2020-08-03, 09:59
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ni som hatar Sverige kommer alltid hitta ett sätt att vinkla statistiken till Sveriges nackdel.
Statistiken är glasklar i det avseendet: de flesta länderna i Europa vände sin utveckling LÅNGT tidigare än Sverige. De flesta två månader innan Sverige. Det är inte någon vinkling, det är ett faktum.
Citera
2020-08-03, 10:00
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag vet inte om du känner till att FHM rapporterar in den svenska statistiken till Euromomo. Den statistik som FHM rapporterar kommer från SCB som i din tur bygger sin statistik från de uppgifter som rapporteras i till Skatteverket.
Eftersom SCB är den myndighet dom ansvarar för befolkningsstatistiken i Sverige väljer jag att används mig att SCB:s rapportering. Varför tar du omvägen över Euromomo🤔?

Jag är medveten om att den senaste statistiken från SCB är preliminär och alltså kan komma att justeras.
För tydlighets skull skriver SCB explicit ut att statistiken är preliminär.
SCB skriver också att uppgifterna är att betrakta som rådata. De är varken kvalitetskontrollerade eller möjliga att jämföra med den officiella statistiken över döda som publiceras cirka 5 veckor efter referensperiodens slut.
Statistiken för tidigare år baseras på SCB:s slutliga observationsregister.
SCB:s preliminära statistik över döda har tagits fram för att ge en snabbare bild av utvecklingen under coronautbrottet, och möjlighet att jämföra med tidigare år.
SCB skriver följande:

http://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/folj-preliminar-statistik-om-dodsfall/

Eftersom den senaste preliminära statistiken från SCB omfattar tiden tom 24 juli, torde statistiken till och med vecka 28 inte förändras i någon större utsträckning. Inte vecka 27, som du skriver.
Om man tittar på statistiken före de senaste två veckorna ser man att Sverige har perioder av underdödlighet från slutet av maj blandat med perioder av överdödlighet för att sedan övergå till en mer stabil underdödlighet.
Så jag håller inte med dig om att Sverige haft överdödlighet fram till vecka 27, dvs första veckan i juli.

Men du är ju hopplös. Du länkar till statistik som du inte klarar av att läsa korrekt - och så sitter du och drar felaktiga slutsatser och skriver inkorrekta, rentutav korkade inlägg.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/

Du säger att statistiken till och med vecka 28 inte bör förändras i någon större utsträckning och att vi sedan slutet av maj har haft perioder av underdödlighet. Bra - då kan vi ju titta på datan från 1a juni fram till 12e juli. Ta nu och klicka på länken till Excelboken, gå till flik 'Tabell 1' och jämför kolumnerna G och H. Skrolla ner till raden för första juni och jämför datan nedanför. Jag har återgivit en liten del av datan inom spoilertaggarna nedanför, så att du inte ska kunna slingra dig.

Datan visar att det dog 568 personer mer under 2020 juni 1 - juli 12, jämfört men genomsnittet de tidigare 5 åren. Standaravvikelsen för den dagliga över/under-dödligheten var 13,9 eller om man räknar om för en period bestående av 42 dagar, en standardavvikelse av 90,2 . Nu hade vi alltså en överdödlighet av 568 vilket således motsvarar mer än 6 standardavvikelser.

Detta sätter stopp på diskusionen om huruvida det har varit överdödlighet sedan slutet av maj eller inte. Det har det definitivt. Du kan inte slingra dig ur det här din orm - på med dumstruten nu och be om ursäkt.
Citera
2020-08-03, 10:00
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Och ändå är vi snart ensamma med en avtagande smittokurva
Förr eller senare får man till en minskning, och eftersom vi till skillnad mot andra kört med öppna spjäll så ligger vi inte i fas med dem.
Vi får väl se hur det blir till hösten.
Citera
2020-08-03, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Var ser du den någonstans?:

https://ourworldindata.org/grapher/total-confirmed-cases-of-covid-19-per-million-people?tab=chart&country=DNK~FIN~NOR~SWE

Kom ihåg att vi var sena att komma igång med tester i Sverige.

Tyvärr orkar jag inte sitta och räkna dag för dag. Finns det ingen bättre kurva där man kan se dag för dag? Den där länken kommer ju aldrig visa en nedåtgående kurva även om vi har 0 fall på ett år.
Citera
2020-08-03, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Om man ser till Europa så är Sverige ett av de senaste länderna att vända smittkurvan från ökande till minskande. Det åstadkom andra länder mycket tidigare.

Då hoppas vi att sverige blir ett av de sista länderna att vända den uppåt igen då, som flera har börjat göra.
Citera
2020-08-03, 10:04
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Då hoppas vi att sverige blir ett av de sista länderna att vända den uppåt igen då, som flera har börjat göra.
Jag hoppas att den inte vänder uppåt öht.
Citera
2020-08-03, 10:04
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Tyvärr orkar jag inte sitta och räkna dag för dag. Finns det ingen bättre kurva där man kan se dag för dag? Den där länken kommer ju aldrig visa en nedåtgående kurva även om vi har 0 fall på ett år.
Jag tycker att man kan läsa ut rätt mycket som att det ser hoppingivande ut för våra grannar.

