2020-08-02, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
De är inte stängda för alla regioner i Sverige. Jag antar att du bor i Stockholm och därför tror att Stockholm är Sverige?🤷🏼‍♀️
De öppnade Danmark för hela Sverige igår
Citera
2020-08-02, 21:33
Medlem
Citat:
De är inte stängda för alla regioner i Sverige. Jag antar att du bor i Stockholm och därför tror att Stockholm är Sverige?🤷🏼‍♀️

De öppnade Danmark för hela Sverige igår...
Citera
2020-08-02, 21:33
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
De refererar till äldreboende i artikeln, jag kan tänka mig att Lidingö Sjukhus har flera sådana inom sin paraplyorganisation. Lidingö Sjukhus är inte en plats utan snarare ett företag.

Oavsett vad, elände är det och har varit i 30år. Inget nytt under solen att äldre mer eller mindre plågas ihjäl inom ”vården”, och som påpekats, politisk färg och form spelar ingen roll.
Jag håller med dig. Om det står Lidingö sjukhus och att mannen vårdades på en covid-19 avdelning är det ju inte så konstigt att jag tolkade det som ett sjukhus.
Citera
2020-08-02, 21:34
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
De öppnade Danmark för hela Sverige igår...
Ja men sex nätter gäller fortfarande om du inte bor i Skåne, Blekinge eller Halland.
Citera
2020-08-02, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Fel!

Wiki : An estimate from 1991 states that the virus killed between 25 and 39 million people.[80] A 2005 estimate put the death toll at 50 million (about 3% of the global population), and possibly as high as 100 million (more than 5%).[79][105] However, a reassessment in 2018 estimated the total to be about 17 million,[106] though this has been contested.

Minst 3,4% ända upp till 20% dödlighet.
Sen kan det givetvis även här finnas ett stort mörkertal på hur många som smittades, maxar vi bägge parametrarna så hamnar vi på 6,66%, vilket låter som ett bra tal. Men faktum är att vi kommer aldrig få veta exakta nummer.

Are you looking into the Spanish Flu? I have no idea what the fuck you are smoking.

Here is a 0.19% Asian Flu IFR estimate:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4982429/
Citera
2020-08-02, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Tack!
Om de siffrorna är tillämpbara för Sveriges befolkning borde det innebära att den vanliga säsongsinfluensan har en högre dödlighet än covid-19, eller?

Det är förbjudet att jämföra influensa med corona i den här tråden. Snart får du statsalarmisterna på dig!
Citera
2020-08-02, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Om det nu är så svårt att mäta dödligheten i influensa, hur kan det komma sig att man tydligen kan mäta dödligheten i covid-19 🤔? Det borde väl också vara svårt av samma orsaker som det är svårt att fastställa influensa som dödsorsak?

IFR är svårt i båda fallen eftersom man inte vet exakt hur många som egentligen har smittats i samhället.

Men när det gäller COVID så görs ju både antikroppstester och pcr-tester i större skala än för influensa. Så där har man lite mer data att gå på.

Att överdödligheten för COVID har varit större än när influensa härjar är däremot rätt klart.

CFR bör därmed vara högre för COVID än för influensa.

Det mesta tyder väl på att att även IFR är högre för COVID. Att det saknas vaccin spelar givetvis in också.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-08-02 kl. 21:43.
Citera
2020-08-02, 21:41
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Men då får du ju ta bort dessa från de andra länderna också? Det är ju just de äldre över 70 som drabbats lika mycket i grannländerna? Det betyder ju bara att det är covid-19 som slår hårdare i högre ålder och ju större samhällssmitta ett land har desto fler döda ur den äldre befolkningen.

Även om du tar bort de utlandsfödda finns ju tillräckligt många svenskar kvar ute i samhället som kan sprida smittan?

Jag förstår inte hur du menar riktigt? Nu är det ju fullt möjligt att jag är trög.
Utlandsfödda under 70 år har en mycket högre dödlighet i covid-19 jämfört med de under 70 år som är födda i Sverige.
Om man tar bort utlandsfödda under 70 år från statistiken över döda i covid-19 kommer andelen äldre bland de avlidna att öka.

Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det är förbjudet att jämföra influensa med corona i den här tråden. Snart får du statsalarmisterna på dig!
Haha 😊 Det ska jag komma ihåg.
Citera
2020-08-02, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Dödligheten ligger runt 1‰för de etablerade stammarna och cirka 10‰ för nya.

This is extremely far from the truth. Epidemic flus usually land around 0.1% and even very noteworthy seasons very very rarely break 0.15%. Most of the time they range around 0.04%.
Citera
2020-08-02, 21:43
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Are you looking into the Spanish Flu? I have no idea what the fuck you are smoking.

Here is a 0.19% Asian Flu IFR estimate:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4982429/
Japp, det var spanskan frågan gällde, att det sen passar din propaganda bättre med asiaten förändrar inget.

Erkänn nu bara att du hade fel. Igen.
Citera
2020-08-02, 21:48
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
This is extremely far from the truth. Epidemic flus usually land around 0.1% and even very noteworthy seasons very very rarely break 0.15%. Most of the time they range around 0.04%.
Pinsamt att du inte vet att 1‰=0,1%.
Vet inte vad jag ska svara på detta..
Citera
2020-08-02, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast det stämmer inte att smittan inte var känd. Den var i alla fall känd här på Flashback då, jag kommer ihåg att vi satt och förfasade oss då i dagarna, över att folk fick resa, och komma tillbaka utan någon kontroll alls.

Om UD går ut med en varning, kan folk få sina pengar tillbaka för bokade resor. Dessutom gäller inte reseförsäkringar, och man har ingen rätt att få hjälp av UD om man trotsar och åker ändå. Tror att majoriteten hade avstått från att resa faktiskt, under de omständigheterna. Vi är ett folk som vill ha både hängslen och livrem, och vi reser inte på vinst och förlust utan något av det...

T.o.m. var det ju så, att folk sprang hos läkare under de veckorna, och försökte få ut ett falskt läkarintyg, som de skulle kunna använda för att avboka och få tillbaka sina pengar (de som hade betalt för avbeställningsskydd). Signaturen "Solglittret", som är läkare, berättade om det här i tråden till och med. Sedan "tvingades" många att resa ändå, fast de var rädda, men snålheten bedrog visheten... Det var jättedumt (årets underdrift) att UD inte kunde hjälpa till där. Vi hade sluppit få in SÅ mycket smitta då, och även en massa ångest och personliga tragedier.
Hur långt innan sportlovet skulle UD varnat då, menar du? Exakt när?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in