Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Lägger man ribban tillräckligt högt för vem som ska erbjudas vård kommer det alltid finnas lediga platser. Du kan ju fundera på varför medelåldern på IVA var som lägst när trycket var som högst. Vet inte hur det såg ut på alla Stockholmssjukhus men på SÖS lär det ju varit fullt.
Jag känner inte riktigt till uppgifterna om åldern på de som vårdades på IVA, men klart är ju att det behövs en undersökning om hur patienter prioriterades, vilka som fick vilken vård osv. Det finns ju t ex oroande vittnesmål om att palliativa insatser inleddes på patienter som kanske hade kunnat överleva med rätt vård. De som inte ens fick en sjukhusplats.
Edit: Det kan finnas en rimlig förklaring till att färre äldre vårdades på IVA:
Citat:
Enligt Björn Eriksson, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Stockholm, har regionen varit tydliga med att prioriteringar bara ska ske om det är slut på IVA-platser.
Tittar man på statistik från intensivvårdsregistret gällande covidpatienter kan man se att andelen över 70 år som IVA-vårdas har minskat från 26 procent i mars till 11 procent i Stockholm i april. Hur ser du på det?
– Vi har också hört den här debatten men har varit väldigt noga att vi i Stockholm gör samma medicinska prioriteringar och att det är ordinarie medicinska prioriteringar som gäller så länge vi har platser, säger han.
Enligt Björn Eriksson kan en förklaring vara att regionen har byggt ut den intermediära vården och att fler äldre patienter, som inte är lämpade för intensivvård, hamnar där.
– Det jag kan tänka mig, utan att ha analyserat siffrorna, är att det kan vara en sådan effekt.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/andelen-aldre-covidpatienter-har-minskat-kraftigt