2020-08-01, 22:05
Medlem
Hej! Ska söka till högskolan nästa år och står inför två val. Saken är den att jag gillar programmering, har gjort appar och sånt ända sedan unga dar. Eftersom jag bor i Göteborg så känns Chalmers som ett uppenbart val. Saken är den att jag inte kommer in på Datateknik med mina betyg, DOCK så borde jag kunna komma in på elektroteknik. Jag har hört att dessa utbildningar ska vara relativt lika? Min fråga är ifall jag kan jobba inom systemutveckling som utvecklare eller IT-arkitekt efter att ha läst elektroteknik eller är denna linje för annorlunda från datateknik och innehåller för lite data/programmering för att detta ska vara möjligt?

Ett alternativ är att studera i t.ex Luleå på LTU och gå datateknik där men det känns som att Chalmers > Luleå plus att det inte direkt är en stad jag är intresserad av.
(P.S jag pratar om högskoleingenjör inte Civ utbildning)
Citera
2020-08-01, 22:28
Medlem
mannheimer83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodbrok99
Hej! Ska söka till högskolan nästa år och står inför två val. Saken är den att jag gillar programmering, har gjort appar och sånt ända sedan unga dar. Eftersom jag bor i Göteborg så känns Chalmers som ett uppenbart val. Saken är den att jag inte kommer in på Datateknik med mina betyg, DOCK så borde jag kunna komma in på elektroteknik. Jag har hört att dessa utbildningar ska vara relativt lika? Min fråga är ifall jag kan jobba inom systemutveckling som utvecklare eller IT-arkitekt efter att ha läst elektroteknik eller är denna linje för annorlunda från datateknik och innehåller för lite data/programmering för att detta ska vara möjligt?

Ett alternativ är att studera i t.ex Luleå på LTU och gå datateknik där men det känns som att Chalmers > Luleå plus att det inte direkt är en stad jag är intresserad av.
Först och främst, dröm och glöm att du kommer arbeta som IT-arkitekt såvida du inte satsar på ett litet bolag(förmodligen ett du äger själv).

Vidare så nämner du 'nästa år'. Antar du menar studiestart HT 2021. En given fråga utifrån det är såklart varför du inte skulle kunna komma in på datateknik? Om det är tillräckligt viktigt för dig så bör du avsätta tid för att höja dina betyg/resultat på HP. Krävs trots allt inte så högt för att komma in på högskoleingenjör datateknik.

Huruvida du kan arbeta som systemutvecklare(mjukvaruutvecklare) med en elektroteknik-examen är orelevant. Den självklara frågan bör vara: Vill jag jobba som mjukvaruutvecklare med en elektroteknik-examen? Om svaret är ja, så är din fråga självbesvarande. För att klargöra det hela: JA. Inga problem alls!

Samtidigt bör du reflektera över varför du vill studera. Om svaret är "jobba som utvecklare" bör du satsa på att lära dig programmering -> söka jobb snarare än att utbilda dig -> söka jobb. Det är alltså inget avancerat att arbeta som mjukvaruutvecklare.

F.ö. skiljer sig elektroteknik - datateknik väldigt mycket, t.ex. läser du mer än 1/3 programutveckling på datateknik, medan på elektroteknik läser du 'bara' 1/5.

Lycka till!
Citera
2020-08-01, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mannheimer83
Först och främst, dröm och glöm att du kommer arbeta som IT-arkitekt såvida du inte satsar på ett litet bolag(förmodligen ett du äger själv).

Vidare så nämner du 'nästa år'. Antar du menar studiestart HT 2021. En given fråga utifrån det är såklart varför du inte skulle kunna komma in på datateknik? Om det är tillräckligt viktigt för dig så bör du avsätta tid för att höja dina betyg/resultat på HP. Krävs trots allt inte så högt för att komma in på högskoleingenjör datateknik.

Huruvida du kan arbeta som systemutvecklare(mjukvaruutvecklare) med en elektroteknik-examen är orelevant. Den självklara frågan bör vara: Vill jag jobba som mjukvaruutvecklare med en elektroteknik-examen? Om svaret är ja, så är din fråga självbesvarande. För att klargöra det hela: JA. Inga problem alls!

Samtidigt bör du reflektera över varför du vill studera. Om svaret är "jobba som utvecklare" bör du satsa på att lära dig programmering -> söka jobb snarare än att utbilda dig -> söka jobb. Det är alltså inget avancerat att arbeta som mjukvaruutvecklare.

F.ö. skiljer sig elektroteknik - datateknik väldigt mycket, t.ex. läser du mer än 1/3 programutveckling på datateknik, medan på elektroteknik läser du 'bara' 1/5.

Lycka till!
Tack för svaret. Jag jobbar på heltid just och det verkar tidskrävande att läsa upp betyg på komvux, dessutom så måste jag isf få A i tre kurser som just nu ligger på E och det känns lite riskabelt att säga upp mig för att köra komvux, jag kanske inte lyckas få A och då så har jag slösat tid samt förlorat pengar och inte kommit någon vart :/. HP är en bättre ide och jag kommer att göra det till hösten och nästa vår. 1.35 var gränsen i år, jag gjorde HP när jag var typ 16 år och fick 0,75 men jag hade inte pluggat alls så jag kanske kan fixa 1.35 men jag kan inte räkna med det.

Angående att du tycker att jag borde strunta i utbildning och istället bara satsa på att lära mig mer programmering så är ju det lockande men det känns som att man borde få högre lön ifall man har utbildning? Sedan så har majoriteten av alla jobbanonser för utvecklare krav på utbildning.

Vad tycker du om iden att köra Datateknik i Luleå?
Citera
2020-08-01, 23:34
Medlem
Citat:
Tack för svaret. Jag jobbar på heltid just och det verkar tidskrävande att läsa upp betyg på komvux, dessutom så måste jag isf få A i tre kurser som just nu ligger på E och det känns lite riskabelt att säga upp mig för att köra komvux, jag kanske inte lyckas få A och då så har jag slösat tid samt förlorat pengar och inte kommit någon vart :/. HP är en bättre ide och jag kommer att göra det till hösten och nästa vår. 1.35 var gränsen i år, jag gjorde HP när jag var typ 16 år och fick 0,75 men jag hade inte pluggat alls så jag kanske kan fixa 1.35 men jag kan inte räkna med det.

Angående att du tycker att jag borde strunta i utbildning och istället bara satsa på att lära mig mer programmering så är ju det lockande men det känns som att man borde få högre lön ifall man har utbildning? Sedan så har majoriteten av alla jobbanonser för utvecklare krav på utbildning.

Satsa på HP. Du ska även trivas där du pluggar.

Edit. Hade nog inte läst en massa elektroteknik om du inte vill syssla med det. Jag läser F och vi har sådana kurser; de är svåra och har man inte intresset så blir de ännu svårare.
Senast redigerad av barnstein 2020-08-01 kl. 23:36.
Citera
2020-08-01, 23:41
Medlem
mannheimer83s avatar
Citat:

Ok låter som att du överanalyserar lite. Inga studier görs i onödan, t.ex. så får du in en studievana vilket är betydligt högre värderat för högre studier än dina resultat på enkla gymnasiekurser.

Mitt tips är att skriva ut gamla högskoleprov, helst alla du kan hitta. Finns på Google.
Sätt dig ned någon helgdag och skriv ett helt HP alt. En av delarna, dvs. Sitt 50 minuter med kvant del 1, paus 20, sen kör du kvant 2. Utvärdera, och börja plugga in gymnasiematten för kurs 1 samt 2 (alltså Matte 1bc, 2bc).
När du känner dig redo skriver du ett nytt enl. Samma algoritm, 50 min, 20 min paus, 50 min del 2.

Detta kan du göra samtidigt som du jobbar heltid. Så det är bara en bortförklaring av dig.

F.ö. kan du såklart söka jobben även om det råder en utbildningskultur bland systemutvecklare. De tror att de är så bra för att de tagit examen. Faktum är att de inte alltför sällan ger onda blicken när självlärda utvecklare tjänar lika mycket, i vissa fall även mer.

Utbildning = enklare att avancera i befattningar. Om det är din ambition så kan utbildning vara rätt för dig.

Slutligen, så tycker jag att du ska studera av rätt anledning. Läs något du brinner för, och ser dig själv arbeta med om 20-30 år. M.a.o. är det programmerare som du ser dig själv som om 20-30 år bör du kanske inte läsa datateknik/elektroteknik.

Lycka till!

Edit: Kan inte svara på om Datateknik Luleå är en bra idé. Jag vet dock av erfarenhet att det är onödigt att stressa fram beslut. Dessutom är det dödsdömt att ta ett beslut för att man inte orkar kämpa/vänta lite längre.
Senast redigerad av mannheimer83 2020-08-01 kl. 23:43.
Citera
2020-08-02, 07:06
Medlem
Citat:

Tycker du att det är tidskrävande med komvux så är det inget mot vad du måste lägga ner på högskolestudier. Plugga på komvux kanske du behöver avsätta någon halvtimma varje dag medan pluggar du på högskola får du i början räkna med åtminstone avsätta 4h varje dag för studier.
Citera
2020-08-02, 07:14
Avstängd
Citat:

Utbildningarna må vara likartade som alla tekniska civilingenjörsutbildningar, men det hörs ju till och med på namnet var som skiljer; elektroteknik är den moderna varianten av elektroingenjör, dvs de som verkligen vet hur en dator fungerar på djupet i minsta beståndsdel. De är en utbildning som berör elektroniska komponenter och var förut innan Bologna en väldigt bra utbildning. Datateknik är just vad namnet täljer, det handlar om data, dvs information. De kan inte mycket om hur man håller i en lödpenna. Det är inom datateknik som du blir en tangentbordsriddare och inte via elektroteknik.
Citera
2020-08-02, 08:03
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Utbildningarna må vara likartade som alla tekniska civilingenjörsutbildningar, men det hörs ju till och med på namnet var som skiljer; elektroteknik är den moderna varianten av elektroingenjör, dvs de som verkligen vet hur en dator fungerar på djupet i minsta beståndsdel.

