2020-08-03, 13:27
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja låter spontant som ett plausibelt scenario. Måste titta lite närmare på signalementen på männen vid bilarna. Var fokuserad på anatoliern i natt. Ja, "Tunnelbanemannen" är en bättre beteckning tycker även jag.

Observationen av Tunnelbanemannen kl 23.20 ger mera karaktären av ett flankskydd, kopplat till hur personen står intill pelaren.
Är det på blå eller röd sida är frågan?

För röd sida talar att statsministern mördades och att denne person sannolikt har befunnit sig med kamrat och ett understödsfordon en tid i området, låt vara inte särskilt diskreta - vilket är något udda

Här kan man också ställa sig frågan om observationerna kring 22.45-22.50 var utgångsgrupperingen? Där vanen är ett ledningsfordon som ger muntliga order.

För blå sida talar för att vittnet Palm, Åke Larsson (osäker på riktningen), Karin Johansson samt Flash Nilsson ser en man som kommer springande efter mordet i ljus jacka över Sveavägen i 25-30-årsåldern från ungefär samma position som Tunnelbanemannen. Nilssons vittnesmål låter som att mannen springer efter mördaren längs Tunnelgatan. Då pratar vi om en försvarsoperation som blivit överlistad.

Men, det kan också ha varit fråga om att springa fram och bekräfta mordet, och vid behov avsluta operationen.
Senast redigerad av 14thInt 2020-08-03 kl. 13:41.
Citera
2020-08-03, 13:37
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Blir slutsatsen att mer kan avslöjas genom öveklaganden om maskning eller är det meningslöst att överklaga?, Om svaret är ja går det att formulera några regler för när det är meningsfullt?.

Att döma av det svar jag fick från "Utredaren" på en liknande fråga är förvaltningsrätten ett lapptäcke där utfallet i enskilda fallet är svårt att koppla till regler.

Sen hur skall eventuella överklaganden organiseras?: Jag föreslår att det kanaliseras genom experter på förvaltningsrätt som skriver här på FB. Allt för att vi inte skall springa som yra höns och för att det skall skötas professionellt och effektivt.

M A O: Någon FB-användare läser ett dokument och vill veta mer. Denne skickar förfrågan till FB-experten i förvaltningsrätt som gör en bedömning om det är meningsfullt med ett överklagande eller ej. OM det inte är meningsfullt lämnas ett svar med hänvisning till aktuellt lagrum

Verkar idén vettig?

På ytan ja, men det finns problem med att organisera på detta sätt. Med rakt skaderekvisit (som oftast gäller) är offentlighet grunden. Då måste Polismyndigheten ha ett konkret skäl att anta att den enskilda kan skadas av utlämnandet, vilket i normalfallet inte går. Det går inte att ifrågasätta enskilda medborgare utan dessa skäl.

Om man däremot gör detta storskaligt, så kan myndigheten hävda att av alla våra X utlämnade handlingar i ärendet har 97 % hamnat på nätet, alltså kommer vi maska enligt princip A och B, eftersom detta kan inte vara lagstiftarens avsikt.

Om det överlever en prövning är annan sak, men tiden går, det tar energi och har man riktig otur, så är det någon okunnig som överklagar på objektivt helt fel premisser och så vinner en maskad tolkning laga kraft.
Citera
2020-08-03, 14:07
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Det du tar upp är mycket intressant. Varför då och inte när Olof tex var ensam på väg till kungliga tennishallen eller annan aktivitet som inte var någon hemlighet.

Nu är detta ren spekulation: Det kan ha berott på tidspress pga moskva-resan, tidspress pga att man kom utifrån. Det kan ju också vara så att man nu kunde vara helt säker på att livvakts-skyddet är borta. Men din frågeställning varför just där är befogad.
Jag får gå tillbaka till Granskningskommissionens rapport och kolla, men jag tror inte att tennismatchen med Harry Schein var ett av tillfällena när han var obevakad. Även om livvakterna inte satt på läktaren så åkte OP förmodligen SÄPO-bil dit och hem. Det betyder att man behövde skugga bilen vilket såklart är en (stor) risk.

