borgnäs, LGW, med flera.

Att poliser gjorde inbrott i HQ med bäring på VG ser jag som helt sensationellt och som ytterligare belägg för att VG var inblandad på något sätt. Han var en typisk trixter 'in betwixt and between' och som sådan mycket användbar i ett högprofilerat politiskt mord.

Frågan är hur och av vem.
Citera
2020-08-03, 23:48
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja blond. Vill nog säga att han inte kan beskrivas som betydligt kortare. Om nu jag minns rätt.

Ja, attentatsgruppen är nog inte så betjänta av blinda WT-spanare. Inte heller om de försedda med bandyklubbor
Citera
2020-08-03, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
VG hade inget alibi?
Nej, han hade inget alibi.
Citera
2020-08-03, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
3/4 lång blå jacka tror jag en okänd GM hade.Dock inte någon huvudbonad.
Alla med 3/4 lång blå jacka som befann sig i närheten av mordplatsen kan betraktas som misstänkta.
Rörde de sig dessutom med en "lunkande gångstil" så är de huvudmisstänkta.

En liten detalj, men var det verkligen vanligt med 3/4 långa blå täckjackor för män? Rockar och vinterjackor i 3/4 längd var då och är ju fortfarande vanligt. Men blå täckjacka/täckjacksliknande i den längden tror jag bara att jag sett på kvinnor.
Citera
2020-08-03, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Nej, han hade inget alibi.

Men tjejerna på Mon Cherie på Kungsgatan då?
Där han satt och pratade på sin hemmasnickrade amerikanska.

Biovaktmästaren såg VG efter 23:21?

Tydligen var VGs jacka tvättad men hade ändå krutresterna kvar.
Och det var av samma typ som de på OPs kläder.

Eller har någon andra uppgifter?
Citera
2020-08-04, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Är som sagt kanske helt ute och cyklar nu. Eller så har jag hittat något.

Roger Östlund säger att två civila knarkspanare körde bort honom i närheten av Sigge Cedergrens bostad. Han hävdar sig ha känt igen en och namnger han för Mikael Hylin som kontaktar honom. Han vill inte medverka och svarar inte. Ingemar Krussel tycker att Östlunds uppgifterna låter märkliga - dessa spanare hade ju inte sådan tjänst då.

Hylin namnger aldrig spanaren, men berättar att samma namn som Roger nämner dyker upp på TK-protokollet i telefonavlyssningen mellan Roger och Sigge. En del av sidan syns i dokumentären, så det gick att identifiera vilket dokument som avses mer specifikt. Här hittar jag Björn Rosendahl.

Kort sammanfattat: Roger Östlund upplever sig ha blivit bortkörd av Björn Rosendahl i kvarteren runt mordplatsen vid en tidpunkt denna inte var i tjänst och som förbryllar kollegor.

Kan det vara signifikant? Ger Roger här ett namn på en spanare som rensar området? Eller är det bara en del i Rogers knarkdimma och inte värt att fästa någon vikt vid?

Det är Björn som skriver PM om de omdiskuterade TK inspelningarna av Sigge.Dvs den som manipulerat in Roger i handlingen!
Senast redigerad av boboslacke 2020-08-04 kl. 00:09.
Citera
2020-08-04, 00:12
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det är Björn som skriver PM om de omdiskuterade TK inspelningarna av Sigge.Dvs den som manipulerat in Roger i handlingen!

Dit jag ville komma. För TK-protokollen är ju riggade.

Hur jävligt är detta egentligen...?
Citera
2020-08-04, 00:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Finns det rättsfall i verkligheten där GM beräknar att få alibi och planerar saker som stämpling, ta kontakt med media och polis efter gärningen?

Och återkommer till mordplatsen efter ett mord?

Inom skönlitteratur och TV-deckare brukar Poirot och andra avslöja mördarens avancerade planer, men i verkligheten?

Vi vet nu efteråt hur LOP gick efter biobesöket.

Men hur skulle en GM kunna gissa det i förväg och samtidigt se till att få alibi och ha en plan för att exponera sig i media?

Jag orkar egentligen inte bemöta ditt flamsande men gör det ändå.

