2020-08-02, 03:41
Medlem
"Hor-Edwards"? Seriöst Pancev, höj nivån.

Han har väl dessutom inte varit sämst i år utan har gjort en del bra matcher. Astrit och Kujo har ju varit betydligt sämre men dessa hittar du inte på öknamn för, töntigt. Säkert för att de är stora namn och för att du tycker att de är häftiga. Trots att de får mer betalt än Curtis. Otroligt lågt av dig.
Senast redigerad av Adde1234 2020-08-02 kl. 04:11.
Citera
2020-08-02, 04:20
Medlem
Haris är en så extremt underskattad fotbollsspelare. Håller honom fortfarande som en av allsvenskans absolut bästa yttrar. Folk ser det som ett svaghetstecken att han är startspelare med sin och skadehistorik men han är alltid bra. Gör inte särskilt mycket poäng dock tyvärr.

Men men, är på tiden att någon spelare i DIF får lite ros. Ett himla surr om att det är en undermålig trupp och att tränarna gör underverk. Hade inte bytt ut Haris mot någon på Bajens offensiva mittfält exempelvis.
Citera
2020-08-02, 10:18
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Låt mig ge mig på en gissning. Av de 1000000? Som följer /intresserar sig för allsvenskan så är det en försvinnande liten minoritet på ett par promille som ser hela matcher med andra lag än sitt eget. Jag kan ha fel men det är min gissning. Det är inte heller allt för länge sedan det spelades 7 allsvenska matcher på samma tid varje söndag år ut och år in.

Tycker mig ändå höra att en hel del folk ser andra lags matcher hyfsat ofta med. Givetvis inte lika ofta som sitt eget lag och en normal säsong missar man ju mycket av andra lag då man varannan omgång är på resande fot.

Jag hävdar att en normal säsong skall schemat vara anpassat för oss som alltid ser laget på plats och inte för soffsupportrar som bara ser på tv så starttider vid 12-13 är lite väl tidigt när du måste resa 3timmar och sedan ha lite marginal och pauser på det. Visst, åka dagen innan etc men det gör man ju vid dom långa resorna och det går inte alltid att hålla på att ta extra dagar ledigt mer än vid matchdag.

Detta år är dock lite annorlunda kan jag tycka. Igår kunde ju DIF-Häcken startat 13:30 och ÖSK-Falken 16. Idag hade det inte varit orimligt med starttider 13, 15:30 och 18 t.ex. Men icke en normal säsong då är 13 för tidigt och 18 sent en söndag för resande fans.

Ja, det var väl i princip 18 på söndagar för 6 av 7 matcher och en på måndagen rätt många år under 90-talet om inte minnet sviker.

Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Inte mig emot om Örebro ryker. Fuskarlag vill man ju inte ha, totalt oförlåtligt med magsjukan i laget som man mörkade.

Det viktigaste är att lag utan fotbollsplan åker ur och lag med detsamma går upp. Därför är inte botten så trevlig nu, skicka ut Östersund, Örebro och sedan vete tusan, ta Sirius då (inte för att jag tror dom åker men det är plast och seg resa).
Skicka upp Degerfors, Halmstad och Öster.

MFF hemma idag igen då. Frågan är vilka som eventuellt vilas. Jag tror nog inte vi gamblar med Jakob utan att han ersätts av Calisir. Sedan vete tusan. Giorgi är ju fortsatt skadad och Noah är utanför truppen pga nån skada med tydligen.
Hasse lär ju lira 90 igen, han är ju aldrig trött eller sliten och Greken lär vakta buren. Rimligen startar Sargon längst fram i brist på andra alternativ, Farnerud gjorde ju comeback i finalen men lär inte vara fit för startplats än och varken Vilhelmsson som inte är med i truppen eller CK som inte är redo än (briljant...) kan ju lira.
Det lär ju ändå roteras lite men frågan är som sagt var... Dessutom tror jag vi kommer använda vartenda byte vi har för en gång skull.
Citera
2020-08-02, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Låt mig ge mig på en gissning. Av de 1000000? Som följer /intresserar sig för allsvenskan så är det en försvinnande liten minoritet på ett par promille som ser hela matcher med andra lag än sitt eget. Jag kan ha fel men det är min gissning.

Det är inte heller allt för länge sedan det spelades 7 allsvenska matcher på samma tid varje söndag år ut och år in.
Det var din gissning. En viss skillnad kanske det är i år när läktarpubliken behöver se på TV.

När spelades alla matcher samma tid på söndagarna?
Citera
2020-08-02, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det viktigaste är att lag utan fotbollsplan åker ur och lag med detsamma går upp. Därför är inte botten så trevlig nu, skicka ut Östersund, Örebro och sedan vete tusan, ta Sirius då (inte för att jag tror dom åker men det är plast och seg resa).
Skicka upp Degerfors, Halmstad och Öster.