Ovanstående gäller iofs också skidturen på Djurgården. Morgonpromenaden i Gamla Stan är dock fortfarande det givna tillfället som fanns nästan varje dag. Det får mig att tro att GM inte hade någon detaljerad övervakning av bostaden.
Citera
2020-08-03, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det är så man hajar till när man kan läsa ett omaskat dokument. Polisens söndermaskade dokument kan inte vara korrekta. Det maskas i onödan. Medvetet eller omedvetet.
Bouppteckningar berörs som regel inte av sekretess. De är offentliga. Det finns naturligtvis en bristande logik här, men det ska vi samtidigt vara tacksamma för.
Citera
2020-08-03, 14:24
Moderator
OYs avatar
Har någon kunnat knyta någon eller några wt-män och observatörer till OP?

Att någon är på stan och spanar betyder väl inte automatiskt att det var OP man hade koll på även om det vid en första anblick kan misstänkas?

Hur bevisar man att det var OP som stod under övervakning?
Citera
2020-08-03, 14:33
Medlem
SigersonHolmess avatar
Så är det. Hela platsen är olämplig. Det enda som är fördel är mörkret och svårigheter att följa GM med bil. Tiden hade kunnat vara lämplig, men eftersom det kommer mycket folk gåendes är det ändå olämplig tid.

Riskbedömningen blir extremt svår för en GM och det gör ju att det inte finns något intresse att införa ytterligare riskmoment utöver det som redan finns. Men det kan ju också vara så att vi har en GM där riskbedömning inte är aktuellt av olika skäl. En GM som är beredd att åka dit för brottet eller en GM som vet att han inte kan bli igenkänd, eller en GM som är maskerad tillräckligt. Ansiktsmaskering har vi dock inga vittnen som redogör för.

Var SE chansande/impulsiv till naturen eller var han något annat. Hade han svårt med impulskontroll?

Beroende på om vi tror på proffs eller amatör blir gärningsmannaprofilen helt olika.

Problemet med SE som gärningsman är att vi delvis gör honom till extremt listig och smart och delvis till väldigt ointelligent. Han är lugn och våldsam. Han är planerande och impulsiv. Han är snabb men lunkar iväg långsamt. Han har bråttom men behöver komma försent till MP. Han borde ligga lågt men exponerar sig igen på MP och i media. Som GM borde han ha intresse av att någon annan (=CP) fick bära skulden men ställer upp som vittne för försvarets räkning. Redan Per Häggström tyckte att SE borde ha medbrottslingar och 34 år senare är fortfarande inga funna. Finns en sådan här personlighet överhuvudtaget?

Jallai, Lars Larsson, 12 år av Thomas Pettersson och på det 3 års arbete av palmeutredningen och ändå inget av substans. Då borde anspråket av sänkts vad gäller den "lösning" som man hävdades ha inom räckhåll ett halvår innan.

Mitt inlägg du kommenterade hade dock ett resonemang kring stämpelklockan som också blir väldigt svårt att förklara.

Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ja, detta scenario innehåller en del problem. Men egentligen är ju hela mordplatsen ett stort problem i sig. Att mörda någon på en öppen plats med många människor i närheten.

Vi har vittnet Anders B som gick några meter bakom Palme. Han var full, men om han hade varit nykter, hyfsat vältränad och reaktionssnabb kunde mördaren ha varit fast inom några sekunder. GM skulle ha haft mycket svårt att skydda sig från anfall bakifrån. Visste GM att AB var full och ofarlig eller chansade han?

