2020-08-03, 21:54
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
När "kurvan" är horisontell, är förmodligen eländet över. Tycker du att det är så som det ser ut nu?

https://ibb.co/bsQ0R0z

Jag undrar över en sak, hus ser kurvan ut med logaritmisk skala? Tacksam för svar.
Citera
2020-08-03, 21:56
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Det är han som är avdelningschef och fattar besluten.

Inget att diskutera.

Jag håller inte med om EN person på en myndighet är ensam ansvarig. Men det är omöjligt att ens försöka diskutera kring det.
Citera
2020-08-03, 21:58
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Jag undrar över en sak, hus ser kurvan ut med logaritmisk skala? Tacksam för svar.
Så här:
https://ibb.co/9t03dg1
Citera
2020-08-03, 21:58
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Vet ej, men av någon outgrundlig anledning så släpar uppdateringarna till FHM från regionerna efter ganska ofta och har gjort så under lång tid. Regionerna själva kan gå ut till allmänheten med ett visst antal döda men sen tar det ibland dagar/vecka/veckor innan alla fall når FHMs uppdateringscentral…
Som du skriver så händer detta ofta. Nu under semestern mer en vanligt. Fast c-19 och Platzs registrerar dessa dödsfall omgående. Funderar lite på anledningen. Kan bero på underbemanning hos FoHM under semestern, eller kan det bero på att FoHM bara vill registrera dödsfall där dödsfallsdatum är fastställt? Och därför väntar med vissa dödsfall. Tycker dok att dessa dödsfall ofta är dödsfall som registreras av regionerna på helger eller kvällar. Samt att FoHM klumpar i hopp dessa till ett 20-tal och släpper dem lite när som. Hade varit intressant att höra dina tankar, jag vet att det bara kan bli gissningar men ändå. Så vitt jag vet har de inte gått ut med någon förklaring till fenomenet.
Senast redigerad av virvelbagg 2020-08-03 kl. 22:01.
Citera
2020-08-03, 21:59
Medlem
DoraFs avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Definitionen på en potemkinkuliss är en bedräglig fasad avsedd att dölja verkliga missförhållanden. Jag anser att Älvsjö väl uppfyller den definitionen
Åtminstone Socialstyrelsen räknade med Älvsjö.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anders-tegnell-hart-tryck-pa-sjukvarden-i-stockholm
Den 26 mars var fältsjukhuset i Älvsjö ännu inte färdigställt, så jag ställer mig tveksam till ditt påstående om att sjukhusets IVA-platser var inräknade när Socialstyrelsen meddelade aktuell ledig IVA-kapacitet.
Strax efter att fältsjukhuset färdigställts meddelade Region Stockholm hade sjukhuset endast skulle ha 10 IVA-platser, vilket är färre än de 30 platser som tidigare planerats. Sjukhuset stängdes sedan utan att ha tagits i bruk.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/farre-intensivplatser-for-coronasjuka-pa-faltsjukhus-i-stockholm/

När Socialstyrelsen den 2 april redogjorde för tillgängliga IVA-platser sa man uttryckligen att man inte tagit med fältsjukhuset i beräkningen.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/iva-platserna-sinar-i-landet-stor-osakerhet-om-platserna-kommer-racka

Citat:
Intermediate är också IVA.
Att färre av de sjukaste fick plats på IVA innebär just vad jag skrev, att man löste platsbristen på IVA genom att skriva in färre. Något som flera inom vården reagerade mot.
Nej, intermediärvård är inte synonymt med intensivvård.
På intermediärvårdsavdelningar vårdas patienter som är för ”friska ” för intensivvård eller inte klarar intensivvård men är för ”sjuka” för vanliga vårdavdelningar.
Det intressanta är om dödligheten ökade i takt med att pandemin fortskred eller om den minskade.
Citera
2020-08-03, 22:00
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Fail!

Jag konstaterar att alarmisterna är på väg ur tråden för att det nu visar sig att Tegnells strategi och flockimmunitet fungerar.

Danmark som hade en omfattande lockdown hade idag dubbelt så många döda som Sverige i förhållande till sin befolkningsstorlek.

Och Tyskland svänger mot Sverige.

