2020-08-03, 00:26
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
I mean, one or two hospitals did. That didn't help anyone in the hospitals over capacity or stop the hospitals with 1-2 beds left from being at a technical capacity limit.
Det kanske du menar. Men det hindrar inte att stockholm alltid hade kapacitet för betydligt fler patienter än de tog emot.
Citera
2020-08-03, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det kanske du menar. Men det hindrar inte att stockholm alltid hade kapacitet för betydligt fler patienter än de tog emot.

They were down to 20 empty beds at the peak.
Citera
2020-08-03, 00:30
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
It's the internal structure for viewing reported capacity/number of patients.

That depends on the hospital. There is no use mass scaling beds if there is a lack of hospital staff able to treat the patients adequately.
Inget av det du beskriver är unikt för vården under pandemins kulmen.
Det finns oerhört lite "luft" i den svenska sjukvården sedan tidigare. Att utrustning och lokaler är den trånga sektorn är heller inget nytt eller unikt. Platsbristen på landets sjukhus är närmast kronisk.
Det intressanta är att vården trots allt stod pall och att kapaciteten sammantaget räckte till.
Jag tror att alla är medvetna om vilken enorm kraftansträngning det krävdes av vårdpersonalen.
Citera
2020-08-03, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Inget av det du beskriver är unikt för vården under pandemins kulmen.
Det finns oerhört lite "luft" i den svenska sjukvården sedan tidigare. Att utrustning och lokaler är den trånga sektorn är heller inget nytt eller unikt. Platsbristen på landets sjukhus är närmast kronisk.
Det intressanta är att vården trots allt stod pall och att kapaciteten sammantaget räckte till.
Jag tror att alla är medvetna om vilken enorm kraftansträngning det krävdes av vårdpersonalen.

This depends on whether you view the triage/pre-triage as capacity provided for all. I don't, but I'm glad we only saw hospital strain and not collapse.
Citera
2020-08-03, 00:41
Medlem
Sooks avatar
Citat:
They were down to 20 empty beds at the peak.
Det fanns ett fältsjukhus som stod redo som jag antar hade betydligt fler än 20 bäddar. Men även 20 bäddar är ju Tillräckligt. Nåja, det spelar mindre roll.

Dessutom utökade ju sjukhusen kapaciteten vid behov så det är ju svårt att veta vad max var. Det vi vet är att de aldrig tog slut. Det fanns alltid lediga platser.
Citera
2020-08-03, 00:47
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, han menar att han fick mögel i lungorna eftersom han suttit isolerad i 20 dagar. Mögelhus.🤦🏼‍♀️

men alltså är du dum i huvudet? snacka om att du blivit blåst av vänstermedia

bolsonares läkare har sagt att ha fått FUNGUS vilket hittas hos 30-50% hos dom avlidna med covid-19, jag tror talet är mycket högre men i sverige har vi inte ens börjat testa coronapatienter för nya fungusmutationer.

https://www.archyde.com/the-brazilian-president-said-there-was-fungus-in-his-lungs-after-the-recovery-due-to-covid-19/

kolla även klippet på youtube där bolsonare berättar om svampinfektionen.. ingenstans säger han att han fått "MOLD IN HIS LUNGS" det är en översättning som CNN osv gjort på eget bevåg för att dumförklara honom.. bolsonares läkare säger att han drabbats av FUNGUS

(FB) Candida auris — värre än digerdöden?

jag har skrivit om det här också för folk måste verkligen få upp ögonen för detta: (FB) COVID-19 oskadliggör ditt immunförsvar på samma sätt som HIV

det är ett stort problem vi står inför!

nedsatt immunförsvar pga covid-19 tillsammans med fungus/aspergillos är livsfarligt

det är liksom bara att göra en snabb googling på candida, fungus, aspergillos osv så ser man att det ploppar upp extremt många fall på sjukhusen runtom i världen och att det börjar bli ett stort problem, speciellt i kombination med covid-19.

https://phys.org/news/2020-07-hybrid-fungus-involved-lung-infections.html

https://www.nytimes.com/2019/04/06/health/drug-resistant-candida-auris.html

jag misstänker att det är något med klimatet som gör att mögelsvamp har fått extremt gynsamma förhållanden, den förstör inte bara människor utan även mat: https://www.outlookindia.com/website/story/india-news-after-coronavirus-induced-labour-shortage-himachals-apple-growers-now-face-fungus-attack/357810