Jag vet inte om det finns sådana rättsfall, men en sak vet jag, mordet på OP är det första rättsfallet i Sverige där en svensk statsministern skjuts ihjäl på öppen gata, det är fakta, i motsats till tv-deckare och de flesta kriminalromaner.

Det är sällsynt, men har hänt, och är vad som är relevant.

Ja du, hur skulle ...

Det är väl svaret på den frågan diskussionerna i tråden syftar till, tror du inte?

Vad sägs om att tänka enligt följande?

KP har pekat ut en man misstänkt för mordet, gott så långt.

I tråden forskar folk på wt-män och observatörer, personer som gemensamt och via radiokommunikation kan ha haft full koll på OP rörelser steg för steg.

Att det eventuellt kan finnas en koppling mellan dessa observatörer och den misstänkte mannen som kanske också hade en wt.

Om det visar sig att en sådan koppling finns, så har du svaret på din fråga.

Det måste inte tvunget vara så att de personer som exponerar sig kors och tvärs på stan med wt i handen under den där kvällen, att just någon av dem var den som avlossade skotten.

Observatörernas uppgift kan faktiskt ha varit att leda GM till målet och i rätt tid, är det så väldigt verklighetsfrämmande tycker du?

En annan sak, tycker du att man skulle kunna beskriva den misstänkte mannen enligt följande?

Citat;

Gärningsmannen har stirrande blick. Ljus blick. Kindknotorna är liksom bulliga. Han har vit överläpp. Kort hals, uppdragna axlar, ett kompakt utseende. Han bär mörkblå jacka. Den är inte midjelång, inte heller väldigt lång. Han har mörka byxor.
Citera
2020-08-04, 00:25
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
En liten detalj, men var det verkligen vanligt med 3/4 långa blå täckjackor för män? Rockar och vinterjackor i 3/4 längd var då och är ju fortfarande vanligt. Men blå täckjacka/täckjacksliknande i den längden tror jag bara att jag sett på kvinnor.

Jag har tänkt samma sak .Vanligt var det säkert inte för män med den längden och jag vet inte vad det fanns för urval av längre jackor för män på 80-talet . Det finns sådana täckjackor för män nu men det är verkligen inte vanligt nu heller.
https://imgur.com/a/pSyeZ8p

Sen vet jag inte hur GM ekiperade sig .Hade han 10cm för korta byxor så kunde han kanske ha en damjacka också.

Men mer troligt har det varit någon annan typ av 3/4 lång blå jacka/rock än en täckjacka/dunjacka.
Senast redigerad av HAARP 2020-08-04 kl. 01:02.
Citera
2020-08-04, 00:46
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja blond. Vill nog säga att han inte kan beskrivas som betydligt kortare. Om nu jag minns rätt.

Till Lars Borgnäs pratade Magnus Prim om en ljushårig, kortklippt man i 30-års åldern i en grå snygg jacka. Inget om kroppslängden där.
Citera
2020-08-04, 00:58
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke

Frågan är vad Björn Rosendahl hade i kikarn när manipulationen utförs i mars -87. Det är långt innan Christer Pettersson Har blivit PUs huvudspår. Sigge Cedergren som i ett tidigt skede undersöktes av PU avfördes av Hans Holmers PU den första april -86. SC kan ev plockats fram igen av Thure Nässén när HH försvann från PU.
Citera
2020-08-04, 01:04
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Men tjejerna på Mon Cherie på Kungsgatan då?
Där han satt och pratade på sin hemmasnickrade amerikanska.

Biovaktmästaren såg VG efter 23:21?

Tydligen var VGs jacka tvättad men hade ändå krutresterna kvar.
Och det var av samma typ som de på OPs kläder.

Eller har någon andra uppgifter?

En kvinna vid namn Nordin säger sig sett Viktor Gunnarsson på Sveavägens KFC vid niotiden på mordkvällen. Vid en tidpunkt denne påstått sig varit på Mon Cheri. Hon hade halvtaskig syn , svårt att se små foton. Men bland en 200 uppförstoringar , plockade hon först ut femton, sedan sju-åtta och till slut VG. Utredarna blev ordentligt förbannade när KG Svensson underkände Nordinskan som vittne i Mars 1986.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in