Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Du är medveten om att de sista tre veckorna inte ännu är klara va?
Den senaste veckan som är klar är vecka 27 och den veckan är vi nere på normal dödlighet och fram till den hade vi en överdödlighet. Så någon underdödlighet kan vi inte ännu se, eller hur.
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Jag vet inte om du känner till att FHM rapporterar in den svenska statistiken till Euromomo. Den statistik som FHM rapporterar kommer från SCB som i din tur bygger sin statistik från de uppgifter som rapporteras i till Skatteverket.
Eftersom SCB är den myndighet dom ansvarar för befolkningsstatistiken i Sverige väljer jag att används mig att SCB:s rapportering. Varför tar du omvägen över Euromomo🤔?
Jag är medveten om att den senaste statistiken från SCB är preliminär och alltså kan komma att justeras.
För tydlighets skull skriver SCB explicit ut att statistiken är preliminär.
SCB skriver också att uppgifterna är att betrakta som rådata. De är varken kvalitetskontrollerade eller möjliga att jämföra med den officiella statistiken över döda som publiceras cirka 5 veckor efter referensperiodens slut.
Statistiken för tidigare år baseras på SCB:s slutliga observationsregister.
SCB:s preliminära statistik över döda har tagits fram för att ge en snabbare bild av utvecklingen under coronautbrottet, och möjlighet att jämföra med tidigare år.
SCB skriver följande:
Citat:
Den kommer att förändras när nya uppgifter kommer in eftersom det finns en eftersläpning i inrapporteringen, särskilt för dagarna precis före publicering.
Statistik för två veckor tillbaka i tiden väntas inte förändras i någon större utsträckning. Statistiken för tidigare år
baseras på SCB:s slutliga observationsregister. Endast personer med en känd dödsdag ingår i de ovanstående beräkningarna.
http://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/folj-preliminar-statistik-om-dodsfall/
Eftersom den senaste preliminära statistiken från SCB omfattar tiden tom 24 juli, torde statistiken till och med vecka 28 inte förändras i någon större utsträckning. Inte vecka 27, som du skriver.
Om man tittar på statistiken före de senaste två veckorna ser man att Sverige har perioder av underdödlighet från slutet av maj blandat med perioder av överdödlighet för att sedan övergå till en mer stabil underdödlighet.
Så jag håller inte med dig om att Sverige haft överdödlighet fram till vecka 27, dvs första veckan i juli.