2020-08-01, 07:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Det är inte hur många personer som dör som gör någon till mördare, med mördare avses i det här fallet ”person som inte rekommenderar stängda skolor samt avstår från att ge rekommendationer om huruvida folk ska ha munskydd eller inte”.

Herregud. Antalet döda spelar alltså ingen roll? Du menar alltså på fullaste allvar att situationen är värre i Sverige än i länder med fler dödsfall bara för att vi inte stängt skolorna? Så om Sverige haft typ 100 dödsfall skulle läget vara värre här än i UK bara för att skolorna är öppna?
Citera
2020-08-01, 08:01
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Enligt den statistik jag har tillgång till är det i betydligt högre grad möjligt att det är många fler personer som som dött av COVID-19 som INTE kommer med i statistiken än det är personer som dött med COVID-19 och felaktigt kommit med i statistiken över de som dog av COVID-19.
Intressant 😊!
Vilken statistik handlar det om?
Citera
2020-08-01, 08:02
Medlem
Citat:
Enligt den statistik jag har tillgång till är det i betydligt högre grad möjligt att det är många fler personer som som dött av COVID-19 som INTE kommer med i statistiken än det är personer som dött med COVID-19 och felaktigt kommit med i statistiken över de som dog av COVID-19.
Det låter osannolikt eftersom det har uppgetts i t.e.x. Italien att bara var 7:e som påstås ha dött av C19 verkligen har gjort det. De flesta dög där med C19 eller kanske inte ens hade viruset alls.
Citera
2020-08-01, 08:10
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Intressant 😊!
Vilken statistik handlar det om?
UK
Citera
2020-08-01, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Covid 19 är en IQ test. Danmark och Island inför munskydd from måndag. Sverige lär bli sist i världen. Detta sker trots att de sa häromdagen att inga skandinaviska länder bla bla och gaslightade oss narcissistiskt för att ge sken av en överenskommelse. Nåt Tegnell säkert hittat på i sin verklighet. Mästaren att ljuga utan att ljuga

Ja Sundhedsstyrelsen i Danmark anbefaler mundbind ved trængsel i kollektivtrafik:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/sundhedsstyrelsen-anbefaler-mundbind-ved-traengsel-i-kollektiv-trafik
Citera
2020-08-01, 08:15
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det låter osannolikt eftersom det har uppgetts i t.e.x. Italien att bara var 7:e som påstås ha dött av C19 verkligen har gjort det. De flesta dög där med C19 eller kanske inte ens hade viruset alls.
Det går naturligtvis att spekulera åt vilket håll man vill, dock kan man inte bortse ifrån att dödligheten var 44% större än normalt i Italien under de aktuella månaderna och det motsvarar drygt 48,000 personer. Italien har bara rapporterat 35,000 döda i COVID-19 så jag skulle snarare gissa att det verkliga antalet döda i Italien är betydligt högre än vad som rapporterats.

Hur du får det till osannolikt är för en normalbegåvad person snudd på skrattretande.
Citera
2020-08-01, 08:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Herregud. Antalet döda spelar alltså ingen roll? Du menar alltså på fullaste allvar att situationen är värre i Sverige än i länder med fler dödsfall bara för att vi inte stängt skolorna? Så om Sverige haft typ 100 dödsfall skulle läget vara värre här än i UK bara för att skolorna är öppna?
Jag menar ingenting om det du frågar om, jag påtalar att här är det inte antal döda som avgör om någon är en massmördare eller inte, det är huruvida man har rekommenderat stängda skolor och munskydd som avgör.
Citera
2020-08-01, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Så, jag konstaterar bara att du inte är så kunnig varken i nationalekonomi eller värdeskapande och hur vår BNP är uppbyggd, och så lämnar vi det där. Du är säkert duktig på annat.
Jag förklarar hur verkligheten ser ut, inte vad låtsasberäkningar byggda på hur ekonomin och arbetslivet fungerade på 00 talet påstår. Dessutom beräkningar som bortser från de positiva effekterna av hemarbete.

Tillbaka till gå och försök igen.
Citera
2020-08-01, 08:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jag menar ingenting om det du frågar om, jag påtalar att här är det inte antal döda som avgör om någon är en massmördare eller inte, det är huruvida man har rekommenderat stängda skolor och munskydd som avgör.

Ok. Så om vi hade haft en död i Sverige under hela utbrottet skulle Tegnell vara en massmördare för att skolorna inte stängdes och att folk inte tvingades ha bindor för ansiktet.
Citera
2020-08-01, 08:51
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
UK
Som i Storbritannien?
Citera
2020-08-01, 08:54
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Som i Storbritannien?
UK och och GB är inte samma sak, men Ja.

Vår officiella dödssiffra på 46k kommer revideras upp ganska ordentligt när statistiken är klar. Det är många fler än så som avlidit av COVID-19 här.
Citera
2020-08-01, 08:54
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Man kan ju få viruset från ytor,

väl därför handhygien är viktigt?

Jag gjorde en översikt om vad som sades om ytor i slutet på maj:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

WHO säger fortfarande 72 timmar på hårda ytor:

"How long does the virus survive on surfaces?

The most important thing to know about coronavirus on surfaces is that they can easily be cleaned with common household disinfectants that will kill the virus. Studies have shown that the COVID-19 virus can survive for up to 72 hours on plastic and stainless steel, less than 4 hours on copper and less than 24 hours on cardboard.

As, always clean your hands with an alcohol-based hand rub or wash them with soap and water. Avoid touching your eyes, mouth, or nose."
https://www.who.int/emergencies/dise...-coronaviruses

FHM säger ingenting längre,

de har tagit bort informationen om kontaktsmitta från
https://www.folkhalsomyndigheten.se/...agor-och-svar/

i Sverige smittar inte viruset via ytor. (EDIT: obs ironi)

EDIT: 72 timmar är 3 dagar.
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja så är det ju men det sprids till övervägande del genom att man andas in viruset. Så har jag tolkat det iaf.

Det vet vi inte,

jag har iallafall inte hört om smittan sprids

90% luft / 10% ytor
70% luft / 30% ytor
50% luft / 50% ytor

viruset gillar inte värme och solljus

så kanske är så enkelt att ytor utomhus blir mindre farliga på sommaren

dörrhandtag, pumphandtag, ledstänger, knappsatser för kort, STOP-knappen,

det som alla tar i

såg den här inatt, lärorikt

New Technology Can Detect Traces Of The Coronavirus On Surfaces | NBC News NOW
https://www.youtube.com/watch?v=AZFY0UoxBXE