2020-08-01, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Dette med bruk av spesiallys, er det en metode som etterforskere i Norge begynte å bruke etter etterforskningen av drapene på Orderud i 1999?

Jeg er usikker på om det som de kaller fottøyfolie er den samme klebrige folien som fanger opp ethvert fnugg av støv, hår og fiber?

Fra Orderudsaken:
Politiets teknikere har gått over hele gulvflaten i første etasje på åstedet med en klebrig folie for å sikre seg ethvert fnugg av støv, hår og fiber.
Funnene vil bli sammenlignet med fiber fra beslaglagte klær, raggsokker og hårprøver fra de fire siktede i drapssaken.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/yvRzq2/skutt-i-sengen
fottøyfolier
https://www.nrk.no/norge/dette-er-orderud-sporene-privatetterforsker-tore-sandberg-sar-tvil-om-1.14099376

Det er ikke spart på noe for å løse denne saken så du kan være sikker på at politiet har undersøkt kåken etter alle kunstens regler.
Citera
2020-08-01, 23:58
Medlem
Nok et vitne mener å ha sett Anne-Elisabeth Hagen i baksetet på rød BMW X3 i Ås den dagen hun forsvant.

Gro Eriksen var på vei hjem fra en tur i nærområdet i Brekkeveien i Ås, drøyt tre mil sør for Oslo.

Hun er nesten helt sikker på at det var 31. oktober i 2018.

I det hun skulle krysse veien utenfor huset sitt, la hun merke til en rødfarget bil som kom mot henne. Det satt to personer foran og en kvinne i baksetet.

– Jeg la merke til sjåføren. Han hadde maske på, eller en slags hette, slik at hele ansiktet var dekket, bortsett fra øynene og munnen. Jeg så ham rett i øynene, forteller hun.

Men det var synet av kvinnen i baksetet som gjorde sterkest inntrykk på Eriksen.

– Damen stirret veldig på meg, og jeg lurte på hvorfor hun gjorde det. Hun var blek, og jeg opplevde at hun hadde et alvorlig og desperat blikk. De øynene glemmer jeg ikke, forteller vitnet.

----------------------------------------

I et annet innslag fortalte en kvinne som heter Irene at hun hadde sett en rød BMW X3 i Brekkeveien i Ås.

Foran satt to menn, mens i baksetet satt en kvinne. Irene mente at damen i baksetet virket desperat, og hennes oppfatning er at hun er fastbundet.

– Hun beveget munnen sin som om hun sier «Hjelp meg!». Men jeg hørte ikke hva hun sa, fortalte Irene til «Åsted Norge».

Det er rundt 900 meter mellom Gro Eriksen og Irenes observasjoner.

------------------------------------------

HER ER DET KAOS PÅ FLERE PLAN
Politiadvokat Haris Hrenovica sier til NRK at de ikke kunne gjort noe anerledes. Saken gjelder at politiet nærmest ga blaffen i å søke etter Frank André Gundersen. Frank ble tidligere i år funnet død i Skogbygda i Nes.

https://www.nrk.no/nordland/kritiserer-politiet-etter-sonnens-dod-1.11990280?fbclid=IwAR0-Ng2esPInchEiq20eFtA2DfMvLnc47sarf9T7Jw 3cFE-nF41axfE2628

KAN VI STOLE PÅ POLITIET?
– Gjennom store deler av etterforskningen har politiet opplevd Tom Hagen som utfordrende å samarbeide med. Vi ønsker ikke å utdype dette nærmere nå, skriver politiadvokat Haris Hrenovica i en epost til TV 2.

https://idag.no/kan-vi-stole-pa-politiet/19.33721
Citera
2020-08-02, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinbad8
Nok et vitne mener å ha sett Anne-Elisabeth Hagen i baksetet på rød BMW X3 i Ås den dagen hun forsvant.

Gro Eriksen var på vei hjem fra en tur i nærområdet i Brekkeveien i Ås, drøyt tre mil sør for Oslo.

Hun er nesten helt sikker på at det var 31. oktober i 2018.

I det hun skulle krysse veien utenfor huset sitt, la hun merke til en rødfarget bil som kom mot henne. Det satt to personer foran og en kvinne i baksetet.

– Jeg la merke til sjåføren. Han hadde maske på, eller en slags hette, slik at hele ansiktet var dekket, bortsett fra øynene og munnen. Jeg så ham rett i øynene, forteller hun.

Men det var synet av kvinnen i baksetet som gjorde sterkest inntrykk på Eriksen.

– Damen stirret veldig på meg, og jeg lurte på hvorfor hun gjorde det. Hun var blek, og jeg opplevde at hun hadde et alvorlig og desperat blikk. De øynene glemmer jeg ikke, forteller vitnet.

