Citat:
Ursprungligen postat av
14thInt
Polismyndigheten är inte experter på förvaltningsrätt, det är nog grundorsaken. Osäkra handläggare med någon övergripande styrning av lika osäkra chefer skapar hängslen och livremmar i maskeringen. Om vi undantar försvarssekretess, så är det enda ok exemplet jag sett så här långt ett maskat läkarbesök. Det är ok, enligt lagen, då det berör enskilds hälsa.
Blir slutsatsen att mer kan avslöjas genom öveklaganden om maskning eller är det meningslöst att överklaga?, Om svaret är ja går det att formulera några regler för när det är meningsfullt?.
Att döma av det svar jag fick från "Utredaren" på en liknande fråga är förvaltningsrätten ett lapptäcke där utfallet i enskilda fallet är svårt att koppla till regler.
Sen hur skall eventuella överklaganden organiseras?: Jag föreslår att det kanaliseras genom experter på förvaltningsrätt som skriver här på FB. Allt för att vi inte skall springa som yra höns och för att det skall skötas professionellt och effektivt.
M A O: Någon FB-användare läser ett dokument och vill veta mer. Denne skickar förfrågan till FB-experten i förvaltningsrätt som gör en bedömning om det är meningsfullt med ett överklagande eller ej. OM det inte är meningsfullt lämnas ett svar med hänvisning till aktuellt lagrum
Verkar idén vettig?