Citat:
Ursprungligen postat av
revodneb
I så fall går grundlagen i direkt strid med smittskyddslagen, om det är så som du beskriver det. Har du klamydia och vägrar infinna dig för test eller vägrar uppge dina kontakter så blir polisen inkopplad och hämtar dig. Här ligger en hund begraven.
Det finns naturligtvis lagstiftning som under vissa omständigheter gör inskränkningar i vår grundlagsskyddade fri -och rättigheter. Smittskyddslagen är exempel på sådan lagstiftning.
SARS-CoV-2 klassas som allmänfarlig sjukdom enligt smittskyddslagen.
Det är samma regler som gäller för klamydia.
Så vitt jag vet har ingen person vägrat medverka till smittspårning eller provtagning och därför hämtats av polis, men möjligheten finns.
Personer som har bekräftas smittade med covid-19 ska följa de förhållningsråd som hen har fått av behandlande läkare. Om personen i fråga inte följer dessa förhållningsregler ska behandlande läkare anmäla detta till smittskyddsläkaren som i sin tur under särskilda förutsättningar får ansöka om isolering till förvaltningsrätten, som därefter kan besluta.
Beslut om isolering får meddelas endast om det finns en påtaglig risk för att andra människor kan smittas.
Såvitt jag vet har ingen person med bekräftad covid-19 -isolerats.
Enligt smittskyddslagen går det att avgränsa ett geografiskt område, men lagen är inte tydlig om hur stora dessa områden kan tillåtas vara. Det krävs att det finns rimliga skäl till avgränsningen. Avgränsningen ska också vara proportionerligt i förhållande till de negativa effekterna.
När Folkhälsomyndighetens jurister utrett möjligheten till åtgärder utifrån smittskyddslagen har de kommit fram till att de, förutom att de kan sätta individer i karantän, endast kan spärra av mindre områden.
Med mindre områden kan menas ett hus, en skola eller liknande.
Som jag förstått det finns det alltså öht inget stöd i smittskyddslagen för t ex allmänt utegångsförbud, förbud mot inrikes resor eller sätta hela städer i karantän (avgränsning).
FHM har i stället för förbud utfärdat rekommendationer om t ex vistelse utanför hemmet och resor inom landet.