2020-08-03, 20:57
Medlem
"Munskydd av tyg fungerar lika bra som de som används inom vården och kan skydda både bärare och omgivning från smitta, visar en ny litteraturstudie koordinerad av Karolinska Institutet och McMaster University i Kanada som SVT varit först att rapportera om.
Resultatet, som publicerats i tidskriften Mayo Clinic Proceedings, stödjer användningen av munskydd för att minska spridningen av det nya coronaviruset, enligt forskarna."

Vilken otur då att SVT & Åsa Melhus fört Sverige bakom ljuset i munskyddsfrågan sedan i April...

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-08-03 kl. 21:07.
Citera
2020-08-03, 20:58
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Nej, det menar jag inte. Vad får du det ifrån?

Jag redogjorde i mitt tidigare inlägg för hur statistiken i Sverige förs, men det har ju varit känt och tydligt sedan april, så jag utgår från att du har läst om det tidigare, även om du uppenbarligen inte förstått det.
Hehe, då undrar man så klart varför du skriver att man inte har koll. För det är ju exakt det du skriver (uppenbarligen utan att inse det...).

Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Det är väl egentligen lite av en myt att man kan mäta dödligheten i Covid-19.

I Sverige registreras alla fall där dödsattesten anger C-19, eller där den avlidne har testat positivt för C-19 inom 30 dagar före dödsdatum oavsett dödsorsak (personen kan ha dött i en trafikolycka men hamnar ändå i C-19 statistiken). Då en mycket stor del av de som avlider med C-19 redan är multisjuka och 80+ (medelåldern är 82år) och då inga omfattande obduktioner görs så blir det ju svårt att få exakta tal (även med obduktion skulle man ändå inte veta exakt).
Vid vanliga influensatider så görs inga tester och de fall som registreras (mellan 600-2000/år) är endast från läkares dödsattester.
Så, det enda som egentligen kan ge en bra bild är total överdödlighet under en längre tid jmf med ett snitt. Så, kanske kan vi i slitet av 2020 eller i början av 2021 få en bättre bild av vad som skett.

Jag frågar därför (av ren princip) om ni inte har koll på vad folk dör av i Sverige. Det du skriver bekräftar uttryckligen att ni INTE har det.
Citera
2020-08-03, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Viruset har ju kunnat odlas i lab om jag inte missminner mig?

Du kanske missminner dig? Ja, samma här. För första gången i mitt liv kan jag inte vara säker på att jag minns att jag läst om en sådan studie, som i dessa dagar är så avgörande för vårt fortsatta jagande efter en lösning på detta lilla problem...

Någon annan här som, med bestämdhet, vet att hen läst en dylik artikel? En artikel som presenterar en studie vars syfte var att isolera SARS-CoV-2/COVID19 ?

En länk till densamma vore klockrent! Tack på förhand!
Citera
2020-08-03, 20:59
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Fail. Du diskuterar uppenbarligen en flashbacktråd, inte SARS-CoV-2.
Fail!

Jag konstaterar att alarmisterna är på väg ur tråden för att det nu visar sig att Tegnells strategi och flockimmunitet fungerar.

Danmark som hade en omfattande lockdown hade idag dubbelt så många döda som Sverige i förhållande till sin befolkningsstorlek.

Och Tyskland svänger mot Sverige.
Citera
2020-08-03, 21:02
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Här:

”Conclusions: Our results suggest that, by implementing effective NPIs, many countries can reduce R below 1 without issuing a stay-at-home order. We find a surprisingly large role for school and university closures in reducing COVID-19 transmission, a contribution to the ongoing debate about the relevance of asymptomatic carriers in disease spread. Banning gatherings and closing high-risk businesses can be highly effective in reducing transmission, but closing most businesses only has limited additional benefit.”

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.05.28.20116129v3
Jag tänkte att trollkarlen skulle få jobba lite.

Vad gäller sverige så minskade ju smittspridningen när skolorna stängde.

Men jag är ändå lite inne på det klassiska”kuren ska inte vara värre än sjukdomen”. Alltså. Kanske är det värt 6000 döda (mestadels äldre) för att 10,300,000 människor ska kunna leva sina liv. Att få jobba, driva företag, åka på semester och få en utbildning.

