Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Vi är precis lika fria att undvika folk som kan vara på smitta. Kom ihåg att det inte alltid rätt rökförbud som idag. Nog skulle jag ha behövt säga upp mig för att slippa passiv rökning på arbetsplatsen, men det gjorde jag inte eftersom det skulle ha lett till en personlig katastrof just då. Samma sak gäller fortfarande barn, de kan inte bara rymma hemifrån för att slippa passiv rökning. Det skulle inte samhället acceptera, och det finns ingen lag mot att utsätta familjemedlemmar i beroendeställning för passiv rökning i hemmet. Och en gång rökskadad, alltid rökskadad. Det är allvarliga saker det här.
Så inte kan man väl säga att viruset är så himla annars? Man väljer själv. Kan man inte säga upp sig får man väl ta till tillräckligt med skyddsutrustning för att känna sig säker och/eller isolera sig. Det står var och en fritt! Det kanske blir obekvämt, men kom inte och säg att det är omöjligt, om det nu är så att man verkligen tycker att det är viktigare än allt annat.
Fast det där måste vara länge sedan? Rökning är förbjudet på alla arbetsplatser idag (och har varit så länge som jag kan minnas), inklusive på restauranger (sedan 2005) och uteserveringar (sedan 2017). Har du arbetat som tjänare i någons hem? För då gissar jag att lagen inte gäller.
Rökfrågan tog våra myndigheter tag i till sist, men det dröjde alldeles för länge. Det är rätt säkert, att de aldrig skulle ha tillåtit rökvanan att spridas i Sverige idag (eller ens de senaste 50 åren), om tobaken hade upptäckts först då. Problemet med flera hundra år gamla vanor, är att folk har svårt att bryta dem, och att det ses som ett övergrepp när myndigheterna försöker tvinga dem till det. Ser inte riktigt vad detta har med smittsamma sjukdomar att göra - det är väl INGEN som vill ha dem här..?