2020-08-02, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Veldig så personlig du tok dette med kallenavnet da?

Ja, hele saken egentlig...

hele saken? jeg reagerte veldig på kallenavnet fordi jeg ikke tror en milliardær gjør seg så liten at han instruerer barna til å kalle moren et nedsettende kallenavn som er et banneord. Det er helt utrolig hvis det er sant.
Citera
2020-08-02, 14:01
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Vi har lite erfaring her i Norge både med kidnappinger og drap forsøkt kamuflert som noe annet, så det er helt naturlig at vi har søkt kompetanse fra andre land, og i denne saken har vi jo samarbeidet med både Sverige, Danmark OG spesialister fra blant annet FBI.

Nå kan man jo, hvis man vil være skeptisk, si at FBI ser kjeltringer overalt, men når de sier at hele saken, sporene og ikke minst brevet virker fabrikert, og når dette i tillegg samsvarer med spor funnet og ikke funnet på åstedet så skal man være en helt spesiell type vrang for å mene at alle med kompetanse i denne saken er helt på bærtur.

Så langt jeg hvet er vell usa og canada de to stedene med best erfaring av drap kamuflert som kidnapping, sikkert andre som har minst like mye erfaring uten att jeg hvet noe om det såklart
men det er garantert mye mere spor,indisier og beviser politiet har en det vi hvet...
Citera
2020-08-02, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulholland007
Rygget de ut igjen også da ? Og rygget ned mot badeplass ?

jeg aner ikke, jeg er ikke kjent i lokalmiljøet, men det er politiet som sa en bil rygget inn og da kan den jo ha rygget tilbake, gud vet,
Citera
2020-08-02, 14:11
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Så langt jeg hvet er vell usa og canada de to stedene med best erfaring av drap kamuflert som kidnapping, sikkert andre som har minst like mye erfaring uten att jeg hvet noe om det såklart
men det er garantert mye mere spor,indisier og beviser politiet har en det vi hvet...

Politiet har selvfølgelig flere spor enn det vi har blitt opplyst om gjennom media, og politiet har selvfølgelig den beste kompetansen til å håndtere slike saker, og politiet har selvfølgelig også vett på å innhente kompetanse "utenfra" (Dvs. fra andre land) når det virker som en sak vi ikke har sett i Norge før.
Citera
2020-08-02, 14:29
Medlem
Citat:
Vi har lite erfaring her i Norge både med kidnappinger og drap forsøkt kamuflert som noe annet, så det er helt naturlig at vi har søkt kompetanse fra andre land, og i denne saken har vi jo samarbeidet med både Sverige, Danmark OG spesialister fra blant annet FBI.

Nå kan man jo, hvis man vil være skeptisk, si at FBI ser kjeltringer overalt, men når de sier at hele saken, sporene og ikke minst brevet virker fabrikert, og når dette i tillegg samsvarer med spor funnet og ikke funnet på åstedet så skal man være en helt spesiell type vrang for å mene at alle med kompetanse i denne saken er helt på bærtur.

Politiet har ogå hentet ekspertise fra britiske eksperter.

"Politiet håpet å løse forsvinningssaken i løpet av 2019. Et hittil ukjent samarbeid med britiske eksperter satte en stopper for det.
Målet var å løse forsvinningssaken i løpet av 2019. Slik gikk det ikke. Det skyldes at bevisene i flere måneder ble kvalitetssikret av britiske eksperter."

https://www.aftenposten.no/norge/i/mR2K1E/politiet-haapet-aa-loese-forsvinningssaken-i-loepet-av-2019-men-foerst-maat
Citera
2020-08-02, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gina33
ok. hva er forklaringen din på at det ikke finnes dna fra ukjente personer i huset? det ser ut som gjerningsmenn har vasket kun deler av huset ettersom det jo finnes dna fra andre personer, mener det finnes dna fra ghh som var der bare dager i forveien. og da er vel han sjekket ut av saken for lengst. og det fantes vel spor av aehs tøfler eller baderomsko? det ser ut som det er delvis vasket. rart ikke politiet sier mer om sporene.
Hvis GM brukte nylon og tape feks.

Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Jeg ser flere skriver at hettemannen ser stappa ut.
Det tror jeg er fordi han har et ekstra lag under for å fange opp DNA så ikke det legges igjen på åsted.