----------------------------------------

I et annet innslag fortalte en kvinne som heter Irene at hun hadde sett en rød BMW X3 i Brekkeveien i Ås.

Foran satt to menn, mens i baksetet satt en kvinne. Irene mente at damen i baksetet virket desperat, og hennes oppfatning er at hun er fastbundet.

– Hun beveget munnen sin som om hun sier «Hjelp meg!». Men jeg hørte ikke hva hun sa, fortalte Irene til «Åsted Norge».

Det er rundt 900 meter mellom Gro Eriksen og Irenes observasjoner.

------------------------------------------

HER ER DET KAOS PÅ FLERE PLAN
Politiadvokat Haris Hrenovica sier til NRK at de ikke kunne gjort noe anerledes. Saken gjelder at politiet nærmest ga blaffen i å søke etter Frank André Gundersen. Frank ble tidligere i år funnet død i Skogbygda i Nes.

https://www.nrk.no/nordland/kritiserer-politiet-etter-sonnens-dod-1.11990280?fbclid=IwAR0-Ng2esPInchEiq20eFtA2DfMvLnc47sarf9T7Jw 3cFE-nF41axfE2628

KAN VI STOLE PÅ POLITIET?
– Gjennom store deler av etterforskningen har politiet opplevd Tom Hagen som utfordrende å samarbeide med. Vi ønsker ikke å utdype dette nærmere nå, skriver politiadvokat Haris Hrenovica i en epost til TV 2.

https://idag.no/kan-vi-stole-pa-politiet/19.33721

Det er ingenting nytt i det du skriver så hva vil du fram til egentlig ?
Citera
2020-08-02, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Vi vet ikke om det ble funnet andre skospor i huset, annet enn Sprox-sporene, som mest sannsynlig er plantet.

Vi vet dog at flere personer som hadde vært i huset i løpet av den siste tiden før forsviningen ble bedt av politiet om å fremvise skoene sine.

Om det var fordi det var funnet flere forskjellige skospor, eller om det var for utelukke skoene/personene som kilde til skosporene på åstedet vet vi heller ikke.

Men om det skulle være sånn at Sprox-sporene er de eneste skosporene i huset, så er jo det litt merkelig.

Og ikke minst så gir det en sterk indikasjon på at Sprox-sporene var nøye planlagt og plantet.

Også har de som har plantet dem glemt at det er rart om det ikke finnes noen andre skospor der i det hele tatt....

Edit: Glem det, ser av artikkelen til HellYeah at det er funnet flere forskjellige skoavtrykk på åstedet, men Sprox-sporene er de eneste de ikke har klart å knytte til personer som har vært i huset.

Og i tillegg til dette så finner man altså ingen spor som kan knyttes til TH......

Sproxmannen og hettemannen er nok TH selv.
Citera
2020-08-02, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedMax
Sproxmannen og hettemannen er nok TH selv.

Politiet sa selv at de ikke mener at hettemannen er TH, jeg synes han ligner på BB.

Er ganske sikker på at det ikke er TH iallefall.
Citera
2020-08-02, 03:53
Medlem
Jeg lurer på hva i alle dager TH tenkte på når han vurderte forskjellige drapsmotiv/metoder opp mot hverandre.
Hvordan kom han fram til at et drap kamuflert som kidnapping var best ?

Har han blitt så høy på egen suksess som forretningsmann at han trodde han var usårbarlig, eller er han en renspikka psykopat ? Jeg tror det siste.
Citera
2020-08-02, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Nei det tror jeg ikke. Og jeg er ikke Legokatt.

da skrev jeg fel sted, beklager
Citera
2020-08-02, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karamellis
Deler ikke nødvendigvis ditt syn på at brettede klær tyder på «kvinnfolk». Men helt irrelevant observasjon er det heller ikke. En profiler vil sikkert bruke en slik opplysning i et større bilde. Men igjen, her er det jo helt umulig å vite hvor stagingen begynner, hvor den slutter, og hva som er tilfeldigheter og ubevisste handlinger.

Når det er sagt, ser dere er fler som skriver om brettede klær. Hvor har dette stått? Hvem har informert om det? Brøske? Haris? Link?

RUs bror har bla kjente kriminelle på vennelista på FB. Iv*rsen.

Proffe ville ikke vasket først og fremst for å ikke etterlate seg DNA. De ville vasket (blod i større mengder) for å ikke fucke opp for løsepengene. De må sikre at fam H*gen tror hun lever.

For å ikke etterlate seg DNA ville de brukt nylonstrømper på armer, ben og ansikt/hår, dette under tette, ikke kontaminerte klær, som tapes igjen rundt håndledd/ankler. Skoovertrekk(ikke raggsokker), hansker. Å etterlate DNA vil for proffe ikke være et alternativ i utgangspunktet.