Sveriges folkmängd har ju ökat under pandemin, vi är fler än när den började.
Citera
2020-08-03, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Viruset har ju kunnat odlas i lab om jag inte missminner mig?
Ja men det är Ju som att odla äpplen eller kopiera en film.
Citera
2020-08-03, 21:03
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Då tar jag det igen.

Forskningen visar att asymtomatisk smitta svarar för upp till 40% av smittspridningen.

Det verkar svårt för dig, det här?
Och vad var det jag förklarade för dig? Jo att "upp till" är bedrägligt och knappast något typvärde. Och än sen? Är smittspridningen nere på nära 0 så blir 40 % just ingenting, för 40 % kan vara av ett mycket litet tal. Hur står det till med matematiken, egentligen?

Forskningen visade att ni kunde få upp till 200 000 coviddöda. Fick ni det?

Forskningen visade att vi kunde få upp till 100 000 coviddöda. Fick vi det?

Forskningen visar att asymptomatiska svarar för upp till 40 % av smittspridningen. Gör de det?

I rest my case!
Citera
2020-08-03, 21:06
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast smittan kan minska även utan påbjudna munskydd. Bevis: Sverige det senaste kvartalet.

Slutsats: Det finns mer övertygande bevis att smittan kan minska utan munskydd än att smittan kan minska med munskydd.

Observera att professorn som uttalar sig är en spanjor med njurmedicin som specialitet. Vad sjutton ska han uttala sig om munskydd för?

Det genomförs som bekant alla möjliga studier kring covid-19 just nu.
Yougov undersöker kontinuerligt hur stor andel av befolkningen i olika länder som säger att de använder mask på offentliga platser. Man ska naturligtvis ta resultatet med en skopa salt, men man kan se att t ex USA har en hög användning av mask samtidigt som landet har en ökande smittspridning.
Om inget annat visar kanske Yougov att det är väldigt svårt att värdera nyttan av munskydd.

https://yougov.se/news/2020/03/17/YouGov-international-COVID-19-tracker/
Citera
2020-08-03, 21:07
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Forskningen visar att asymptomatiska svarar för upp till 40 % av smittspridningen. Gör de det?
Det här verkar väldigt svårt för dig. Jag får ta det igen, verkar det som.

Forskningen visar att asymtomatisk smitta svarar för upp till 40% av smittspridningen.

PS.
Det spelar ingen roll om R0 är nere på nära noll, då svarar asymtomatisk smitta fortfarande för upp till 40% av smittspridningen.
Citera
2020-08-03, 21:09
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Fast smittan kan minska även utan påbjudna munskydd. Bevis: Sverige det senaste kvartalet.
Och de 110 länder där man HAR någon form av reglerad användning av munskydd där man minskat smittan i MYCKET högre omfattning än Sverige, de räknas inte som bevis åt andra hållet...?

Haha, du är rolig du...
Citera
2020-08-03, 21:11
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Du kanske missminner dig? Ja, samma här. För första gången i mitt liv kan jag inte vara säker på att jag minns att jag läst om en sådan studie, som i dessa dagar är så avgörande för vårt fortsatta jagande efter en lösning på detta lilla problem...

Någon annan här som, med bestämdhet, vet att hen läst en dylik artikel? En artikel som presenterar en studie vars syfte var att isolera SARS-CoV-2/COVID19 ?

En länk till densamma vore klockrent! Tack på förhand!
Håll tillgodo:

Virus Isolation from the First Patient with SARS-CoV-2 in Korea
Senast redigerad av Mr.Woods 2020-08-03 kl. 21:19.
Citera
2020-08-03, 21:13
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
"Munskydd av tyg fungerar lika bra som de som används inom vården och kan skydda både bärare och omgivning från smitta, visar en ny litteraturstudie koordinerad av Karolinska Institutet och McMaster University i Kanada som SVT varit först att rapportera om.
Resultatet, som publicerats i tidskriften Mayo Clinic Proceedings, stödjer användningen av munskydd för att minska spridningen av det nya coronaviruset, enligt forskarna."

Vilken otur då att SVT & Åsa Melhus fört Sverige bakom ljuset i munskyddsfrågan sedan i April...

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Litteraturstudie? Typ bokcirkel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in