2020-08-02, 13:54
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Har aldrig sagt att ”bleach on the beach” var rätt, däremot var det sånt som kan uppstå i en paniksituation.
Anser du att BOTB leder till mänsklighetens utplåning och jordens undyergång?
Anser du att galna destruktiva ineffektiva panikåtgärder är ok bara för att de motiverats av ett coronavirus? I så fall är det lika bra vi avslutar diskussionen här!
Citera
2020-08-02, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag har insyn i hur läget är inom Västra Götaland och det räcker för mig.
Vi klarade puckeln nu genom att man vi lyckades platta till kurvan och genom att låta många äldre inte få IVA vård.

Du skrev "Regionerna har utökat sina IVA-platser med upp till 1000%."
Trams

Eller kom med fakta var de har ökat dramatiskt mycket och var de fick alla respiratorer samt personal ifrån.

Om du vet så förbannat mycket vet du även att väldigt få äldre överlever intensivvård med intubering.
Citera
2020-08-02, 14:03
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertackan
Om du vet så förbannat mycket vet du även att väldigt få äldre överlever intensivvård med intubering.
En del gör det men de fick morfin istället. Sådant borde du inte missat.
Men var kom alla platserna ifrån som du skrev?

Jag vet att man gjort om andra delar i sjukhusen till viss form av IVA platser men man har knappaste fördubblat antalet respiratorer. Inte heller dramatiskt ökat IVA personal även om man letat efter sådana som nu har helt andra jobb inom vården och tagit in IVA personal som gått i pension.
Citera
2020-08-02, 14:08
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
En del gör det men de fick morfin istället. Sådant borde du inte missat.
Men var kom alla platserna ifrån som du skrev?

Jag vet att man gjort om andra delar i sjukhusen till viss form av IVA platser men man har knappaste fördubblat antalet respiratorer. Inte heller dramatiskt ökat IVA personal även om man letat efter sådana som nu har helt andra jobb inom vården och tagit in IVA personal som gått i pension.

Sen länge klarlagt att man offrade åldringarna, för att kunna trycka ner "puckeln"
Medierna var med på att mörka detta överlag, man har bara låtit det pysa lite för att inte själva sen bli anklagade.

Finns kurser i hur illa det är med medierna idag, då de numera fungerar som "gate-keepers" på info:
https://prkurs.fandom.com/wiki/Gatekeeper
Citera
2020-08-02, 14:08
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Frågan är hur många av de som i den här tråden förespråkar full frihet när det gäller ansiktsmask struntar i att tvätta händerna när de besökt toaletten. Allihopa, gissar jag.

Äckelpottor, i vardaglig mun.
Citera
2020-08-02, 14:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Så en lockdown som vi i Sverige haft nu sedan i våras?
Nej, något striktare menar jag, som i Danmark och Norge t ex.
Citera
2020-08-02, 14:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Alla nivåer under en stenhård lockdown har vi redan upplevt i Stockholm. I andra landsändar har man kanske levt vidare som vanligt, men det enda sättet man skulle kunnat stänga ner Stockholm bortom hur det såg ut i april, är en nitisk lockdown där man förbjuder det fåtal sociala utposter som återstod. Som att stänga restauranger helt (för det lilla fåtal som besökte dem) eller utegångsförbud, för det fåtal som inte höll sig hemma mest hela tiden.
Det du beskriver hände ”bara” i mars som jag förstår det.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-08-02 kl. 14:28.
Citera
2020-08-02, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Kan vara läge att varna lite, detta gör man på moderna toalett-cisterner där mekanik och flottörer är i plast. Att klorera vatten i en äldre toa-tank som har metalldelar i sig betyder att metallen tar mycket stryk om man kör detta hela tiden under en pågående pan-epedemi.

Funderar på om man skulle starta en tråd i hur man förebygger c19 i hemmet, finns ju en hel del tricks ute nu....

