2020-08-02, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Även väljarna! Man kommer att se till att den bekymmerslösa medelklasstillvaron gör dem nöjda och livspusslet håller dem sysselsatta.
Absolut. Så även framtida eventuella ledare som jag menade att referera till. För inte tror du på fullaste allvar att en regering som innehåller några stackare från Sverigedemokraterna kommer agera annorlunda? Nej, de kommer också lyfta lön och peka på gångna regeringar och skrika att ”Det var och är och blir deras fel”.
Citera
2020-08-02, 20:27
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Är det rimligt att tillämpa ovanstående paragraf på pandemin, menar du?
Jag kan inte se hur det utifrån de prejudikat som finns.

...

Min inställning är att vi ska vara rädda om våra grundläggande fri -och rättigheter precis som vi ska värna förtroendet i samhället. Det är lätt att i skydd av en akut kris tillfälligt ta ifrån en befolkning dess frihet, men det är mycket svårare att för befolkningen att få tillbaka dem.
Ibland behöver folk skyddas från sig själva.

Frihet är ett väldigt relativt begrepp och kan lätt bli en fråga om tramsigt flum och hårklyverier. Ser inget kränkande eller inskränkande i restriktioner vars syfte är att skydda befolkningen under en pandemi.
Citera
2020-08-02, 20:28
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Du är medveten om att de sista tre veckorna inte ännu är klara va?
Den senaste veckan som är klar är vecka 27 och den veckan är vi nere på normal dödlighet och fram till den hade vi en överdödlighet. Så någon underdödlighet kan vi inte ännu se, eller hur.
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Jag vet inte om du känner till att FHM rapporterar in den svenska statistiken till Euromomo. Den statistik som FHM rapporterar kommer från SCB som i din tur bygger sin statistik från de uppgifter som rapporteras i till Skatteverket.
Eftersom SCB är den myndighet dom ansvarar för befolkningsstatistiken i Sverige väljer jag att används mig att SCB:s rapportering. Varför tar du omvägen över Euromomo🤔?

Jag är medveten om att den senaste statistiken från SCB är preliminär och alltså kan komma att justeras.
För tydlighets skull skriver SCB explicit ut att statistiken är preliminär.
SCB skriver också att uppgifterna är att betrakta som rådata. De är varken kvalitetskontrollerade eller möjliga att jämföra med den officiella statistiken över döda som publiceras cirka 5 veckor efter referensperiodens slut.
Statistiken för tidigare år baseras på SCB:s slutliga observationsregister.
SCB:s preliminära statistik över döda har tagits fram för att ge en snabbare bild av utvecklingen under coronautbrottet, och möjlighet att jämföra med tidigare år.
SCB skriver följande:
Citat:
Den kommer att förändras när nya uppgifter kommer in eftersom det finns en eftersläpning i inrapporteringen, särskilt för dagarna precis före publicering.
Statistik för två veckor tillbaka i tiden väntas inte förändras i någon större utsträckning. Statistiken för tidigare år
baseras på SCB:s slutliga observationsregister. Endast personer med en känd dödsdag ingår i de ovanstående beräkningarna.

http://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/folj-preliminar-statistik-om-dodsfall/

Eftersom den senaste preliminära statistiken från SCB omfattar tiden tom 24 juli, torde statistiken till och med vecka 28 inte förändras i någon större utsträckning. Inte vecka 27, som du skriver.
Om man tittar på statistiken före de senaste två veckorna ser man att Sverige har perioder av underdödlighet från slutet av maj blandat med perioder av överdödlighet för att sedan övergå till en mer stabil underdödlighet.
Så jag håller inte med dig om att Sverige haft överdödlighet fram till vecka 27, dvs första veckan i juli.
Citera
2020-08-02, 20:34
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Vi får se, inte omöjligt att det blir så. Ännu så länge är dödligheten i partiet med en svår influensa, dessutom verkar viruset vara stabilt vilket talar emot en försvårande utveckling. Dagliga dödstal har märkligt nog inte skjutit iväg trots en snabb global spridning, det kanske beror på bättre vård relativt hur det såg ut i början?
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Du får nog ta och uppdatera dig på lite data i just det avseendet...

Det är ett tips. Ett vänligt sådant.

Hur dödlig är en svår influensa?

Edit:
FHM har skattat dödligheten i covid-19 för Stockholms län:
Citat:
Vår skattning av letaliteten för Stockholms län är 0,6 %, med ett 95 %
konfidensintervall på 0,4–1,1 %. För åldersgruppen 0–69 är letaliteten 0,1 % (95 %
konfidensintervall 0,1–0,2 %) och för åldersgruppen 70+ är vår skattning 4,3% (95
% konfidensintervall 2,7–7,7 %)

http://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/s/skattning-av-letaliteten-for-covid-19-i-stockholms-lan/
Senast redigerad av DoraF 2020-08-02 kl. 20:43.
Citera
2020-08-02, 20:35
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Absolut. Så även framtida eventuella ledare som jag menade att referera till. För inte tror du på fullaste allvar att en regering som innehåller några stackare från Sverigedemokraterna kommer agera annorlunda? Nej, de kommer också lyfta lön och peka på gångna regeringar och skrika att ”Det var och är och blir deras fel”.
Det ”intressanta” är att tjafset politikerna emellan enbart har handlat om äldrevården.
Det är ju en läpparnas nödtvungna bekännelse och som enbart flyttar fokus från hela hanteringen och icke-strategin.