Det er flere eksempler på dette, legger ved et her
Citat:
På kroppen hadde han nylon fra topp til tå og teip i skjøtene mellom klesplaggene.
https://www.tv2.no/a/10527183/
Senast redigerad av z-z-z 2020-08-02 kl. 15:05.
Citera
2020-08-02, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gina33
vel, jeg tror de fleste mennesker hadde blitt avslørt av for eks dna-spor, alibi, videovervåkning, sladring i krim. miljø og andre ting som telefonspor og kryptovaluta og planlegging av den, de har jo hacket en konto på sørlandet osv. Hvis det er futurum-mennene for eksempel, og de bor her i landet, ville ikke jeg turt å gå i butikken omtrent og jeg ville ikke kunne vist meg noe sted om jeg var luemannen for han har en spesielt karakteristisk gange. TH mener futurum-mennene er interessante så da kan vel ikke de ha utført dette på oppdrag av han?

Jeg lurer på om datahackere noen gang vil klare å hacke seg frem til sender og mottaker av kryptokonti, spesielt monero som er den som sies å være tryggest. Hva vet vi om det? Det er jo utrolig hva selv unge gutter klarer å få til fra gutterommet i dagens verden.

Jeg har aldri ment at amatørkidnapperne ikke behersker data og kryptovaluta.

Jeg mener bare at de ikke har en hard voldskriminell bakgrunn. Og heller aldri har kidnappet før.
Men de kan selvfølgelig ha vært smarte nok til ikke å ha med seg mobiler, ikke etterlate nevneverdig med DNA under kidnappingen, ikke bli sett av vitner og finne fluktruten med færrest kameraer.

Hvis de i tillegg ikke forteller om dette til noen, trengs det flinkere politifolk enn de vi har i Norge for å finne dem.

25 % av alle drap i USA blir aldri oppklart, og legg til her at omtrent 75 % har «smoking guns» (typisk: ektemannen er den skyldige).

Vi har en overdreven tro på politiets evner og teknologi.

La oss si politiet fant et hårstrå i Sloraveien som stammer fra GM. Hva er sjansene for at de har analysert det?

Det kommer kanskje an på hvor mange forskjellige hårstrå de fant, som igjen kommer an på hvor flinke AEH og TH har vært til å støvsuge de siste 40 årene.

Så kommer neste spørsmål. Hvis GM ikke befinner seg i et DNA-register, hva hjelper det om politiet kjenner DNA-et til eieren av et hårstrå?

Politiet, som fortsatt (i mangel av noen bedre kandidater) prøver alt de kan å bevise at TH er skyldig, har ikke greid det engang med all den fantastiske teknologien de har.

Eller kanskje det er et tegn på at de er på feil spor?
Citera
2020-08-02, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattagg
Vi har ikke krav på B for å si det sånn. Politiet velger hva de skal si. De er et team som vurderer hva de skal si og ikke si. De snakker til alle, de som er med TH, de som er mot, kriminelle, gruppen som gjorde det. Det er sikkert informasjon og desinformasjon og politiet ser kanskje om noen miljø beveger seg. Nyhetene er ikke så vi får tilfredsstilt nysgjerrighet. Det er det siste politiet bryr seg med. Men ikke vri på dette og. For det kjeder meg.
Jeg mente ikke at vi har krav på å få vite B. Men jeg synes at det er sleipt og dårlig gjort mot TH av politiet å mistenkeliggjøre TH ved å fremstille en ting som mistenkelig (ved å si A) og å unnlate å gi opplysninger (B) som viser at den samme tingen ikke trenger å være mistenkelig og som viser at den samme tingen kan ha helt naturlige og helt uskyldige årsaker.

Noen journalister bidrar også til forhåndsdømming ved å skrive spekulasjoner i sine artikler og ved å fremstille sine spekulasjoner som fakta.