Speciellt med vetskap om att vi var sena med tester.

Men du kan ju producera en kurva du med att titta på.
Citera
2020-08-03, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Statistiken är glasklar i det avseendet: de flesta länderna i Europa vände sin utveckling LÅNGT tidigare än Sverige. De flesta två månader innan Sverige. Det är inte någon vinkling, det är ett faktum.
Hälften av de länderna vände sin utveckling för att de inte lyckades platta till kurvan, och nådde kulmen på sin pandemi. Det är inget att skryta med.

Övriga länder hade en sjunkande trend under lockdown. Det är inte heller något att skryta med, eftersom det bara är en kortsiktig åtgärd.

Sverige är det enda landet i Europa som lyckats uppnå en sjunkande trend, under långsiktiga förhållanden där samhället är öppet.
Citera
2020-08-03, 10:12
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag tar fhm mer på allvar än fb.
Vilket en stor majoritet svenskar också gör.

Vad tror du utländska experter och myndigheter tänker när dom går in på FHMs hemsida och läser det här:

The Public Health Agency of Sweden does not recommend the general use of face masks, as a face mask that itches or slips down below the nose may mean a person is regularly touching their mouth, eyes or nose with their hands, which can increase the risk of the infection spreading.

Use of a facemask may also encourage people with mild symptoms to go out into the community, which might increase the spread of infection
.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/the-public-health-agency-of-sweden/communicable-disease-control/covid-19/#

Antagligen tror dom att FHM sitter och röker knark eller något. Hade jag jobbat på FHM så skulle jag tyckt att det hela är extremt pinsamt. Jag kan faktiskt tänka mig att många som jobbar inom FHM säkert också tycker att rekommendationen är helgalen, men att det inte går att påpeka att kejsaren inte har några kläder på sig.
Citera
2020-08-03, 10:25
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det ses som force majeur. Och det ÄR just det. Reseföretagen kan svära sig fria från allt ansvar, helt lagligt.
Jag hade i bakhuvudet ”regnförsäkringar” (dåligt väder, om än i större proportioner är FM).
Det är väl inte ovanligt att folk avbokar resor pga sjukdom och att det kostar bolagen pengar, och man kanske försäkrar sig mot sånt (vet dock inget om det). Men visst, det får helt andra proportioner när myndigheter avråder och att försäkringsbolagen isf åberopar FM.
Citat:
Regnförsäkring är en försäkringsprodukt som ger skydd till arrangörerna av ett evenemang under omständigheter där regn eller snö avbryter evenemanget. Försäkringspolicyn täcker eventuella förluster såväl som utgifter relaterade till händelsen. Regnförsäkringar köps för specifika fönster och är tillgängliga från olika försäkringsbolag.
https://www.netinbag.com/sv/finance/what-is-rain-insurance.html

Och visst, försäkringsbolag åberopar också FM.
Citat:
Force majeure är vanligt i kontrakt inom försäkringsbranschen. Den kan befria försäkringsbolagen från ersättningsskyldighet om de har skrivit in undantag för skador orsakade av force majeure i sina villkor.
https://www.insplanet.com/ordlista/force_majeure/

Misstänker i vilket fall att man var rädda för att reta upp resebranschen. Istället lyckades man reta upp resten av världen ... ... och indirekt skada resebranschen.
Citera
2020-08-03, 10:29
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
...

Sverige är det enda landet i Europa som lyckats uppnå en sjunkande trend, under långsiktiga förhållanden där samhället är öppet.
Snacka om att gripa efter ett halmstrå.
Det hade vilket land som helst förr eller senare lyckats uppnå.
Men till vilket pris..?
Citera
2020-08-03, 10:29
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Flytta då till ett av dessa fantastiska länder. Vi andra som trivs att bo i ett land utan restriktioner kommer nog inte sakna folk med dina åsikter.

Vilket land är det du bor i som är utan restriktioner?

Citat:
Att ha mask är inte förbjudet i Sverige men inte heller ett tvång i så många länder som du verkar tror.

Sannolikheten är stor att även du bär munskydd i höst.

Citat:
Det går just nu mycket bättre för Sverige än för USA.

Sverige har fler döda i förhållande till folkmängden.

Även övriga Norden börjar nu allt mer med munskydd. Danmark har börjat, nu kommer också Finland.

Citat:
Mycket sannolikt att masker rekommenderas på offentliga platser

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/08/02/thls-mika-salminen-mycket-sannolikt-att-masker-rekommenderas-pa-offentliga

När vaknar svenska styrande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in