....
Du anser inte att det viktigaste är att lag åker ur och kommer upp är på grund av sportsliga meriter?

Att elitfotboll ska spelas på gräs eller hybrid söder om Gävle, samt klubbarna ha sund ekonomi (nåja Heif) bör regleras.
Citera
2020-08-02, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Det var din gissning. En viss skillnad kanske det är i år när läktarpubliken behöver se på TV.

När spelades alla matcher samma tid på söndagarna?

På 90-talet tror jag, det var som jag förstått det en riktigt dålig affär för allsvenskan, mindre medial bevakning av matcherna osv. Gillar egentligen inte Lundh, men just detta avhandlar han i sin bok(som är läsvärd).
Citera
2020-08-02, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Bevis? Var du inte tillräckligt gammal för UGs grej om Firman? Minns du inte alla olika artiklar om ämnet de senaste 15 åren? Sen är det väl allmänt känt att flera Firman-medlemmar är/varit aktiva inom AIK, både nu och historiskt. Det är inte konstigt att tidigare ledande figurer skulle försökt/har rört sig in i AIKs domäner.

Jag minns också länge hur Norling (och eventuellt Wesström också?) infört eller försvarat AIKs "öppna dialog" med ALLA supporterfalanger. Norling talade så sent som i februari om hur han håller kontinuerliga möten med representanter från alla supporterfalanger. Och visst, man kan vara blåögd och se det som en slags grunddemokratisk gärning.
Eller så ser man det för vad det är: att AIK av helt andra anledningar (rädsla eller kompisar) väljer att inkludera en falang som förespråkar våld och där flera medlemmar är kriminella. I vilken annan förening som helst skulle man rakryggat tagit avstånd från Firman och menat att såna grupperingar inte är supportrar och därför inte ska bjudas in för öppna samtal.

Jag har heller aldrig fattat vad den här "öppna" policyn är tänkt ska leda till, och det tror jag inte heller AIK funderat ut heller utan använder det som ett svepskäl att fortsätta fraternisera med Firman. Är tanken att man försöker förmå Firman att lugna ner sig? Det skänker dom bara legitimitet.

Att Firman får t.ex öppet skylta med sitt varumärke på arenan är ytterligare en märklig sak.

Men jag förutsätter att du är tillräckligt gammal för att veta vad jag talar om, och att du varit med så pass länge. Men för sakens skull så slänger jag in lite länkar från olika år.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/0E3yLA/sa-styr-firman-boys-i-klubben
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/BJxjVQ/norling-viktigt-att-ta-ansvar-for-firman
https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/skarp-aik-kritik-mot-norling---ex-tranaren-traffade-firman-boys/
https://www.svt.se/sport/artikel/aik-ingen-i-styrelsen-fran-firman-boys

Nu fattas ju givetvis bara det klassiska avfärdandet av etablerade medier.
Du skriver mycket som är bra. Jag tror (kanske hoppas) att de exempel du tar upp är, som din länkar, från 2010-2013. Min bild är att det är bättre nu efter granskningen. Även om det fortfarande förekommer.

När AIK numer träffar supporterklubbarna är nog inte Firman med. AIK har också supporterträffar då alla är välkomna organiserade och oorganiserade.

Haken med alla "huliganfirmor" är att de är mer av en gängbildning än en förening. Individer nära och kanske i samröre med Firman dyker upp i andra sammanhang. Det blir väldigt svårt att som klubb hantera. Har du ngt förslag till hur?

Att vid varje tillfälle som ges stöta bort och förkasta en gruppering, kan göra den starkare. Däremot ska man inte (tycker jag) tillåta dåliga beteenden.

Ett arbete har gjorts via dialog, som minskat stöket på arenorna under matcherna. Det uppstår ändå konflikter ibland.

Om jag fortfarande håller mig inom AIK, så har personer hotats eller störts så att de slutat. Det är riktigt allvarligt, men är det "Firman" (eller vilka individer avser man med det begreppet) som gjort det. Är det en klubbfråga eller en polisiärfråga när personer hotas? Jag lutar åt det sistnämnda.

Angående Firmans banderoll. Min bild är att den inte tillåts av klubben. Klubben tillåter inte heller bengalbränning inne i folkmassor. Liknelsen kanske haltar eftersom bengalbränning i folkmassor i en arena är farlig och olaglig och en banderoll är laglig.

Att hantera huliganfirmor är svårt som klubb. Jag skulle mer likna arbetssättet med hur polisen tillsammans med myndigheter jobbar med/mot kriminella gäng. En klubb har varken de befogenheterna eller resurserna. Klubben med dess supportrar blir snarare ett offer i ett dåligt förhållande.