Uproffe vil kanskje tenke at å vaske etter seg er en viktig eller nødvendig del av å fjerne eget DNA. Selvfølgelig i tillegg til å fjerne evt blod for å opprettholde illusjonen om at AEH vil frigis.

Takk for svar. Du virker å ha god innsikt og forståelse. Men det er ikke dermed sagt at kidnapperne er helproffe. Orderud-folka brukte raggsokker. hehehe.
Citera
2020-08-02, 04:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Nei absolutt ikke. Du har nok forvekslet meg med noen andre her på forumet
Neida. Du skrev at hhb1 eller hhb2 hadde gjort ett eller annet i forbindelse med den kriminelle handlingen, lagt telefonen et sted var det vel. Da spør jeg deg': tror du virkelig en av døtrene hadde gjort noe sånt mot sin egen mor?
Citera
2020-08-02, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunterrr
Ja det kan godt hende at det foreligger alibi for den tiden. Det mest interessante for kandidatene er jo alibi for tiden 08-10.

Vi vet vel bare om en som kanskje ikke har alibi foreløbig slik saken er presentert i media. Sønnen som vel var hjemme og sier han våknet av AE sin oppringing. Den forklaringen avhenger vel mest på om han snakker sant, med mindre noen andre var sammen med han hjemme på det tidspunktet. Ellers så kan man vel anta at det ikke foreligger sikkert alibi for 08-10 der.

Ja. Jeg tror uansett vi kan utelukke at døtrene er involvert. De har sin egen familie, så de ville aldri aldri gjort noe slikt tror jeg. Kan ikke skjønne hvordan de holder ut. Kidnappinger må være noe av det vanskeligste å komme unna med ettersom politiet i alle land alltid vil bruke store ressurser på å løse de. Jeg tror gjerningsmennene undervurderte hvor store krefter politiet ville bruke på denne saken. Jeg tipper det ender med store strafferabatter mot tilståelse, men er usikker på om det kan løse det. Hva tror dere? Tror dere den blir løst?
Citera
2020-08-02, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunterrr
Ifht teori ang siktede TH som involvert:

Ja det er jo et interessant faktum at hettemannens tur til Sloraveien ser ut til å passe eksakt i tid, hvis det ringes fra Futurum kl 10.07, og hvis man da går fra Futurum ca 10.10 og deretter går via fotballanlegget og terrengparti der og via ishallen, forbi Metrosenter hvor han plukkes opp av kamera og over motorveien retning Sloraveien, som er soleklart mest anonym og diskret rute (noe kamera er ikke til å unngå), da passer tidene med hettemannen nærmest fullkomment etter mitt skjønn. Passerer metrosenter kl 10.22, og det stemmer at det vil vel ta rundt 10 minutt fra Futurum å rusle dit.

Og retur ser vel også ut til å passe rimelig perfekt ifht at vedkommende kunne være tilbake på Futurum og ringe hjem kl 11.13.

Det er mange utgangsdører i det bygget og tett til skog så det skulle vel være en grei sak å komme seg ut usett når man kjenner bygget vil jeg mene. TH eier vel bygget selv så han vet vel isåfall hvor han skal gå sånn sett. Hvis det er sånn det henger sammen.

Så aner vi jo ingenting om hvilket alibi som foreligger på Futurum for TH i tiden 10.07 - 11.13.

Så er spørsmålet også litt rundt hvilket ærend denne personen isåfall skulle ha i forbindelse med en snartur hjem.

hvor lang tid kunne hettemannen bruke i huset da?
Citera
2020-08-02, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
At politiet ikke har løst saken, hvordan kan det være et bevis for at ikke amatører var på ferde?

vel, jeg tror de fleste mennesker hadde blitt avslørt av for eks dna-spor, alibi, videovervåkning, sladring i krim. miljø og andre ting som telefonspor og kryptovaluta og planlegging av den, de har jo hacket en konto på sørlandet osv. Hvis det er futurum-mennene for eksempel, og de bor her i landet, ville ikke jeg turt å gå i butikken omtrent og jeg ville ikke kunne vist meg noe sted om jeg var luemannen for han har en spesielt karakteristisk gange. TH mener futurum-mennene er interessante så da kan vel ikke de ha utført dette på oppdrag av han?

Jeg lurer på om datahackere noen gang vil klare å hacke seg frem til sender og mottaker av kryptokonti, spesielt monero som er den som sies å være tryggest. Hva vet vi om det? Det er jo utrolig hva selv unge gutter klarer å få til fra gutterommet i dagens verden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in