2020-08-03, 16:55
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
När man ser på de som använder vanliga munskydd så undrar man om de är efterblivna för de har ofta stora glipor vid näsan och på sidorna och de har inte alltid glasögon heller.
Det går att jobba bort, huvudsaken är att den mentala blockeringen mot munskydd släpper.
Citera
2020-08-03, 16:56
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Att man inte kunnat hitta några kluster som startat i kollektivtrafiken är väl bra.

Inte i Paris´, New York ,Tokyo, österike eller honkong.

Att införa att man inte får prata med andra trafikanter kanske är ett lika effektivt skydd som munskydd?
#FakeNews Aftonbladet. Hela originalartikeln handlar om att kollektivtrafiken är en mindre smittspridare för att nästan alla bär munskydd numera bl.a. I New York vet man inte om kollektivtrafiken bidrog till vågen i våras:
/.../“There are so many other factors that go into levels of risk and how you assess risk,” said Dr. Michael Reid, an assistant professor at the University of California, San Francisco School of Medicine and a contact-tracing expert. “They are not equal comparisons.”

In fact, state and city officials have been unable to determine whether mass transit in New York contributed to the surge in March and April that devastated the city, killing more than 20,000 people.

The outbreak has exacted an especially devastating toll on transit workers. To date, over 4,000 have tested positive and 131 workers have died from the virus — nearly 90 percent of whom worked for the division that runs the city’s subways and buses.

For much of that time, riders were not required to wear masks, and the infection rate in the city was much higher than it is today, likely making public transportation a riskier venue. (One study at M.I.T. purported to show that the subway was a superspreader early in the pandemic, but its methodology was widely disputed.)

Still, some public health experts believe the experiences of other cities offer a blueprint for how to minimize the potential for transmission on public transit systems.
Och man säger så här om riskerna och åtgärderna. Det handlar alltså inte som Aftonbladets rubrik att det inte finns någon risk:
/.../Among the range of urban activities, the experts say, riding the subway is probably riskier than walking outdoors but safer than indoor dining.

The low infection rates on some public transportation systems can be attributed, in part, to measures transit agencies have adopted, including mandating face masks; disinfecting trains and buses; and ramping up service and asking businesses to stagger work hours to reduce rush-hour crowding.
https://www.nytimes.com/2020/08/02/nyregion/nyc-subway-coronavirus-safety.html?action=click&module=Top%2520Stories&pg type=Homepage

Det är i vanlig ordning en högst egen tolkning av NYT:s artikel. Ungefär som när man rapporterar om "en andra våg" i Danmark och i andra länder som har och har haft betydligt bättre siffror än Sverige.
Citera
2020-08-03, 16:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Är det inte så att Anders Tegnell medverkat vid många fler pressträffar och gett många fler intervjuer än vad
Johan Carlson, Anders Wallensten och Karin Tegmark Wisell sammantaget gjort?
Under en lång period framträdde Anders Tegnell så gott som dagligen i media.
Det säger sig självt att det går att hitta flest tveksamma formuleringar hos Tegnell med de premisserna.
Ja, exakt, och därför nämns hans namn oftare eftersom det är han som säger det han säger.
Citera
2020-08-03, 16:58
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nu märker du bara ord. Givetvis syftade jag till tiden att ta fram ett vaccin från idé till marknad.

Att det finns en plattform för influensavaccin är nåt helt annat. Det är ett vaccin man började utveckla när då? 1950-talet? Det finns inga godkända coronavaccin, eller genetiska vaccin.
Oavsett vad du menade så går det inte att jämföra en vaccin-R&D idag med den som skedde för 40, 30, 20, 10 eller ens 5 år sedan.

I det här fallet arbetar man dessutom parallellt med vissa aktiviteter för att korta ned processen. Den platform som Oxford arbetar med är en VÄLDIGT väl testad och använd plattform (det är inte som du verkar tro någonting som man började utveckla i våras). Man (Astra Zeneca) har t.ex. redan börjat arbeta med att ta fram en produktionslinje.

