2020-08-03, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Rent officiellt och statistiskt åstadkom Sverige inte den vändningen förrän månadsskiftet Juni/Juli. Jag menar att den vändningen kom långt tidigare. Jag är relativt säker på att Sverige haft betydligt fler smittade än vad statistiken visar.

Notera också att t.ex. här i UK har vi ett minskande antal döda, ett minskande antal patienter i intensivvård, ett minskande antal intagna patienter per dag och ett minskande antal totalt intagna patienter. Det har gått ned precis hela tiden. Ungefär som i Sverige. Smittan har förändrats, skulle jag säga.

Notera också att vi testar ofattbart mycket mer capita och i verkliga tal än t.ex. Sverige. Vi snittar 155,000 tester per dag. Jag säger inte att det är orsaken till att vi identifierar fler positiva (de öppna pubarna är anledningen till det, menar jag). Testningen ökar successivt och har gjort så sedan Juni. Skillnaden är att Sverige minskar sin testning och då ser det ut som att smittspridningen minskar hela tiden. Smoke and mirrors...
Jag delar uppfattningen att Sverige hade många fler smittade i början, och att vår trend antagligen följt ungefär samma bana som UK.

Men att testningen minskar nu i Sverige är för att det inte finns fler personer som vill bli testade. Det finns ingen efterfrågan på testning, eftersom allt färre känner sig sjuka.
Citera
2020-08-03, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är inte alls ett halmstrå.

Sverige har den mest genomträngande samhällsspridningen i Europa. Tillräckligt för att få en sjunkande trend med ett öppet land. Vi har kommit längre än UK, Belgien och Spanien, trots att vår dödlighet är lägre, och vår överdödlighet väsentligt lägre, och vår ekonomi har tagit mycket mindre skada.

Ni vill jämföra oss bara med länder vara framtid är oviss, länder som står i startgropen och spänner musklerna.
Vi släpper smittan fri och vet inte riktigt vad som kommer att hända och sen står vi efteråt och slå r oss för bröstet över att vi har flest smittade?
I praktiken kanske du har rätt, men det återstår att se, men detta känns ändå magstarkt.
Citera
2020-08-03, 10:55
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Vilket land är det du bor i som är utan restriktioner?

Sannolikheten är stor att även du bär munskydd i höst.

Sverige har fler döda i förhållande till folkmängden.

Även övriga Norden börjar nu allt mer med munskydd. Danmark har börjat, nu kommer också Finland.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/08/02/thls-mika-salminen-mycket-sannolikt-att-masker-rekommenderas-pa-offentliga

När vaknar svenska styrande?

Jag bor i sverige.

Jag lär ha munskydd då jag jobbar i sjukvården.

Danmark börjar med munskydd. Väldigt smått och försiktigt. Men tyskland som har regler för munskydd har det ändå väldigt sällan. Nä, kommer inte komma krav på munskydd om inte spridningen tar fart igen.
Citera
2020-08-03, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Intressant. De kanske har hälften så lite semester eller stor turistindustri.
Det är ju bara ett par av länderna med ökande smittspridning som har omfattande sommarturism. Och i Västeuropa har man generellt ledighet på sommaren.
Citera
2020-08-03, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Vi släpper smittan fri och vet inte riktigt vad som kommer att hända och sen står vi efteråt och slå r oss för bröstet över att vi har flest smittade?
I praktiken kanske du har rätt, men det återstår att se, men detta känns ändå magstarkt.
Att många har haft smittan är inget negativt, det är något positivt.

Att ha haft en sjukdom har i princip samma skyddseffekt som ett vaccin, oftast bättre. Ingen skulle måla upp det som negativt eller osäkert att ha en tredjedel av befolkningen vaccinerade.
Citera
2020-08-03, 11:08
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok

Det är både magstarkt och korkat. Vissa förståsigpåare i den här tråden som gottar sig åt andra länder som har fått en andra våg, och därför känner sig nöjda med Sverige och anser att vi bör ge omvärden tips och råd.

Vad tycker ni Sveriges råd till exempelvis Vietnam borde bara? "Använd inte munskydd" kanske ?

När man jämför statistiken så blir det hela ännu mer löjligt
Vietnam = 6 döda , Sverige = 6 000 döda.
Citera
2020-08-03, 11:11
Medlem
Finland förväntas börja med munskydd till veckan.
Vem blir det efter det som följer efter, Norge eller Sverige först? Vi vet alla svaret
Citera
2020-08-03, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att många har haft smittan är inget negativt, det är något positivt.

Att ha haft en sjukdom har i princip samma skyddseffekt som ett vaccin, oftast bättre. Ingen skulle måla upp det som negativt eller osäkert att ha en tredjedel av befolkningen vaccinerade.
Effekterna av vår strategi ändras konstant för att passa agendan.
Nu säger du att flockimmunitet faktiskt var en strategi, detta förnekas väl?
Det sägs däremot att social distansering är lika bra som andra medel, det är ju då helt fel om vi har flest smittade.
Så att vi som bieffekter av misslyckad strategi lyckats få flest smittade tycker jag inte vi ska lyfta som en bedrift.
Citera
2020-08-03, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Många jobbar på distans och kan lätt engagera sig i sina barns utbildning. Hur många minuter tror du att varje enskilt barn får stöd i skolan med 25-30 elever i varje klass? Enskilt stöd. Det är bara att dela undervisningstiden för en skoldag med elevantalet. Inte blir det högt inte. Ifråga om undervisning tror jag många gånger att den blir bättre hemifrån. Dessutom bättre studiero utan en massa dampbarn som stör.
En utopisk dröm som tyvärr inte fungerar i realiteten. Det vore såklart önskvärt men så är det inte. Hemundervisning skulle med största sannolikhet slå undan benen för många barn med ”fel” förutsättningar hemma och det är verkligheten.
Citera
2020-08-03, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Vem blir det efter det som följer efter, Norge eller Sverige först? Vi vet alla svaret

Varför frågar du då?
Citera
2020-08-03, 11:15
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Tror knappast det blir Norge heller. Tror det blir ingen. Munskydd är inte så poppis i Nordeuropa. Tyskarna är inte skitglada på merkel tex.
Citera
2020-08-03, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det är både magstarkt och korkat. Vissa förståsigpåare i den här tråden som gottar sig åt andra länder som har fått en andra våg, och därför känner sig nöjda med Sverige och anser att vi bör ge omvärden tips och råd.

Vad tycker ni Sveriges råd till exempelvis Vietnam borde bara? "Använd inte munskydd" kanske ?

När man jämför statistiken så blir det hela ännu mer löjligt
Vietnam = 6 döda , Sverige = 6 000 döda.
6 döda senaste 4 dygnen så kanske ska avvakta lite innan du börjar jämföra, Vietnam ökar kraftigt och Sverige minskar kraftigt.. Vad vi vet kanske Vietnam just nu börjar få sin första riktiga våg genom landet, och har man varit där nån gång vet man att det knappast är möjligt med någon social distansering i storstäderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in