Flyktvägen är också besvärlig. Mörk och trång, ingen möjlighet att i förväg veta om någon kommer från Luntmakargatan. En reaktionssnabb person som kommer från det hållet hade också utgjort ett stort problem för GM. Chansning eller medveten risktagning? Eller fanns medhjälpare som täckte upp området? Spaning strax före skottet hade ju inte hjälpt; då hade man ju fått inställa mordet om spanarna hade sett ett hinder. Och skulle mordet ske den kvällen var den här platsen den sista före Gamla Stan.
Citera
2020-08-03, 15:30
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Observationen av Tunnelbanemannen kl 23.20 ger mera karaktären av ett flankskydd, kopplat till hur personen står intill pelaren.
Är det på blå eller röd sida är frågan?

För röd sida talar att statsministern mördades och att denne person sannolikt har befunnit sig med kamrat och ett understödsfordon en tid i området, låt vara inte särskilt diskreta - vilket är något udda

Här kan man också ställa sig frågan om observationerna kring 22.45-22.50 var utgångsgrupperingen? Där vanen är ett ledningsfordon som ger muntliga order.

För blå sida talar för att vittnet Palm, Åke Larsson (osäker på riktningen), Karin Johansson samt Flash Nilsson ser en man som kommer springande efter mordet i ljus jacka över Sveavägen i 25-30-årsåldern från ungefär samma position som Tunnelbanemannen. Nilssons vittnesmål låter som att mannen springer efter mördaren längs Tunnelgatan. Då pratar vi om en försvarsoperation som blivit överlistad.

Men, det kan också ha varit fråga om att springa fram och bekräfta mordet, och vid behov avsluta operationen.

Ja du, det här är klurigt. Väldigt svårt att avgöra de olika rollerna nu tycker jag. Men jag tänkte också på killen som springer över gatan fram till mordplatsen direkt efter mordet.

"Turken" som sprang på Tommy Andersson sprang ju fram till en bil som stod och väntade på AF kyrkogata. Tommy A berättade att bilen genast for iväg ut på Sveavägen.

En serie märkliga sammanträffanden. Vi kanske ska hata slumpen?
Citera
2020-08-03, 15:32
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Fast nog har det sagt mer eller mindre rakt ut att polisen saknar befogenheter att nysta i just detta med walki-talkies. Att man tex måste komma med förfrågningar via ombud mm.

Och att framför allt socialdemokraterna som hade den yttersta makten är ok med den ordningen.

Japp, det är ju inte direkt otroligt att vårt scenario bemöts med ett hånskratt eller tystnad. Men då har vi alla fall gjort allt vi kan. Men först behövs betydligt mer kartläggning och gemensam analys. Det här kommer att ta månader. Tror jag.
Citera
2020-08-03, 15:39
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ja du, det här är klurigt. Väldigt svårt att avgöra de olika rollerna nu tycker jag. Men jag tänkte också på killen som springer över gatan fram till mordplatsen direkt efter mordet.

"Turken" som sprang på Tommy Andersson sprang ju fram till en bil som stod och väntade på AF kyrkogata. Tommy A berättade att bilen genast for iväg ut på Sveavägen.

En serie märkliga sammanträffanden. Vi kanske ska hata slumpen?

Enig där om Tommy A, han har troligen sett någon vi avhandlat i Tunnelgategruppen. Lite övervikt för röd sida, givet det beteendet.

Jag har svårt att komma runt John Wiklunds observation om hyn och mustaschen. Det skaver.
Han sitter i en bil och det är mörkt ute, ändå uppfattar han denna diskrepans.

(I kuriosa, så är den ende John Wiklund som var gift vid den här tiden i Stockholmsområdet (som jag har hittat), boende 90 m från Pierre Schori på Lidingö. Tre villor bort på andra sidan gatan. Jag letar bekräftelse.)
Citera
2020-08-03, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Så är det. Hela platsen är olämplig. Det enda som är fördel är mörkret och svårigheter att följa GM med bil. Tiden hade kunnat vara lämplig, men eftersom det kommer mycket folk gåendes är det ändå olämplig tid.

