2020-08-03, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Fältsjukhuset i Älvsjö togs inte i bruk eftersom det inte behövdes.
Den som har lite insyn inser att vi ska vara väldigt glada för att sjukhuset aldrig togs i bruk.

I believe there was potential staffing issues, but I don't know for sure. I don't see why they'd allow over-capacity spillage otherwise. I hope we don't get as close to the same tipping point again this winter.
Citera
2020-08-03, 00:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det fokuserades från Socialstyrelsens och annat håll på IVA-vården, men faktum är att den största delen av alla covid-19-patienter som behövde sjukhusvård inte behövde läggas in på IVA utan på vanliga vårdavdelningar.
Det handlade både om befintliga vårdavdelningar som enbart kom att vårda covid-19-patienter men också om nyinredda vårdavdelningar. Personal flyttades inom regionerna. Öppenvårdspersonal övergick till att arbeta på sjukhusen. Osv.
Vården planerade för en mycket mycket allvarligare pandemi än det i slutänden blev.
När det gäller vanliga vårdplatser hade det varit möjligt att få både utrustning och personal att räcka till gör mångdubbelt fler patienter än det i slutänden blev.

Jag tror vi ska ska akta oss för att prata om pandemin i dåtid. It will bite you back...
Citera
2020-08-03, 00:57
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
I believe there was potential staffing issues, but I don't know for sure. I don't see why they'd allow over-capacity spillage otherwise. I hope we don't get as close to the same tipping point again this winter.
Det handlade inte primärt om bemanningen.
Citera
2020-08-03, 00:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
I mean, one or two hospitals did. That didn't help anyone in the hospitals over capacity or stop the hospitals with 1-2 beds left from being at a technical capacity limit.

Precis så var det.
Citera
2020-08-03, 01:00
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror vi ska ska akta oss för att prata om pandemin i dåtid. It will bite you back...
Du har rätt. Jag borde ha skrivit "kulmen av pandemin under våren". Tro mig, jag är fullt medveten om att det inte är över på långa vägar.
Jag tror inte att det kommer att bli lika illa igen i Sverige, men där kan jag ha fel. Det visar sig.
Citera
2020-08-03, 01:01
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Lägger man ribban tillräckligt högt för vem som ska erbjudas vård kommer det alltid finnas lediga platser. Du kan ju fundera på varför medelåldern på IVA var som lägst när trycket var som högst. Vet inte hur det såg ut på alla Stockholmssjukhus men på SÖS lär det ju varit fullt.

Nej.
Du kan själv kolla historisk beläggningen här:
https://www.medscinet.com/BelPort/showStat.aspx

Södertälje sjukhus var väldigt hårt belastat i mars. Annars ser det ut att ha funnits ledig kapacitet på de flesta sjukhus i Stockholm under mars och april.
Citera
2020-08-03, 01:04
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Lägger man ribban tillräckligt högt för vem som ska erbjudas vård kommer det alltid finnas lediga platser. Du kan ju fundera på varför medelåldern på IVA var som lägst när trycket var som högst. Vet inte hur det såg ut på alla Stockholmssjukhus men på SÖS lär det ju varit fullt.

Ok, du påstår att medelåldern var som lägst under april?
Är det korrekt (det är då platån är på antalet inlagda på IVA).

Jag ska kolla, återkommer.
Citera
2020-08-03, 01:05
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Jag känner inte riktigt till uppgifterna om åldern på de som vårdades på IVA, men klart är ju att det behövs en undersökning om hur patienter prioriterades, vilka som fick vilken vård osv. Det finns ju t ex oroande vittnesmål om att palliativa insatser inleddes på patienter som kanske hade kunnat överleva med rätt vård. De som inte ens fick en sjukhusplats.
Edit: Det kan finnas en rimlig förklaring till att färre äldre vårdades på IVA:
Citat:
Enligt Björn Eriksson, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Stockholm, har regionen varit tydliga med att prioriteringar bara ska ske om det är slut på IVA-platser.

Tittar man på statistik från intensivvårdsregistret gällande covidpatienter kan man se att andelen över 70 år som IVA-vårdas har minskat från 26 procent i mars till 11 procent i Stockholm i april. Hur ser du på det?

– Vi har också hört den här debatten men har varit väldigt noga att vi i Stockholm gör samma medicinska prioriteringar och att det är ordinarie medicinska prioriteringar som gäller så länge vi har platser, säger han.

Enligt Björn Eriksson kan en förklaring vara att regionen har byggt ut den intermediära vården och att fler äldre patienter, som inte är lämpade för intensivvård, hamnar där.

– Det jag kan tänka mig, utan att ha analyserat siffrorna, är att det kan vara en sådan effekt.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/andelen-aldre-covidpatienter-har-minskat-kraftigt
Senast redigerad av DoraF 2020-08-03 kl. 01:10.
Citera
2020-08-03, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nej.
Du kan själv kolla historisk beläggningen här:
https://www.medscinet.com/BelPort/showStat.aspx

Södertälje sjukhus var väldigt hårt belastat i mars. Annars ser det ut att ha funnits ledig kapacitet på de flesta sjukhus i Stockholm under mars och april.

That's the one. Some of those stats are janky. Check Huddinge from the start of April to the end of May. I think they were the one that overshot capacity, but I could be wrong.
Citera
2020-08-03, 01:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tingnell vill gärna basera sina beslut på vetenskaplig fakta.

”– Jag står var och varannan dag och tittar på folk som har munskydd när jag står på presskonferenserna. Och det är helt uppenbart att man petar sig väldigt mycket i ansiktet när man har munskydd, säger Tegnell i Sveriges radio.
– För det är helt uppenbart att de är otrevliga att ha där hela tiden, vilket förmodligen gör att man har mer virus på fingrarna då än någon annan gång.”

Där har vi den bakomliggande vetenskapliga faktan, alltså en iakttagelse och en förmodan av Tegnell.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-munskydd-ar-valdigt-otrevliga/

Det har ju mindre betydelse om man har virus på fingrarna då det inte smittar den vägen. När man går ut från presskonferensen så spritar man givetvis händerna och avlägsnar ansiktsmasken på ett korrekt sätt. Således har det ingen betydelse att man har virus på fingrarna, så länge man inte petar sig i ögonen.
Citera
2020-08-03, 01:17
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Ok, du påstår att medelåldern var som lägst under april?
Är det korrekt (det är då platån är på antalet inlagda på IVA).

Jag ska kolla, återkommer.

Mars
10-19: 0 st
20-29: 18 st
30-39: 18 st
40-49: 56 st
50-59: 127 st
60-69: 162 st
70-79: 120 st
80-89: 21 st

April
10-19: 6 st
20-29: 58 st
30-39: 73 st
40-49: 196 st
50-59: 409 st
60-69: 482 st
70-79: 252 st
80-89: 37 st

Det är svårt att räkna ut en snittålder eftersom spannet är stort. Men om man antar åldern är mitt i spannet så får man följande:
Mars: 61 år
April: 58,7 år.

Ingen jätteskillnad. Jag återkommer med maj.
Senast redigerad av Kaptenstjärt 2020-08-03 kl. 01:19.
Citera
2020-08-03, 01:20
Medlem
Har inte hållit mig så värst uppdaterad under ca 2 månader och fick en bra chock när CNN visade siffrorna förut idag. Undra om det egentligen inte är 1 miljon dödsfall redan i.o.m att länder i bla Afrika och andra fattiga områden inte kan analysera på samma sätt som väst.

Obehagligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in