– For øvrig er mye av det som er fremkommet i mediene spekulasjoner, og ikke bekreftede opplysninger fra politiet.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8mydpd/polititeori-om-hagen-forsvinningen-derfor-er-huset-aasted-for-drap
Senast redigerad av z-z-z 2020-08-02 kl. 15:24.
Citera
2020-08-02, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Jeg mente ikke at vi har krav på å få vite B. Men jeg synes at det er sleipt og dårlig gjort mot TH av politiet å mistenkeliggjøre TH ved å fremstille en ting som mistenkelig (ved å si A) og å unnlate å gi opplysninger (B) som viser at den samme tingen ikke trenger å være mistenkelig og som viser at den samme tingen kan ha helt naturlige og helt uskyldige årsaker.

Det er vel en helt naturlig reaksjon så lenge TH nekter å stille til avhør, han vedkjenner seg ikke engang de avhørene han har vært i.
Citera
2020-08-02, 15:24
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Jeg har aldri ment at amatørkidnapperne ikke behersker data og kryptovaluta.

Jeg mener bare at de ikke har en hard voldskriminell bakgrunn. Og heller aldri har kidnappet før.
Men de kan selvfølgelig ha vært smarte nok til ikke å ha med seg mobiler, ikke etterlate nevneverdig med DNA under kidnappingen, ikke bli sett av vitner og finne fluktruten med færrest kameraer.

Hvis de i tillegg ikke forteller om dette til noen, trengs det flinkere politifolk enn de vi har i Norge for å finne dem.

25 % av alle drap i USA blir aldri oppklart, og legg til her at omtrent 75 % har «smoking guns» (typisk: ektemannen er den skyldige).

Vi har en overdreven tro på politiets evner og teknologi.

La oss si politiet fant et hårstrå i Sloraveien som stammer fra GM. Hva er sjansene for at de har analysert det?

Det kommer kanskje an på hvor mange forskjellige hårstrå de fant, som igjen kommer an på hvor flinke AEH og TH har vært til å støvsuge de siste 40 årene.

Så kommer neste spørsmål. Hvis GM ikke befinner seg i et DNA-register, hva hjelper det om politiet kjenner DNA-et til eieren av et hårstrå?

Politiet, som fortsatt (i mangel av noen bedre kandidater) prøver alt de kan å bevise at TH er skyldig, har ikke greid det engang med all den fantastiske teknologien de har.

Eller kanskje det er et tegn på at de er på feil spor?

Jeg har prøvd å imøtegå deg på flere av de teknikalitetene du tidligere har snakket om, men tror du helt seriøst og oppriktig at politiet har sirklet seg inn på og siktet TH kun fordi de mangler andre spor og at de bare har falt tilbake på at "det er alltid ektemannen" ?
Citera
2020-08-02, 15:38
Medlem
Citat:
Jeg har prøvd å imøtegå deg på flere av de teknikalitetene du tidligere har snakket om, men tror du helt seriøst og oppriktig at politiet har sirklet seg inn på og siktet TH kun fordi de mangler andre spor og at de bare har falt tilbake på at "det er alltid ektemannen" ?

Vi vet jo at de har lagt fram en kjempebunke med indisier, som de mener er tilstrekkelig til å få TH dømt.

(Akkurat som kolleger av dem la frem en rekke indisier som de mente var tilstrekkelig til å få pyromanen på Scandinavian Star dømt.)

Lagmannsretten mente indisiene ikke var gode nok.

Derfor holder de fortsatt på og etterforsker.

Men neppe for å oppklare saken, kun for å bevise at de hadde rett da de siktet TH.

Jeg tør vedde på at interessen for å forfølge de 100 tipsene de fikk fra Holden er så godt som fraværende.

Det er derfor jeg gjentar i det uendelige:
Bytt ut etterforskerne! La B-laget få prøve seg. Overlat etterforskningen til svensk politi.
Citera
2020-08-02, 15:43
Medlem
Citat:
Det er ikke umulig at det er det som har skjedd.

Tidligere åsteds- og ID-sjef i Kripos, Per Angel trekker også fram at mangelen på spor kan være et spor i seg selv, og at også dette kan være mistenkelig i en drapsetterforskning.
https://www.dagbladet.no/nyheter/sa-vanskelig-er-det-a-lure-politiet/72432349

Legg merke til at PA sa kan.
Men noen etterforskere kan kanskje mene (og kan kanskje føle seg overbevist om) at det ER mistenkelig og ikke bare at det KAN være mistenkelig?
Senast redigerad av z-z-z 2020-08-02 kl. 16:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in