Flashback bygger pepparkakshus!
2020-08-03, 22:14
Medlem
Hallå allesammans . Här är ett gott litet klassiskt recept på färspumpa :

• en pumpa i halloween-pumpa storlek
• 2 kg vegansk sojafärs
• en flaska sojasås
• peppar
• ung / långkok
• grill
• 3 dl vatten

• börja med att skala pumpan . Koka sedan upp vattnet på högsta värme och medan du väntar så fyller du pumpan med fläsksubstitutet och såsen . Lägg i pumpan tills den börjar bli mjuk och färsen fått färg . Peppra och grilla .

Klart hoppas det smakar och vill ni ha fler recept så säg gärna till .
2020-08-03, 22:16
Medlem
SittFints avatar
"en flaska sojasås"? Finns rätt olika storlek på flaskorna...
2020-08-03, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HCHANNELH
Hallå allesammans . Här är ett gott litet klassiskt recept på färspumpa :

• en pumpa i halloween-pumpa storlek
• 2 kg vegansk sojafärs
• en flaska sojasås
• peppar
• ung / långkok
• grill
• 3 dl vatten

• börja med att skala pumpan . Koka sedan upp vattnet på högsta värme och medan du väntar så fyller du pumpan med fläsksubstitutet och såsen . Lägg i pumpan tills den börjar bli mjuk och färsen fått färg . Peppra och grilla .

Klart hoppas det smakar och vill ni ha fler recept så säg gärna till .

Låter ju som om den kommer smaka bara soja med allt de soja baserade produkter
Du använder... dessutom har jag alltid Undrat om man nu inte vill äta kött varför då försöka imitera dess smak,konsistens och utseende?!?

Nä, slår vad om att den är godare(och vegansk/vegetarisk) med typ en Svamp mix ist för sojafärs.

Mvh
2020-08-03, 22:39
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Varför ljuger du och kallar den för fläskpumpa? Du får väl kalla den soyapumpa för henfjollor vilket den faktiskt är?
Hur får man reda på om någon är köttätare? Kalla en veganrätt för något som anspelar på kött så kommer du få veta direkt.

Ni är för söta.

Citat:
Ursprungligen postat av Abius
Låter ju som om den kommer smaka bara soja med allt de soja baserade produkter
Du använder... dessutom har jag alltid Undrat om man nu inte vill äta kött varför då försöka imitera dess smak,konsistens och utseende?!?

Nä, slår vad om att den är godare(och vegansk/vegetarisk) med typ en Svamp mix ist för sojafärs.

Mvh
Tyckte också att den verkar oerhört tråkig faktiskt. Och extremt salt.
2020-08-03, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Hur får man reda på om någon är köttätare? Kalla en veganrätt för något som anspelar på kött så kommer du få veta direkt.

Ni är för söta.

Eh va ? Det var noll salt i receptet . Mvh .
2020-08-03, 22:45
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HCHANNELH
Eh va ? Det var noll salt i receptet . Mvh .
Sojasås är rätt jävla salt...
2020-08-03, 23:10
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:

Har fått frågan många, många gånger och svaret är att åtminstone jag inte valt bort kött för att jag tycker det smakar dåligt. Sen håller jag med dig om att receptet inte verkar vara världens hit.

Citat:

Man får kompensera med en jäkla massa peppar...
2020-08-03, 23:20
Medlem
SittFints avatar
Citat:
dessutom har jag alltid Undrat om man nu inte vill äta kött varför då försöka imitera dess smak,konsistens och utseende?!?
Varför inte? Man behöver inte ogilla konsistensen och smaken bara för att man ser etiska problem med produktionen. Det är inte det minsta konstigare än alkoholfri öl, lågsaltad soja, sockerfritt godis eller lättmjölk. Vissa vill ha samma smak, men mindre alkohol, salt, socker eller fett. Sen finns det folk som vill att produkten är tillverkad med mindre djurplågeri, utan att för den sakens skull försämra smaken. Vad är det märkliga?

Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Man får kompensera med en jäkla massa peppar...
Inte för att vara sådan, men du är en riktigt kass kock.
2020-08-03, 23:37
Medlem
Citat:
Varför inte? Man behöver inte ogilla konsistensen och smaken bara för att man ser etiska problem med produktionen. Det är inte det minsta konstigare än alkoholfri öl, lågsaltad soja, sockerfritt godis eller lättmjölk. Vissa vill ha samma smak, men mindre alkohol, salt, socker eller fett. Sen finns det folk som vill att produkten är tillverkad med mindre djurplågeri, utan att för den sakens skull försämra smaken. Vad är det märkliga?

Inte för att vara sådan, men du är en riktigt kass kock.

Tycker mer att de finns så mycket som en vegetarian kan äta som inte är framställt eller fabrikerat. Så varför då inte äta de produkterna ist för att köpa sojafärs, poängen av en sån produkt är ganska ironisk och hypokritisk enligt mig.

Om du gillar Smaken av kött åh dylikt så är det faktiskt inte ett världs problem åh lära känna en ekologisk kött bonde och få tillgång till bra och fin producerat kött.

Mvh
2020-08-03, 23:41
Moderator
Allaballawallas avatar
Detta är ett diskussionsforum och inte en receptblogg.

Tråden har ingen frågeställning och även om det "går" att diskutera receptet i trådstarten når det inte riktigt upp till forumets lägstanivå.

Låser tråden och uppmanar TS att göra bättre ifrån sig i framtiden.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in