även djuren drabbas: https://www.cbsnews.com/news/zombie-cicadas-infected-mind-controlling-fungus-west-virginia/

California health officials warning public of deadly fungus outbreak in health care facilities

https://sputniknews.com/society/202007211079947554-deadly-fungus-outbreak-spreads-across-health-care-facilities-in-california-amid-p andemic/

ååh nej det är ju rysspropaganda!! sputnik news, jag dööööör

https://www.latimes.com/california/story/2020-07-20/potentially-deadly-fungus-outbreak-los-angeles-county-healthcare-facility
Senast redigerad av AndersTengell 2020-08-03 kl. 01:05.
Citera
2020-08-03, 00:47
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Det fanns ett fältsjukhus som stod redo som jag antar hade betydligt fler än 20 bäddar. Men även 20 bäddar är ju Tillräckligt. Nåja, det spelar mindre roll.

Dessutom utökade ju sjukhusen kapaciteten vid behov så det är ju svårt att veta vad max var. Det vi vet är att de aldrig tog slut. Det fanns alltid lediga platser.
Frågan var väl vilka som skulle jobba där.
Hade vi alltså ledig personal som kunde rycka in?
Citera
2020-08-03, 00:48
Medlem
Citat:

Yes, I dont know why it wasn't used. But there was over-capacity reach at the peak, and I doubt the hospitals reporting 1-2 empty beds were in a position to take in patients at the time. There was definite strain on the hospital system and I believe the limits were close to being reached.
Citera
2020-08-03, 00:49
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Ja det stod ett militärsjukhus i Älvsjömässan,

med vårdplatser med syrgas,

som aldrig användes.
Det fokuserades från Socialstyrelsens och annat håll på IVA-vården, men faktum är att den största delen av alla covid-19-patienter som behövde sjukhusvård inte behövde läggas in på IVA utan på vanliga vårdavdelningar.
Det handlade både om befintliga vårdavdelningar som enbart kom att vårda covid-19-patienter men också om nyinredda vårdavdelningar. Personal flyttades inom regionerna. Öppenvårdspersonal övergick till att arbeta på sjukhusen. Osv.
Vården planerade för en mycket mycket allvarligare pandemi än det i slutänden blev.
När det gäller vanliga vårdplatser hade det varit möjligt att få både utrustning och personal att räcka till gör mångdubbelt fler patienter än det i slutänden blev.
Citera
2020-08-03, 00:52
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Yes, I dont know why it wasn't used. But there was over-capacity reach at the peak, and I doubt the hospitals reporting 1-2 empty beds were in a position to take in patients at the time. There was definite strain on the hospital system and I believe the limits were close to being reached.
Fältsjukhuset i Älvsjö togs inte i bruk eftersom det inte behövdes.
Den som har lite insyn inser att vi ska vara väldigt glada för att sjukhuset aldrig togs i bruk.
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Frågan var väl vilka som skulle jobba där.
Hade vi alltså ledig personal som kunde rycka in?
Det finns t ex sjuksköterskor och läkare som inte arbetar kliniskt utan med forskning och de hade fått rycka in i vården om läget hade blivit riktigt allvarligt. Det finns också ganska många sjuksköterskor som helt lämnat yrket, men dom tillfälligt hade kunnat komma tillbaka.
Om dessa i så fall hade bemannat fältsjukhuset känner jag inte till.
Senast redigerad av DoraF 2020-08-03 kl. 00:56.
Citera
2020-08-03, 00:54
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
I'm saying the majority of hospitals did at one point, yes. I did daily updates from the private IVA portal at the peak. You have to remember that IVA capacity does not equal ability to care for more patients, as Karolinska (I believe it was) wrote in their disclaimer.

Jag vill minnas att vi låg på ungefär 10% lediga kapacitet under peak. Med möjlighet att skala upp ytterligare.
Förstår jag problemet rätt så var den stora flaskhalsen personal.
Citera
2020-08-03, 00:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Detta är inte sant. Stockholm hade alltid ledig kapacitet.

Lägger man ribban tillräckligt högt för vem som ska erbjudas vård kommer det alltid finnas lediga platser. Du kan ju fundera på varför medelåldern på IVA var som lägst när trycket var som högst. Vet inte hur det såg ut på alla Stockholmssjukhus men på SÖS lär det ju varit fullt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in