Riskbedömningen blir extremt svår för en GM och det gör ju att det inte finns något intresse att införa ytterligare riskmoment utöver det som redan finns. Men det kan ju också vara så att vi har en GM där riskbedömning inte är aktuellt av olika skäl. En GM som är beredd att åka dit för brottet eller en GM som vet att han inte kan bli igenkänd, eller en GM som är maskerad tillräckligt. Ansiktsmaskering har vi dock inga vittnen som redogör för.

Var SE chansande/impulsiv till naturen eller var han något annat. Hade han svårt med impulskontroll?

Beroende på om vi tror på proffs eller amatör blir gärningsmannaprofilen helt olika.

Problemet med SE som gärningsman är att vi delvis gör honom till extremt listig och smart och delvis till väldigt ointelligent. Han är lugn och våldsam. Han är planerande och impulsiv. Han är snabb men lunkar iväg långsamt. Han har bråttom men behöver komma försent till MP. Han borde ligga lågt men exponerar sig igen på MP och i media. Som GM borde han ha intresse av att någon annan (=CP) fick bära skulden men ställer upp som vittne för försvarets räkning. Redan Per Häggström tyckte att SE borde ha medbrottslingar och 34 år senare är fortfarande inga funna. Finns en sådan här personlighet överhuvudtaget?

Jallai, Lars Larsson, 12 år av Thomas Pettersson och på det 3 års arbete av palmeutredningen och ändå inget av substans. Då borde anspråket av sänkts vad gäller den "lösning" som man hävdades ha inom räckhåll ett halvår innan.

Mitt inlägg du kommenterade hade dock ett resonemang kring stämpelklockan som också blir väldigt svårt att förklara.

Visst borde inte KP gått ut med att han hade en lösning på MOP.

Du nämner också hur Skandiamannen beteende och personlighet analyseras i forumet.

Från ointelligent till en kriminellt geni.

Snabb och långsam.

Sökte uppmärksamhet för att förvilla polisen.

Impulsiv och beräknande.

Det blandas friskt.

Istället för att inse att Skandiamannen var en medelålders man som jobbade över och var på väg hem och hamnade mitt i ett statsministermord.
Citera
2020-08-03, 16:04
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
Visst borde inte KP gått ut med att han hade en lösning på MOP.

Du nämner också hur Skandiamannen beteende och personlighet analyseras i forumet.

Från ointelligent till en kriminellt geni.

Snabb och långsam.

Sökte uppmärksamhet för att förvilla polisen.

Impulsiv och beräknande.

Det blandas friskt.

Istället för att inse att Skandiamannen var en medelålders man som jobbade över och var på väg hem och hamnade mitt i ett statsministermord.

Visst är det så.

Det var väl du Stig som så träffande jämförde SE med Mordet på Orientexpressen. En mördare som kan förutse varje drag hos alla andra. Och i detta fall så blir väl KP vår egen Poirot....
Citera
2020-08-03, 16:09
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ja låter spontant som ett plausibelt scenario. Måste titta lite närmare på signalementen på männen vid bilarna. Var fokuserad på anatoliern i natt. Ja, "Tunnelbanemannen" är en bättre beteckning tycker även jag.

Dessutom är det så att PU:s WT-sammanställning 2017 kopplar ihop dessa ytterligare något. I denna skriver Steude och Blombergsson att det är troligt att en person med WT strax efter mordet kommer med bestämda steg från Sveavägen till Oxtorgsgatan. De konstaterar att det dröjde två år med utredningsåtgärder från vittnesuppgifterna kom. Enligt PU 2017 kan signalementsuppgifterna vid Oxtorgsgatan ”...eventuellt ge viss styrka...” till den observation taxichauffören gör kring kl 23.20 i sydvästra hörnet Sveavägen/Tunnelgatan - av Tunnelbanemannen (min anm)
Senast redigerad av 14thInt 2020-08-03 kl. 16:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in