2020-08-03, 21:26
Medlem
antithesis11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Det är väl egentligen lite av en myt att man kan mäta dödligheten i Covid-19.

I Sverige registreras alla fall där dödsattesten anger C-19, eller där den avlidne har testat positivt för C-19 inom 30 dagar före dödsdatum oavsett dödsorsak (personen kan ha dött i en trafikolycka men hamnar ändå i C-19 statistiken). Då en mycket stor del av de som avlider med C-19 redan är multisjuka och 80+ (medelåldern är 82år) och då inga omfattande obduktioner görs så blir det ju svårt att få exakta tal (även med obduktion skulle man ändå inte veta exakt).
Vid vanliga influensatider så görs inga tester och de fall som registreras (mellan 600-2000/år) är endast från läkares dödsattester.
Så, det enda som egentligen kan ge en bra bild är total överdödlighet under en längre tid jmf med ett snitt. Så, kanske kan vi i slitet av 2020 eller i början av 2021 få en bättre bild av vad som skett.

Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Hehe, då undrar man så klart varför du skriver att man inte har koll. För det är ju exakt det du skriver (uppenbarligen utan att inse det...).

Jag frågar därför (av ren princip) om ni inte har koll på vad folk dör av i Sverige. Det du skriver bekräftar uttryckligen att ni INTE har det.

Jag tänkte bara länka till ''Beskrivning av datakällor för avlidna i covid-19'', skriven av Socialstyrelsen och Folkhälsomyndigheten, om ni inte har läst den. Jag tycker att den (på ett tydligt sätt) sammanfattar hur Sverige för statistik över avlidna i COVID-19. Länk nedan:

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/statistik/rapportering-av-dodsfall.pdf
Citera
2020-08-03, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Litteraturstudie? Typ bokcirkel?

Metastudie/analys. Man går igenom 100-tals artiklar och sammanställer resultatet. Det anses lite mer vetenskapligt än att dra resultatet ur r*ven, tjejgissa och jämföra med selleri som Åsa gjorde i April...

"En metaanalys genomförs normalt inte på samma sätt som en vanlig vetenskaplig studie, där man samlar in och bearbetar originalobservationer. Istället handlar det om att statistiskt väga samman flera sådana originalstudier så att man får ett större observationsmaterial. Man gör alltså normalt inga egna originalobservationer utan sammanställer resultat från redan publicerade vetenskapliga artiklar. "

https://sv.wikipedia.org/wiki/Metaanalys
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-08-03 kl. 21:29.
Citera
2020-08-03, 21:27
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ja den är typ så för de absolut flesta.

Utom dom 78% som får hjärtskador.
Citera
2020-08-03, 21:29
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast det är ju trådalarmisterna som flyttar målstolparna. Utvecklingen av pandemin i Sverige har gått nästan exakt enligt den bana som FHM projicerade redan i mars. Som trådalarmisterna tyckte var orealistiskt bra, det skulle ju dö hundratusen svenskar. Sen flyttade alarmisterna målstolparna, till nån sorts nollvision, i takt med att några länder lyckats klamra sig fast i ett läge där sjukdomen ännu inte fått fäste. Nu ligger acceptribban för covid lägre än säsongsinfluensans dödlighet.
Nej, verkligheten flyttar stolparna och jag följer efter. Från att ha trott att detta är ett rejält dödsvirus har jag insett att det inte var korrekt, men jag är inte beredd att ropa hej än. Du kan med fördel tilltala folk direkt istället för att koka ihop ett eget moln av påståenden som du sedan försöker battla ned som om det gällde alla som inte tycker exakt som du. Du agerar fegt när du kräver att jag m fl ska ta ansvar för uppskattningar någon annan presenterat.
Citera
2020-08-03, 21:32
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
"Munskydd av tyg fungerar lika bra som de som används inom vården och kan skydda både bärare och omgivning från smitta, visar en ny litteraturstudie koordinerad av Karolinska Institutet och McMaster University i Kanada som SVT varit först att rapportera om.
Resultatet, som publicerats i tidskriften Mayo Clinic Proceedings, stödjer användningen av munskydd för att minska spridningen av det nya coronaviruset, enligt forskarna."

Vilken otur då att SVT & Åsa Melhus fört Sverige bakom ljuset i munskyddsfrågan sedan i April...

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Bara idioter tror något annat vid det här laget.
Citera
2020-08-03, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Metastudie/analys. Man går igenom 100-tals artiklar och sammanställer resultatet. Det anses lite mer vetenskapligt än att dra resultatet ur r*ven, tjejgissa och jämföra med selleri som Åsa gjorde i April...

"En metaanalys genomförs normalt inte på samma sätt som en vanlig vetenskaplig studie, där man samlar in och bearbetar originalobservationer. Istället handlar det om att statistiskt väga samman flera sådana originalstudier så att man får ett större observationsmaterial. Man gör alltså normalt inga egna originalobservationer utan sammanställer resultat från redan publicerade vetenskapliga artiklar. "

https://sv.wikipedia.org/wiki/Metaanalys
Nu blev det bara 25 istället för 100-tals.
https://news.ki.se/cloth-face-masks-can-reduce-the-spread-of-sars-cov-2?_ga=2.167950242.207320949.1596483087-1318224148 .1596483087
Citera
2020-08-03, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Måste bara säga att ”alarmisterna” precis som även jag själv trodde att smittan skulle explodera efter: påsk, valborg, BLM, midsommar osv osv.
Jag vet faktiskt inte vad jag skall tro längre..
Tro på sanningen att nya Corona är extremt uppblåst och om inte hypen nedstängningarna och paniken funnits så skulle vi alla märkt av denna pandemi genom att årets influensa varit svårare än åren innan.
Citera
2020-08-03, 21:35
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Nu blev det bara 25 istället för 100-tals.
https://news.ki.se/cloth-face-masks-can-reduce-the-spread-of-sars-cov-2?_ga=2.167950242.207320949.1596483087-1318224148 .1596483087

Och hur många studier kan Tegnell visa upp som hävdar motsatsen?
Citera
2020-08-03, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Och hur många studier kan Tegnell visa upp som hävdar motsatsen?
Läs igenom dom 25 artiklarna som använts och kolla hur många som visar motsatsen.
Citera
2020-08-03, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antithesis11
Jag tänkte bara länka till ''Beskrivning av datakällor för avlidna i covid-19'', skriven av Socialstyrelsen och Folkhälsomyndigheten, om ni inte har läst den. Jag tycker att den (på ett tydligt sätt) sammanfattar hur Sverige för statistik över avlidna i COVID-19. Länk nedan:

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/statistik/rapportering-av-dodsfall.pdf

”Att räkna personer som avlidit inom 30 dagar efter diagnos är en vedertagen metod när det gäller säsongsinfluensa när den specifika dödsorsaken är okänd. Folkhälsomyndigheten har utvärderat detta mått för influensa och funnit att det är ett acceptabelt mått på dödligheten.”
Citera
2020-08-03, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Sverige hade 500 smittade idag, grannländerna ental.

Var det inte du som för någon månad sedan predikade om att svenskar skulle dö i 10000 tal i juli ?
Du är totalblåst i allt du tar dig an och skriver om !!
Citera
2020-08-03, 21:39
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misterunited
Den där kurvan kommer aldrig kunna gå nedåt eftersom den visar dödstal - eller förväntar du dig kanske att man utför någon form av ritual för att återuppliva vissa?

När "kurvan" är horisontell, är förmodligen eländet över. Tycker du att det är så som det ser ut nu?

https://ibb.co/bsQ0R0z
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in