Som jag påpekade är man beredd att köpslå en del med risk. Inte till vilket pris som helst, men man är beredd att t.ex. låta försökspersoner i Fas 1-3 äta upp en del av den risken.

Det tar inte 10 år nuförtiden att ta fram ett vaccin mot ett virus som är genetiskt stabilt.
Citera
2020-08-03, 16:59
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Att man inte kunnat hitta några kluster som startat i kollektivtrafiken är väl bra.

Inte i Paris´, New York ,Tokyo, österike eller honkong.

Att införa att man inte får prata med andra trafikanter kanske är ett lika effektivt skydd som munskydd?
Sveriges busschaufförer håller nog inte med.🤷🏼‍♀️

Nu står det ju dessutom att det är mycket svårt att smittspåra bakåt och hitta ursprungskluster i just kollektivtrafiken? Människor minns inte alltid exakt vilken buss, t-bana eller tåg de rest med och det är svårt att spåra passagerare.
Citera
Medlem
Tjeckien kan nu komma att bli rödmarkerade i Norge på fredag. Otroligt ironiskt då Tjeckien hade ett "Covid-19 avskeds-party" i Prag 1 juli.....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Testades verkligen alla? Med vilket test? Avled de verkligen av C19?
Ja det är bekräftade fall.
’En seglivad myt om covid19 är att det råder stor osäkerhet om vilka som dör ”med” respektive ”av” sjukdomen. Föreställningen att statistiken överdrivs genom att räkna in dem som dött av naturliga orsaker sprids inte minst av Donald Trumps anhängare, men har även nått Sverige.’ >
https://twitter.com/lo_malin/status/1290281331595780099
Citera
2020-08-03, 17:01
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Även om det ser risigt ut i delar av USA och Sydamerika så känns det som att det värsta verkligen är över.
Tänk vilken kalldusch de fick av Spanska sjukan den där sommaren när kurvorna pekade spikrakt nedåt.
Citera
2020-08-03, 17:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag skrattar inte år någon. Var får du det ifrån???

Tvärtom har jag vikt mitt liv åt de som mår psykiskt dåligt.
Då ber jag om utsäkt att jag tolkade dit hahaha som skratt. Förlåt mig.
Citera
2020-08-03, 17:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Aldrig!
Jag har aldrig förnekat att Sverige misskött pandemin.
Men mr TonyDR talade om situationen med nya smittade.
Han är en mästare på cherrypicking. Därför frågade jag hur han kunde tycka att en skillnad på 25% är det som avgör om det är misär eller succé.
Personligen tycker jag inte det. Situationen i Danmark är faktiskt lite oroande, framförallt för att de har en negativ tendens senaste tiden.

Men känner jag TonyDR rätt, så försvinner snart Danmark från hans dagliga siffror
Fair enough. Jag tycker också ökningen i Danmark är oroande, dessutom ligger ju Skåne nära.
Citera
2020-08-03, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Ja, naturligtvis skall vi lita mera på en Han Lin Yap, är det din bror?

Jag har faktiskt ingen koll på vem Han Lin Yap är, så jag kan inte lita på honom. För en stund sedan redovisade platz.se +3 och totalt då 5765 avlidna. Gapet har börjat stiga igen, det är nu 21 avlidna tidigare har det varit 16 som lägst.

Smittan börjar åter öka men berörs inte riskgrupperna är det inte alarmerande.
Citera
2020-08-03, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Då ber jag om utsäkt att jag tolkade dit hahaha som skratt. Förlåt mig.
Nej nej nej. Jag jobbar inom psykiatrin och tar hand om patienter som fått dödsångest av den här pandemin!

Jag gör det bästa för att hjälpa dem! Det är därför jag vill leta upp så mycket fakta om viruset och pandemin för att kunna hjälpa dessa patienter eller andra i min omgivning. Kanske också för att hjälpa mig själv.

Kunskap är det bästa vapnet om oro och ångest för vad det vara må och kanske speciellt för infektionssjukdomar.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-08-03 kl. 17:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in