Tror inte det. Det kommer alltid finnas ett gäng som inget hellre önskar att samhället stängs ner, dörrar svetsas igen och att ingen ska få gå ut efter kl 19.

Men man kan alltid hoppas!
Citera
2020-08-03, 22:01
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Den aspekten kommer de flesta som skriker "massmördare" aldrig att förstå. Tyvärr.
Uppenbarligen 🤣

Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Det är han som är avdelningschef och fattar besluten.

Inget att diskutera.
Hur kan du vara så säker på det 🤔?
Citera
2020-08-03, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
När "kurvan" är horisontell, är förmodligen eländet över. Tycker du att det är så som det ser ut nu?

https://ibb.co/bsQ0R0z

Därför är det bra med strategier där man långsiktigt hanterar denna kurva.
Citera
2020-08-03, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jag tänkte att trollkarlen skulle få jobba lite.

Vad gäller sverige så minskade ju smittspridningen när skolorna stängde.

Men jag är ändå lite inne på det klassiska”kuren ska inte vara värre än sjukdomen”. Alltså. Kanske är det värt 6000 döda (mestadels äldre) för att 10,300,000 människor ska kunna leva sina liv. Att få jobba, driva företag, åka på semester och få en utbildning.

Sveriges folkmängd har ju ökat under pandemin, vi är fler än när den började.
Du missade att 1500 000 människor inte kan leva sina normala liv pga att de är över 70 år. Därtill folk i riskgrupper. Däremot i Norge, som hade en kort lockdown, så kan alla utom de över 80 år, eller med vissa sjukdomar, numera leva ett normalt liv.
Citera
2020-08-03, 22:04
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag kan sträcka mig så långt att jag hoppas du har rätt och jag fel.

Ödmjukt ändå! Jag hoppas också jag har rätt...
Citera
2020-08-03, 22:06
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Jag håller inte med om EN person på en myndighet är ensam ansvarig. Men det är omöjligt att ens försöka diskutera kring det.
Så länge alla andra tar råd från denna enda person är det han som är ansvarig. Om han ska kunna gömma sig i flocken håller det inte att vara kåt på strålkastaren och uttala sig om allt möjligt som inte ens ligger inom hans kompetensområde. Tengele förtjänar allt skit han får, den satans uppmärksamhetshoran.
Citera
2020-08-03, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Nej, verkligheten flyttar stolparna och jag följer efter. Från att ha trott att detta är ett rejält dödsvirus har jag insett att det inte var korrekt, men jag är inte beredd att ropa hej än. Du kan med fördel tilltala folk direkt istället för att koka ihop ett eget moln av påståenden som du sedan försöker battla ned som om det gällde alla som inte tycker exakt som du. Du agerar fegt när du kräver att jag m fl ska ta ansvar för uppskattningar någon annan presenterat.
Att jag skriver ”trådalarmister” är för att jag inte har tillräckligt bra koll på vem som är vem, eller om du tillhör den grupperingen. Det är inte riktat mot dig.

Jag beräknade 6,000 döda i månadsskiftet mars/april här i tråden (finns i min historik) och har stått fast vid den prognosen. Jag har inte flyttat några målstolpar. Det gick precis som jag trodde, och att det inte blivit värre än såhär är en stor jävla framgång, om man förstår vad som faktiskt står på spel. Man kan anklaga mig för mycket, men flyttat några stolpar har jag gjort minst av alla i hela tråden.

Inlägget du citerade var jag som ondgjorde mig över att folk i tråden öser galla på Sverige, när vi inte är förtjänta av det. Folk som stirrar sig blinda på andra länder, och har nån sorts ”gräset är grönare” fixering.

På det stora hela har Sverige väldigt låg dödlighet, sett till den nivå av immunitet vi sannolikt uppnått, i och med att vi nu upprätthåller ett R-värde långt under 1 trots att landet öppnar upp alltmer. Man ska inte ropa hej och tro att andra länder kommer göra det här bättre.

Det är inte ens säkert att man kommer få lägre dödlighet när ens äldre är vaccinerade mot covid. Många av de som dör i influensan var vaccinerade mot det. Och när man har vaccin till riskgrupper, så är man kanske inte lika noga med att skydda dem längre. Det finns många scenarior som kan gå fel, även med vaccin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in