Kommer det ett ordentligt ifrågasättandet av strategin utifrån de fakta som säger att vården och omsorgen saknade resurser?
Citera
2020-08-02, 20:38
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Du får nog ta och uppdatera dig på lite data i just det avseendet...

Det är ett tips. Ett vänligt sådant.

Enligt forskare ligger Covid 19 någonstans mellan Asiaten och spanska sjukan i Severity Assessment Framework, detta i ett tidigt skede.

När allt är över får vi se hur allvarlig pandemin var relativt andra pandemier.

Vänligen
Citera
2020-08-02, 20:39
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Den moraliska stormakten går från klarhet till klarhet.
Helt sjukt att man ger sig på sköterskan som enbart gjorde sin medmänskliga plikt, ett märkligt agerande.

Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic

Lidingö stad som har ansvaret för boendet och enligt artikeln är de som ”reagerat kraftigt” så att bemanningsföretaget tycker de är tvungna att säga upp sin anställde (tror du på det?) domineras av Moderaterna, följda av Centerpartiet och Lidingöpartiet.
https://data.val.se/val/val2018/slutresultat/K/kommun/01/86/index.html
Citera
2020-08-02, 20:40
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Hur dödlig är en svår influensa?

0,6%-2,5% (Asiaten - spanska sjukan), utan att föregå framtida utveckling verkar Covid19 inte når upp till spanska sjukan, men, men allt kan faktiskt hända.
Citera
2020-08-02, 20:41
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Jag vet inte om du känner till att FHM rapporterar in den svenska statistiken till Euromomo. Den statistik som FHM rapporterar kommer från SCB som i din tur bygger sin statistik från de uppgifter som rapporteras i till Skatteverket.
Eftersom SCB är den myndighet dom ansvarar för befolkningsstatistiken i Sverige väljer jag att används mig att SCB:s rapportering. Varför tar du omvägen över Euromomo🤔?

Jag är medveten om att den senaste statistiken från SCB är preliminär och alltså kan komma att justeras.
För tydlighets skull skriver SCB explicit ut att statistiken är preliminär.
SCB skriver också att uppgifterna är att betrakta som rådata. De är varken kvalitetskontrollerade eller möjliga att jämföra med den officiella statistiken över döda som publiceras cirka 5 veckor efter referensperiodens slut.
Statistiken för tidigare år baseras på SCB:s slutliga observationsregister.
SCB:s preliminära statistik över döda har tagits fram för att ge en snabbare bild av utvecklingen under coronautbrottet, och möjlighet att jämföra med tidigare år.
SCB skriver följande:

http://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/folj-preliminar-statistik-om-dodsfall/

Eftersom den senaste preliminära statistiken från SCB omfattar tiden tom 24 juli, torde statistiken till och med vecka 28 inte förändras i någon större utsträckning. Inte vecka 27, som du skriver.
Om man tittar på statistiken före de senaste två veckorna ser man att Sverige har perioder av underdödlighet från slutet av maj blandat med perioder av överdödlighet för att sedan övergå till en mer stabil underdödlighet.
Så jag håller inte med dig om att Sverige haft överdödlighet fram till vecka 27, dvs första veckan i juli.
Bra! Då har vi enats om att man ännu inte kan se någon underdödlighet!
Citera
2020-08-02, 20:43
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Bra! Då har vi enats om att man ännu inte kan se någon underdödlighet!
Nej.
Citera
2020-08-02, 20:45
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Enligt forskare ligger Covid 19 någonstans mellan Asiaten och spanska sjukan i Severity Assessment Framework, detta i ett tidigt skede.

När allt är över får vi se hur allvarlig pandemin var relativt andra pandemier.

Vänligen
Ja men då är vi överens.
Någonstans mellan Asiaten och Spanska Sjukan är nog ganska korrekt.
Citera
2020-08-02, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
I don’t think we would have landed at the roughly 7000-8000~ deaths we now have due to COVID if we had locked down at the same time as other countries. The number of deaths we have is a direct effect of allowing the virus to grow in the population to the proportions it did.

I believe saving 5000+ lives is an incredibly noble and necessary cause. Because I also don’t believe we’ve reached a level of immunity in the national population that will even slow the virus down when the R0 begins to rise again.
Förklara hur man räddar fler liv än överdödligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in