2020-08-03, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det vet jeg ingenting om da. Men det ligger jo i sakens natur, at informasjon som legges frem i åpen rett og som ikke er underlagt noen form for restriksjoner, er offentlig tilgjengelig.

Vanlige folk kan følge åpne rettsforhandlinger som publikum i salen. Det er da åpenbart at publikum ikke kan ha noen taushetsplikt om detaljer de blir kjent med under en rettssak.

Ok. Takk! :-)

Jeg leter og leter, og dette var det eneste jeg fant i forbindelse med innsyn i siktelser:

POLITIET.
Etterforskning. Politi og påtalemyndighet kan gi informasjon om etterforskning i straffesaker så langt det ikke kommer i konflikt med taushetsplikt.

Siktelser er ikke umiddelbart offentlige, men riksadvokaten har henvist til at det ikke er noe absolutt forbud mot å gi detaljerte opplysninger fra en siktelse – samtidig som han viser til strenge varsomhetskrav ved offentliggjøring av siktelser.

Tiltalebeslutninger er offentlige. Bestemmelser om dette finnes i påtaleinstruksen § 22-7 som gir pressen rett til kopi hos påtalemyndigheten så snart tiltalebeslutningen er forkynt, men kan unntas når det er «sannsynlig at saken helt eller delvis vil bli ført for lukkede dører». Hos domstolene gis pressen rett til innsyn i tiltaltebeslutning når saken er berammet. Se forskrift om offentlighet i rettspleien, § 7 – En del domstoler legger tiltalebeslutninger (og rettsavgjørelser) på de lukkede nettsidene for pressen fra våren 2010. Du kan se listen over disse domstolene her.

https://presse.no/offentlighet/dokumenter/innsyn-i-domstol-og-politi/
Senast redigerad av z-z-z 2020-08-03 kl. 13:23.
Citera
2020-08-03, 13:40
Medlem
Citat:
Det vet jeg ingenting om da. Men det ligger jo i sakens natur, at informasjon som legges frem i åpen rett og som ikke er underlagt noen form for restriksjoner, er offentlig tilgjengelig.

Vanlige folk kan følge åpne rettsforhandlinger som publikum i salen. Det er da åpenbart at publikum ikke kan ha noen taushetsplikt om detaljer de blir kjent med under en rettssak.
Var publikum og presse til stede under siktelsesmøtet mener du? Jeg finner ikke informasjon om det?

Av det jeg leste i aftenpostenartikkelen (sitat under), forstår jeg det som at pressen ikke var til stede under siktelsesmøtet?

Politiet har pågrepet og siktet hennes ektemann, Tom Hagen, for drap eller medvirkning til drap.

Da Hagen ble pågrepet, sa han til politiet at han ønsket Svein Holden som forsvarer. Holden har til nå fungert som Hagen-familiens bistandsadvokat, men tok tirsdag formiddag på seg forsvareroppdraget og reiste til politistasjonen i Lillestrøm for å møte sin klient.

Kort tid etter møtte Holden pressen og opplyste at Tom Hagen stiller seg uforstående til siktelsen.

https://www.aftenposten.no/norge/i/Jo8EGP/tom-hagen-nekter-straffskyld

Det er mulig at jeg har misforstått og at jeg er på bærtur Kornblomst
Senast redigerad av z-z-z 2020-08-03 kl. 13:47.
Citera
2020-08-03, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Var publikum og presse til stede under siktelsesmøtet mener du? Jeg finner ikke informasjon om det?

Av det jeg leste i aftenpostenartikkelen (sitat under), forstår jeg det som at pressen ikke var til stede under siktelsesmøtet?

Politiet har pågrepet og siktet hennes ektemann, Tom Hagen, for drap eller medvirkning til drap.

Da Hagen ble pågrepet, sa han til politiet at han ønsket Svein Holden som forsvarer. Holden har til nå fungert som Hagen-familiens bistandsadvokat, men tok tirsdag formiddag på seg forsvareroppdraget og reiste til politistasjonen i Lillestrøm for å møte sin klient.

Kort tid etter møtte Holden pressen og opplyste at Tom Hagen stiller seg uforstående til siktelsen.

https://www.aftenposten.no/norge/i/Jo8EGP/tom-hagen-nekter-straffskyld

En siktelse er det påtalemyndigheten som tar ut. Den behandles ikke i retten.

Rettsmøtet gjaldt varetektsfengslingen, og det er politiet som bestemmer om og hvilke dokumenter som skal klausuleres. Mens det er retten som bestemmer om øvrige dokumenter skal være offentlige, eller om de skal unntas offentlighet. Slik oppfatter jeg det.

Vi hadde da noen med kjennskap til rettssystemet her tidligere som kunne gitt deg bedre svar enn hva jeg kan.
Citera
2020-08-03, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ptahhotep
Bra innlegg. Er helt på linje med Bodahl-Johansen her og synes dekningen til tider har vært spekulativ, på grensen til forhåndsdømming av TH. Men , samtidig er det viktig å fortelle historien som den har utspilt seg.
I dag har vi mange andre muligheter gjennom sosiale medier til å fortelle rykter, halve sannheter og påstander. Noe stemmer, noe er bare rykter og oppspinn. Uten at det får noen konsekvenser. Se på dette forumet f eks...Like mange meninger som det finnes brukere, noen fornuftige og noen fullstendig på jordet.
Mediene har et særskilt ansvar. Noen er siktet, ingen dømt.
Det du skrev er veldig viktig.
Citera
2020-08-03, 13:52
Medlem
Citat:
En siktelse er det påtalemyndigheten som tar ut. Den behandles ikke i retten.

