Citat:
Ursprungligen postat av
Lodbrok99
Tack för svaret. Jag jobbar på heltid just och det verkar tidskrävande att läsa upp betyg på komvux, dessutom så måste jag isf få A i tre kurser som just nu ligger på E och det känns lite riskabelt att säga upp mig för att köra komvux, jag kanske inte lyckas få A och då så har jag slösat tid samt förlorat pengar och inte kommit någon vart :/. HP är en bättre ide och jag kommer att göra det till hösten och nästa vår. 1.35 var gränsen i år, jag gjorde HP när jag var typ 16 år och fick 0,75 men jag hade inte pluggat alls så jag kanske kan fixa 1.35 men jag kan inte räkna med det.
Angående att du tycker att jag borde strunta i utbildning och istället bara satsa på att lära mig mer programmering så är ju det lockande men det känns som att man borde få högre lön ifall man har utbildning? Sedan så har majoriteten av alla jobbanonser för utvecklare krav på utbildning.
Vad tycker du om iden att köra Datateknik i Luleå?
Ok låter som att du överanalyserar lite. Inga studier görs i onödan, t.ex. så får du in en studievana vilket är betydligt högre värderat för högre studier än dina resultat på enkla gymnasiekurser.
Mitt tips är att skriva ut gamla högskoleprov, helst alla du kan hitta. Finns på Google.
Sätt dig ned någon helgdag och skriv ett helt HP alt. En av delarna, dvs. Sitt 50 minuter med kvant del 1, paus 20, sen kör du kvant 2. Utvärdera, och börja plugga in gymnasiematten för kurs 1 samt 2 (alltså Matte 1bc, 2bc).
När du känner dig redo skriver du ett nytt enl. Samma algoritm, 50 min, 20 min paus, 50 min del 2.
Detta kan du göra samtidigt som du jobbar heltid. Så det är bara en bortförklaring av dig.
F.ö. kan du såklart söka jobben även om det råder en utbildningskultur bland systemutvecklare. De tror att de är så bra för att de tagit examen. Faktum är att de inte alltför sällan ger onda blicken när självlärda utvecklare tjänar lika mycket, i vissa fall även mer.
Utbildning = enklare att avancera i befattningar. Om det är din ambition så kan utbildning vara rätt för dig.
Slutligen, så tycker jag att du ska studera av rätt anledning. Läs något du brinner för, och ser dig själv arbeta med om 20-30 år. M.a.o. är det programmerare som du ser dig själv som om 20-30 år bör du kanske inte läsa datateknik/elektroteknik.
Lycka till!
Edit: Kan inte svara på om Datateknik Luleå är en bra idé. Jag vet dock av erfarenhet att det är onödigt att stressa fram beslut. Dessutom är det dödsdömt att ta ett beslut för att man inte orkar kämpa/vänta lite längre.