Om jag förenklar och säger att det på en fotbollsmatch går ca 10 000 st män mellan 15 - 40 år. Det kan man jämförar det med en stad på ca 40-50 000 invånare. (Lika många män som kvinnor, och en befolkning mellan 0-80 år). Vi kan säga ett helt Borlänge och ngr tusen till. Det kommer att finnas tungt kriminella element och missbrukare bland dessa. Hur kan en klubb/förening med mest ideella medlemmar hantera situationen, mer än genom just samarbete?

Jag har tyvärr inte svaren.
Citera
2020-08-02, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
På 90-talet tror jag, det var som jag förstått det en riktigt dålig affär för allsvenskan, mindre medial bevakning av matcherna osv. Gillar egentligen inte Lundh, men just detta avhandlar han i sin bok(som är läsvärd).
Nittiotalet minns jag. Första SM-guldet i mitt (och min fars) liv. 🙃

Den jag svarade sa att det "inte var så länge sedan". Jag tolkade det som några säsonger sedan och inte när Malmö-vann-cupen-och-inte-bara-deltar länge sedan.
😉
Citera
2020-08-02, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
MFF hemma idag igen då. Frågan är vilka som eventuellt vilas. Jag tror nog inte vi gamblar med Jakob utan att han ersätts av Calisir. Sedan vete tusan. Giorgi är ju fortsatt skadad och Noah är utanför truppen pga nån skada med tydligen.
Hasse lär ju lira 90 igen, han är ju aldrig trött eller sliten och Greken lär vakta buren. Rimligen startar Sargon längst fram i brist på andra alternativ, Farnerud gjorde ju comeback i finalen men lär inte vara fit för startplats än och varken Vilhelmsson som inte är med i truppen eller CK som inte är redo än (briljant...) kan ju lira.
Det lär ju ändå roteras lite men frågan är som sagt var... Dessutom tror jag vi kommer använda vartenda byte vi har för en gång skull.

Verkar som Alex Jr alltså fick någon skavank mot Häcken... hmm... undra när det hände. Faltsetas idiotackling kanske? Har för mig att han var helt hopplös när han kom upp från akademin, var kortgaranti när han spelade.

Det skall bli intressant att se hur båda lagen ställer upp.

Edit:
Akademin var det inte, hade för mig att det var det, men han kom alltså från Västra Frölunda/Trollhättan.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-08-02 kl. 12:04.
Citera
2020-08-02, 13:57
Medlem
https://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/just-nu-aik-fast-i-trafikkaos-efter-ran/

AIK:s match kommer skjutas upp.
Citera
2020-08-02, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
https://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/just-nu-aik-fast-i-trafikkaos-efter-ran/

AIK:s match kommer skjutas upp.
AIK klassiskt. Vi blir sena till matchen på grund av kaos med flyktbilen efter rånet av ICA-butiken.
Citera
2020-08-02, 14:28
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
"Hor-Edwards"? Seriöst Pancev, höj nivån.

Han har väl dessutom inte varit sämst i år utan har gjort en del bra matcher. Astrit och Kujo har ju varit betydligt sämre men dessa hittar du inte på öknamn för, töntigt. Säkert för att de är stora namn och för att du tycker att de är häftiga. Trots att de får mer betalt än Curtis. Otroligt lågt av dig.
Sluta. Du tjafsar själv med en del här på forumet.

Astrit är ju inte ens värd att kommentera längre, var väldigt missnöjd med värvningen när de annonserade den. Han har ju aldrig kommit upp i nivå, inte en enda gång sedan köpet.. och inte fått spela direkt i år.

Varför skulle jag tycka att de är häftiga för? Allvarligt ... ibland undrar jag vad du är ute efter. Tror du jag blir provocerad av en sån där juniorkommentar elr? 😄

Vad gäller Curtis så står jag för min åsikt. Jag tycker han presterar fruktansvärt lite och anledningen till att jag blir så frustrerad på honom så han får ett öknamn är att han så sällan ser ut att göra något noggrant. Han jobbar inte hem. Han går inte in i dueller. Små marginaler o tappar väldigt mycket boll ibland för att han trippar runt. De gånger han får bollen i fart på en yta han kan attackera så är han ok .. då verkar han tycka livet är roligt för honom. Men annars går han på 80-90% .. ser noll vilja i hans aktioner.

Hans första matcher ifjol så var han bra. Visade attityd o såg ut som en bra värvning.

Hur många andra Djurgårdare tror du anser han vara bra?

Sen undrar jag ändå lite vad som gör dig så retad.. det finns gott om andra som uttrycker sig väldigt skarpt om fotboll, spelare, lagen etc. Men du vill komma med pekpinnen mot att jag ogillar Curtis.
Senast redigerad av Pancev 2020-08-02 kl. 14:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in