2020-08-01, 17:40
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag rör mig själv mycket i områden som vanliga år är invaderat av framförallt danskar, tyskar och holländare samt efter det norrmän. Denna sommar har det absolut inte varit på samma nivå men mycket mer än jag trodde. Speciellt danskar. Enda källan är mina egna iakttagelser av bilarnas regplåtar.

Men överlag en minskning av utländska turister och en stor ökning av svenska diton som äntligen upptäckt att man inte måste flyga runt hela jorden för att upptäcka nåt nytt.
Ja, den uppfattningen har jag också baserat på personlig erfarenhet.
Citera
2020-08-01, 17:41
Medlem
Jag följer utvecklingen och ser att coronan ökar i världen.
Men samtidigt är den nästan noll i många länder.
Det betyder att den ökar på vissa håll - och här är en lista på länder där den ökar:
värsta ökningen är Colombia - där går dödstalen upp, och kurvan är brant (exponentiell). Även Argentina, men i mindre skala.
USA ökar hela tiden -dock inte så brant. Det är väldigt lugnt i norra och östra USA. Men alla stater i söder och Kalifornien har ökning. Florida värst.
Sydafrika har också en brant stigande kurva.
Oroande är Indien - vars kurva är stadigt stigande.
Indonesien - ett annat jätteland, har en liknande kurva som Indien, fast i mindre skala.
Iran har också en sådaan tydligt stigande kurva.
I Europa finns ett område som har oroande ökning. Rumänien och Bulgarien. Även Serbien hade - men tycks minska nu.

Så finns det länder som har höga dödstal, som varken går ner eller upp. Mexiko Brasilien m.fl.
Citera
2020-08-01, 17:44
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frederica
...

Giesecke är partisk och borde kopplats bort omedelbart eftersom hans familj tjänar pengar på att rehabilitera IVA patienter genom delägarskap i ett privat reahab.center.

...
Jag är i grunden med dig i resonemanget kring Gieseckes partiskhet. I början av pandemin sökte man Dessutom ny/ytterligare personal till centret.

Har dock reflekterat över detta och undrar hur många patienter man egentligen kan ta emot på centret. Jag menar, hade man inte kunnat få beläggning ändå utan att öka på smittan?

Eller är det dyrt att ligga där och därmed kräver en stor plånbok? Räknade han då med ett ökat behov hos mondäna patienter? Räknade han med ett högre tryck på vården och att det skulle spilla över till de bolag han har intressen i? Räknade han med ytterliga konsulttimmar riktad mot eftervården?

Men visst, han var ju också besatt av tanken på flockimmunitet.
Citera
2020-08-01, 17:47
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Rent statistiskt tyder nuvarande trend på att det slutar på närmare 30 miljoner, men matematik tar inte hänsyn till åtgärder och folks ändrade beteende. Utvecklingen i Indien är dock sjukt oroväckande.

https://forumfiles.com/P0e39eJ5oc/Screenshot_2020-08-01_at_16.13.54_png

Dina länkar går inte att kika på. Man måste klicka i subscribe.

Jag kan nästan garantera att vi inte kommer sluta på några 30 miljoner döda. Med en dödlighet på en halv procent så hamnar vi isf på 6 miljarder smittade människor.

En dödlighet på en halv procent är nog till och med högt i länder där befolkningen är relativt ung.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, så varför ska inte alla som inte gjorde som NZ åtalas för massmord?
Eh..?
Det handlar om viljan och ambitionen att minska smittan och därmed dess konsekvenser. Den har ju som bekant saknats hos FHM och våra politiker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Dom som dött är bekräftade fall med Corona
Bekräftade? Nej jag tror inte det eftersom vissa bara har antagits haft C19 och med tanke på hur dåliga och opålitliga testerna har varit så är siffrorna mer än skakiga.
Senast redigerad av Nibiru2011 2020-08-01 kl. 18:46.
Citera
2020-08-01, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Och sedan?

Nu kan ni se och lyssna på Dr Fauci, när han igår blev utfrågad i kongressen. Om ni har svårt att förstå innebörden i det han säger, så ber jag er repetera filmen tills ni begriper. Tack.

https://www.youtube.com/watch?v=6mzJ4kkJqeU&t=605s
Citera
2020-08-01, 17:51
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Dina länkar går inte att kika på. Man måste klicka i subscribe.

Jag kan nästan garantera att vi inte kommer sluta på några 30 miljoner döda. Med en dödlighet på en halv procent så hamnar vi isf på 6 miljarder smittade människor.

En dödlighet på en halv procent är nog till och med högt i länder där befolkningen är relativt ung.
Hmm. Gamla "minfil"...

Funkar den här?

https://ibb.co/t4w1L5Y
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-08-01 kl. 18:03.
Citera
2020-08-01, 17:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Eh..?
Det handlar om viljan och ambitionen att minska smittan och därmed dess konsekvenser. Den har ju som bekant saknats hos FHM och våra politiker.
Nej, det handlar om viljan att stänga skolor och rekommendera munskydd.
Det är det som räknas och inte hur många som dör.

630 000 döda och rekommendation om munskydd - inte massmord.
5000 döda och inte rekommendation om munskydd - massmord.

630 000 döda och stängda skolor - inte massmord.
5000 döda och öppna skolor - massmord.
Citera
2020-08-01, 18:01
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Mördar människor...
De som säljer cigaretter och tjänar stora pengar på det, är de mördare med eller är det bara Tegnell som ska ha det epitetet?

Finns verkligen ingen logik i det där "massmördar"-snacket alls. Vissa måste ha en syndabock för virusets existens som är spritt över hela världen.
Citera
2020-08-01, 18:02
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Det behöver inte handla om det. Det kan handla om att man inte har kapacitet att testa många människor.

En annan orsak till av vi har färre registrerade fall idag än i juni är skolstängning. Antal nya registrerade fall gick neråt efter att grundskolorna stängdes på grund av sommarlovet.

Det säger väl sig självt: om folk inte är sjuka eller känner symtom så finns det ingen som helst anledning att slösa på tester.
Citera
2020-08-01, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Finns verkligen ingen logik i det där "massmördar"-snacket alls. Vissa måste ha en syndabock för virusets existens som är spritt över hela världen.

Möjligen, men nog kan det förefalla aningen cyniskt att ha en strategi som anstränger sjukvården till bristningsgränsen ...

"Påstående: Målet var ju att sjukvården inte skulle bli överbelastad. De som dött skulle ha dött i alla fall.
Svar: Ett cyniskt nonsensresonemang. I det långa loppet är vi alla döda. Med det synsättet vore det alltid meningslöst att försöka rädda liv. Dessutom har nu Sveriges en högre sjukvårdsskuld för annat än covid-19 (nedprioriterade operationer, behandlingar och undersökningar). Bästa sättet att både rädda liv och undvika överbelastning på sjukvården hade varit att försöka trycka tillbaka smittan som i grannländerna."

https://www.facebook.com/carl.lindstrand/posts/10157553511962253
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in