Rettsmøtet gjaldt varetektsfengslingen, og det er politiet som bestemmer om og hvilke dokumenter som skal klausuleres. Mens det er retten som bestemmer om øvrige dokumenter skal være offentlige, eller om de skal unntas offentlighet. Slik oppfatter jeg det.

Vi hadde da noen med kjennskap til rettssystemet her tidligere som kunne gitt deg bedre svar enn hva jeg kan.
Takk! :-) Da var jeg nok på bærtur slik som jeg skrev i tillegget.

Fetad: Ja, det hadde vært fint om vedkommende eller andre kunne ha gitt supplerende opplysninger

Rettsmøtet varetektsfengslingen:

Rettsmøtet startet klokken 12.00, men ble etter hvert lukket for pressen. Ifølge pressens representant Farid Ighoubah, som argumenterte på vegne av pressen for åpne dører, skal Hagen ha fremstått som sliten i rettsmøtet.
Ved 16.15-tiden kom Holden ut og møtte pressen igjen.

https://www.nrk.no/norge/tom-hagen-varetektsfengsles-i-fire-uker-1.14999657

Ved 12.15-tiden ble dørene lukket mens spørsmålet om videre lukking ble behandlet. Før dørene ble lukket argumenterte pressen for at det var viktig å få være til stede under fengslingsmøtet og høre Hagens egen forklaring.
Like over klokken 13.00 ble det besluttet retten at fengslingsmøtet vil gå for lukkede dører, fordi påtalemyndigheten mener det er fare for bevisforspillelse.
I avgjørelsen pekte dommeren på at politiadvokat Mathias Hager sier saken inneholder «store mengder klausulerte dokumenter», og at det er spesielt stor grunn til at etterforskningen kan skades om fengslingsmøtet går for åpne dører.
Aktor mener det blir vanskelig å referere tilstrekkelig fra disse med pressen som tilhørere, også om pressen får referatforbud.

Ettersom møtet gikk for lukkede dører uten pressen til stede, så kan ikke pressen ha skaffet seg informasjon fra møtet ved å være til stede på møtet, og da må pressen ha fått informasjon fra noen om de detaljene som de har valgt å publisere i aviser.
Senast redigerad av z-z-z 2020-08-03 kl. 14:32.
Citera
2020-08-03, 14:19
Medlem
-Politiet sitter imidlertid på en SMS som Anne-Elisabeth Hagen sendte til et annet familiemedlem klokken 09.10, like før det siste sikre livstegnet.

Der skriver hun at turen var blitt utsatt til neste dag som følge av et planlagt møte i Lillehammer.

Så turen var ikke avlyst som tidligere påstått. Kun utsatt en dag.
Citera
2020-08-03, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Jeg tror han ringte fra S sin telefon, og aldri var inne i huset etter at han dro fra jobben 1330.

Det var derav ikke han som svarte 1340 eller ringte 1346, 1400 eller 1401.

Både klokkeslett og innhold var nøye innøvd på forhånd, slik at det ikke skulle oppstå tvil under avhør.
Fetad:
-Klokken 13.46, da han ikke fant Anne-Elisabeth i boligen, brukte Tom Hagen fasttelefonen til å ringe henne på nytt.
https://www.tv2.no/nyheter/11535844/
Citera
2020-08-03, 14:27
Medlem
Fra vgd: For øvrig synes jeg politiets vurderinger av hva som er mistenkelig ligner skremmende mye på hvordan man bygger opp en god konspirasjonsteori. Jeg har brukt en del tid på å more meg med slike, og kjenner igjen dynamikken. Man bruker lupe på alle omstendighetene, og finner ting som "ikke stemmer". Som man nok ville gjort om man finkjemmet en enkelt dag for svært mange.

Dro sent på jobb? Mistenkelig. Ringte kona mange ganger? Mistenkelig? Dro tidlig fra jobb? Mistenkelig. Ikke ydmyk i avhør? Mistenkelig. Og så teller man opp hvor mange "mistenkelige" ting man finner, og om man har vært grundig nok og funnet en del "mistenkelige" momenter så er det ... virkelig mistenkelig.

http://vgd.no/samfunn/aktuelt/tema/1852361/tittel/falkevik-hagen-kidnappet/innlegg/49570683/#49570683
Citera
2020-08-03, 14:36
Medlem
Skoavtrykk:
På videoen her blir det informert om at det ble funnet avtrykk etter AE.
https://www.tv2.no/nyheter/11561365/
Citera
2020-08-03, 14:39
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Fetad:
-Klokken 13.46, da han ikke fant Anne-Elisabeth i boligen, brukte Tom Hagen fasttelefonen til å ringe henne på nytt.
https://www.tv2.no/nyheter/11535844/
Ingen andre enn TH eller MGM kan vite at det VAR TH som ringte denne telefonen, det er noe av poenget. Jeg tror det var en annen.
Citera
2020-08-03, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Ingen andre enn TH eller MGM kan vite at det VAR TH som ringte denne telefonen, det er noe av poenget. Jeg tror det var en annen.
Jeg forstår. Men hvorfor ringte ikke TH selv denne telefonen i så fall?

Denne saken er så merkelig. Jeg vet ikke hva jeg skal tro. Var det noen som ønsket at TH skulle bli mistenkt og vedkommende la feller og plantet spor mot TH?
Senast redigerad av z-z-z 2020-08-03 kl. 14:55.
Citera
2020-08-03, 16:00
Medlem
GG99Slayers avatar
z-z-z

Medlem

Reg: 2020-05-28

Du må seriøst ta deg en bolle
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto