2020-08-02, 21:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det var bara ströfall bekräftade i västvärlden då.

Hur ska UD hindra en miljon sportlovsfirare från att åka på sina dyra sportlovsresor som de redan betalat, för en sån sak? Ingen hade brytt sig. Halva Sverige visste inte ens vad corona var. Svensken sitter inte och trycker på UD:s hemsida, och ”älskling, vi vaskar resan till Alperna. Det är tjugofem bekräftat smittade i Italien, med det här kinaviruset de pratade om på nyheterna.”

Du har en otrolig övertro på regeringens möjligheter att kontrollera Sveriges invånare. Det är inget datorspel.

Fast det stämmer inte att smittan inte var känd. Den var i alla fall känd här på Flashback då, jag kommer ihåg att vi satt och förfasade oss då i dagarna, över att folk fick resa, och komma tillbaka utan någon kontroll alls.

Om UD går ut med en varning, kan folk få sina pengar tillbaka för bokade resor. Dessutom gäller inte reseförsäkringar, och man har ingen rätt att få hjälp av UD om man trotsar och åker ändå. Tror att majoriteten hade avstått från att resa faktiskt, under de omständigheterna. Vi är ett folk som vill ha både hängslen och livrem, och vi reser inte på vinst och förlust utan något av det...

T.o.m. var det ju så, att folk sprang hos läkare under de veckorna, och försökte få ut ett falskt läkarintyg, som de skulle kunna använda för att avboka och få tillbaka sina pengar (de som hade betalt för avbeställningsskydd). Signaturen "Solglittret", som är läkare, berättade om det här i tråden till och med. Sedan "tvingades" många att resa ändå, fast de var rädda, men snålheten bedrog visheten... Det var jättedumt (årets underdrift) att UD inte kunde hjälpa till där. Vi hade sluppit få in SÅ mycket smitta då, och även en massa ångest och personliga tragedier.
Citera
2020-08-02, 21:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Är det därför som en viss typ av cortison visat sig verksamt? Cortison har väl en dämpande effekt på immunsystemet.
Ja, och det är dexametason du tänker på:

https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20111224000029

Även mer sofistikerade läkemedel som nya biologiska läkemedel:

RoActemra (Tocilizumab)

https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20180328000020

Tocilizumab in patients with severe COVID-19: a retrospective cohort study

https://www.thelancet.com/journals/lanrhe/article/PIIS2665-9913(20)30173-9/fulltext
Citera
2020-08-02, 21:11
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Both the Asian and Hong Kong flu epidemics were appraised at 0.1% IFR each, not 0.6%.
Fel!

Wiki : An estimate from 1991 states that the virus killed between 25 and 39 million people.[80] A 2005 estimate put the death toll at 50 million (about 3% of the global population), and possibly as high as 100 million (more than 5%).[79][105] However, a reassessment in 2018 estimated the total to be about 17 million,[106] though this has been contested.

Minst 3,4% ända upp till 20% dödlighet.
Sen kan det givetvis även här finnas ett stort mörkertal på hur många som smittades, maxar vi bägge parametrarna så hamnar vi på 6,66%, vilket låter som ett bra tal. Men faktum är att vi kommer aldrig få veta exakta nummer.
Citera
2020-08-02, 21:14
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Both the Asian and Hong Kong flu epidemics were appraised at 0.1% IFR each, not 0.6%.

I´m giving you a rope:

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
It reached Hong Kong by April, and US by June. Estimates of US and worldwide deaths caused by this pandemic varies widely depending on source; ranging from approximately 69,800[6] to 116,000 in the United States,[8] and worldwide from 1 million to 4 million, with the World Health Organization (WHO) settling on "about 2 million," with a overall mortality rate of 0.6%.[9]

Source

A clever scheme for comparing different pandemics:

Pandemic Severity Assessment Framework
Citera
2020-08-02, 21:14
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ok, du vet att deras kurva alltid slutar ner, har alltid gjort det och kommer alltid göra det.
Jag minns att socialstyrelsen hade lagt ut deras kurva för ca 5 veckor sedan. Då visade vecka 25 en tydlig underdödlighet. Några veckor senare låg vecka 25 på gränsen till att vara överdödlighet och så har det varit hela tiden och kommer alltid att vara. Euromomo har tydligt markerat de sista tre veckorna, för att de är osäkra. Jag brukar ta mig en titt på torsdag eller fredag, då de uppdaterar en ny vecka och de ”orangea” veckorna ändras alltid lite.
Så bara av nyfikenhet. Du är övertygad alltså att de tre sista veckorna stupar rakt ner? Fasen de tidigare också gjorde det vid en tidpunkt och att de i efterhand har redigerats och inte längre stupar brant ner?
Jag föreslår att du läser mitt inlägg igen och tittar på den statistik jag hänvisar till.
Jag har aldrig påstått att jag är tvärsäker utan jag har tvärtom varit tydlig med att det statistiska underlaget är preliminärt. Detta är den statistik som finns tillgänglig just nu.
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Det har aldrig fallit dig in att det är Euromomo som har en eftersläpning på tre veckor medans de rapporterande länderna har en kortare eftersläpning? Det tar ju tid att få in alla rapporter för Euromomo och uppdatera den egna statistiken.
Vad har du för skäl att misstro SCB när de skriver att "Statistik för två veckor tillbaka i tiden väntas inte förändras i någon större utsträckning".
Här du några andra belägg för det du påstår än dina minnesbilder? Som du säkert förstår är det i sammanhanget lite tunn bevisning.
Citera
2020-08-02, 21:16
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
För att vi har mer kunskap om dynamiken hos influensasjukdomar eftersom de alltid återkommer säsongsvis. Dessutom sprids influensa mer jämnt i befolkningen och inte i kluster som covid-19 verkar göra vilket innebär att det är lättare att skatta mörkertalet utifrån relativt få kända fall.
Tackar! Har du någon uppgift om hur dödlig den vanliga säsongsinfluensan är på ett ungefär?
Citera
2020-08-02, 21:21
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Tackar! Har du någon uppgift om hur dödlig den vanliga säsongsinfluensan är på ett ungefär?
Dödligheten ligger runt 1‰för de etablerade stammarna och cirka 10‰ för nya.
Citera
2020-08-02, 21:22
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Du missade nog min poäng, hade man tagit bort alla utlandsfödda under 50-60 från svenska statistiken hade ju 70+ kategorin utgjort en större del av de avlidna än idag, och därmed visat att Sverige hade större problem med att hålla de äldre borta från smittan...
Men då får du ju ta bort dessa från de andra länderna också? Det är ju just de äldre över 70 som drabbats lika mycket i grannländerna? Det betyder ju bara att det är covid-19 som slår hårdare i högre ålder och ju större samhällssmitta ett land har desto fler döda ur den äldre befolkningen.

Även om du tar bort de utlandsfödda finns ju tillräckligt många svenskar kvar ute i samhället som kan sprida smittan?

Jag förstår inte hur du menar riktigt? Nu är det ju fullt möjligt att jag är trög.
Citera
2020-08-02, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, och vad värre är, detta var på ett sjukhus, inte ett äldreboende.

Edit: naturligtvis är det lika illa var det än händer, sjukhus eller äldreboende. Jag menade inte att förringa det som skett.
De refererar till äldreboende i artikeln, jag kan tänka mig att Lidingö Sjukhus har flera sådana inom sin paraplyorganisation. Lidingö Sjukhus är inte en plats utan snarare ett företag.

Oavsett vad, elände är det och har varit i 30år. Inget nytt under solen att äldre mer eller mindre plågas ihjäl inom ”vården”, och som påpekats, politisk färg och form spelar ingen roll.
Citera
2020-08-02, 21:25
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Dödligheten ligger runt 1‰för de etablerade stammarna och cirka 10‰ för nya.
Tack!
Om de siffrorna är tillämpbara för Sveriges befolkning borde det innebära att den vanliga säsongsinfluensan har en högre dödlighet än covid-19, eller?
Citera
2020-08-02, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
I´m giving you a rope:

Source

A clever scheme for comparing different pandemics:

Pandemic Severity Assessment Framework

This is the CFR, not the IFR. Try again.
Citera
2020-08-02, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
Var i Tyskland i slutet på förra veckan så nä gränsen mot Danmark är inte stängd.
Jag mena gränsen mellan Sverige och danmark
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in