Bra idé. En tråd om hur man coronasäkrar hemmet med konkreta tips. Eller kanske livet, typ var/hur man ska helst bo. Vi verkar få leva med detta virus resten av våra liv ser det ut som och alla blir 50+ och hamnar i riskgruppen någon gång enligt Boris Johnson.
Citera
2020-08-02, 14:25
Medlem
JedanProblems avatar
Rätt talande ändå att vi i Sverige anser att 500 nya fall och 5 döda per dag är en framgång och att situationen är under kontrol, medans andra länder som Australien anser att det är en katastrof.

Vi har alltså idioter i den här tråden som tycker att Sverige med nästan 6 000 döda ska ge andra länder som har något hundratal "tips" om hur covid-19 bör hanteras.

Idioter. Det är som man brukar säga - korkade människor inser inte själva att dom är blåsta.

Och sen det här tjafset om att lockdowns och munskydd inte skulle fungera. Kommer ni ihåg för en månad sedan rapporter om ett utbrott i Beijing. Ni FHM-evangelister dunkade varandra i ryggen och sa "vi hade rätt, nu fick alltså Beijing samma spridning som Sverige ändå". Folkhälsofårskallar.

Att tänka sig kolla upp hur situationen ser ut nu en månad senare är för mycket begärt. Spoiler alert innan ni kollar upp det: Beijing-utbrottet är under kontrol. Man fick det under kontroll tack vare en lokal lock-down i vissa stadsdelar och munskydd. Folk har återgått till vardagen igen.
Citera
2020-08-02, 14:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Sen länge klarlagt att man offrade åldringarna, för att kunna trycka ner "puckeln"
Medierna var med på att mörka detta överlag, man har bara låtit det pysa lite för att inte själva sen bli anklagade.

Finns kurser i hur illa det är med medierna idag, då de numera fungerar som "gate-keepers" på info:
https://prkurs.fandom.com/wiki/Gatekeeper

Hur såg den planen ut när dessa »offrades«? Var det för att man visste att äldreomsorgen i kommunerna saknar förmåga att hantera äldres vårdbehov eller vidtalade man alla anställda inom äldreomsorgen och fick med dem i en jättekomplott under namnet »Äldreutrensningen«?
Citera
2020-08-02, 14:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Du har ingen poäng.

Man har gjort en studie på 198 länder. Och funnit ett samband mellan mask och döfsfallsutveckling. Det är det som är poängen.

Ditt tyckande huruvida det går upp eller ner är helt irrelevant i sammanhanget. Vi har INTE använt mask i Sverige för att begränsa smittan. Inte tandprotes heller. Effekterna av båda har således varit ungefär lika påtagliga.

Fakta är inte relativ, det är inte hur du "känner" som avgör vad som är sant eller falskt. Denna j-la faktarelativism som sprider sig i samhället värre än Corona. Den svenska skolan har verkligen dekat ner sig totalt de senaste 20 åren.

Du saknar såväl Ethos som Logos i ditt resonemang.

Snuttefilt? Ja, jävlar.

Mitt fetade, ja, jag håller med dig till 100%! Det är ytterst oroande att se vilken bristfällig kunskap många människor besitter. När det gäller skolans förfall går det att skönja i bland annat hur exempelvis journalister skriver ( och andra som skriver naturligtvis ). Det är väldigt ofta som man ser brister i det svenska språket och dessa har som yrke att skriva.

OT jag har stött på ett flertal svenskalärare som inte förmår använda de och dem korrekt. Det är horribelt och obegripligt.
Citera
2020-08-02, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Arbetslöshet i % i Norden 2020

Land Mars Juni
Sverige 7,1 9,8
Finland 7,3 7,9
Norge 3,6 4,6
https://tradingeconomics.com/finland/long-term-unemployment-rate

Jobbar hemifrån, handlar mat online.
https://tradingeconomics.com/sweden/employed-persons
Passade inte Danmark in i ditt narrativ? Går leka med statistik i alla riktningar.
Land Februari Juni
Danmark 3,7% 5,5% 48% ökning
Sverige 8,2% 9,8% 19,5% ökning

Men jag gillar att du lever som du lär iaf, att förespråka lockdown men samtidigt leva med friheten Sveriges strategi medger är bara hyckleri..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in