Jag tror det här är fel. Läser du Datateknik så kommer du att läsa datorarkitektur, vilket är området för studier om hur man bygger och designar datorer. Det är inte nödvändigtvis så att Elektro läser dessa kurser (åtminstone inte på UU där IT+Teknisk fysik läser denna primärt, däremot verkar LTU ha slagit ihop elektro och teknisk fysik som ett program(?)).

Det beror väl på vad man menar med 'minsta beståndsdelen', visserligen. Min poäng är åtminstone att dessa begrepp 'teknisk fysik', 'datateknik', 'IT', 'Elektro', etc. Inte är helt väldefinierade och kan innehålla en mängd olika typer av inriktningar. Exempelvis på LTU ser man att datateknik https://www.ltu.se/edu/program/TCDAA/programme-syllabus?termin=ht20 innefattar att läsa Mikrodatorteknik för alla, vilket jag antar är en grundläggande arkitekturkurs, något som man måste välja som tillval (en inriktning) om man läser teknisk fysik och elektrosystem
(https://www.ltu.se/edu/program/TCTEA/programme-syllabus?termin=ht20. Istället läser de t.ex. Kemi, flera kurser i fysik, elektromagnetisk fältteori etc.

Men visst, på någon nivå så har ju datateknik mer mjukvara och elektro mer lödpenna
Senast redigerad av IRME 2020-08-02 kl. 08:06.
Citera
2020-08-02, 08:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Jag tror det här är fel. Läser du Datateknik så kommer du att läsa datorarkitektur, vilket är området för studier om hur man bygger och designar datorer. Det är inte nödvändigtvis så att Elektro läser dessa kurser (åtminstone inte på UU där IT+Teknisk fysik läser denna primärt, däremot verkar LTU ha slagit ihop elektro och teknisk fysik som ett program(?)).

Det beror väl på vad man menar med 'minsta beståndsdelen', visserligen. Min poäng är åtminstone att dessa begrepp 'teknisk fysik', 'datateknik', 'IT', 'Elektro', etc. Inte är helt väldefinierade och kan innehålla en mängd olika typer av inriktningar. Exempelvis på LTU ser man att datateknik https://www.ltu.se/edu/program/TCDAA/programme-syllabus?termin=ht20 innefattar att läsa Mikrodatorteknik för alla, vilket jag antar är en grundläggande arkitekturkurs, något som man måste välja som tillval (en inriktning) om man läser teknisk fysik och elektrosystem
(https://www.ltu.se/edu/program/TCTEA/programme-syllabus?termin=ht20. Istället läser de t.ex. Kemi, flera kurser i fysik, elektromagnetisk fältteori etc.

Men visst, på någon nivå så har ju datateknik mer mjukvara och elektro mer lödpenna

Det är en jävla skillnad på att läsa om hur en CPU fungerar på högnivå, dess arkitektur och läsa om hur en CPU verkligen fungerar på djupet ända in i transistorerna. Det senare är elektroteknik det första är datateknik. Eletroteknik handlar om hur elektriska kretsar fungerar i grunden och datateknik handlar om hur dessa kretsar sedan används för att processa data. Helt olika områden. Den första är väldigt sällsynt bland ungdomarna idag. Vet civilingenjörer i datateknik som inte alls har koll på hur CPU, GPU och RAM fungerar i elektronnivå.
Citera
2020-08-02, 10:07
Medlem
Supplex-Iuss avatar
Om det är programmera du vill göra och inte har lätt för NO-ämnen och matematik ska du kanske släppa idén med civilingenjörsutbildning? Den innehåller fortfarande en del matematik och fysik som du antagligen kommer få slita med ganska mycket. Om du vill använda programmering för att vara den som löser avancerade tekniska problem är det rätt utbildning, men vill du ”bara” programmera är det lite överkurs.

Överväg åtminstone en kandidatexamen istället, eller en ännu kortare yrkesförberedande utbildning. Då får du den grund i programmering du antagligen är intresserad av och kommer ut och får tjäna pengar och lära dig på riktigt snabbare.
Citera
2020-08-02, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helosan2
Tycker du att det är tidskrävande med komvux så är det inget mot vad du måste lägga ner på högskolestudier. Plugga på komvux kanske du behöver avsätta någon halvtimma varje dag medan pluggar du på högskola får du i början räkna med åtminstone avsätta 4h varje dag för studier.

Om du läser TS så står det att han redan nu jobbar heltid.
Citera
2020-08-02, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barnstein
Om du läser TS så står det att han redan nu jobbar heltid.
En halvtimme varje dag kan man väl ändå kunna avsätta? Finns många som arbetar heltid och pluggar komvux.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in